KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A lengyel Hüakintosz

Benke Attila


Hiacynt – lengyel, 2021. Rendezte: Piotr Domalewski. Írta: Marcin Ciastoń. Kép: Piotr Sobociński Jr. Zene: Wojciech Urbański. Szereplők: Tomasz Ziętek (Robert), Hubert Miłkowski (Arek), Adrianna Chlebicka (Halinka), Marek Kalita (Mrozowski ezredes), Tomasz Schuchardt (Wojtek). Gyártó: ShipsBoy. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 106 perc.

 

A homoszexualitás a kelet-közép-európai államszocializmusokban tiltott (Szovjetunió, Románia), illetve tűrt (Magyarország, NDK, Csehszlovákia) kategóriába tartozott. Ha nem is büntették a nyilvánosan rajtakapott leszbikusokat és melegeket, rendőri zaklatásoknak voltak kitéve Lengyelországban, ahol a hírhedt 1985-ös Jácint-akció keretében megalázó módon nyilvántartásba vették és együttműködésre kényszerítették a homoszexuális férfiakat. Ezt dolgozza fel feszült politikai thrillerként A lengyel Hüakinthosz, ami tulajdonképpen William Friedkin meleg témájú pszichothrillerjét, a Portyánt gondolja tovább.

Robert feltörekvő rendőr, akinek édesapja egyben a felettese, aki egy homoszexuális áldozatokat szedő sorozatgyilkosság ügyét politikai okokból siet lezárni. Ezért kerül vele szembe fia, aki nem hagyja annyiban a dolgot, már csak azért sem, mert bár van menyasszonya, de meleg informátorával, Arekkel a nyomozás során közel kerülnek egymáshoz. Ugyan a fő cselekményszál, így a gyilkosságok motivációs hálója kissé kusza, A lengyel Hüakinthosz sikeresen megmutatja, hogy a bűncselekmények magából a homofób rendszerből következnek, ami A 44. gyermekben vagy A martfűi rémben látotthoz hasonlóan nem elsősorban az állampolgárait védi, hanem önnön integritását akár saját rendőre ellenében is. A remek rendezés, a gyönyörűen komponált, film noir stílusú képi világ és a kiváló zenék miatt is igen erős atmoszféra mellett természetesen Robert és Arek kapcsolatának alakulása teszi igazán érdekessé a filmet. A megfélemlítésből következő önbecsapás, amelyben a főhős él, ismerős lehet bárhol a világon, de térségünkben az utóbbi években ismét erőre kapott a homofób politikai retorika, ami gátolja az LMBTQ-identitások felvállalását. Így Robert drámája bár a nyolcvanas évek közepén játszódik, félelmetesen aktuális.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15173