KritikaA remény receptjeSzent a palacsintázóbanTeszár Dávid
Kontemplatív,
méltóságteljes, gyönyörűen fényképezett japán zen-film a konyhából.
Japánban a
filmrendezőnők köre mindig is rendkívül szűk volt, nemzetközi ismertségre pedig
csak a legritkább esetekben tettek szert: Kinuyo Tanaka Szerelmeslevél című debütáló alkotása 1954-ben a Cannes-i szemléig
jutott, de ez is inkább volt köszönhető annak, hogy Tanaka a legendás Kenji
Mizoguchi ünnepelt, állandó színésznőjeként állt be a kamera mögé. A fesztiválkedvenc
Naomi Kawase az 1990-es évek közepén induló X-generációs nippon direktorok közé
tartozik, csakúgy, mint Shinji Aoyama, Shunji Iwai vagy Hirokazu Kore-eda,
ráadásul rangos elismerésekből neki jutott a legtöbb: elsőfilmjét (Suzaku, 1997) Camera d’Orral jutalmazták
Cannes-ban, a Siratóerdő (The Mourning Forest) pedig a zsűri
Nagydíját nyerte el ugyanitt 2007-ben. Ennek fényében kiváltképp örömteli
esemény, hogy egy markáns alkotói kézjegyekkel rendelkező, nemzetközileg
jelentős, ugyanakkor Magyarországon moziforgalmazásba eddig még nem került
japán szerzővel ismerkedhet meg a honi közönség.
A remény receptje
ideális bevezetés Kawase művészetébe, ugyanis elsőként dolgozott hozott
anyagból (Durian Sukegawa azonos című regényét dolgozta fel), míg a korábbi
mozijait maga írta, és mind erőteljes önéletrajzi ihletettségről árulkodott a
történelmi szülővárosa (Nara) kulisszájától az elhagyatott gyermekkora
megidézésén át a vidéki természeti idill megfestéséig. A remény receptje ekként nem a saját művészi perszónáját, hanem
három hétköznapi ember kapcsolatát helyezi a középpontba egy gazdag textúrájú,
líraian érzékeny és jellegzetesen japán moziban: a kevés beszédű, morózus
Sentaro egy apró palacsintázó üzemeltetője Tokióban, akit egy nap felkeres egy
idős asszony, Tokue, hogy részmunkaidőben nála dolgozhasson. A férfi elhajtja a
szórakozott, elvarázsoltnak tűnő nagymamát, ám az nem hagyja annyiban a dolgot,
és másnap visz neki a saját készítésű édesbab pasztájából, amelyet az ún. dorayaki palacsinta töltelékeként
használnak. Az elsőrangú étek megkóstolása után beadja a derekát Sentaro és
elkezdenek együtt dolgozni, miközben a harmadik szereplő, a magányos diáklány
is egyre gyakrabban tűnik fel a palacsintázóban.
Kawase szemlélődve,
ráérős tempóban mutat be banális, hétköznapi történéseket, de A remény receptje esetében a cselekmény
csak alibi az érzések, lelkiállapotok és hangulatok szubtilis megfestésére.
Kezdetben olybá tűnik, hogy itt a kézműves éthosz
programfilmjét láthatjuk, ahol az ízetlen nagyipari konzervbabpaszta és az idő-
és erőfeszítésigényes, házi készítésű, minőségi édesbabos töltelék feszül
egymásnak. Később a természeti szimbólumok (kivált a cseresznyevirág) révén olyan
kvintesszenciálisan japán esztétikai kategóriák kerülnek előtérbe, mint a mono no aware (az elmúlás felett érzett
melankólia) és a wabi-sabi (a dolgok
tovatűnő természetének elfogadása, az örök természeti ciklusok
nagyrabecsülése). Utóbb feltárul azonban, hogy Kawase jelen alkotása a
kiélesített észlelésről szól: arról, hogy Sentaro és Tokue csak látszólag él
ugyanabban a valóságban. Mindketten terhelt múltúak, de a valóságcsatornájuk,
ekként a létminőségük jelentősen különbözik. Az idős asszonyból így lesz
szakácsmaskarába bújt papnő, aki beavatja a kiégett, leharcolt, besavanyodott
üzletvezetőt egy, a világra érzékenyebb észlelési módozatba. Ez márpedig a
szabadság jegyében áll – független mind a múltbeli terhektől, mind pedig a
jövőbeli aggodalmaktól. A természeti ciklus véget ér, a kör bezárul, az évszak
metaforára a szereplők rímelnek: Sentaróból lesz az új Tokue. Ő vajon kit fog
majd beavatni?
Sallangmentes,
eszköztelen, japánosan tompított drámaiságú munka A remény receptje; édesbús, archaikusan szép, tiszta fényű film.
Nagy kérdés, hogy kíváncsi-e ma valaki a „rontott palacsinták” nippon
elégiájára? Ehhez alighanem kézműves nézőkre lesz szükség.
A REMÉNY RECEPTJE (An)
– japán, 2016. Rendezte és írta: Naomi Kawase. Kép: Shigeki Akiyama. Zene:
David Hadjad. Szereplők: Kirin Kiri (Tokue), Masatoshi Nagase (Sentaro), Kyara
Uchida (Wakana). Gyártó: Kumiye / NBN / Comme des Cinemas. Forgalmazó: Cirko
Film Kft. Feliratos. 113 perc.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 13 átlag: 4.38 |
![](buttons/bontas.gif) |
|