KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Christiane F.

Orosdy Dániel


Christiane F. – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo – német, 1981. Rendezte: Uli Edel. Írta: Kai Hermann regényéből Herman Weigel. Kép: Lustus Pankau és Jürgen Jürges. Zene: Jürgen Knieper. Szereplők: Natja Brunckhorst (Christiane), Thomas Haustein (Detlev), Jens Kuphal (Axel), Rainer Wölk (Leiche). Gyártó: Maran Film / Solaris Film. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 138 perc.

 

Ártatlan, kallódó lélek kerül a drogok fogságába; eleinte ellenáll vagy passzív, ám a körülmények legyűrik; végül teljesen elmerül a narkó poklában, megváltást csak a teljes leszokás hozhat. A leírtakat (részben vagy egészben) alkotások tömege fejti ki, a témában újat vagy akár érdekeset mondani már 1980 környékén sem volt egyszerű, Uli Edel debütfilmjének mégis sikerült. És alapvetően nem a naturalista megközelítés vagy a gyerekszereplők jelenléte miatt, igaz, ezek is hozzájárultak a botrányhoz, amit a mozi alapjául szolgáló bestseller váltott ki pár évvel korábban. A nálunk A végállomás gyermekei címen megjelent önéletrajz/riportregény kíméletlenül rámutatott a jólétben élő berliniek szeme előtt burjánzó szubkultúrára, melynek a – nem gazdag, nem „kívülálló” – (kis)kamaszok prostituálódása ugyanúgy része volt, mint a gyakori halálozások.

A Christiane F. elsősorban azért válhatott maradandó alkotássá, mert képes több szólamban énekelni ugyanarról: olyan A-kategóriás produkció (a világsztár David Bowie közreműködésével), amit bármikor műsorra tűzhet egy artmozi, miközben nem idegeníti el az exploitation-közönséget sem. (A kiváló Deliria blognak köszönhetően tudjuk, 1984-ben Hanna D. - La ragazza del Vondel Park címen koppintása készült, az 1970-es IchEin Groupie felújításakor-átkeresztelésekor pedig miatta került a plakátra egy „Berlin Bahnhof Zoo” felirat.) Mai szemmel azzal is sokkoló szembesülni, mennyire közel áll a korabeli német alsó-középosztály és szerhasználók lakókörnyezete az egykori (vagy mai...) magyar középosztályéhoz, míg a többszöri megtekintés a rendezés erényeit domborítja ki. Edel okosan kerüli a víziók bemutatását, a nyers realizmust óvatos stilizálással (lassítások, zenehasználat) oldja, és – főleg – hagyja, hogy hasson a mű egyetlen igazi speciális effektusa: a főszerepet alakító Natja Brunckhorst tekintetéből fokozatosan eltűnő csillogás.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15564