KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Városfilmek

Könyvesbolt Párizsban

Poszter Párizs

Kovács Kata

Az európai art mozi megbízható mesteremberei, Sergio Castellitto és forgatókönyvírótárs-neje, Margaret Mazzantini (Ne menj el!; Fortunata) újabb megbéklyózott melodrámai hősökkel érkeznek, ezúttal Ettore Scola képregénnyé is alakított történetéből. A rendező hógömbszerű Párizs-makettet álmodott a borús kedvű, olasz antikváriumtulajdonos, szó szerint derékba tört lánya és egy féktelen színésznő találkozása köré. A mesebeli könyvesbolt felett lévő, Eiffel-toronyra néző szobában raboskodik a balesetben megbénult, a traumától pedig megnémult fiatal lány, akit apja ápol, és egy nap berobban életükbe a rejtélyes és rapszodikus Yolande, hogy az üvegbura mögött elő férfit megpróbálja kicsábítani a valódi napfényre.

A filmet – melynek egyetlen igazán szellemes megoldása van: a lakásban található, Párizsnak berendezett akvárium – Fellini legendás Cinecittà Teatro 5-jében vették fel, talán ennek szellemében hangsúlyozza olyan erélyesen a teatralitást és a kultúra piedesztálra emelését. Leplezetlenül vállalja, hogy az elgördülő színházi függönyök mögött is egy kartonból épült Párizs adja a történet díszletét, mint ahogyan az elnagyolt, karikatúra-szerű figurák (például  borzas hajú professzor) és a színészi játék is a tudatosan vállalt mesterkéltséget hangsúlyozza. Formai jegyekkel azonban nem reflektál Scola és Ivo Milazzo képregényére, kihagyja a legtöbb kép-a-képben, történet-a-történetben ziccert is. A melodrámai hangvétel mellett elférne pedig némi játékosság, mely a karakterek és az egész mozi nagyvonalú nosztalgikusságán lazítana. A látványos vizuális elemek bírhatnának többletjelentéssel, vagy akár lehetnének önmagukban szórakoztatóak, ám ahogyan maga a szerelmek városa sem valódi Castellito filmjében, úgy az érzelmek sem átélhetőek, az érdekesen megmunkált felszín pedig nem rejt valódi mögöttes tartalmat.

 

Könyvesbolt Párizsban (Il materiale emotivo) – olasz, 2021. Rendezte: Sergio Castellito. Írta: Margaret Mazzantini. Kép: Italo Petriccione. Zene: Arturo Annechino. Szereplők: Sergio Castellito (Vincenzo), Bérénice Bejo (Yolande), Matilda De Angelis (Albertine), Alex Lutz (Gérald). Gyártó: Rodeo Drive / RAI Cinema. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 90 perc.

 

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 31-32. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15142