KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Halloween véget ér

Varró Attila


Halloween Ends – amerikai, 2022. Rendezte: David Gordon Green. Írta: Danny McBride, Paul Brad Logan és David Gordon Green. Kép: Michael Simmonds. Zene: John Carpenter és Cody Carpenter. Szereplők: Jamie Lee Curtis (Laurie), Andi Matichak (Allyson), Rohan Campbell (Corey), Will Patton (Frank). Yártó: Blumhouse Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 111 perc.

 

Miután a kisköltségvetésű indie-drámáival befutott David Gordon Green 2018-ban belevágta fejszéjét a Halloween-franchise retcom-jába és elkészített egy takaros, de nem túl nagyigényű folytatást a Carpenter-klasszikushoz (amely a metoo-mozgalom friss szellemét követve egy egész kis matriarchátust szabadított a Nagy Fehér Férfi mumusára), 2021-ben némiképp vérszemet kapva már a sorozat szerzői kisajátításának jegyében kerekített szájbarágós példabeszédet a Trump-elnökség hatalmát biztosító félelemkeltésről és annak néptébolyító hatásáról, konkrétan megidézve egy kórházi lincsjelenet erejéig a januári Kapitólium elleni támadást. Ezek után a DGG-trilógia (de biztosan nem a MM-franchise) zárását jelentő Halloween véget ér számára nem volt visszaút, bármennyire rosszul fogadta a nagyközönség az átpolitizált gore-opuszt, a pandémia és társadalmi következményei egyszerűen kiköveteltek maguknak egy újabb pengeéles rendezői nyilatkozatot az USA siralmas helyzetéről.

Híven a trilógiában kapott új elnevezéséhez (The Shape) Mike Myers immár tetszőlegesen formálható Gonosz, akit nem holmi személyes meggyőződés vezérel újabb mindenszentek éjjeli vérontásra, inkább a közösség idézi meg sötét csatornájából, ahol négy éve rejtőzik: a mostanra teljesen lepusztult Haddonfield frusztrált lakói hívják elő gyűlöletükkel, amely ezúttal nem a helyi kisebbségekre irányul (lásd az előző rész áldozatainak vegyes házaspárját vagy meleg párosát) – a gyilkos erőszak azt a liberális értelmiséget fertőzi meg, amely éveken át tűrte a lenézést, kigúnyolást és kihasználást. Green iszonyú lassan beinduló, rekordbrutálisba forduló, majd emelkedett szellemben befejeződő horrorja inkább rémfilmnek álcázott melodráma, amelyben a kiszolgáltatott nővérek, megalázott pedagógusok és lenézett írók feltámadt haragja fordul a hatalmukkal visszaélő hatóságok, aljas médiahiénák és pöffeszkedő gazdagok ellen, a végkifejlet azonban a vértenger ellenére is inkább patetikus giccsbe fullasztja a Halloween sok évtizedes hagyományát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15572