KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Én vagyok a te embered

Vajda Judit


Ich bin dein Mensch – német, 2021. Rendezte: Maria Schrader. Írta: Jan Schomburg. Kép: Benedict Neuenfels. Zene: Tobias Wagner. Szereplők: Maren Eggert (Alma), Dan Stevens (Tom), Sandra Hüller (Steffi), Hans Löw (Julian). Gyártó: Letterbox Filmproduktion. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 103 perc.

 

HAL 9000 óta tudjuk, hogy egy mesterséges intelligencia is ragaszkodik az életéhez, és szomorú lesz, ha meg kell semmisülnie. Az Én vagyok a te embered, Németország nevezése a következő évi nemzetközi Oscar-díjra, még ehhez képest is szintet lép, hiszen egy olyan „szerelmi android”-ot ismerhetünk meg benne, akit arra hoztak létre, hogy tökéletes társa legyen a magányos embereknek. Tomot ironikus módon egy, a berlini Pergamon Múzeumban dolgozó ókorkutatónak rendelik ki tesztelésre – de annak ellenére, hogy a vonzó külsejű „gép” nemcsak okosabbnak, hanem együttérzőbbnek és szórakoztatóbbnak is bizonyul az emberek többségénél, a nő, Alma zsigerből elutasítja.

Az Én vagyok a te embered egyik legfontosabb összetevője a Tomot alakító Dan Stevens (Downton Abbey, A szépség és a szörnyeteg) egyszerre semmitmondó és mély játéka, mégsem az lesz a film fő kérdése, hogy álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal. Az Unorthodox című sorozatért tavaly Emmy-díjat érdemelt Maria Schrader alkotása ugyanis nem túlgondolt sci-fiként, hanem lélektani drámaként és szokatlan szerelmes filmként közelít a témához.

Létezhet-e olyan szerelem, amit nem ember, hanem egy program érez? Mire vágyunk egy kapcsolatban? Mennyire határozza meg a múltunk a jelenünket – és főleg a jövőnket? Ezeket a kérdéseket teszi fel a forgatókönyvíró-rendező (Emma Braslavsky elbeszélése alapján), anélkül, hogy filozófiai mélységekbe bonyolódna; ami kifejezetten jót tesz a műnek, hiszen olyat számtalanszor láthattunk már a filmtörténelem során. Az Én vagyok a te embered anélkül tud megrendíteni és meghatni, hogy túl mélyre menne (és ezt kivételesen nem pejoratívan kell érteni). Onnan kezdve, hogy kiderülnek az eleinte kifejezetten ellenszenvesen viselkedő Alma indokai, az egész film egyetlen érzelmi és pszichológiai hullámvasút, amit egyszerűen csak jólesik nézni – és érezni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15166