Új-HollywoodMichael Cimino vadászaiEgyetlen lövésVarga Zoltán
Cimino tipikus hősei A szarvasvadász óta a helyüket-hazájukat
kereső, de azt meg nem találó vagy éppen elvesztő emigránsok.
Kevés látványosabb példa
akad az amerikai – vagy akár az egyetemes – filmtörténetben a derékba tört
karrierre és a túldimenzionált vállalásban önmagát fölemésztő tehetségre, mint
Michael Ciminóé. Az idén 77 évesen elhunyt rendező nevéhez két filmcímet szokás
társítani, mindkettő legenda a maga módján, de míg az előbbit megbecsülés
övezi, az utóbbit – sokáig legalábbis – kiátkozták: Cimino A szarvasvadász (1978) megrendezésével jutott a csúcsra, majd a
közvetlenül utána készített A mennyország
kapuja (1980) kolosszális bukása pecsételte meg további sorsát.
Cimino mindössze hét
egészestés alkotással írta be magát az amerikai film történetébe, hollywoodi
pályafutása alig ölelt fel többet két évtizednél, s munkásságának utolsó három
tétele jóformán jelentéktelennek mondható. A festészetet, építészetet és
művészettörténetet tanult Cimino New York-i reklámfilmesként debütált a
szakmában – az egyik védjegyét jelentő vizuális érzékenység már ezeken a
mozgóképeken is nyomot hagyott –, majd a 70-es évek elején forgatókönyvírással
folytatta: közreműködött a korszak egyik legfurcsább, ökológiai témákat
felvállaló sci-fijében (Douglas Trumbull Néma
suhanásában) és a Piszkos Harry
első folytatásában, A Magnum erejében.
Az utóbbinak köszönhette a munkakapcsolatot Clint Eastwooddal, aki lehetőséget
adott Ciminónak, hogy megrendezze Eastwood vállalata, a Malpaso számára a Villám és Fürgelábot (1974). A következő film, A
szarvasvadász jelentős financiális és még jelentősebb szakmai sikere – öt
Oscar-díja, köztük a legjobb filmnek és a legjobb rendezésnek járó elismerés –
tette lehetővé, hogy a United Artists szabad kezet adjon Ciminónak régóta
dédelgetett terve, A mennyország kapuja
gigantikus látomásának megvalósításához. A western-eposzt katasztrofálisan
fogadták: a mozipénztáraknál elvérzett, a kritikusok pedig – nem túlzás így
fogalmazni – lényegében lemészárolták.
Ez a film vetett véget a rendezők korábban nem tapasztalt mértékű művészi szabadságának
Hollywoodban; bukása jóidőre kivonta a forgalomból a western műfaját, Cimino
pedig fél évtizedig nem forgatott utána. A visszatérést jelentő A sárkány éve (1985) ereje teljében
mutatta a rendezőt, ha már nem is játszott akkora tétekkel, mint korábban; A szicíliai (1987) című Mario
Puzo-adaptáció és A félelem órái (1990)
sikertelensége azonban tovább tépázta Cimino hírnevét. Ezen az utolsó mű sem
változtatott sokat; Cimino-portréjában (Filmvilág
1997/10) Turcsányi Sándor még egy új kezdet filmjeként utalt a Hajsza a nap nyomábanra (1996), de már
tudjuk, hogy valójában lezárta Cimino filmes pályáját, sőt lekerekítette: az
első és az utolsó Cimino-film egyaránt road
movie-ba ágyazta a rendezőt foglalkoztató kérdéseket, amelyek a látszatra
legkülönbözőbb filmjeiben is kitapinthatók.
