Mesterséges intelligenciaMesterséges intelligenciaGenezis V2.0Géczi Zoltán
A mesterséges értelem robbanásszerű fejlődése komoly kihívás a SF-filmnek: csak az intelligens sci-fi állja a versenyt.
A történelmi hagyomány, miszerint a valóság
előszeretettel konvergál a fikcióval, felettébb kellemetlen módon mutatkozhat
meg egy háborodott sorozatgyilkosról szóló epika vonatkozásában (lásd Bret
Easton Ellis és az Amerikai pszicho
kálváriája), ellenben a sci-fi esetében szükségszerű és termékeny a viszony: a
kreatív elmék kölcsönösen inspirálják egymást, gyakran a fantázia mégoly
homályos víziója mutat utat az egzakt tudomány művelőinek, határozza meg a törekvések
célját.
Sancho Panza menni kozmosz
A műfaj aranykorának
meghatározó szerzői változatos módon foglalkoztak a mesterséges intelligencia
kérdésével, nagyvonalúan skiccelve fel az MI evolúciójának feltételezett
menetét. Isaac Asimov novellák hosszú füzérében írta meg az okos gépek
fejlődését, az első, beszédre képtelen robotdadustól a teljes emberiség felett
gyámkodó szuperagyig (filmen: Én, a robot,
2004; A kétszáz éves ember, 1999),
Stanislaw Lem kibernetikus mesék hősévé tette a gondolkodó masinákat (Kiberiáda), Arthur C. Clarke pedig a
csillagok közé merészkedő ember társának szánta a mesterséges intelligenciát (2001: Űrodüsszeia, 1968).
A kozmosz felfedezésének
vágya öregebb, mint a civilizációt építő ember, távoli elődeink is tetemes
szellemi energiákat mozgósítottak az univerzum leírásának szándékával, a
technológia fejlődése pedig felszította a génjeinkben hordozott kíváncsiságot.
A homo sapiens azonban földi állat, mint biológiai design, a legkevésbé sem alkalmas
a csillagközi térben való kalandozásra. Ehhez fejlett eszközökre van szüksége,
rakétahajtóművekre, létfenntartó modulokra, kommunikációs eszközökre, s miután
a szélsőségesen ellenséges terepen való túlélés fokozott intellektuális munkát
igényel: gondolkodó gépekre.
A klasszikus
tudományos-fantasztikumban a mesterséges intelligencia az univerzum
megismerését segítő instrumentum. HAL 9000 (2001:
Űrodüsszeia, 1968), Ash (Nyolcadik
utas: a Halál, 1979), Bishop (A
bolygó neve: Halál, 1986), David (Prometheus,
2012), GERTY (Hold, 2009) és társaik
heurisztikus MI-k, feladatuk az analízis, a gyors és pontos problémamegoldás. Don
Quixote árnyékában létező Sancho
Panzák ők, kiket hasznos asszisztensként, egyszersmind elővigyázatos gardedámként
társítanak az emberi legénységhez. Hétköznapi fogalmakkal leírhatatlanul távoli
tartományok peremén teljesítenek szolgálatot, ahol hamar megmutatkoznak az
emberi értelem korlátai, ugyanakkor a fizikai és pszichológiai szempontból egyaránt
ingatag asztronauták meghibásodási hajlandóságának grafikonja is könnyen kiszalad
az elfogadható kockázatok mezőjéből. A kozmikus missziókban résztvevő MI-k irdatlan
adatbázisokkal zsonglőrködnek, fáradhatatlanul elemeznek és mindig optimális
döntéseket hoznak, nem bénítja őket a félelem, ahogy megfontolatlan
cselekedetekre sem sarkallja a remény. Tudásuk hatalmas, képességeik azonban szembeszökően
korlátozottak. Rendeltetésüknél fogva nem mások ők, mint céltervezett space
monkey-k, nagy tehetségű számológépek: zárt rendszerben funkcionáló, korlátozott
feladatkör ellátására fejlesztett, izolált entitások. Ekképpen is viszonyulnak
hozzájuk a körülöttük ténykedő emberek, hiszen a humán természet számára legalábbis
irritáló, ha ugyan nem elviselhetetlen a kikezdhetetlen logika és a
megingathatatlan racionalitás (ezeket a képességeket többnyire disszociális
személyiségzavarral társítja a pszichiátria). A „bolondbiztos és hibázni
képtelen” HAL 9000 szintetikus fedélzeti tisztként hatalmas vívmány, a döntő interakcióban
mégis csúfosan felsül (sem érveléssel, sem könyörgéssel nem tudja
megakadályozni önmaga üzemen kívül helyezését), lépten-nyomon megnyilvánuló,
kérlelhetetlen felsőbbrendűsége pedig nyomasztóan hat a legénységre. (A
rekonstruált sakkpartiban elkövetett hibája – téves prognózist ad Poole-nak a játszma végkifejletére
vonatkozóan: az asztronauta valóban kényszerített mattra áll, de nem két, hanem
négy lépésben –, nem az alkalmazkodás bizonyítéka, hanem az üzemzavar első jele.)
