KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Snow Hollow farkasa

Lichter Péter


The Wolf of Snow Hollow – amerikai, 2020. Rendezte és írta: Jim Cummings. Kép: Natalie Kingston. Zene: Ben Lovett. Jim Cummings (Marshall), Riki Lindhome (Robson), Chloe East (Jenna), Jimmy Tatro (Palfrey), Robert Forster (Hadley). Gyártó: Orion Classics / Vanishing Angle. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 83 perc.

 

Az amerikai film időnként kitermel egy-egy semmiből berobbanó meglepetésrendezőt. A kétezertízes években rövidfilmekkel induló, majd a Thunder Road különös műfaji ötvözetével debütáló Jim Cummings nem csak író-rendezőként, hanem főszereplőként is brillírozott a melodrámai ízeket szarkasztikus humorral és metszően minimalista formanyelvvel ötvöző zsarufilmben. A Thunder Road még sokkal inkább a klasszikus függetlenfilmes midcult-érzékenység terméke volt: a magánéleti krízis miatt nyomás alá helyezett, kissé tesze-tosza közrendőr kálváriáját Cummings az európai művészfilm eszközeivel mesélte el, vagyis a műfaji szabályokat alárendelte a szerzői formanyelv és a lazább improvizáció eszköztárának.

Ehhez képest a második játékfilmje, a Snow Hollow farkasa már egy jóval határozottabb lépést tett a zsánerfilmezés felé: a szintén kisvárosi rendőrközösségben játszódó film – amiben Cummings gyakorlatilag megismétli a korábbi film idegösszeomlás szélén táncoló karakterét – a farkasemberes horror receptjét (suspense és sokkeffektus, jól adagolt gore-ral fűszerezve) szinte iskolás módon követi, de azért a rendező szerzői egyénisége szerencsére átragyogja a végeredményt: Cummings bizarr, néha Buster Keaton-re emlékeztető melankolikus humora és vagány formanyelvi leleményei (lásd a váratlan flash forwardokat a harmadik gyilkosságnál) messze a tucathorrorok fölé emelik a végeredményt.  A twin peaks-i kisvárosi különc karakterei is sokat dobnak a film humorán, ráadásul ez a miliő tökéletesen alkalmas arra, hogy a rejtélynarratíva kötelező „vörös heringjeit” feltálalja. Cummings szabályosan végigjátssza a nyomozós horror jól ismert kottáját, de azért markáns szerző-egyéniségként belecsempészi a csak rá jellemző abszurd ízeket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15176