KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 2.
• Mohi Sándor: „Minden érdekelte” Ágh István Huszárik Zoltánról
• Kránicz Bence: A láthatatlan idő formája Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Schubert Gusztáv: Kell egy csapat Magyar producerek 1.
JEAN-PAUL BELMONDO
• Ádám Péter: Ászok ásza Jean-Paul Belmondo (1933-2021)
FILM ÉS IRODALOM
• Árva Márton: Nincs tiszta lap J. M. Coetzee-adaptációk
• Földényi F. László: Szerelmi történet 1931-ből Erich Kästner / Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete
• Kovács Kata: Szerepcsere Jelenetek egy házasságból
• Greff András: A mozigalaxis őrzői Quentin Tarantino: Volt egyszer egy Hollywood
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Földváry Kinga: Varieté a nyúlüregben Bryan Talbot: Alice in Sunderland
A JÖVŐ BIRODALMÁBAN
• Varró Attila: Hamis próféciák Dennis Villeneuve: Dűne
• Andorka György: A szférák zenéje Jóhann Jóhannsson: Az utolsó és az első emberek
FILM NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 3. rész
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Vihar közbeni csend Karlovy Vary
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: A zenekar és a felfedező Creation Records – A történet
KRITIKA
• Baski Sándor: Gendermetafora az élő szövetben Titán
• Roboz Gábor: A legnagyobb pech Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
• Huber Zoltán: A számok törvénye 007 Nincs idő meghalni
• Forgách András: Hableánymagány Hableány
• Kovács Patrik: Kiterítenek úgyis Eltörölni Frankot
• Vajda Judit: Károly 5-től 6-ig Tantrum
• Darida Veronika: Színház az egész Éjjeli őrjárat
MOZI
• Pazár Sarolta: Bachman tanár úr és az osztálya
• Árva Márton: Egy tolvaj lánya
• Fekete Tamás: El akartam rejtőzni
• Bartal Dóra: Normális világ
• Baski Sándor: Saját lifttel a pokolba
• Pozsonyi Janka: Szenvedélyes szomszédok
• Alföldi Nóra: Kuponkirálynők
• Varró Attila: Az utolsó párbaj
• Hegedűs Zsófia: Ainbo – A dzsungel hercegnője
• Huber Zoltán: Venom 2. – Vérontó
STREAMLINE MOZI
• Bárány Bence: Amerikai vacsora
• Roboz Gábor: Az önvédelem művészete
• Lovas Anna: Violet Evergarden: A film
• Benke Attila: Kő, papír, olló
• Varró Attila: Sosem kaptok el
• Alföldi Nóra: Bagdad Cafe
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Bűnös múltak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Amerikai vacsora

Bárány Bence


American Dinner – amerikai, 2020. Rendezte és írta: Adam Rehmeier. Kép: Jean-Philippe Bernier. Zene: John Swihart. Szereplők: Kyle Gallner (Simon), Emily Skeggs (Patty), Pat Healey (Norman), Lea Thompson (Betty). Gyártó: Atlas Industries / Red Hour Film. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 106 perc.

 

Talán nem túlzás azt állítani, hogy az Amerikai vacsora az elmúlt évek egyik legfurcsább romantikus vígjátéka, amelyet legalább annyira szórakoztató nézni, mint amennyire fárasztó. Adam Rehmeier indie romkomjában Simon, a világmindenség ellen lázadó punk rocker egy sor bűncselekmény elkövetése után menekülni kényszerül a rendőrség elől, ám a világ olyan kicsi (még akkor is, ha történetesen épp Amerikáról van szó), hogy a fiút nem más, mint legnagyobb rajongója, az enyhén ADHD-s tinilány, Patty menti ki a bajból azzal, hogy befogadja őt a családi házukba. Simon lételeme a bajkeverés, amelybe a meglehetősen különc és kezdetben bátortalan Pattyt is magával rántja, a közös kalandok azonban fokozatosan szorosabbra fűzik a két fiatal viszonyát, pedig a lány eleinte nem is sejti, hogy kedvenc punk bandájának titokzatos frontemberével, a közönség előtt csak símaszkban mutatkozó John Q-val került egy fedél alá.

A játékidő első felében a rendező – a főszereplők bemutatása és összeboronálása mellett – leginkább azzal van elfoglalva, hogy folyamatosan görbe tükröt tartson az amerikai középnyugat szuburbán középosztályának: a probléma ezzel csupán annyi, hogy a különféle sztereotípiákat megtestesítő mellékszereplők groteszk túlhúzottsága a térdcsapkodóan viccestől viszonylag gyorsan a bántóan bugyuta irányába tolja el a film humorát. A sajátos társadalmi tabló felskiccelésével szemben az Amerikai vacsora onnantól működik igazán, amikor – hangozzék ez akármilyen közhelyesen is – a cselekmény a két főszereplő között kibontakozó szerelemre kezd fókuszálni. Simon és Patty karakterei első ránézésre semmilyen univerzumban nem tűnnek kompatibilisnek egymással, Kyle Gallner és Emily Skeggs meggyőző színészi játéka, a pergő, jól megírt dialógusok, valamint a fiatalosan életteli soundtrack viszont együttesen gondoskodnak arról, hogy a néző elhiggye a kispályás Bonnie és Clyde között meglévő kémiát. Az Amerikai vacsora tehát mindenképpen üde színfolt a romantikus komédiák palettáján, egy vad és energikus feel-good movie, amelynek mindettől függetlenül jót tenne, ha bizonyos pontjain mégis – ahogyan az a film során más kontextusban ugyan, de újra és újra elhangzik – „visszavenne egy cseppet”.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15111