KritikaElliott, a sárkányKi az erdőméhbőlVarró Attila
Lowery
Disney-remake-je leckét ad a Pán Péter-nemzedéknek
A „vadonban
felnőtt fiú” története nem csupán számtalan hírneves esetnek köszönheti
életképességét évszázadok óta, de mind a meseirodalom (A dzsungel könyve), mind a kaland-fantasy (Tarzan, a majomember) felmutat egy saját klasszikust belőle:
töretlen népszerűségét már sok tucatnyi regény bizonyította és ismert
filmverziók táplálták Disney-rajzfilmmusicaltől Truffaut-filmdrámáig – utóbbiak
közül az idei blockbuster-szezon mindjárt hármat is felmutat korábban
példátlanul és igen széles skáláján műfaji megközelítésnek, kivitelezésnek és
színvonalnak. Egyetlen lényeges téren azonban mindhárom feldolgozás rokon:
legyen az anonim mesedzsungel, konkrét történelmi múltba helyezett belga-kongói
őserdő vagy 80-as évekbeli amerikai erdőség, a három Vadon egyaránt időn kívüli
világ, paradicsomi menedék az elkerülhetetlen haladás/fejlődés elől, nevezzük
azt akár nyugati civilizációnak (Tarzan
legendája) vagy nagykorúságnak (Elliott,
a sárkány), netán egyszerre mindkettőnek (A dzsungel könyve). A kis Maugli, a felnőtt Tarzan és a szülei
halálos autóbalesete után hat évre a rengetegben ragadt Pete számára az őserdő egyaránt
a devolúció napfényében fürdik: a bennszülött falu primitív utópiájában apává
lenni vagy örökre gyereknek maradni az erdőméhben egyaránt tagadása a
civilizált társadalom által elvárt, ám egyre kevésbé biztosított állampolgár-létnek
– meséik fő célközönsége immár nem a gyermekkort természetes közegnek tekintő
kisiskolás vagy szűkös csapdának érző kamasz hagyományos
fantasztikum-fogyasztói, inkább a felnőttkor és családalapítás küzdelmei elől hajdani
gyerekszobák játszóterébe visszavágyó fiatalok szaporodó serege, az
Y-generációs bumeráng-nemzedék.
Érthető
hát, ha ezt a Vadont a filmkészítők mesebeli varázserdőként jelenítik meg, mitikus
méretűre növelt vadállatokkal (A dzsungel
könyve), fizikai törvényeknek fügét mutató fantasy-akcióparádékkal (Tarzan legendája) vagy éppen egy bűvös
sárkánnyal, aki egyszerre gigászi védőszellem, láthatatlan barát és hűséges
nagykedvenc. Az 1977-es animációs musical gyermekrajzokból átszökött Elliott-ja
hiperealista CGI-verziójával pont abba a fikciós metszetbe került (bár másik
irányból), ahol a giga-piton és mega-orángután vagy a Tarzan-film mangani-csapata lakik, az idősebb
közönség által preferált homályzónába racionális és irracionális között – azonban
sárkány mivolta univerzálisabb és személyesebb pluszjelentést hordoz, mint a Dzsungel könyve fabulájának „parlamentáris
farkashorda kontra tigrisdiktátor” párosa vagy a Tarzan legendájának rassz alapon kezelt óriásmajmai. Míg Mauglit a
demokrácia alapszabályaira neveli egy vérből való falkája, Tarzan pedig faji
alázatból kap leckét a fekete gorilláktól, a 11 éves Pete dugdosott tűzokádója inkább
a serdülőkor ébredő szexualitását jelenti (lásd a Dzsungel könyve gonosz Káját), akár csak a korábbi „fiú-sárkánnyal”
filmek hőseinél, az Így neveld a
sárkányodat férfierő-deficities kamaszvikingjétől az első szerelemmel
találkozó Eragon-on át a Sárkányszív 2.
lovagpallosra áhítozó apródjáig. Az óriásgyík-háton égbe szökkenő kamaszok az
elkerülhetetlen határátlépést ünneplik fiú- és férfilét között, az Elliott, a sárkány azonban több mint
diadalmas fallosz-himnusz. Címadó szörnyetege ugyan elődeihez hasonlóan a
kirótt nemi szerep elfogadásának katalizátora (nem csupán a fruska Jane-re találó
Pete-Tarzannál, de a szintén Időtlenség Vadonjában rekedt erdőőr-hősnőnél is,
aki a történet végére férfi-egyenruháját anya/feleség-öltözékre cseréli) – ám
végül kénytelen könnyes búcsút venni kisgazdájától, hogy ő is saját famíliát
kapjon, távol a pre-pubertás édenkertjétől. A két zsánertematika mélabús
szépségű randevún talál kompromisszumra: Pete normális otthont, bájos társnőt
nyer a kedves erdőirtók között, de nem megszelídített sárkánnyal tarsolyában (szemben
a többi mesével): Maugli kifestőkönyves Sohaországa helyett a társadalmi
valóságba illeszkedik be, ám egyfajta kasztráció árán.
David
Lowery rendező korábbi két indie-drámája ugyancsak a társadalom kelepcéjéből szabadulni
vágyó párosok szívszorító kudarcáról mesélt (St. Nick, Aint Them Bodies Saint), az Elliott, a sárkány ugyanezt a tragédiát költözteti némileg finomítva
egy alaposan átszabott Disney-remake keretei közé, miközben a CGI-diktatúrában
is megőrzi a szerzőjére jellemző eleven, lírai szépséget, kézműves tapintást (a
történetet a kora 80-as évek pre-digitális nosztalgiavilágába helyezve) és
vonzalmat a realizmushoz (lásd a musicalbetétek szerepét átvállaló background balladákat). Bónusznak még
némi szerzői vallomást is csempész a vadon sűrűjébe – a „másként látás” fontosságáról
és egy korról, mikor a „meséket még nem színezték ki” egy olyan közönség
igényeihez, amely szívesebben húzódik meg otthonos zsánerreceptek
látványparalizált komfortzónájában.
ELLIOTT, A SÁRKÁNY (Pete’s Dragon) – amerikai, 2016. Rendezte és írta: David Lowery.
Kép: Bojan Bazelli. Zene: Daniel Hart. Szereplők: Oakes Fegley (Pete), Bryce
Dallas Howard (Grace), Wes Bentley (Jack), Karl Urban (Gavin), Robert Redford
(Meacham). Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó: Big Bang Média. Szinkronizált. 102 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 7.38 |
|
|