Magyar MűhelyBeszélgetés Mundruczó KornéllalA láthatatlan idő formájaKránicz Bence
Kísérleti módon vesz részt a
színházban, és ott is filmkészítő marad. Mundruczó ezúttal experimentális mozgóképes
formát talált a traumák átörökítésének témájához. Az Evolúciót Cannes-ban mutatták be.
Előző
filmetek, a Pieces
of a Woman premierje után kaptatok lehetőséget
Wéber Katával, hogy villámgyorsan leforgassátok az Evolúciót. Hogyan tudtatok rövid idő alatt, más
jellegű feladatok közben felkészülni a munkára?
Be voltunk zárva egy lakásba, és le
voltunk szerződve a Netflixszel márciusig, hogy ellátjuk a Pieces of a Woman promóciós feladatait. Nem utaztunk, nem mehettünk
sehova. Kellett valamit kezdenünk az időnkkel, és felmerült bennünk az Evolúció elkészítésének lehetősége.
Tavaly októberben kezdtük el írni, és április-májusban forgattuk le a filmet.
Nagyon friss munka.
Hogyan
sikerült úgy összerántani a stábot, hogy benne legyen egy világsztár operatőr, Yorick
Le Saux? Ő éppen ráért?
A szerencsén múlott. Mi ismertük
egymást korábban, eredetileg őt kértem fel a Piecesre, de akkor nem ért rá. Most viszont igen, és szerintem
nagyon jól érezte magát ebben a munkában. Azóta is jóformán napi kapcsolatban
vagyunk.
Az
Evolúció gyors munkálatai, hirtelensége miatt változott-e
bármiben a munkamódszered ahhoz képest, ahogyan dolgozni szoktál?
Tulajdonképpen nem, éppen az volt az
egyik legfontosabb tapasztalatom, hogy lehet így is filmet csinálni. Nem hiányzik
a másfél évi finanszírozási procedúra meg a forgatókönyv többszöri átírása.
Lehet dolgozni az első változatból – úgy, mint a színházban. Szerencsére
Petrányi Viktória producer és a Match Factory csapata olyan konstrukciót
találtak ki, amiben pontosan tudtuk, hogy ha sikeresek vagyunk a pályázatokon,
mennyi pénzt tudunk szerezni három hónap alatt az európai támogatási
rendszerben, és ez az összeg, ami valamivel egymillió euró felett volt, mire
lesz elég. Mindezt már októberben tudtuk, így találtuk ki a film szerkezetét.
Egyébként sem szeretem azt a szemléletet, hogy csak egy bizonyos összeg fölött
kezdjünk el dolgozni.
Az
Evolúcióban a korábbi filmjeid több formai törekvése
érik össze. A színházi nyelv filmmé alakítása és a bonyolult koreográfiát
bejáró hosszúbeállítások feszültsége egyértelműen összetartozik a te megközelítésedben?
A színházban is teljesen kísérleti
módon veszek részt, és ez a film is teljesen kísérleti. De filmkészítő vagyok a
színházban is, az engem ott érő kihívások nemcsak színházi, hanem filmes
jellegűek. Egyetértek azzal, hogy ebben a filmben a kettő összeáll, mert a
szerkezete experimentális, míg a tartalma nem. Ez utóbbi kell ahhoz, hogy
elbírja a kísérleti szerkezetet. A nehézség az volt, hogyan lehet ezt a
szerkezetet „nem filmes”, tehát nem snittre-snitt formában megcsinálni, mert ha
úgy készíted el, három rövidfilmet kapsz, vagy hagyományos egész estés film a
nézői elvárás. Az Evolúció középső
része egy végtelen beszélgetés, erősen antifilmes helyzet – ha azt megpróbálod
felsnittelni, hirtelen egy tévéstúdióban találod magad. Végül arra jutottunk a
film operatőrével, hogy „ki kell nyújtanunk” az időt a vásznon, és egy snittben
kell tartanunk a jeleneteket. Így tudjuk formailag megteremteni a láthatatlan
idő kontinuitását, amiről tulajdonképpen ez a történet szól. De sokáig tartott,
mire ezt a döntést meghoztuk. Felmerült az is, hogy egy Andy Warhol inspirálta,
több képernyőt használó stílusban maradjunk, vagy a film három részében
ábrázolt történelmi korokra jellemző, különböző filmnyelveket kövessünk.
Az
alapul szolgáló színházi előadástól az Evolúció harmadik
fejezete szakad el a leglátványosabban. Miért döntöttetek úgy, hogy itt
változtattok legerőteljesebben a kész formán?
A harmadik rész teljesen új. A zenés
installáció és a színház határán mozgó előadás harmadik felvonása
„lézerszínház” volt, telefonképernyők széteső felületére, csetablakokra és a
szétbomló kórusra épített. Ugyanakkor az első rész is sokat változott: a
takarítás és a baba megvolt a színházban is, de a hajnak nem volt ekkora
szerepe. A második jelenet hasonlít leginkább a színházi változatra, de a
dialógus ott is változott.
Azt
mondtad az előbb, színházban is filmkészítőként vagy jelen. Ez magyarázza, hogy
régóta rendezel színházból filmet, de nem rendezel filmből színházat?
Valóban van ellenérzésem ezzel
kapcsolatban, de nem tudom, miért. Sokszor felmerült, hogy csináljak meg egy
Fassbindert vagy Bergmant színpadon, amiket meg szoktak, de sosem volt kedvem
ehhez. A saját színielőadásaimat szoktam átültetni filmre, de nem az összeset,
csak azokat, amelyeket valamiért alkalmasnak találok erre és a mániámmá válnak.
