KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 2.
• Mohi Sándor: „Minden érdekelte” Ágh István Huszárik Zoltánról
• Kránicz Bence: A láthatatlan idő formája Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Schubert Gusztáv: Kell egy csapat Magyar producerek 1.
JEAN-PAUL BELMONDO
• Ádám Péter: Ászok ásza Jean-Paul Belmondo (1933-2021)
FILM ÉS IRODALOM
• Árva Márton: Nincs tiszta lap J. M. Coetzee-adaptációk
• Földényi F. László: Szerelmi történet 1931-ből Erich Kästner / Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete
• Kovács Kata: Szerepcsere Jelenetek egy házasságból
• Greff András: A mozigalaxis őrzői Quentin Tarantino: Volt egyszer egy Hollywood
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Földváry Kinga: Varieté a nyúlüregben Bryan Talbot: Alice in Sunderland
A JÖVŐ BIRODALMÁBAN
• Varró Attila: Hamis próféciák Dennis Villeneuve: Dűne
• Andorka György: A szférák zenéje Jóhann Jóhannsson: Az utolsó és az első emberek
FILM NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 3. rész
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Vihar közbeni csend Karlovy Vary
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: A zenekar és a felfedező Creation Records – A történet
KRITIKA
• Baski Sándor: Gendermetafora az élő szövetben Titán
• Roboz Gábor: A legnagyobb pech Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
• Huber Zoltán: A számok törvénye 007 Nincs idő meghalni
• Forgách András: Hableánymagány Hableány
• Kovács Patrik: Kiterítenek úgyis Eltörölni Frankot
• Vajda Judit: Károly 5-től 6-ig Tantrum
• Darida Veronika: Színház az egész Éjjeli őrjárat
MOZI
• Pazár Sarolta: Bachman tanár úr és az osztálya
• Árva Márton: Egy tolvaj lánya
• Fekete Tamás: El akartam rejtőzni
• Bartal Dóra: Normális világ
• Baski Sándor: Saját lifttel a pokolba
• Pozsonyi Janka: Szenvedélyes szomszédok
• Alföldi Nóra: Kuponkirálynők
• Varró Attila: Az utolsó párbaj
• Hegedűs Zsófia: Ainbo – A dzsungel hercegnője
• Huber Zoltán: Venom 2. – Vérontó
STREAMLINE MOZI
• Bárány Bence: Amerikai vacsora
• Roboz Gábor: Az önvédelem művészete
• Lovas Anna: Violet Evergarden: A film
• Benke Attila: Kő, papír, olló
• Varró Attila: Sosem kaptok el
• Alföldi Nóra: Bagdad Cafe
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Bűnös múltak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film + Zene

Creation Records – A történet

A zenekar és a felfedező

Déri Zsolt

Az Oasis diadala és a lemezcégfőnök Alan McGee életrajza.

A kilencvenes évek közepén Nagy-Britannia popkulturális tradícióinak aktualizálását büszkén zászlajára tűző színes-eklektikus britpop színtér zenekarai (Blur, Suede, The Auteurs, Pulp, Elastica, Echobelly, Sleeper, Supergrass stb.) közül az Oasis lett a legsikeresebb: a manchesteri „bunkós testvérek”, a frontember Liam Gallagher és a dalszerző-gitáros-énekes Noel Gallagher az 1995-ös (What`s The Story) Morning Glory? című második albumukkal az évtized legnagyobb példányszámban eladott brit lemezét produkálták, és 1996 augusztusában két egymást követő napon negyedmillió nézőnek játszották himnikus-népegyesítő slágereiket a kelet-angliai Knebworth-ben, egy arisztokrata udvarház parkjában, ahol korábban már a Pink Floyd, a Queen vagy a Led Zeppelin is fellépett. A 25 éves jubileumra Ridley Scott kliprendezőként elhíresült fia, Jake Scott állított össze a korabeli felvételekből (meg az oral history interjúalanyok kis történeteit ifjú színészekkel illusztráló frissen forgatott jelenetekből) egy masszív koncertfilmet, melyet szeptember végén csak pár napig lehetett moziban megnézni szerte a világon (néhány magyar városban is), de az Oasis Knebworth 1996 így is a 2021-es év legnagyobb bevételt hozó dokumentumfilmje lett az Egyesült Királyságban.

