KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2021/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 1.
• Mohi Sándor: „Minden érdekelte” Ágh István Huszárik Zoltánról
• Kránicz Bence: A láthatatlan idő formája Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Schubert Gusztáv: Kell egy csapat Magyar producerek 1.
JEAN-PAUL BELMONDO
• Ádám Péter: Ászok ásza Jean-Paul Belmondo (1933-2021)
FILM ÉS IRODALOM
• Árva Márton: Nincs tiszta lap J. M. Coetzee-adaptációk
• Földényi F. László: Szerelmi történet 1931-ből Erich Kästner / Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete
• Kovács Kata: Szerepcsere Jelenetek egy házasságból
• Greff András: A mozigalaxis őrzői Quentin Tarantino: Volt egyszer egy Hollywood
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Földváry Kinga: Varieté a nyúlüregben Bryan Talbot: Alice in Sunderland
A JÖVŐ BIRODALMÁBAN
• Varró Attila: Hamis próféciák Dennis Villeneuve: Dűne
• Andorka György: A szférák zenéje Jóhann Jóhannsson: Az utolsó és az első emberek
FILM NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 3. rész
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Vihar közbeni csend Karlovy Vary
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: A zenekar és a felfedező Creation Records – A történet
KRITIKA
• Baski Sándor: Gendermetafora az élő szövetben Titán
• Roboz Gábor: A legnagyobb pech Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
• Huber Zoltán: A számok törvénye 007 Nincs idő meghalni
• Forgách András: Hableánymagány Hableány
• Kovács Patrik: Kiterítenek úgyis Eltörölni Frankot
• Vajda Judit: Károly 5-től 6-ig Tantrum
• Darida Veronika: Színház az egész Éjjeli őrjárat
MOZI
• Pazár Sarolta: Bachman tanár úr és az osztálya
• Árva Márton: Egy tolvaj lánya
• Fekete Tamás: El akartam rejtőzni
• Alföldi Nóra: Kuponkirálynők
• Pozsonyi Janka: Szenvedélyes szomszédok
• Bartal Dóra: Normális világ
• Baski Sándor: Saját lifttel a pokolba
• Varró Attila: Az utolsó párbaj
• Hegedűs Zsófia: Ainbo – A dzsungel hercegnője
• Huber Zoltán: Venom 2. – Vérontó
STREAMLINE MOZI
• Bárány Bence: Amerikai vacsora
• Roboz Gábor: Az önvédelem művészete
• Lovas Anna: Violet Evergarden: A film
• Benke Attila: Kő, papír, olló
• Varró Attila: Sosem kaptok el
• Alföldi Nóra: Bagdad Cafe
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Bűnös múltak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Saját lifttel a pokolba

Baski Sándor


Nebenan – német, 2021. Rendezte: Daniel Brühl. Írta: Daniel Kehlmann. Kép: Jens Harant. Zene: Moritz Friedrich és Jakob Grünert. Szereplők: Daniel Brühl (Daniel), Peter Kurth (Bruno), Aenne Schwarz (Clara), Gode Benedeix (Mischa). Gyártó: Amusement Park Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 92 perc.

 

Daniel Brühl első rendezésének főszereplője Daniel, a világhíres német-spanyol színész, aki 20 évvel ezelőtt egy NDK-nosztalgiára építő vígjátékkal robbant be, ma pedig már hollywoodi szuperhősfilmekben tűnik fel. A valósággal való egyezés tehát egyáltalán nem a véletlen műve, így csak az lehet nyitott kérdés, hogy a filmbéli Daniel kizárólag az életrajzi adatok tekintetében alteregója az igazinak, vagy a belső vívódásaik is hasonlóak.

Az eredetiben mindössze „Szomszéd” címen futó filmet Daniel Kehlmann Brühl ötlete alapján írta meg, ami az utóbbi verziót erősítheti, ráadásul a játékidő nagy részét is „Daniel” szakmai életének elemzése teszi ki. A történet szerint a színész a szuperhősfilmes castingja előtt betér kedvenc kocsmájába berlini lakása közelében, ahol beszélgetésbe elegyedik vele egy rejtélyes idegen. A hatvan körül járó Brunóról (Peter Kurth) kiderül, hogy a szomszédja, és az is, hogy behatóan ismeri nemcsak Daniel karrierjét, de a magánéletét is.

Feszültté a szituációt az teszi, hogy miként a színész, úgy a néző sem tudhatja, mi a célja a passzív-agresszív kérdésekkel támadó férfinek. Eleinte Daniel szerepválasztásait kritizálja ideológiai alapon, majd szóba kerül az is, hogy a színész és családja a Bruno apjától véleményes körülmények közt elvett lakásban él. Daniel eleinte minden szavát óvatosan megválogatja, még mintha bűntudatot is érezne a privilegizált helyzete miatt, de a szembesítés során egyre ingerültebbé válik.

Ezen a ponton átfordulhatna thrillerbe is a történet, de a határátlépés elmarad, ahogy a nyilvános alkotói önélveboncolás is. Brühl követhetné Sam Levinson példáját is, aki a Malcolm és Marie filmrendező főhőse kapcsán a saját alkotói módszereit tette nagyító alá, de végül úgy dönt, a saját pszichéje helyett inkább a berlini dzsentrifikáció problémáját tárja fel egy páros színészi jutalomjáték keretében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15121