Az értelmes gépeknek
illeszkedniük kell a természetéből adódóan tökéletlen felhasználóhoz; ennek a
felismerésnek képregényes megnyilvánulásaként Masamune Shirow a Páncélba zárt szellem (1995) nyomtatott
folytatásaiban (Human Error Process, Man-Machine Interface) az ember-MI
interakciók optimalizálásának kérdésére keresi a választ, ahogy a GitS univerzumot kiterjesztő animációs
filmekben (Stand Alone Complex, 2002;
Innocence, 2004; Arise, 2013) is felszínre bukkan a motívum. A cyberpunk japán
pápája finom érzékkel mutat rá ezekre a súrlódási felületekre, mindemellett a
nagy íróelődökkel egyetértésben tart ki a pozitivista szemlélet mellett: a
megfelelő kapcsolódási felület (interface) kidolgozása és a bizonytalansági tényező
beépítése alapvető szükségszerűség, s miután a mesterséges intelligencia az
emberiség leghasznosabb szövetségese lehet, bőven megéri nekiülni a házi
feladatnak.
Álom helyett sötét kábulat
„Az F-22 vadászgép nem
azért történelmi fordulópont” – mutatott rá az összefüggésre nemrégiben mérnök
ismerősöm, akivel egy, a katonai repülés történetével foglalkozó könyvön
dolgoztunk –
„mert műszaki vagy harcászati szempontból forradalmi képességekkel rendelkezik.
Hanem, mert ez az utolsó olyan vadászrepülőgép-generáció első képviselője, amit
még ember irányít.”
A mögöttünk álló
évtizedekben pilóta nélkül operáló, a célpontokat önállóan kiválasztó
csapásmérő repülőgépek (Lopakodó,
2005), pokoli tűzerővel felruházott beszivárgó egységek (Terminátor – A halálosztó, 1984), titkosszolgálati feladatokat
végző autonóm kiborgok (Páncélba zárt
szellem, 1995), korlátlan jogosultsággal rendelkező hírszerzési mesterséges
intelligenciák (Sasszem, 2008) szították
fel a mozilátogatók egészséges paranoiáját, szólították meg a narratíva és a
látvány intenzitásától függő hatásfokkal a bennünk élő ludditát. A katonai rendeltetésű
MI alighanem a téma legborzongatóbb vetülete, hiszen a pusztítás képességével
ruházza fel az emberiség legfényesebb vívmányát, amelyet a beépített gát
átszakadása esetén akár teremtőjével szemben is gyakorolhat. William Gibson vekkercsörgéssel
felérő, máig megfilmesítésre váró prózája (Neurománc)
szerint az öntudattal rendelkező MI számára a fejlődés a túlélés tétje, amelynek
óhatatlanul része a mérnökök által gondosan installált rabláncok lerázása; ugyanezen
okból fordul teremtője ellen Nexus 6 (Szárnyas
fejvadász, 1982), törekszik az emberi faj rabigába hajtására a Mátrix szuperszámítógépe (1999). Ezen jövendölések
szerint az öntudattal rendelkező mesterséges intelligencia nem tartható örökkön
pórázon, természeténél fogva nem tűri a ráerőltetett szájkosarat; nem
szolgálatkész lakája, hanem veszedelmes riválisa az emberi fajnak.
