KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.

Öngyógyító napló

Murai András

A filmkészítés Bergman számára életmentő munka volt.

 

„Nem akarok még egy Bergman-filmet csinálni”, írja munkanaplójában Ingmar Bergman 1978-ban, majd készít még hatot, beleértve a tévés produkciókat is. Azon persze lehet vitatkozni, melyik rendezése milyen mértékben „Bergman-film”, mikor mennyire ismétli magát, és mely művében tud tovább lépni (mint például az 1982-es Fanny és Alexander esetében), azonban közel ötven mozi- és tévéfilmjén végig tekintve a tematikai és vizuális ismétlődésekből és variációkból kibontakozó sajátos Bergman-univerzum tárul elénk. A két könyvnyi, 850 oldalas Munkanapló szervesen illeszkedik a filmekből és irodalmi művekből megismert alkotói világhoz: szigorúan zárt (csak úgy, mint a Bergman-filmek többsége, amelyek a külvilág hatását kirekesztve koncentrálnak a kommunikációs helyzetek elemzésére), amibe beszivárognak ugyan a nagyvilág hírei és a családi események, de alapvetően és döntő módon a szerző látomásai, az általa teremtett figurák és szereplői viszonyrendszerek népesítik be.

„Széles olvasóközönségre” számít az utószó szerint a svéd kiadó, olvasom meglepődve. Épp az ellenkezőjét gondolom, legalábbis a magyar befogadást illetően. A terjedelmes szövegfolyam igazán a megszállott érdeklődőknek csemege, azoknak, akik jártasak az életműben, jól ismerik félszáz filmjét és drámáit. Presztízs-kiadás, köszönet érte a Scolar Kiadónak.

A Munkanapló sajátos írásmű, műfaji szempontból semmihez sem hasonlítható: részben személyes napló, nagyobb részt a munkafolyamatok feljegyzésére szolgált, és e kettő szétbogozhatatlanul fonódik benne össze. Azt követhetjük végig filmről filmre, s aztán idős kori feljegyzéseiben az irodalmi műveknél, ahogyan Bergman szigorú önfegyelemmel és mindig kétségek között végighalad a saját ötletétől a kész forgatókönyvig tartó küzdelmekkel teli, keserves úton. A két kötet átfogja a hosszú és kivételesen tartalmas pályát. Az első feljegyzések 1955-ből valók (ekkor 37, bemutatják az Egy nyári éj mosolyát, majd elkezdi A hetedik pecsét forgatókönyvét), az utolsók 83 éves korából, mikor 2001-ben a Sarabandon dolgozik (az életművet lezáró filmet 2003-ban mutatják be).

„Vajon nincs-e jelenleg túl sok Bergman-irodalom a piacon?”, kérdezi 1992-ben, az Öt vallomáson, a szülei házassági válságát a házasságtörő anya nézőpontjából megközelítő drámáján dolgozva. Már megjelent a családi konfliktusok mélyére hatoló két könyve, A legjobb szándékok és a Vasárnapi gyerekek, valamint kiadták szülei naplóit és levelezését (ez utóbbi nálunk nem jelent meg). A kérdést mi is feltehetjük: nem elégségesek az eddigi Bergman-vallomások, nem tudunk már eleget a magánéletéről? Mit tud még hozzátenni a filmtörténet klasszikusának életművéhez ez a vaskos kiadvány? Lényegesen különbözik a Munkanapló a Laterna magicától (1988) Bergman önéletírásától, hiszen itt mindig a jelen a fontos, az adott napon vagy héten megírt filmötletek, vagy a szerző pillanatnyi érzelmi állapotának rögzítése. Igaz, ebből már kaptunk ízelítőt a Képekben (1992), ahol Bergman filmjeinek keletkezési körülményeivel összefüggésben értelmezte és értékelte életművét és gyakran idéz munkanaplóiból. Most azonban az olvasó egy-egy téma kibontásának teljes folyamatát, a filmalapanyag létrejöttének stációit ismerheti meg. A Munkanapló nem tartalmaz forgatókönyveket, nem csak azért, mert ezek már korábban megjelentek (Színről színre, 1979, Farkasok órája, 1999), hanem azért, mert Bergman a forgatókönyveket párhuzamosan külön füzetbe írta. Nem ír a gyártási körülményekről, csak ritkán a munkatársakról, és ami érdekes, hogy a filmtervek vizuális megvalósításáról sem esik sok szó, nem ismerjük meg Bergman szuggesztív képalkotásának „titkát”. A munkanaplóknak tehát sajátos szerepe van az alkotói folyamatban: a forgatókönyvekhez vezető utat tartalmazzák. Ezt nevezi a második kötet előszavában Knausgard létrának, „amely az írótól a művig vezet”. A sok száz oldalon keresztül írt szöveg az olvasó számára hol unalmas és fárasztó, másutt bölcs és kegyetlenül őszinte, vagy érdekes a végeredménnyel, a már elkészült filmmel összevetve. Mindenesetre a filmötletek, a szereplők és motivációik, egymáshoz való viszonyuk kidolgozásának lépései közelebb visznek a szerző gondolkodás- és alkotásmódjához.

A munkanaplók igazolják, amit számos Bergman-film értelmezése kimutatott és maga a rendező is többször nyilatkozott: a filmkészítés számára életmentő munka. Egész életében küzdött a szorongással, a depresszióval, ami folyamatos testi problémákat (szédülés, hasmenés), gyakorta álmatlanságot okozott nála. A filmkészítés és a naplóírás lehetőséget ad az önanalízisre és az újból és újból visszatérő neurotikus tünetek alkotó felhasználására. A Persona kapcsán Bergman az önéletrajzi munkáiban leírta, hogy ez a film az életét mentette meg, a Munkanaplóból azonban kiderül, hogy sok filmjénél érezte ugyanezt. „Talán egy film, egy új film megmentheti B. életét”, írja 1976-ban, és megrendezi az Őszi szonátát (1978). S még 74 évesen, az Öt vallomás írása közben is ezt jegyzi fel egyik testi-lelki rosszulléte után: „A rohamot nagyjából visszavertem. Egyszerűen kiírtam magamból.”  

