KiarostamiAbbas Kiarostami (1940-2016)Az elrejtve megmutatás művészeteVincze Teréz
Kiarostami művészete nem filozófiai, politikai
állításokra, hanem kérdésekre épül, stíluseszközeivel bevonja nézőit az
együttgondolkodásba.
A nemrégiben elhunyt iráni rendezőről készült fotók
szinte mindegyikén jellegzetes, sötét napszemüveget visel, titokzatosnak
látszik, ám valójában nem művészi hóbortból, hanem szemének túlzott
fényérzékenysége miatt viselte azt. Minden esetre szimbólumnak sem utolsó:
felejthetetlen filmjeinek retinánkra égett képeit egy olyan alkotó teremtette,
akinek szeme nehezen viselte a fényt; vagy másként: egy rendkívül érzékeny
szemen keresztül láthatjuk a világot filmjeiben.
Képzőművészeti tanulmányokat követően a filmezéssel
először reklámfilmekben és filmfőcímek grafikusaként került kapcsolatba. Majd 1969-ben
a teheráni Kanun Intézethez (Központ a Gyermekek és Fiatalok Intellektuális
Fejlődéséért) hívták, hogy annak filmosztályát megszervezze. Itt kezdett el
rövidfilmeket írni és rendezni az elkövetkező másfél évtizedben, melyek
lényegében gyerekekről, pedagógia problémákról szóló költői oktatófilmek
voltak. Innen eredeztethető az Iráni Újhullám mély és alapvető kapcsolata a
gyerekszereplőkkel és gyermektörténetekkel, hiszen az újhullám legtöbb
rendezője ebből a filmműhelyből nőtt ki, és Kiarostamit mentorának tekintheti. Vágóként
és forgatókönyvíróként pedig több kollégája filmjeiben is közreműködött, például
egykori rendezőasszisztense, Jafar Panahi fontos filmjeinek (Fehér léggömb, Vér és arany) volt írója.
Az Iráni Újhullámnak nemcsak legjelentősebb alakja volt,
de életműve-pályaíve lényegében az irányzat kivonatolt történetét adja: számos alkotó
tanulóévei Kiarostami keze alatt teltek a Kanun Intézetben; az irányzat
nemzetközi felfutását a Közelkép (Namay-e Nazdik, 1989) keltette érdeklődés indította el az
1990-es évek elején; és a tetőpontot A
cseresznye íze (1997) Cannes-i Arany Pálma díjával ért el. Abban azonban nem
tipikus a pályája, hogy míg filmkészítői tevékenysége már jóval az iszlám
forradalom előtt elkezdődött, ő még évtizedekkel azután, hogy sok pályatársa már
elmenekült az autoriter rezsimből, még mindig Iránban készített filmeket. Első egészestés,
nemzetközi produkcióban, külföldi sztárokkal, idegen nyelven gyártott filmjét csak
2010-ben készítette el (Hiteles másolat
Juliette Binoche-sal).
Saját meglátása szerint, sok kollégájával ellentétben
azért gyűlt meg kevesebbszer a baja az iráni cenzorokkal a produkciós folyamat során,
mert a hivatalnokok valószínűleg nem értették a filmjeit, így nem is tudták,
mit kellene bennük cenzúrázni. „Egy film akkor jó, ha a cenzor nem érti meg,
hogy mit kell benne cenzúrázni” – nyilatkozta egy interjúban. Viszont néha ez
az értetlenség oda vezetett, hogy a kész filmet viszont már nem engedték vetíteni,
hátha mégis van benne valami veszélyes üzenet, még ha azt ők nem is teljesen
értik.
A cseresznye íze című filmje esetén – melyben egy
öngyilkosságra készülő férfi segítőt keres, aki hajlandó lenne eltemetni őt a
halála után – például csak nehezen sikerült meggyőznie a cenzorokat, hogy az
öngyilkosságról beszélő film valójában az élet választásának lehetőségéről
szól. Az öngyilkosság motívuma azt hangsúlyozza, hogy választhatjuk az életet,
az élet nincs ránk kényszerítve, e pozitív választás lehetősége valójában a
film fő motívuma.
Ez az érvelés találóan mutat rá Kiarostami művészetének
egyik fontos vonására. Ha vannak nagyszabású művészeti alkotások, amelyek – Rilkét
idézve – felszólítanak: „változtasd meg élted!”, akkor Kiarostami filmjei annak
példái, hogy vannak olyan nagy művek, amelyek inkább kérdeznek. A modern
filmművészet jelentős alakjai választották ezt a kérdező formát – a kortársak
közül ide sorolnám Michael Hanekét vagy Tsai Ming-liang-ot, míg mondjuk Tarr
Béla inkább állít mint kérdez.
Kiarostaminál a „kérdezésnek”
jellegzetes formai-stilisztikai lenyomatai vannak. Az egyik ilyen a nagytotálok
kiemelt használata az életműben. Aki látott Kiarostami filmet, bizonnyal
magával vitt egy-egy ilyen látványos távoli beállítást, mely egyszerre okoz
vizuális örömöt és narratív kételyt. Az egyik legemlékezetesebb ezek közül Az olajligeten át záró nagytotálja,
melyben a film két kulcsszereplője apró, távoli pontokká zsugorodik, miközben
kettőjük között (talán) drámai fontosságú, az egész film egyik fő konfliktusát
feloldó esemény zajlik. De ezt már csak találgatni tudjuk, mert a film kétségek
között hagyja magára nézőit. A filmelbeszélésben hagyományosan a nagytotál a
kontextus, az összefüggések megmutatásának, világossá tételnek eszköze,
Kiarostaminál az óriástotállal létrehozott, a nézőt sokszor fontos eseményektől
elválasztó távolság az egyszerűen megmutatható igazság lehetőségének tagadása, megkérdőjelezése.