Szintén szeptember végén került a magyar HBO kínálatába az Oasis felfedezőjének, a Creation Records nevű független lemezkiadójával poptörténelmet író skót Alan McGee-nek a zeneipari kalandjairól forgatott Creation Stories című biopic is. Ezt az életrajzi filmet stílszerűen a britpop korszak legnagyobb mozisikerének, a Trainspottingnak a veteránjai készítették: az író Irvine Welsh jegyzi a forgatókönyvet, Danny Boyle rendező ezúttal producerként szállt be, a főhőst pedig a Trainspotting komikus kis Spud karaktere mellett a másik korabeli Welsh-filmadaptációban, az 1998-as The Acid House-ban is kulcsszereplő Ewen Bremner alakítja. Akiről nem árt tudni, hogy karrierje első főszerepét a Magyarországon forgatott Forget About Me című 1990-es Michael Winterbottom-filmben játszotta, ahol a VHK-frontember Grandpierre Attilával közös jeleneteinek egyikében épp a Creation kiadó legmívesebb gitárpop együttesének, a House Of Love-nak az egyik sikerdala szól.

Winterbottom rendezte a legjobb filmet, ami zenei katalizátor-menedzser figuráról és színtérformáló hatásáról készült: a 2002-es Non-stop party arcok a manchesteri Factory kiadó alapítójának, a Joy Division, New Order és Happy Mondays zenekarokat befuttató Tony Wilsonnak a pályájáról szól a hetvenes évekbeli punkrobbanástól a nyolcvanas évtized indie és tánczenei fejleményein át a kilencvenes évekig. A Creation Stories is ugyanebben az időintervallumban mutatja be a hasonlóan szituacionista alapállású – bár nem decens cambridge-i diplomás, hanem proletár-rocker hátterű – Alan McGee-t, aki kiapadhatatlan fantaszta lelkesedésével és folyamatos üzleti hazardírozásával olyan együtteseket tett híressé, mint a Jesus And Mary Chain, a Primal Scream, a My Bloody Valentine vagy a Teenage Fanclub... mígnem 1993-ban egy glasgow-i bárban felfedezte az ott meghirdetetlen nulladik előzenekarnak bepofátlankodva fellépő manchesteri Oasis-fiúkat, akikkel aztán nagyságrendet lépett és a korszak leglátványosabb zenei sikersztoriját írta. „Bementem egy klubba, épp ott játszottak, azt gondoltam róluk, hogy kurva jók, odamentem hozzájuk... és leszerződtettem őket. Ösztönösen cselekedtem, ami néha baromság üzleti szempontból, de zenei kérdésekben jó módszer.” – mesélte 2005-ös interjúnk idején McGee, mikor épp Death Disco nevű nemzetközi bulisorozatának budapesti állomásán DJ-zett a Trafó pincéjében.

Az Oasis-jövedelmével elhatalmasodott drogfogyasztását finanszírozó, idegösszeroppanásig és rehabig jutó, majd a kilencvenes évtized végén a Creation kiadót is bezáró Alan McGee történetéből a főleg színészként ismert – itt a Sex Pistols-menedzser Malcolm McLaren szerepében felbukkanó – Nick Moran rendezett filmet (neki már Telstar című 2008-as első rendezői munkája is egy zenei biopic volt a hatvanas évekbeli őrült producer Joe Meekről). A Creation Stories szórakoztató és viszonylag korrekt életrajzi film – még ha el is marad az említett hivatkozási pontoktól, a Non-stop party arcoktól és a Trainspottingtól (itt is vannak WC-kben játszódó drogos víziók, de ezúttal a zavaros víz alá merülés bankjegyek közti fuldoklással párosul).

 

CREATION RECORDS – A TÖRTÉNET (Creation Stories) – brit, 2021. Rendezte: Nick Moran. Írta: Irvine Welsh és Dean Cavanagh. Kép: Roberto Schaefer. Szereplők: Ewen Bremner (McGee), Leo Harvey-Elledge (Liam), James McClelland (Noel), Suki Waterhouse (Gemma), Jason Isaacs (Ralph). Gyártó: Head Gear / Burning Wheel. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 105 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 46-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15103