KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az iker

Fekete Tamás


The Twin – finn, 2021. Rendezte: Taneli Mustonen. Írta: Aleksi Hyvarinen és Taneli Mustonen. Kép: Daniel Lindholm. Zene: Panu Aaltio. Szereplők: Teresa Palmer (Rachel), Steven Cree (Anthony), Barbara Marten (Helen), Tristan Ruggeri (Elliot / Nathan). Gyártó: Don Films. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 109 perc.

 

A fiatal házaspár, a fotósként dolgozó Rachel és férje, Anthony, valamint két ikerfiúk autóbalesetet szenved, melyben az egyik gyermek életét veszti. Hogy a gyászmunka könnyebb legyen, felszámolják életüket, és Finnországba költöznek, abba a kis faluba, amit a férfi évekkel korábban maga mögött hagyott. Rachel nehezen bár, de túllendül fia halálán, ám Nathan ikertestvére, Elliott láthatóan nem tud megbirkózni fivére elvesztésével – újra és újra előveszi játékait, időnként pedig mintha egyenesen az ő helyébe akarna lépni. Az anya egyre zavarodottabb lesz, a község számkivetettként kezelt idős hölgye, Helen viszont segítségére siet, és megpróbálja megértetni vele, milyen szörnyű dolgok állnak a háttérben.

A finn Taneli Mustonen néhány vígjáték után 2016-ban tett először kirándulást a horror zsánerébe: az 1960-as, hírhedt tömeges gyilkosságot feldolgozó Bodom a slasher alműfajába tartozott, Az ikerrel azonban másik ösvényt választ – sőt, mintha egyszerre több útvonalat is kijelölt volna magának célja eléréséhez (Teszi ezt ráadásul angol nyelven, egyértelműen a nemzetközi piac felé kacsintgatva.) A skandináv helyszín révén szinte magától értetődő a fura alakokkal, szokásokkal, hiedelemvilággal és rituálékkal ékesített folk-horror, míg a történet szempontjából jelen van a közeli családtag elvesztése miatti gyászból táplálkozó nyugtalanság, ahogy a sötét erőket mozgósító természetfölötti elem is. Ezen összetevők vegyítése akár még izgalmas is lehetne, de sajnos pont a többfelé nyújtózkodást nem bírják el az író-rendező izmai, aki egyszerre akarja megidézni A vesszőből font embert, az Óment és a Kedvencek temetőjét is. A következetlen történetvezetésért pedig azért is kár, mert Mustonen képes atmoszférát teremteni, és jó érzékkel rímeltet egymásra bizonyos képeket és mozgásokat – például így látjuk viszont a temetési tömjénfüstölő ingázását a hintázás többszörösen visszatérő kilengéseiben. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15570