KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Szöszi

Varró Attila


Blonde – amerikai, 2022. Rendezte: Andrew Dominik. Írta: Joyce Carol Oates regényéből Andrew Dominik. Kép: Chayse Irvin. Zene: Nick Cave és Warren Ellis. Szereplők: Ana de Armas (Norma Jeane), Adrien Brody (Miller), Bobby Cannavale (DiMaggio), Julianne Nicholson (Gladys), Xavier Samuel (Cass). Gyártó: Plan B Entertainment. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 166 perc.

 

A Monroe-életrajzi filmek a 70-es évektől mostanáig nagyjából ugyanazt az utat járták be, mint a Monroe-filmek: a szegénysori B-opuszoktól (Goodbye Norma Jean) a tisztes hollywoodi zsánerfilmeken át (Norma Jean és Marilyn) jutottunk el egy álomgyári művészfilmig, amely – a Kallódó emberekhez hasonlóan – egyenrangú szerzőtársnak tekinti a sztár(imázs)t, ahelyett, hogy egyszerűen kizsákmányolná. Hiába vádolják lelketlen exploitation-szemlélettel Andrew Dominik idei Szöszijét, az elmúlt ötven évben ez az első kreatívan átgondolt játékfilm MM-ről – amely egyfelől nem kíván koherens és hiteles verziót faragni a (városi) legendákkal kibogozhatatlanul átszőtt élettörténetből, másfelől merész lendülettel magát a hősnőt helyezi az elbeszélő szerepébe. Joyce Carol Oates ezredfordulón kiadott, 800 oldalas nagyregénye nem először kerül házimozis feldolgozásra, ám míg Joyce Chopra megpróbálta egy szabályos narratívát követő, objektív életrajzzá formálni az írónő monumentális tudatfolyam-művét (a szereplők kommentárjaival betömve ellipsziseit), Dominik trendteremtő Jesse James-filmjének modernista nyomdokában járva inkább néhány alapvető érzelmi állapot, személyes megszállottság gondolatritmusára építette szubjektív epizódsorozatát, amelyben – a mai Netflix-tábor számára megbocsáthatatlan bűnként – nem elmesél egy sorozatsztorit, mint inkább megfest egy portrésorozatot.

Méghozzá tényleg megfest, a filmet elsősorban vizuális művészetnek, nem pedig a lélektani realizmus, politikai korrektség és más szigorú szabályrendszerek cselédjének tekintve. Dominik jelenetenként (sőt olykor snittről-snittre) változó látványvilágát nem csupán a híres MM-fotográfiák határozzák meg és nem csak a széthullás entrópiáját követi (elszaporodó kézikamerás képektől a rideg aktokig) – tulajdonképp még következetes logikája sincs annak, mikor/miért tér el a rendező a szabályos akadémiai képaránytól (legyen szó négyzetről vagy Cinemascope-ról), hol vált színesről monokrómba vagy pasztellárnyalatokról kőkemény chiaroscuróra: minden esetben az adott epizód tartalma igazítja magához a formát, nem egyszer bravúros ötletekkel vagy megrendítő kifejezőerővel (lásd a metrórács-montázst vagy a szélesvásznú konyhai jelenetet Millerrel). A Szöszi – helyenként bizarr túlkapásaival együtt – ritka örömteli és formabontó művészi vállalkozás az Elvis- és Rocketman-féle bombasztikus sztoriparádék kortában: szélesvászonra kívánkozó személyes filmköltemény egy mára megfoghatatlanná és megfejthetetlenné vált bálványról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15559