Freskófestő Hollywoodban
Az amerikai filmművészet
gyökeres megújhodását hozó Hollywoodi Reneszánsz (kb. 1965–1980) kései
szakaszának kérészéletű kegyeltjeként tűnt fel Michael Cimino. Legelszántabban az
amerikai álmot – kivált annak szertefoszlását – fürkészte, grandiózus
bukástörténetei egy korszak kiábrándultságát és illúzióvesztését éppúgy
megragadták, mint amennyire felvetnek kortalan, egyetemes kérdéseket is. Cimino
tipikus hősei a helyüket-hazájukat kereső, de azt meg nem találó vagy éppen
elvesztő emigránsok: kezdve A
szarvasvadász penssylvaniai acélöntödében dolgozó, majd Vietnamban
katonáskodó ukrán gyökerű főhőseitől A
mennyország kapuja kelet-európai bevándorlóin át a lengyel származású
rendőrtisztig A sárkány évében; de
ebbe a sorba illik az imént említett film kínai közege-közössége vagy a Hajsza a nap nyomában indiánfiú-karaktere
is. Cimino az amerikai társadalom feszültségpontjait és etnikai súrlódásait
térképezte, a hagyományok által formált identitás és a kényszerű-vállalt
alkalmazkodás konfliktusait vizsgálta, s ennek hátteréül egy általánosabb
társadalmi széthullás portréja is felsejlett, mindenekelőtt A mennyország kapujában. A személyes és
a nemzeti önazonosság kiemelt kérdésköre Cimino olasz-amerikai identitásával is
magyarázható – nem véletlen hát, hogy A
szicíliaiban voltaképpen a saját gyökereit is kutatta. Turcsányi szerint
Cimino hősei „a szabad világ foglyai”, akik – főleg A szarvasvadász hősei – „fogságról fogságra élik az életüket”; a
tényleges vagy szimbolikus értelemben vett fogság motívuma tehát nem meglepő
módon vezetett a rendezőnél túszthrillerhez (A félelem órái) és túszdrámaként induló utazáshoz (Hajsza a nap nyomában). A fogoly- és
fogságtéma mellett azonban legalább ennyire kiemelhetők a vadász és a vadászat
motívumai, ezek révén pedig a leplezetlen vonzódás a megszállott (és olykor
igen ellentmondásos) hősökhöz – ez a vonás egyébiránt izgalmas párhuzamot
kínálhat Martin Scorsese filmjeivel. Az obszesszív Cimino-hősök táborába olyan
figurák tartoznak, mint a magányos vadászrituálénak hódoló Mike (Robert DeNiro)
és az orosz rulettbe beleőrülő Nick (Christopher Walken) A szarvasvadászban; a Mickey Rourke által játszott Stanley White A sárkány évében, aki a New York-i kínai
maffiát akarja felszámolni bármi áron; a saját legendáját építő Salvatore
Giuliano (A szicíliai Christopher
Lambert által megformált címszereplője); vagy akár – ugyancsak Rourke
alakításában – Bossworth, az egzaltált bűnöző A félelem óráiban. A Cimino-filmek középpontjában álló viharvert,
de kemény és kitartó férfiak közül többen is veteránok: Villám még a koreai
háborút járta meg (Villám és Fürgeláb),
A szarvasvadász, A sárkány éve főhősei és A
félelem óráiban a terrorizált családfő Vietnamban szolgáltak.
A Cimino-életművet
ugyanakkor nem csupán a választott hősök és a politikai vetületű történetek
iránti érdeklődés teszi jellegzetessé; legalább ennyire – vagy talán még inkább
– felismerhető jegy a képépítkezés ciminói módozata, illetve vizualitás és
elbeszélés (sokak által problematikusnak titulált) viszonya. Cimino legmeghatározóbb
művei a hollywoodi konvencióknak kevéssé engedelmeskednek (A szarvasvadász) vagy akár drasztikusan szakítanak azokkal (A mennyország kapuja) – ez jórészt annak
tulajdonítható, hogy festészeti és építészeti tanulmányait Cimino a filmjeiben
is kamatoztatta. Nála önálló életet élnek a tájképek, amint az még a kevéssé
sikerült munkákból is kitűnik, A szicílai
és a Hajsza a nap nyomában hegyvidéki
közegeitől A félelem órái erdei
helyszínéig; s a rendező híres-hírhedt perfekcionizmusa a figurák
kompozíciójának létrehozásában éppúgy érvényesült, mint a szereplők megjelenésének
kidolgozásában – egészen a legapróbb részletekig.
