KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A Vadnyugat törvényei szerint

Varró Attila


The Harder They Fall – brit, 2021. Rendezte: Jeymes Samuel. Írta: Boaz Yakin és Jeymes Samuel. Kép: Mihai Malairame. Zene: Jeymes Samuel. Szereplők: Jonathan Majors (Love), Idris Elba (Rufus), Delroy Lindo (Reeves), Zazie Beetz (Mary), Regina King (Trudy). Gyártó: Overbrook Entertainment. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 140 perc.

 

Noha a fekete westernfilm története legalább száz évre nyúlik vissza, Bill Picket színesbőrű rodeósztár első némafilmjeiig, és jóformán minden létező szubzsánerben letett pár jeles alkotást a kocsmaasztalra éneklő cowboy-filmtől (Harlem on the Prairie) telepesfilmen át (Buck és a Prédikátor) a spagetti westernig (Lola Colt), vérbeli posztmodern műfajparádé terén eleddig szégyenszemre be kellett érniük egy tiszteletbeli fekete rendező filmjével. Az elszabadult Django-t azonban idén párbajra hívták, méghozzá egy londoni hip-hop-előadó jóvoltából, akinek elkötelezettségét az amerikai macsó filmhősök iránt mi sem bizonyítja ékesebben művésznevénél: Jeymes „The Bullits” Samuel már 2013-as lemezéhez western-tematikát választott (They Die By Dawn), sőt el is készített mellé ugyanazon címmel egy kisjátékfilmet is, amely egyfelől gazdag készletet kínált a klasszikus western-toposzokból, másfelől tucatnyi konfliktust zsúfolt be a rövid cselekményidő első 45 percébe, hogy aztán az utolsó öt percben a megoldásuk helyett még egyet hozzájuk csapjon.

Az idei A Vadnyugat törvényei szerint már nem puszta műfajkatalógus, de egyben tisztelgés a fekete vadnyugati hősök előtt egy többszálú bosszútörténet keretében, amely nagyjából a Volt egyszer egy Vadnyugat alaphelyzetéből indul ki (a főhős családja lemészárlása miatt felkutatja a sötétlelkű banditavezért), hogy aztán számos klasszikust megidézve addig bonyolítsa a két vadbanda közötti leszámolás látványdús és vérbő eposzát, míg a félórás fináléban a Gyorsabb a halálnál permutációs narratíváját megidézve párosával egymásnak ereszheti őket – sőt még az előd melodrámai végkifejlete sem marad el. Samuel filmje nem foglalkozik a műfaj rassz-revíziójával (fehér szereplők csupán epizódszerepekig jutnak, a rabszolgaság kérdése pedig jóformán elő sem kerül), jobban csábítják a műfaji klisék és külsőségek, amelyeket leplezetlen élvezettel és minimális önmérséklettel tálal fel a közönségének – ez a túláradó lelkesedés szerencsére van olyan magával ragadó, hogy bűnös élvezetet varázsoljon az anakronizmusokkal, redundanciákkal és üres pózokkal teli történetből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15175