Jancsó MiklósGrunwalsky Ferenc Jancsóról51 évig beszélgettünkMuhi Klára
A Kapa-Pepe sorozat közös
munka és végtelenített beszélgetés.
Számodra mi veszett el Jancsóval?
Egy ötvenegy éves
barátság. 1963 óta ismerem, szinte mindennap beszéltünk, vagy találkoztunk,
többet voltam vele az életem folyamán, mint bármelyik családtagommal. Én
Jancsót egyébként nem úgy ismertem meg, mint ősz hajú Mestert. 41 éves volt,
amikor először találkoztunk. Rövidnadrágban, saruban járt, előrefésült
frizurával és abszolút nem találta a helyét. Akkoriban még nem volt túl
beszédes, idegenekkel nehezen elegyedett szóba, de borzasztóan udvarias volt
mindenkivel. Sokan különcnek nézték.
Az Így jöttemben dolgoztál
vele először?
Szkriptes voltam, igen.
23 évesen. A kisfilmes kísérletei után abban a filmben kezdett kialakulni a
Jancsó-stílus. Ott már mindent sínről forgatott. Nem állt meg a gép sosem. A
dialógusok közötti nagy szüneteket szaladgálással, játékossággal, mozgással
töltötte ki. A szöveg és a mozgás együtt adta ki a történetet. Jancsó népitáncos
múltja sokat számított. Amikor például Nyikonyenko fölkap egy vödröt és
elszalad vele, még az is pontosan kiszámított koreográfia volt.
Hagyományos jelenetet, amiben
valaki mond valamit, a másik meg reagál, Jancsó tulajdonképpen sosem csinált. Az
első filmjével (A harangok Rómába mentek)
azért is bukott olyan nagyot, mert megpróbálta. Jancsó alapvetően koreográfus
tehetség is volt. Méghozzá az egyik legnagyobb a filmtörténetben. És Hernádi
Gyula volt az agy, aki ehhez a stílushoz hihetetlen dramaturgiai érzékkel tudta
a történeteket megcsavarni.
Te rögtön tudtad, hogy az Így
jöttemmel valami jelentős, új dolog
született?
Nem, senki sem tudta. Miki
sem. Csak éreztük, hogy ebbe az irányba kell menni tovább, de a szakmában is
bukás volt. Aczél György például a legrosszabb kategóriába sorolta a filmet.
Vissza is kellett fizetni valamennyi pénzt. Aztán a Szegénylegények után újraminősítették az Így jöttemet első osztályúvá. Ez példátlan volt abban az időben.
A kánon egyébként Jancsó második filmjét, az Oldás és kötést is magasan
jegyzi.
Pedig ott még nem volt
meg a saját stílus. De ütött, mert Miklós Antonioni-hívő volt és az Oldás és kötés az Éjszaka hatása alatt áll. Ott még Latinovits is kezdő. Azokat a
nagy „latinovitsos” reakciókat még nem csinálja. A Csend és kiáltás végére össze is vesztek ezen nagyon. Jancsó
üvöltött, hogy: „Ne játssz! Csak küldd oda és fordulj el.” Latinovits meg ettől
megőrült: „Látszódni kell, hogy dühös vagyok.”
Egy színész részéről ez azért normális reakció. Nehéz elfogadni,
ha a rendező pont azt nem kéri tőlem, amit tudok.
Igen, de ez egy másik
módszer. Jancsótól nem lehetett megkérdezni, hogy egy jelenet miért úgy van? „Menj
oda, kerüld meg a kutat és gyere vissza.” Ennyi volt az instrukció. Ezt a sok
emberből, mozgásból, technikából összeálló jelenetekben nem lehet, sőt
fölösleges az egyes szereplőknek lelkileg magyarázni, mert az elemekből áll
össze a film. A forgatókönyv is „szabálytalanul” született. Általában naponta
délután, a Royal szálló emeleti pihenőjében ültünk, ha ráért, jött Mészáros
Márta, vagy Kende is, de ott is mindig csak az eseményeket blattoltuk egymás
után. Bemegy az erdőbe a szekér, aztán felborul. A palit felakasztják. Hernádi
meg mindig kérdezte: „És aztán? Mi jön? Ki jön?”
Ez épp a fordítottja a mai forgatókönyvírói krédónak, ahol a
karakterből fakad az akció.
Ez az amerikai film
mániája, a karakter és a dupla effektus. Abból tudod meg, hogy egy jelenet
miről szól, ahogy a másik reagál. De egy Jancsó filmben senki nem sírja el
magát, ha pofon vágják, vagy akasztani viszik. Mi sosem akartuk, hogy azonosulj
a szereplővel. Ahogy például Antonioninál sem volt ez fontos. Jancsó filmjeiben
az indulatok és események feszültsége az, ami megrendít.
