KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
   2021/december
MAGYAR MŰHELY
• Orosz István: Szindbád, bon voyage! A rajzfilmes Gyulai Líviuszról
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Pápai Zsolt: Befejezett jelen idő A kísérletezés szabadsága – Inforg Stúdió, 2000–2010
• Stőhr Lóránt: Beavatás a varázslatba Örök varázs – Tóth János kinematográfus
• Kelecsényi László: Filmregény Magyar filmek, 1896-2021
PREMIER PLÁN
• Barabás Klára: „Az én politikám a zene” Beszélgetés Tony Gatliffal
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
• Kovács Kata: Nyughatatlan lelkek Claudia Llosa
VÁROSFILMEK
• Jordi Leila: In Limbo generáció Kínai városfilmek
• Varró Attila: A nyüzsgés és a lárma Swinging London
• Pethő Réka: Szavakról, képekben A Francia Kiadás
• Kovács Kata: Poszter Párizs Könyvesbolt Párizsban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Le Corbusier rémálma Dean Motter: Mister X
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Sensei Sonny Chiba (1939-2021)
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Gazdag szövet Todd Haynes: The Velvet Underground
TELEVÍZÓ
• Navarrai Mészáros Márton: „Egy precíz pali” Beszélgetés Radó Gyulával
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: A perverzeknek nincsen gyógyír Bologna: Il Cinema Ritrovato
• Huber Zoltán: Lábadozások kora Toronto
• Teszár Dávid: Gengszterfilmes kánaán Koreai Filmfesztivál 2021
KRITIKA
• Fekete Tamás: Mártírok útja Pablo Larraín: Spencer / Benedict Andrews: Seberg
• Bakos Gábor: A rettenet öröksége Evolúció
• Gelencsér Gábor: A szószék esztétikája Magyar Passió
• Barotányi Zoltán: Kint is, bent is Keith English: Elk*rtuk
• Roboz Gábor: Csendes forradalom Bergendy Péter: Post Mortem
MOZI
• Sándor Anna: Sabaya
• Forgács Nóra Kinga: A boldogság íze
• Teszár Dávid: A Goya gyilkosságok
• Pazár Sarolta: Hajtóvadászat
• Vajda Judit: Én vagyok a te embered
• Varró Attila: Rifkin fesztiválja
• Kovács Gellért: Rejtély a Riviérán
• Alföldi Nóra: Túl jó srác a pasim
• Lovas Anna: Örökkévalók
• Herczeg Zsófia: Szellemirtók – Az örökség
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Almák
• Benke Attila: A lengyel Hüakintosz
• Bárány Bence: Finch
• Varró Attila: A Vadnyugat törvényei szerint
• Lichter Péter: Snow Hollow farkasa
• Bonyhecz Vera: Kóristalányok
• Vajda Judit: Szegény tehén
• Zalán Márk: Montreáli Jézus
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Kalandor tendenciák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Sabaya

Sándor Anna

Sabaya – svéd, 2021. Írta és rendezte: Hogir Hirori. Kép: Hogir Hirori. Zene: Mohammed Zaki. Gyártó: Loav Media / Ginestra Film. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 90 perc.

 

Amikor 2014-ben az Iszlám Állam lerohanta a jeziditákat, a kurd vallási kisebbség népirtás áldozata lett: több ezer férfit végeztek ki, több ezer nőt pedig elhurcoltak. Belőlük lettek a sabayáknak nevezett szexrabszolgák. Az ISIS legyőzésével a követőiket a szírek táborokba terelték, ezek közül a legveszélyesebb az Al-Hol, ahol több mint hetvenezer ember él. A sátorrengetegben pedig ott rejtegetik a még életben lévő sabayákat is.

Hogir Hirori dokumentumfilmje egy trilógia záró darabja, amiben a jeziditák elleni vérengzést dolgozta fel (The Girl Who Saved My Life – 2016, The Deminer – 2017), számos elismerés mellett a Sundance dokumentumfilmes rendezői díját is elhozta. A mű egy jezidita csoportot követ, amelynek tagjai a hadsereg tudomásával, de önkéntesen, az életük kockáztatásával hatolnak be éjszakánként a táborba, hogy kimenekítsék a sabayákat. A férfiakat azok az ex-szexrabszolgák segítik, akiket visszacsempésznek a táborba, hogy besúgókként kutassák fel a többieket több éves fotók alapján úgy, hogy csak a szemük látszik ki a leplek alól. A Sabaya megrázó látlelete a háború utáni társadalomnak: hol azt mutatja be, ahogy a táborban rekedt csapat nyugodtan kivárja a hatóság és az ISIS összecsapásának végét; hol azzal szembesít, amikor a családja csak a kiszabadított nőre kíváncsi, az erőszakban fogant, de ártatlan kisbabájára nem. Miközben a hasonló témájú akciófilmeken edződve gyors, feszesen vágott anyagot várnánk, Hirori filmje lassan építkezik: ráérősen időz el olyan látszólag lényegtelen részleteken, mint hogy hogyan kap reggelit az embermentők vezetőjének kisfia vagy hogyan zsörtölődik a kimerült férfival a felesége. Ezek viszont hozzáadnak a bemutatott valóság komplex képéhez, amiben az életveszély és a hétköznapok banalitása átszüremlik egymásba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15163