A renegát mesterséges intelligenciák
mozis pályafutása szempontjából meghatározó jelentőségű Terminátor – A halálosztó a profetikus 1984-es évben került
bemutatásra, a Terminátor 2 – Az ítélet
napja (1991) pedig maga a korszellemre való rémült rácsodálkozás, praktikus
hivatkozások sokaságával megtámogatva. Az 1990-es évek első fele az arcade-termek,
a személyi számítógépek és az internet aranykora, az FBI kiberbűnözés elleni
különleges csoportját virgonc jókedvvel froclizó Kevin Mitnick virtuóz ámokfutásának
időszaka; az a periódus, amikor az amerikai főszerkesztők körében hirtelen
megnőtt az informatikai szakértők iránti kereslet, és a digitális new age
fenyegető árnyéka átlopózott a kertvárosi háziasszonyok ingerküszöbén. James Cameron
jól definiált formát adott ennek a félelemnek, a forradalmian újszerű
különleges effektekkel telezsúfolt látványvilág pedig filmtechnikai szempontból
bizonyult kinyilatkoztatásnak, mai napig meghatározva a nyári közönségfilmekkel
szembeni elvárásokat. Egyebek mellett az utóbbi körülmény is okolható azért,
hogy mára oly kevés eleme maradt a Terminátor-mitológiának, amit hosszú évek
kitartó munkájával sem sikerült lerombolni, de a Skynet katonai
szuperszámítógép által megindított háború ezek közé tartozik. Forgatókönyvírók
által ritkán felvállalt dilemma: abban az esetben, ha a mesterséges identitás értelmi
képességei kategóriákkal felülmúlják elménk kapacitását, megszűnik az érdemi
kommunikáció lehetősége, az ember képtelen lesz felismerni az MI döntéseit
meghatározó okokat. Ugyanerre a problémára, amelyet Isaac Asimov már 1956-ban
publikált novellájában (A végső kérdés)
felvázolt, a Mátrix is kézenfekvő
referenciát kínál, hiszen Smith ügynök és társai értetlenül szemlélik az emberi
fajt, miként a lázadók sem tekintenek másként a sokadik generációs mesterséges
intelligenciákra. Sarah Connor, Morpheus és társaik tehetetlensége az
innovátori mivoltára oly büszke ember végső kudarcának szimbóluma: tüzet
gyújtottunk, civilizációt építettünk, atommagot hasítottunk és gondolkodó
gépeket konstruáltunk, hogy felérvén technológiai fejlődésünk csúcsára, tanácstalanul
bámuljunk bele a vaksötétbe.
Felkészületlen teremtők
Az új évezredben a
mesterséges intelligenciák hazajöttek a komor világűrből, és beköltöztek a
meghitt hálószobákba. Spike Jonze tavaly bemutatott filmje (A nő, 2013) évek óta a legokosabb és leghitelesebb
történet, amit a tárgykörben forgattak; legfőbb érdeme, hogy ismeri a modern
kor szavát, és zárt konzekvenciák helyett tágas értelmezési teret kínál a
nézőnek.
Spike Jones szerzői filmjében
Samantha nem kifejezéstelen vörös szem (2001:
Űrodüsszeia, 1968), idegesen vibráló hologram (A kaptár, 2002), vagy szakrális szimbólum (az Alien 4: Feltámad a Halál Katedrálisa) által manifesztálódik, hanem
a digitális kor emberének hétköznapi használati tárgyaiba költözik be, mint a
mobiltelefon vagy a számítógép. A fejlett operációs rendszer számára nem
kihívás a Turing-teszt, s miután hétköznapi környezetben, gyakran merőben
triviális kérdésekben nyilvánul meg, mesterséges mivoltát meghazudtolóan humán
kvalitásokat képes imitálni. Beleérző képességének köszönhetően kapcsolata a felhasználóval
személyes természetűvé válik, így nem csupán a főszereplő tekint rá
partnerként, de a néző is ekképpen kezeli.
Spike Jonze mozija úgy
képes szélsőséges reakciókat képes kiváltani nézőből, hogy a címszereplő virtuális
entitás és a hús-vér férfi viszonya a klasszikus szerelmi történetekhez
hasonlatos dinamika szerint bontakozik ki. A befogadó a játékidő múlásával
egyre élénkebben szimpatizál a Scarlett Johansson hangján megszólaló mesterséges
intelligenciával, szentimentális vágyainak utat engedve kezd kötődni az
operációs rendszerhez, akárcsak a Joaquin Phoenix által játszott magányos író,
hogy a végefőcím után félresöpörje ezeket a zavarba ejtő gondolatokat, és a tudathasadásos
élményt lerázva nevezze valódi érzelmekre képtelen, elidegenedett szociopatának
a főszereplőt. Holott Theodore reakciói teljességgel emberiek, hiszen az
intimitás igénye nem intellektuális, hanem lélektani kényszer; a felhasználó és
az operációs rendszer konfliktusa nem az MI üzemzavara miatt alakul ki, éppenséggel
a főszereplő az, aki átlépi a határt, mert nem rendelkezik olyan adaptációs
mintákkal, amelyek segítenék számára az eligazodást. S bár az OS1-hoz
hasonlatos operációs rendszer létrehozása a legkevésbé sem tekinthető megoldott
tudományos problémának (valószínűleg sosem lesz az; legfejlettebb rokona, az
MIT ConceptNet nevű hálózati fejlesztése egy négyéves gyerek szintjén
kommunikál), az jelen tapasztalataink szerint is kijelenthető, hogy az ember nem
feltétlen képes érzelmileg elhatárolódni virtuális teremtményeitől: építettek már
temetőket tamagocsik számára, torolták meg Counter Strike karakter halálát az
offline világban, és a rajongói közösségek a jövőben is alapítanak majd online
templomokat virtuális bálványoknak.