Ebben talán a western is minta lehetett.
Abszolút. Miklósnak A hét mesterlövész volt a kedvenc
filmje. De Hitchcockot is nagyon szerette és ő sem pszichologizál. A kedvenc
írónk akkor Hemingway volt és a római történetírók. És fontosak voltak a
képzőművészeti minták is. Jackson Pollockot például imádta. A modern irányzatokat
nagyon komolyan analizáltuk.
Sokan követték Jancsót. De épp te, talán első filmedet leszámítva,
egyáltalán nem.
Nekem más volt a
vizuális fantáziám. Nem is tudom, használtam-e például valaha hosszú beállítást
a filmjeimben.
A Nekem lámpást adott
kezembe az Úrral kezdődő közös
szériátokban sok más mellett a látvány is nagyon más. Megszűnik a Kende-korszak
elegáns kalligráfiája.
Dehogyis. Az történt,
hogy megváltozott a világ, a politika, a társadalom. Egyetlen nagy, zavaros
dolgokkal teli, kiszámíthatatlan kavarodás lett az egész. Ehhez muszáj volt
stílust váltani. Az agyrém és a bohózat között éltünk. Ekkor levettük a sínről
a kamerát, mert nem lehetett többé tiszta, a világot átfogó képeket csinálni.
Ezért kézikamerát használtam. Méghozzá úgy, hogy nem volt érdekes többé a
komponálás. Fogtam a színészt és vittem magammal. Az egyik kezemben fogtam a
kamerát, a másikban a Pepét. Kapa meg bármikor hozta azt az improvizatív
üvöltözést.
A váltásról meg kellett győzni Jancsót?
Valójában nyitott volt,
mert nagyon nem bírta már, hogy nyolc éve semmit sem csinál. Egy ilyen kreatív,
energiával teli ember, mint ő, ezt nagyon nehezen viselte. Lehet, korábban hal
meg, ha a Kapa-Pepe sorozat nincs. A Lámpás...-sal
hihetetlen energiák frissültek föl benne. Akkoriban éjjel-nappal szövegeket írtunk
egymásnak, párbeszédeket. Hajnalig faxoltunk oda-vissza. Reggel aztán Mucsi és
Scherer is megkapták, és Jancsó addig beszélgetett velük, amíg a jelenet
kialakult. A játéktér nagyjából megvolt, de az nem, hogy melyik szöveget hogyan
mondják. Én meg cibáltam őket ide-oda.
Ezek is 5-10 perc hosszú beállítások, csak épp teljesen új
felfogásban, és sokszor a legközhelyesebb budapesti helyszíneken.
Mivel ennek a fajta
képalkotásnak nincsen jellegzetes helyszíne, vagy háttere, itt a két szürreális
bohóc a fontos, és a szöveg pörög, azt javasoltam, hogy minden filmben legyen
egy fontos jelenet, ami a város fölött játszódik. Szabadság-szobor, Lánchíd,
Hősök tere. 58 méter volt a Hősök terén a szobor csúcsa. Én ültem a gép mögött,
ki voltam kötve a korlátra. Jancsó, akinek tériszonya volt, lent a kontrollmonitor
mögül instruálta a jelenetet a hokedliről.
A hatvanas-hetvenes években még nem volt kontrollmonitor. Akkor
Jancsó hogyan irányította a felvételeket?
Kende végig közvetített: „Már látom a lovakat. Megjelentek a
táncosok.” Kende ordít, én ordítok, hogy induljanak el a színészek. Jancsó meg,
hogy: „Húzd ki magad, hogy nézel ki!”
Nagyon kreatívnak kell itt
lennie az egész csapatnak. De ez borzasztóan euforikus. A 90-es években átláthatatlan
kupleráj volt politikailag és az emberi viszonyokban egyaránt. És volt egy
illúzió, hogy mindent szabad. Úgyhogy ez a fajta filmezés adta magát. Ma már
nem ilyen a hangulat. Jön az új konzervativizmus, a zsánerfilm szabályai, a
karakterek pszichológiai fejlődése. A művészeket megveszik. Márpedig annál
nincs művészetellenesebb, mint a stílus-elvárás.
Te melyik filmet szereted legjobban Jancsó nagy korszakából?