A rendező vizuális
érzékenysége ideális partnerre talált A
szarvasvadászt és A mennyország kapuját fényképező
Zsigmond Vilmos személyében; kettejük kollaborációja vitathatatlanul a
Cimino-életmű csúcsteljesítménye, s a szóban forgó filmek Zsigmond
munkásságában is kiemelkedően fontos tételek (lásd ehhez Pápai Zsolt kitűnő portréját
az operatőrről: Filmvilág 2016/2). A
rendező kevésszámú amerikai méltatóinak egyike, Robin Wood – aki fontos
könyvében, a Hollywood from Vietnam to
Reagan-ben hosszas fejezetet szentelt Ciminónak – freskóként is jellemezte A mennyország kapuját. Ez sokkal
találóbb, mintha eposznak mondanánk a filmet: valójában ugyanis Cimino az opus magnumnak szánt alkotással nem
elsősorban elbeszélő jellegű – de legalábbis nem a klasszikus hollywoodi
hagyományok értelmében történetmesélő – filmet hozott létre, hanem olyan
víziót, amelyet a festői hatások uralnak, nem a hősközpontú és ok-okozati
kapcsolódásokon nyugvó elbeszélés. Mintha korabeli – azaz XIX. század végi –
fotót látnánk megelevenedni; a filmben a vizuális szépség határozottan
prioritást élvez a mesemondásra vágyó közönség kiszolgálásával szemben. A
legtöbben éppen ezt rótták fel Ciminónak, s alapjaiban kérdőjelezték meg
elbeszélői képességeit.
A terjengősség látszata,
avagy vádja még a sokkal feszesebb A
szarvasvadász esetében is felvetődhet, jóllehet Wood minuciózus érvelése szerint
a Clairtonban és Vietnamban játszódó egységek szimmetrikus és ellenpontozó
elrendezése afféle építészeti szerkezetet teremt – vagyis A szarvasvadásznak nem a
csapongó és tobzódó részletezés az igazi sajátja, mint ahogyan sokan vélik, a
film nagyon is szilárd vázra épül. Mindazonáltal már a két mű hossza is
lehengerlő: A szarvasvadász pár
perccel meghaladja a három órát, míg A
mennyország kapujának a rendezői jóváhagyáshoz legközelebb álló változata
(a filmet többször újravágták) 219 percet tesz ki. (Döbbenetes adat, hogy
Ciminóék mintegy 220 órányi [!] leforgatott anyagból vágták össze a filmet.) Ez
a terjedelmi szempont is kínál egy megfontolandó párhuzamot: Francis Ford
Coppola gengszter- és háborús eposzainak (A
Keresztapa I-II; Apokalipszis, most)
monumentalitásával keltek versenyre Cimino legambiciózusabb munkái.
Szarvasok és a vadászok
Noha A mennyország kapuja katasztrófáját
követően Cimino már sohasem élvezhette azt az alkotói szabadságot, amit addig,
a későbbi filmjei sem személytelen munkák, és sok szállal kötődnek korábbi,
szerzői alkotásaihoz. A Villám és
Fürgelábnak egyszerre ikerfilmje és antitézise lehet a Hajsza a nap nyomában; A
sárkány éve olyan, mintha továbbgondolná a vietnami veterán és a hősiesség
problematikus viszonyát, s ezáltal A
szarvasvadászt viszi tovább; A
mennyország kapuja történelmi tablójának párdarabja pedig A szicíliai lehetne. A Villám és Fürgeláb véletlenül találkozó
és összebarátkozó hősei kezdetben céltalanul utazgatnak – érvényesítve ezáltal
a Hollywoodi Reneszánsz egyik meghatározó motívumát, a céljától megfosztott
utazást –, a buddy és road movie
azonban egyre inkább átvezet a heist-film
hagyományainak megidézésébe: a rokonszenves címszereplők bankrablásra szánják
magukat, megismételve Villám egykori „nagy balhéját”. A könnyeden induló, laza
film ekként feszültséggel telítődik, s életveszélyes helyzetekbe sodorja a
főszereplőket; végül pedig a happy end egy pillanat alatt az ellentétébe fordul,
leszámítva a (mégoly elszomorító) lelki diadalérzést: „Hősnek érzem magam” –
mondja az egyik címszereplő, mielőtt meghal. Siker és bukás összemosódása adja
a Villám és Fürgeláb kényelmetlenül
életszerű tapasztalatát, míg ehhez hasonló hitelességet aligha kérhetünk számon
a Hajsza a nap nyomában esetében. A
halálos beteg – és börtönből szökő – fiatalember által elrabolt kezelőorvos
megtérése, materialista és önző beállítottságának megtagadása, a spirituális
gyógyulás lehetőségének elismerése legfeljebb forgatókönyvírói kényszer
eredménye. Az orvos és a beteg utazása a nagyvárosi közegből vezet az eldugott
porfészkeken át az indiánok szent hegyére – Létay Vera meglátása szerint (Filmvilág 1996/8) mintha Jarmusch Halott emberének könnyebben fogyasztható
párdarabját látnánk.
