KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tölgy – Az erdő szíve

Pauló-Varga Ákos


Le chêne – francia, 2022. Rendezte és írta: Laurent Charbonnier és Michel Seydoux. Kép: Mathieu Giombini. Zene: Eric Serra. Gyártó: Camera One / Winds. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 80 perc.

 

Ez a páratlan francia természetfilm új szintre emeli a dinamikusan fejlődő műfajt. Többek között hazai alkotóinknak (Török Zoltán, Mosonyi Szabolcs) is hála, mára megszokhattuk, hogy egy ismeretterjesztő alkotás szerzői megoldásokat vonultat fel, a tudás átadásán túl pedig a történetmesélés igényét is szem előtt tartja. Laurent Charbonnier és Michel Seydoux rendezők egyetlen tölgyfa köré építik fel narráció nélküli filmjüket, évszakokon át dokumentálva a természet körforgását, a tóparti terebélyes fa körüli flóra és fauna változásait. A tölgyön lakó állatok közül a főszerepet egy mókus, egy szajkó pár, valamint a zsizsikek kapják, de megjelennek szarvasok, erdei egerek, baglyok, őzek és hangyák is, miközben végig a címszereplő közelében maradunk.

A tölgy elképesztő technikai színvonalat képvisel. A makroobjektívvel felvett apró zsizsikek minden mozdulatát láthatjuk, de akadnak dinamikus kameramozgásokkal operáló, pörgős üldözés-jelenetek is, amelyekhez hasonlót utoljára a 2015-ös, szintén ambiciózus Évszakokban láthattunk. Az is jókora bravúr, hogy a mókus és az erdei egér gyors, kapkodó mozgását vagy a ragadozó madarak röptét sikerült pontosan megörökíteni. Eközben pedig még a poénkodás is bőven belefér. A rendezőpáros a frappáns zenehasználat segítségével egy DJ-szetthez hasonlítja, amikor a zsizsik a csápjával köröz egy levél felületén, a párzást megmutató jelenet során pedig a Sway örökzöldje dübörög, amitől még groteszkebbnek hat az egyébként is furcsa rovarok mozgása. A mű kulcsa a tökéletes ritmus, mely a narráció elhagyása miatt a szüzsé egyik fő szervezőjévé lép elő. Sylvie Lager vágó az aláfestő beszédet mellőző jeleneteket nemcsak érthetővé és követhetővé, de izgalmassá is tette, így a remek építkezésnek köszönhetően annak is drámai ereje van, amikor egy-egy rovar rövidke életének utolsó pillanatait látjuk. Az alkotók úgy buzdítanak a természet szeretetére és tiszteletére, hogy filmjük egy pillanatra sem válik elcsépeltté vagy pátoszossá. A tölgy innovatív, lebilincselő természetfilm, kedvünk lehet utána megölelni egy fát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15565