KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/november
GODARD
• Báron György: Kifulladásig Jean-Luc Godard (1930-2022)
• Ádám Péter: Testvérellenfelek Godard és Truffaut
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Palack az özönvízben M Tóth Éva animációs filmjei
• Soós Tamás Dénes: „Hol voltál aznap?” Beszélgetés Köbli Norberttel
• Gyöngyösi Lilla: „Kit hívsz, ha összeomlik a világ?” Beszélgetés Grosan Cristinával
A TÖRTÉNELEM ÖRVÉNYÉBEN
• Pápai Zsolt: Náci nirvánák A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 1. rész
• Árva Márton: Évezredek szemtanúja Alberto Breccia – H. G. Oesterheld: Mort Cinder
• Pauló-Varga Ákos: Túl a vörös vonalon Beszélgetés Tarik Salehhel
• Gyöngyösi Lilla: A metál és a Korán Tarik Saleh: Fiú a mennyből
• Huber Zoltán: Csillaghullás David O. Russell: Amszterdam
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy szemlélődő filmes Michelangelo Frammartino
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Elveszett filmtörténet Eltűnt filmek nyomában
• Barkóczi Janka: „A némafilm önmagát falta fel” Beszélgetés Kurutz Mártonnal
KÖNYV
• Murai András: Öngyógyító napló Ingmar Bergman: Munkanapló I-II.
• Csantavéri Júlia: Magyarországról Itáliába és vissza Pintér Judit: Mesterek és hazák
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kicsi, de erős Miskolc – CineFest
• Huber Zoltán: Szélesedő spektrumok Toronto
KRITIKA
• Vajda Judit: Szerelmes biciklisták Lukas Dhont: Közel
• Schreiber András: Helycserés támadás François Ozon: Peter von Kant
• Nevelős Zoltán: Éljen a szinkron! Csapó András: Magyar hangja…
• Déri Zsolt: Maestro Giuseppe Tornatore: Ennio Morricone
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Tölgy – Az erdő szíve
• Benke Attila: Stasi – Állambiztonsági Komisztérium
• Sándor Anna: Kis Winnetou
• Rudas Dóra: Ma már holnap van
• Kovács Patrik: A Sellő és a Napkirály
• Fekete Tamás: Az iker
• Bárány Bence: Mosolyogj
• Varró Attila: Halloween véget ér
• Tüske Zsuzsanna: Beugró a Paradicsomba
• Bonyhecz Vera: Mrs. Harris Párizsba megy
STREAMLINE MOZI
• Kránicz Bence: Útra fel
• Varró Attila: Szöszi
• Gyöngyösi Lilla: Catherine, a madárka
• Orosdy Dániel: Christiane F.
• Csomán Sándor: Diorama
• Huber Zoltán: Éjjeli vérfarkas
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Rajzolók szerződése Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Mosolyogj

Bárány Bence


Smile – amerikai, 2022. Rendezte és írta: Parker Finn. Kép: Charlie Saroff. Zene: Cristobal Tapia de Veer. Szereplők: Sosie Bacon (Rose), Kyle Gallner (Joel), Jessie T. Usher (Trevor), Robin Weigert (Dr. Northcott). Gyártó: Paramount Players / Temple Hill Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 116 perc.

 

Bölcsen döntött a Paramount, amikor az eredetileg VOD-ra szánt Mosolyogjot a sikeres tesztvetítések hatására mégis a mozikba küldte, Parker Finn első nagyjátékfilmje ugyanis egy kifejezetten vetítőtermi környezetért kiáltó, hátborzongató szórakozás, amire őrjítő szüksége volt már az utóbbi időben kissé megfáradt kommersz horrornak. Ne várjunk semmi forradalmit: Finn mindössze fogja A kör-filmek határidő-logikáját és a Valami követ emberről emberre átokszerűen vándorló gonosz entitását, majd az összeollózott alapképlethez hozzáadja saját, érdekfeszítően bizarr ötletét, s végeredményként egy felettébb működőképes, érdemi mondanivalóval rendelkező horrorfilmet tesz az asztalra.

Az összkép persze közel sem mentes az elsőfilmes esetlenségektől: például joggal róható fel a filmnek, hogy olyan, mint egy kétórásra duzzasztott jumpscare-összeállítás, ahogyan a játékidő felére az is kibukik, hogy a rendező nem mindig találja el jól az arányokat, emiatt sokszor nehéz eldönteni, mennyiben veendők komolyan a látottak, mivel bizonyos jelenetek szinte parodisztikus szándékot sejtető abszurditásba torkollanak. A Mosolyogj legfőbb erénye saját hatásmechanizmusában rejlik: Finn érezhetően nagy élvezettel, okosan borzolja a néző idegszálait, amiben meghatározó szerepe van a velőig hatoló soundtrack és a vérfagyasztó hangkulissza összjátékának, illetve annak a – némiképp becsapós – trükknek, hogy gyakran egészen másra futtat ki egy-egy pattanásig feszült szituációt, mint amire számítanánk. Ez a szűnni nem akaró ijesztgetés pedig egy meglehetősen lélekölő, a transzgenerációs traumák leküzdhetetlenségét tematizáló történetbe ágyazódik, amelynek egyetlen, csalódáskeltő buktatója, hogy végül – minden addigi misztikumot sztornózva – a legkézenfekvőbb magyarázatban kulminál. Ha klasszikussá nem is válik, annyit mindenképpen elért a Mosolyogj, hogy zavarba ejtő módon definiálta újra az erőltetett mosoly fogalmát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15571