Film / RegénySteven Spielberg: A barátságos óriásAz álmok mérnökeKránicz Bence
Spielberg
kettős önportréjának tanulsága, hogy a nagyság relatív.
Melyik
volt Steven Spielberg utolsó igazán emlékezetes filmje? Előállt-e az
ezredforduló után a rendező olyan filmmel, amely az Indiana Jones-trilógiához
fogható közönségkedvenccé, vagy a Schindler
listájához hasonlóan széles körben beszédtémává vált volna, netán egyszer
majd filmtörténeti fordulópontként emlegethetjük, mint a Cápát? Talán igazságtalan a kérdés, mégis sejteni a választ. És bár
Spielberg neve még mindig garanciát jelent a magas színvonalra, a hetvenedik
évében járó rendező már nem azzal az ambícióval forgat, hogy túlszárnyalja
hajdani önmagát.
A
tavalyi, remekül sikerült Kémek hídja
után idén egy Roald Dahl-mese adaptációjával állt elő. A Szofi és a HABÓ történetében több, Spielberg szívének kedves
motívum akad: a hatalmas képzelőerővel megáldott árva kislányt az első tanítási
napon befogadná a spielbergi gyerekhősök osztálya, az unalmas hétköznapokat
felforgató, egyszerre fenyegető és lenyűgöző csodák között pedig az óriásoknak
is jut hely egy sereg űrlény, a dinócsorda és az emberevő cápa mellett. Ám
ezúttal nemcsak az árvaházból mágikus utazásra induló kiskorúban ismerhetjük
föl a gátlásos Spielberg Jr-t, miként az E.T.-ben
vagy A Nap birodalmában, hanem a
címszereplőben is.
A
visszahúzódó, magányos óriás önként vállalt feladata, hogy szép álmokat
gyártson gyerekeknek és felnőtteknek. A mi világunkból nézve hatalma szinte
végtelen, saját közegében, az óriások között viszont maga is csodabogárnak,
kitaszítottnak számít, és testileg is kisebb, törékenyebb a többi óriásnál. Nem
is ért szót az agresszív, vérszomjas társakkal, inkább egyedül dolgozgat. Talán
Spielberg alkotói önképéről árulkodik, hogy a kislány által HABÓnak, vagyis
Hatalmagos, Azonáltal Barátságos Óriásnak elkeresztelt figura erődje nem a
művész elefántcsonttornya, hanem a megbízható mesterember műhelye, ahol katonás
rendben sorakoznak az álomreceptek hozzávalói. Mikor a mese második felében a
HABÓ nagyságát az embervilág is felismeri, és vendégül látják az angol királynő
palotájában, feszeng és idegennek érzi magát, ám tudja, hogy különleges tudása
és pozíciója miatt okkal várnak tőle sokat az emberek – nos, ezt a jelenetet is
csábító Spielberg hollywoodi státusza felől nézni.
Mindazonáltal
A barátságos óriás dögunalmas lenne,
ha csak a spielbergi tükörképeket leshetnénk. Erről nincs szó, az álmok körül
zajló történetnek ugyanis a vizuális megformálása is különleges. Janusz
Kaminski képein nem a félig élőszereplős, félig komputeranimált figurákat
mozgató technika izgalmas, hanem a méretekkel, arányokkal és felületekkel
folytatott játék. Óriásföldre érve elveszítjük a viszonyítási pontokat: amit
víztükörnek hiszünk, egy másik tér kapuja csak, megváltozik anyag és levegő
viszonya, és ha úgy adódik, fejjel lefelé kell eligazodnunk. Ez a bátor,
invenciózus térszerkesztés igencsak ritka a hollywoodi szuperprodukciókban, a
kisebb-nagyobb óriások, illetve emberek kapcsolatáról szóló történethez ugyanakkor
jól illeszkedik, és nem mellékesen a 3D-nek is értelmet ad – a térhatás ügyes
használata egy másik új-hollywoodi rendező mesefilmjével, a Scorsese-féle A leleményes Hugóval rokonítja A barátságos óriást.
Ám a
vizuális furfang sem leplezheti, hogy a sztori nem különösebben kalandos. Az
emberek és óriások világa között közvetítő kislány harmadik típusú találkozásai
a novellából regénnyé duzzasztott Dahl-eredetiben sem bővelkednek
fordulatokban, Spielberg hősei pedig sajnos nem elég izgalmasak ahhoz, hogy
megbűvölve figyeljük csetlés-botlásukat. Hiába Mark Rylance digitalizált
mimikája, ha karaktere nem egy bonyolult lélek, és a dickensi árvákhoz képest
szinte elkényeztetett Sophie is meglehetősen érdektelen marad. A reális
világunkból érkező kommandósok megjelenése Óriásföldön disszonánsnak hat, ahogy
nevettetés helyett a szellentős poénok is inkább bizarr hatást keltenek ebben a
furcsa, széteső, de részleteiben gyönyörű mesefilmben.
A BARÁTSÁGOS ÓRIÁS (The BFG) – amerikai, 2016. Rendezte: Steven Spielberg. Írta:
Roald Dahl regényéből Melissa Mathison és Christopher Abbott. Kép: Janusz
Kaminski. Zene: John Williams. Szereplők: Ruby Barnhill (Sophie), Mark Rylance
(HABÓ), Rebecca Hall (Mary), Penelope Wilton (Királynő), Bill Hader (Vérontó),
Jemaine Clement (Húsevő). Gyártó: Dreamworks / Amblin / Walt Disney.
Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
120 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 4.75 |
|
|