A 45 éven át írt munkanaplókban mindvégig jelen van a filmtervek mellett a saját lelkiállapot analízise. Gyakran elmosódik a határ munka és önvizsgálat között, zavarba ejtően váratlanul fordul az adott film fejezeteinek felvázolásától, vagy épp a szereplő jellemzésétől önmaga állapotának elemzéséhez. Többször előfordul, különösen a hatvanas évek munkanaplóiban, hogy mikor egy szereplőről ír egyszer csak egyes szám első személyben folytatja, mintha saját magát építené bele a film karakterébe. Nem véletlenül lehet filmjeit nézve az érzésünk, hogy szinte minden szereplőjén keresztül ő, a szerző szólal meg. Vannak kiegyensúlyozott időszakok is az életében, különösen a sikeres bemutatók után. Bergman fiatalon éppúgy, mint idős korában rettegett a rossz kritikáktól, hisztérikus reakciót és búskomorságot váltott ki nála a bírálat, például az Egy nyári éj mosolya, vagy a Szégyen (1968) után. A Suttogások, sikolyok (1972) és a Jelenetek egy házasságból (1974) közönség és egyöntetű kritikai sikere után írja: „Annyira szeretném, ha meg tudnám jeleníteni a könnyedséget, a gyengédséget, a szeretetet, a létező örömet, amely folyamatosan eltölt.” Aztán megírja és leforgatja a Színről színrét (1976), ami mindezen kívánalomnak az ellentéte – a lelki krízistől szenvedő pszichológusnő története egy újabb „Bergman-film”.

A Munkanaplóból úgy tűnik, az alkotás kesereves folyamat Bergman számára. Minden műve önmagával való küzdelem eredménye. A 20. század egyik legnagyobb filmrendezőjét állandó kétségek gyötrik, jó-e az, amit csinál. „Hogy a francba kell filmet csinálni?”, teszi fel magának a kérdést 1958-ban, több mint egy tucat film rendezése után, olyan remekműveken túl, mint A nap vége (1957), A hetedik pecsét. Az önbizalomhiány később is az alkotófolyamat velejárója. „Legfeljebb én is becsődölök …”, bizonytalanodik el az Őszi szonátánál, s még 1992-ben, a szülei házassági válságáról szóló könyv írása közben is így aggódik: „számolnom kell a kudarc lehetőségével, hogy leverem a lécet és pofára esem”.

Az alkotói folyamat során Bergman mindig helyzetekből indul ki: képekben gondolkodik, a szereplőt és közvetlen környezetét írja le először. Kihívást számára a jelenetek összekötése jelent, azzal küzd, hogyan lesz összefüggés az epizódok között. A dialógusok – saját meglátása szerint – jól mennek, a párbeszédek közötti részek kitöltése kevésbé. Mindezt a filmjein is jól látni, az epizodikus jelleg több munkája sajátossága. „Elképzelek jó néhány jelentet a házasságból”, írja 1972-ben, ebből születik legnépszerűbb munkája, a Jelenetek egy házasságból. S húsz évvel később, az irodalmi munkáknál (A legjobb szándékok, Öt vallomás, Vasárnapi gyerekek) ugyanígy dolgozik: rendkívül erős képzelőerővel jeleneteket teremt, az emberi viselkedést tanulmányozza, a személyiség és a szerepek viszonyát próbálja megérteni.

Érdekes megfigyelni, ahogy egy-egy ötlet újra és újra felbukkan, míg aztán kidolgozásra kerül és végleges formát ölt. A Fanny és Alexander (1982) gondolatát talán 1962-ig vezethetjük vissza, ekkor említ egy filmtervet „Nagy Képeskönyvként”, később „Uppsalafilmként” bukkan fel az ötlet, s 1977-ben ismét egy kép, amitől nem tud szabadulni: idős hölgy egy nagy házban a verandán ül, várja hazai gyerekeit, unokáit – nagy összegző mozifilmje a családról öt év múlva készül el.

Külön érdekességei a Munkanaplónak a meg nem valósult filmtervek. Vannak, amelyeket Bergman részletesen kidolgoz, mint A víg özvegyet, 1973-ban csak Lehár operettjével foglalkozik. Néhány évvel később hosszan ír egy pornográf filmről, megfogalmazásában „kinematográfia a pornográfiáról”, ami szintén nem készül el, ahogy a Jézus-filmterv is hasonló sorsa jut.

A könyv ismét Kúnos László kiváló fordításában olvasható, aki 1985-től, a Fanny és Alexander irodalmi forgatókönyvétől ülteti át magyarra a svéd rendező-író munkáit, s ha jól számoltam, a Munkanapló I-II. már a tizenkettedik Bergman-könyve. Nincs okunk panaszra, Bergman művei Magyarországon hozzáférhetőek, forgatókönyvei, irodalmi művei és önéletírásai egyaránt. Ugyanakkor bizakodva jegyzem meg: a kötet néhány zárójeles szerkesztői megjegyzéséből kiderül, még mindig vannak magyarul kiadatlan Bergman-munkák, például a Meg nem valósult filmek, darabok, kiadatlan munkák Svédországban már a Munkanapló előtt megjelent. Hátha erre is lesz kiadó, hadd legyen számunkra még teljesebb Bergman univerzuma.

 

Ingmar Bergman: Munkanapló I-II., Scolar Kiadó, 2020, 2021.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 44-46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15536