Talán a Csend és kiáltást és a Csillagosok, katonákat. A Szegénylegények nagyon nagy élmény volt,
de nem nyitott ki annyi ajtót, mint a Csillagosok,
katonák. Az Égi bárány is üdítő
volt, friss, és annyira pofátlan, hogy kitárult a világ. A Fényes szeleknél beleakadtunk abba a problémába, hogy két csoport
szemben áll egymással, a nékoszosok fölzavarják a papnövendékeket a lépcsőre, és
álltak egymással szemben. Hernádival szólva: És akkor most mi van? Jancsó feszült
volt: a városi helyszínen hogyan mozgassa meg az embereket? De kivágta magát.
Ott kattant be neki, amikor vége van egy-egy ideológiai vitának, jöjjenek a népitáncosok.
A Nékoszban mindenki táncolt, dalaik indulók és harci dalok voltak, és Jancsó ezt
tökéletesen összehozta egy stílusba a népdalokkal. Rájött, ha ezt a történettel
és a szöveggel összedolgozza, akkor az teljesen új hatás. A színészek is
táncoltak, s végül a tánc a harc egyik eszköze lett. Jancsó bartóki szinten
építette be a népdal örökséget a filmjeibe. Szerintem ekkor érezte meg, hogy
végleg kialakult egyfajta stílus. Ehhez képest piszkálták, hogy formalista. Új
világot teremtett, anélkül, hogy meg kellett volna magyarázni, miért van ott
citerazenekar, miért énekel Drahota Andrea, majd később egy-egy dalnok, Sebő
Feri, Cseh Tamás, Lovasi András. Többen próbálták utánozni, de hiába. Ez nem
musical, nem zenés darab. Ez a Jancsó.
A Kapa-Pepe
filmekben a népdalt és a mozgalmi dalokat felváltotta a városi alternatív rock.
Cseh Tamást pedig Lovasi András. Miért kell a dalnok egyébként?
Például azért, mert
kísérőzenét Miklós soha nem akart használni.
Megint egy „filmes” dolog, amit Jancsó utált?
Lovasiban egyébként
nagyon egyetértettünk. A zenészeket többnyire én szedtem össze,79 évesen nem
ismerhette őket. A Juhász Jácint BT-t ő találta, de a többieket, a Besh’o’dromot,
Kis Erzsit, Uzgin Uvert én. Felvittem hozzá a Belgát, imádta. Akkor még volt Kultiplex,
és ott mindenki játszott. Előtte csináltunk egy kisfilmet Lajkó Félixszel – ez
volt az első közös filmünk ehhez a stílushoz –, amiben nincs riport és a kamera
végig kézben van. Egy snitt minden szám. És ez mégsem csak dokumentum: lírai,
szubjektív.
Jancsó és kora. Mit gondolsz erről? Mindig nagyon elkötelezett,
politikus filmeket csinált, mégsem záródott be a korába.
Azért nem, mert ő mindig
egy stílust rajzol fel, ami eredeti és ismételhetetlen. A Szegénylegényeket nem lehet lefordítani csak 56-ra, hiába
próbálták. A Fényes szeleket sem a
40-es, 50-es évekre. Mert benne van a Nékosz, de 68’ is, és még sok más is. A
90-es években ugyan nem volt olyan erős a politikai nyomás, mint korábban, de
az is kipréselt egy stílust. Don Quijote és Sancho Panza túrái Budapesten. A
vezérmotívum, hogy hogyan kezd a pénz uralkodni, mindez keverve a Vidám
Színpaddal és a kocsmai káromkodással.
Hogyan érezte magát Jancsó a változó emberi, politikai klímában élete
vége felé?
Politizált, mint mindig,
de végül elment a kedve az egésztől. Az internetet nem használta. Volt egy kis
szintetizátora, azon klimpírozott meg énekelgetett. Sokat olvasott, meg
beszélgettünk. Nem volt apatikus, de azt mondta, a világ őrület, minden ismétlődik,
hiszen az egész fiatalsága nacionalista fölvonulásokon telt, ahol irredenta
dalokat énekeltek, és úgy fog meghalni, hogy ugyanazok jönnek elő. Közben
eltelt 92 éve. Utolsó filmjét (Oda az
igazság) a fia, Nyika operálta. Jancsó mindig úgy rendezett, hogy fel-alá
járkált, de akkor már nem tudott, egy sátorból irányította az egészet. Az
utolsó hónapokban arra gondoltunk, hogy a rózsadombi házuk teraszáról is
rendezhetne. A teraszról körbelátni. Összeszedünk 10-15 jobb minőségű turista
kamerát, telefonokat és ő pedig monitorokon onnan fentről mindent láthatna,
irányíthatna.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 279 átlag: 5.51 |
|
|