Fontos, hogy nagyon különböző a színház és a film, nem fúziós műfajt keresek,
nem hiszek ebben. Az Evolúció
készítése során a hosszú snitt abban is segített minket, hogy Monori Lilihez és
Láng Annamáriához elég közel tudjunk kerülni. Monori Lili kifejezett kérése
volt, hogy hosszan vegyük a monológjait, így keresztülmehessen a kamera előtt
azon a folyamaton, amire szüksége volt az alakításához. Kettejük hosszú
jelenetében a legvége előtt vágtunk csak, a teljes beszélgetést ténylegesen
egyetlen beállításban vettük fel. A filmkészítésben folyamatosan nagy kihívás,
hogyan teremted meg a díszletben azt a biztonságot és szelídséget, ami kell
ahhoz, hogy a színész valóban empátiával tudjon fordulni a saját karaktere
felé. A gyors tömeggyártás nem igazán teszi lehetővé, hogy ezeket a
körülményeket ki lehessen alakítani a forgatásokon.
Máshova
kerültek a történet hangsúlyai a filmben, mint az előadásban? Neked más lett
fontos az Evolúcióból a film készítése közben?
Ligeti György Requiemje rettenetesen kellett nekünk ahhoz, hogy az Evolúció koncepciója színházban
megszülessen, és ahhoz is, hogy Kata két-három évvel ezelőtt elkészítse a
végtelenített interjúit a saját édesanyjával. Egyre fontosabb lett nekünk a
történet, egyes motívumai a Piecesbe
is átkerültek: Ellen Burstyn és Vanessa Kirby történetében már ott van annak a
magja, miért reagálnak ők úgy a tragédiára, ahogy. Mennyiben határoz meg téged,
a gyászodat, hogy mit hozol otthonról? Úgy éreztük, erről érdemes filmet
csinálni. A Kata családtörténetéhez való kapcsolódás mellett azért is volt
fontos nekünk a film, mert végre szerettem volna együtt dolgozni Monori Lilivel
egy óriásszerepben, és Láng Annamáriával, az egyetlen olyan színésznővel ma
Magyarországon, aki a munkájában szerintem hitelesen tud beszélni az
emigrációról. Végül pedig szerettem volna újra „kicsiben dolgozni”, ami nekünk
a Proton Cinemában egyébként is nagyon fontos – nálunk forgatta az első filmjeit
Reisz Gábor, Kárpáti György Mór, Badits Ákos, Kis Hajni, Visky Ábel. Azt
akartam, hogy ez a saját alkotói módszeremből se vesszen el.
Az
evolúció fogalma felszínes értelmezésben fejlődést jelent, a tudomány
szempontjából viszont a környezeti adaptálódás érdekében, vagy akár teljesen
esetlegesen bekövetkező változásokat. Ti hogyan értelmezitek a fogalmat ezzel a
történettel összefüggésben?
Nekünk a túlélés volt a nagy témánk.
Az evolúció arról szól, ki éli túl a változásokat, amelyekben a Föld összes élőlénye
osztozik. A családban a szeretetet, a társadalomban adott esetben a gyűlöletet
értelmezhetjük evolúcióként, és a fogalom az idő kontinuitására is utal. Ezért
használjuk ezt a címet.
Úgy
vettem észre, a Pieces
of a Womant és az Evolúciót sokkal reményteljesebben fejezed be, mint
a legtöbb korábbi filmedet. Ennek van bármiféle személyes háttere? Optimistább
lettél?
Szerintem ez a változás a Fehér istennel megkezdődött, azzal a
képpel, amikor egymással szemben lefekszik ember és kutya. Akkor a gondolatot,
hogy mindent elölről kell kezdenünk, J. M. Coetzee-től kölcsönöztük, de én
azóta is azt gondolom, abnormális, hogy társadalomként nem vagyunk hajlandók
egy platformra állni és együtt dolgozni az újrakezdésen, helyette csak a
múltbéli sérelmeket és gyűlöletet tápláljuk. Megpróbálok olyan befejezéseket
csinálni, amelyek hordozzák ezt a társadalmi ellentmondást, a hősök mégis kitörni
látszanak belőle. Az Evolúcióban a
fiatalok csókja arra a naiv gondolatra utal, hogy a szeretet mindennél erősebb,
de én abba a csókba belelátom azt a kérdést is, mi következik ezután. Mi lesz,
ha a családjuk megtudja, mi történt?
Alkotótársaddal,
Wéber Katával állandó színházi munkáitok vannak, emellett Európában és a
tengerentúlon is dolgoztok filmeken, és élitek az életeteket. Hogyan osztjátok
meg az időtöket a különböző jellegű feladatok között? Mi most a legfontosabb
célotok szakmai szempontból?
Egyre nehezebb beosztani az időnket.
Hamarosan eljön a pont, mikor fel kell adnunk bizonyos dolgokat azért, hogy a
saját történeteinket tudjuk elmesélni, és ne nőjön túl rajtunk az igény a
munkánkra. A következő év újra a színházról fog szólni, ami örömteli. Eötvös
Péter új operáján fogok dolgozni, és Kata új darabját mutatjuk be Berlinben.
Remélem, hogy egy év múlva nyáron forgatni is fogok valamit – ez azon múlik,
milyen gyorsan őrölnek a malmok. De tudnak gyorsan őrölni, ez kiderült az Evolúcióból.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|