KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/szeptember
KIAROSTAMI
• Vincze Teréz: Az elrejtve megmutatás művészete Abbas Kiarostami (1940-2016)
• Barkóczi Janka: Sem kelet, sem nyugat Kiarostami és A cseresznye íze – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Témák és variációk Jancsó korszakai
• Szalkai Réka: „Lendületből akartuk megcsinálni” Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Soós Tamás Dénes: „Egyszer csak megérti, min is nevetett” Beszélgetés Gigor Attilával
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Az abszurd hős születése A film noir műfaji családfája – 1. rész
ÚJ-HOLLYWOOD
• Varga Zoltán: Egyetlen lövés Michael Cimino vadászai
• Benke Attila: Neonfény és sikermítosz Az újraálmodott amerikai álom
• Varró Attila: A rendszerváltás képei Videó-forradalom és fantasztikum
VILÁGŰRFILMEK
• Andorka György: Végtelenre nyíló falak Star Trek-széria
• Lichter Péter: Etűdök szupernovára Az avantgárd film és a sci-fi
• Sepsi László: Csoda a sztyeppén Pavel Parkhomenko: Gagarin
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Hazai pályán Karlovy Vary
• Nagy V. Gergő: Ezek a fújtató fiúk Sehenswert/Szemrevaló
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Szerzőóriás Roald Dahl: Szofi és a HABÓ
• Kránicz Bence: Az álmok mérnöke Steven Spielberg: A barátságos óriás
KRITIKA
• Jankovics Márton: Cirkuszt a népnek Ben-Hur
• Varró Attila: Ki az erdőméhből Elliott, a sárkány
• Teszár Dávid: Szent a palacsintázóban A remény receptje
MOZI
• Vincze Teréz: Florence – A tökéletlen hang
• Vajda Judit: Amikor kialszik a fény
• Huber Zoltán: Jason Bourne
• Soós Tamás: Ütközés
• Baski Sándor: Szexkemping
• Forgács Nóra Judit: Mondd ki, hogy uborka
• Kovács Kata: Rossz anyák
• Kránicz Bence: Suicide Squad – Öngyilkos osztag
• Varró Attila: Haverok fegyverben
• Simor Eszter: Idegpálya
DVD
• Soós Tamás Dénes: Varga Ágota dokumentumfilmjei
• Gelencsér Gábor: Te, rongyos élet!...
• Soós Tamás Dénes: Roger Waters: A fal
• Pápai Zsolt: A tinilány naplója
• Benke Attila: Az élet ára
• Pápai Zsolt: Sérülés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Idegpálya

Simor Eszter

Nerve – amerikai, 2016. Rendezte: Ariel Schulman és Henry Joost. Írta: Jeanne Ryan regényéből Jessica Sharzer. Kép: Michael Simmonds. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Emma Roberts (Vee), Dave Franco (Ian), Emily Meade (Sydney), Miles Heizer (Tommy). Gyártó: Lionsgate / Supermarche. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 96 perc.

 

Mersz játszani vagy csak nézed? – teszi fel a kérdést az Idegpálya, Ariel Schulman és Henry Joost rendezőpáros online játékról készített filmje, amelyben egy applikáció felhasználóit életük kockáztatására veszi rá. Témája nem is lehetne aktuálisabb: a népszerű Pokemon Go felhasználói a napi hírekbe is bekerülnek, a telefonjukon megjelenő kiterjesztett valóság bűvöletében gyakran sodorják veszélybe magukat. Ma – a Snapchat és az Instagram korában – amikor a „non-stop online” fiatalok az egész életüket feltöltik a netre, „benne van a levegőben” a film ötlete: a brutális fizikai élményt a virtuális valóság részévé tenni.

Schulman és Joost rendezők 2010-ben Catfish címmel hamis online alteregókat használó netezőkről készítettek dokumentumfilmet. Új filmjük Jeanne Ryan 2012-ben írt ifjúsági regényének adaptációja, amelynek már a címe is (Nerve) egyszerűen dekódolható metafora, címe eredetileg a „felelsz vagy mersz?” csoportjáték kifejezésére utal. A film egyfajta ötvözete az Éhezők viadalának és a bátorságpróbára késztető valóságshow-knak: hősnője, a belénevelt korlátaitól szabadulni vágyó Vee egy merészségi próbáján találkozik Ian-nal, majd a későbbiekben együtt kell az egyre veszélyesebb feladatokat teljesíteniük.

Habár a történet jól ismert, a színes neonfényekkel rajzolt tini-fantázia-világ magával ragadó, a színészgárda tehetséges és vonzó, a cselekmény pedig minden logikátlansága ellenére szédítő tempóban halad előre (Michael Simmonds operatőr felfokozott, videójátékokat felidéző stílusa vizuálisan fenntartja az érdeklődést). Sajnos a baljóslatú és harsány „Ide tart a világ!” üzenet miatt nehéz a filmet komolyan venni. Végül pont az alkotóknak nincs merszük saját provokációjuk beteljesítésére és sablonos tanulsággal zárnak a privát szféra elvesztéséről és az anonim tömeg magába szippantó hatalmáról. Az új digitális technológiát természetesnek vevő Z-generáció egy komolyabb befejezést is tovább merne gondolni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/09 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12892