Cimino két főműve, A szarvasvadász és A mennyország kapuja a megformáláson túl a bennük megjelenő
politikai tartalom és társadalomkép miatt is provokatívnak bizonyult, ellenkező
előjellel – míg az előbbi profitált ebből, az utóbbi kudarcában ez is
közrejátszott. A szarvasvadász sikerének
kétségkívül lényeges tényezője, hogy a vietnami vereséget követően ez a film egyike
volt az első nagy szembesítéseknek az elvesztett
és merőben értelmetlen háborúval;
ugyanakkor Cimino filmjét akkoriban rasszizmussal vádolták, sőt némelyek
egyenesen fasiszta alkotásként (!) utaltak rá. Hírnevéhez – persze ez esetben
hírhedtségről is beszélhetünk – a Berlini Filmfesztiválon történt incidens is
hozzájárult (a kommunista országokból érkezett vendégek bojkottálták a filmet).
Cimino azonban nem csupán Vietnamról beszélt, hanem általában a háborúról és annak testi-lelki pusztításáról, s ennek
középpontjában a nem tényszerűen, hanem metaforikus értelemben igaznak
tételezhető oroszrulett-motívum áll –
A szarvasvadász legtöbbet idézett
eleme. Miként Halálrulett című kiváló
esszéjében (Filmvilág 2005/10)
Kubiszyn Viktor fogalmaz arról, hogy Cimino metaforájával valamennyi háború
megközelíthető: „Dzsungel? Sivatag? Orosz rulettet bárhol lehet játszani: csak
fegyver kell hozzá, meg ember, aki meghúzza a ravaszt.”
Robin Wood
értelmezésében A szarvasvadász
egyszerre a betetőzése és a megtagadása annak a hősmítosznak, amelyet John Ford
és Howard Hawks westernjei érleltek ki: hiába idéződik meg Az üldözők és a Rio Bravo –
alapvetően Mike karakterében –, a hős kudarcot vall, nem sikerül megmentenie Nicket;
a szarvasvadászatot és az orosz rulettet összekapcsoló mozzanat, a mitikussá
növesztett „egyetlen lövés” tragédiába torkollik. A hősmítosz megkérdőjelezését
viszi tovább és értelmezi Amerika eredettörténetére A mennyország kapuja, amely voltaképpen a bukás eposza, a
legkeserűbb revizionista westernek egyike: azt mutatja be, hogyan nem sikerül megmenteni a bevándorlók, a
telepesek kisközösségét a marhatartók egyesületének kegyetlen
bosszúhadjáratától. Cimino még csak nem is a vérengzéssel diszkreditálja igazán
a vadnyugat mítoszát, hanem azzal a feszélyező tényezővel – ez többször
hangsúlyozódik a filmben –, hogy a politika és a törvényhozás a túlerő oldalán áll,
nem az igazságot szolgálják, hanem kiszolgálják
a pénz és a gazdasági hatalom birtokosait. A
mennyország kapujában a kisembereket végül megsemmisíti a nagytőke
gátlástalansága – ebben az értelemben a film korántsem csak az 1890-es évek
Johnson megyei összetűzéseinek szabados feldolgozása, Wood egyenesen „profetikusnak”
nevezi Cimino vízióját. E részleteiben kétségkívül lenyűgöző, egyenetlenségeivel
együtt is imponáló alkotást újabban meg nem értett mesterműként, a hollywoodi
film történetének egyik legbátrabb teljesítményeként méltatják.
Másfél évtizeddel A mennyország kapuja fiaskója után Michael
Cimino búcsút intett a filmkészítésnek. A saját magáról ellentmondó anekdotákat
mesélő, titokzatosságba burkolózó egykori rendező az utóbbi évtizedekben
regényíróként ért el sikereket – különösen Franciaországban, ahol filmjeit
mindig is többre tartották, mint hazájában, Amerikában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 4.7 |
|
|