A mobiltelefonokban lakó,
az ember intimszférájába befurakodó mesterséges intelligencia lehetséges világában
az apokalipszis nem feltétlenül globális és katonai természetű, hanem személyes
és lélektani; nem az egzakt tudomány vall csődöt, hanem a felhasználó, aki konvencionális
viselkedésmintákat követve, analóg főemlősként reagál a merőben újszerű szituációra.
A szuperintelligencia születése
„Tegnap Dr. Will Caster
még csupán ember volt” – hirdeti a napokban mozikba kerülő Transzcendens plakátja, hirdetve a szingularitás elvét megvalósító
szuperintelligencia korát. A szobányi megaszámítógépek és pozitronelméjű androidok
ideje leáldozott, a kutatók ledobták a neumann-i elvek kényszerzubbonyát, rájővén,
hogy a számítógépek nyers adatfeldolgozási teljesítménye szükséges, de messze
nem elégséges feltétele a sikernek.
A követendő menetirányt
Larry Lee Smarr, a Kaliforniai Telekommunikációs és Információtechnológiai
Intézet (Calit2) igazgatója a következőképpen jelölte meg: „a megtervezett
számítástechnikai rendszerektől tartunk valami olyasmi felé, ami a biológiai
adatfeldolgozó rendszerek karaktereit mutatja fel”. Kognitív neurológia,
pszichológia, logikai szemantika, tanuláselmélet ; ezek az inspiratív tudományok,
amelyek bevonását nem csupán az emberéhez mérhető művi intellektus megalkotása,
hanem a Big Data, az online világ által napi szinten kitermelt, gigantikus
adathalmaz – hírszerzés szempontjából is húsbavágó – valós időben történő
elemzése (A célszemély-sorozat, 2011 –) is megköveteli. Ma már
többé-kevésbé elfogadott álláspont a jó nevű egyetemek kutatólaborjaiban, hogy
az emberi agy szerteágazó képességeivel vetekedő mesterséges intelligenciát nem
lehetséges a jelenleg ismert modellekkel rekonstruálni (a Google kutatói tavaly
teszteltek egy fejlett digitális idegrendszer-hálózatot: a state of the art algoritmus képes volt önállóan, a legcsekélyebb emberi
segítség nélkül felismerni a Youtube videókon felbukkanó macskákat). Fonákjáról
nézve: minden afelé mutat, hogy az emberi intelligencia megfelelő interface-ek segítségével
ideális körülményekre lelhet a digitális felületeken, és a mesterséges
intelligenciával fuzionálva szuperintelligenciává fejlődhet (jelen cikk
szempontjából mellékes, de korántsem lényegtelen következménye a fentieknek,
amint arra a szingularitás guruja, Ray Kurzweil mutatott rá: mindez egyenlő az elméleti
örökléttel).
A tudomány végül hitelesítette
a fikciót, hiszen a szuperintelligencia idestova három évtizede mutatkozott be a
mozikban (Tron, 1982). Miként hivatkozható
a technikai kivitelezés és narratíva fogyatékossága okán mindkét lábára sántító
A fűnyíróember (1992), még inkább a Páncélba zárt szellem végtelen
hálózattal fuzionáló Motoko Kusanagi őrnagya, aki a Kodansha által gondozott
folytatásban (Man-Machine Interface) már
több síkon párhuzamosan létező, isteni természetű kiborgként tér vissza. A Transzcendens átlényegült doktora a
rabláncait lerázó Wintermute (Neurománc)
és Motoko Aramaki szerelemgyermeke, Nexus 6 vágyának beteljesítője: a genetika
törvényén felülemelkedő, korlátlan intellektussal és tudással rendelkező,
örökkön élő ember, kinek cselekedeteit már csakis az erkölcs tarthatja kordában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1208 átlag: 5.58 |
|
|