KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Kóristalányok

Bonyhecz Vera

Our Ladies – brit, 2020. Rendezte: Michael Caton-Jones. Írta: Alan Warner regényéből Alan Sharp. Kép. Denis Crossnan. Zene: Roddy Hart. Szereplők: Tallulah Greive (Orla), Abigail Lawrie (Finnoula), Rona Morrison (Chell), Sally Messham (Manda), Marli Siu (Kylah). Gyártó: Sigma Films. Forgalmazó: TV Go. Feliratos. 105 perc.

 

Michael Caton-Jones igazi filmes veteránnak számít a szakmában, akinek voltak ugyan kétes vállalásai (Elemi ösztön 2.), de jó néhány kritikai, és főleg közönségsiker fűződik a nevéhez (Ez a fiúk sorsa, Memphis Belle, Sakál, Rob Roy). Legújabb filmjével személyes vizekre evez: több, mint 20 éve őrizgeti a – szintén skót – Alan Warner 1998-as regénye, a The Sopranos filmes jogait, de az éppen aktuális trendek idáig sohasem kedveztek a skót katolikus iskoláslányok történetének megfilmesítéséhez. Caton-Jones nem akart engedni a nyomásnak – hogy más helyszínen, más szereplőkkel valósítsa meg a filmet, így aztán több, mint két évtized távlatából meséli el a maga American Graffitijét.

A film a kilencvenes évek derekára repít vissza, féltucat felnőttkor küszöbén álló barátnő egyetlen napját követi végig: végre kiszabadulva a kisvárosból az iskolakórussal Edinburghba utazhatnak, hogy egy versenyen képviseljék katolikus iskolájukat – ám, nem meglepő módon, a legkevésbé sem a megmérettetés kihívása, inkább a pasizás és dorbézolás lehetősége hajtja őket. Noha más-más karakterek, de mindenkiben ráismerhetünk önmagunk és kamaszkori barátaink vívódásaira – merre indulunk az életben? Caton-Jones nem titkolt szándéka tisztelegni saját skót munkásosztálybeli gyökerei, és elsősorban a skót nők előtt – akik néhány kivételtől (mint a szintén Alan Warner műből készült Morvern Cellar) eltekintve eddig nem jutottak központi szerephez. A skót filmek utóbbi évtizedeit a sztereotípiákat – kies táj, benne marcona, szoknyás szabadságharcosok – tápláló hollywoodi szuperprodukciók (Rettenthetetlen), és a velük szemben megfogalmazódó, a romanticizált skót identitást levetkőző új skót filmek (Trainspotting) határozták meg. A kóristalányok noha kezdőképsoraival mindkét irányvonalat – sőt filmet – megidézi, egy új női nézőpontot hoz magával. Másik nagy erénye a kilencvenes évek hiteles megidézése: egy letűnt, közösségi médiától mentes, a maga nemében tisztább világba enged bepillantást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15177