Kérdező stratégiájának másik jellegzetes
eszköze filmjeinek ismétlő, variálva ismétlő szerkezete. Számára ez jelenti egy
probléma megtárgyalását, amire a legtöbbször nem adható egyértelmű, végleges
válasz – ezért szinte „köröz” a jelenség körül, többször körüljárja, feltérképezi, aminek eredményeként
a kérdést segít megfogalmazni a néző számára, és nem valamiféle válasz
megadására törekszik. A Hol a barátom
házá?-ban (1987) az osztálytárs lakhelyének reménytelen keresése során
ismétléseken keresztül felépülő drámaiság, Az
olajligeten át-ban (1994) az állandóan ismétlődő filmfelvételek, a Szelek szárnyán című filmben a
mobilvétel érdekében folyton a hegytetőre igyekvő főszereplő, és persze A cseresznye íze véget érni nem akaró,
hosszú autózásai mind ide sorolhatók.
Van azután, amikor a kérdés egy
feloldhatatlan rejtély köré épül, ahogy Antonioninál a Kalandban az eltűnés, vagy a Nagyításban
a gyilkosság motívuma szolgál átfogóbb, filozofikus kérdések megtárgyalásának
apropójául. Kiarostaminál a Hiteles
másolatban (Copie Conforme, 2010)
ennek némi misztikummal megbolondított változatát kapjuk: legalább annyi érvet
sorakoztathatunk fel amellett, hogy a két főszereplő egy házaspár, akik azt
játsszák, hogy most találkoztak először, mint amellett, hogy ők vadidegenek, akik
elkezdik azt játszani, hogy hosszú ideje házasok. A film lényege pedig az, hogy
lényegtelen kitalálni, bebizonyítani, melyik „megoldás” a helyes, az igaz, fontosabb
mindaz a feszültség, dráma és izgalom, ami az emberi (házastársi) kapcsolatok
szépségéről, nehézségéről, misztikumáról e processzus során kiderül. A néző
tele lesz kérdésekkel, izgalommal, kétellyel, és valószínűleg ez a legtöbb,
amit a párkapcsolatok „igazságáról” valójában mondani lehet – Kiarostami
szerint biztosan.
Ez a fajta kérdező film a
legnagyobb tisztelettel fordul nézője felé, gondolkodó, intelligens individumként
tekint rá, nem próbál direkt érzelmi hatáskeltéssel manipulálni, nem próbál állást
foglalni politikailag sikamlós témák kapcsán, nem használja a bejáratott
narratív konvenciókat, melyek kiszámíthatóan garantálják a hatást – bízik
nézője aktív intellektuális részvételében, érzelmi intelligenciájában. Bevon,
ugyanakkor alkalmanként provokál is. Ennek jellegzetes formája Kiarostaminál a
teljesen sötétbe boruló vászon, melyen akár hosszú percekig nem látszik semmi,
csak hangokat hallunk. A Szelek szárnyán
(1999) egyik jelenetében a főhős egy vaksötét pincében hosszan költeményt
szaval; az A.B.C. Africa (2001) című
dokumentumfilmben hét percig sötét a képernyő, miközben a vihar hangjait,
illetve Kiarostamit halljuk; az Öt – Ozunak dedikálva (2003) öt
hosszúbeállítása közül az egyik egy éjszakai felvétel, a képernyőt javarészt
sötétség borítja, miközben a víztükrön néha megcsillan a holdfény, s közben a
természet gazdag hangjai hallatszanak. Ezek a gesztusok a radikális vizuális minimalizmust
a kreatív hanghasználat példáivá avatják egy médiumban, amiről általában inkább
a képek jutnak eszünkbe, mint a hangok.
Kiarostami művészetének rövid jellemzésére
valószínűleg a „költői film” kifejezés lenne a legkézenfekvőbb. Nevezhetnénk
minimalistának is, de valójában a minimalizmus, a filmnyelv hallatlan
ökonómiája a költőiség következménye nála. Művei sohasem epikusak, vagyis habár
a történet – kevés kivételtől eltekintve – jelen van, a hangsúly nem ezen,
hanem az elmondás módján, a költői fogalmazásmódon van, mely általában
fenntartja a többféle értelmezés lehetőségét. Ez is a Kiarostami által is művelt
kérdező móddal van összefüggésben: ezekre a filmekre nem kikapcsolódni járunk, hanem
bekapcsolódni, nem szórakoztató megoldásokat akarunk látni az élet
megválaszolhatatlan kérdéseire, hanem olyan kérdéseken és úgy akarunk
gondolkodni, ahogy korábban talán még sosem jutott eszünkbe.
„Egy rendező egész életében egyetlen filmet csinál” –
mondta Jean Renoir. Kiarostami tipikus példája ennek: tematikusan és
stilisztikailag jellegzetesen egységes életművel, a filmek közötti kapcsolódási
pontok bonyolult hálózatával. A korai gyerekszereplős filmek világát a
Koker-trilógiában (Hol a barátom háza?,
1987; És az élet megy tovább, 1992;
Az olajligeten át, 1994) viszi tovább; első, a Kanun Intézeten kívül
készült játékfilmjének (A
jelentés/Gozaresh, 1977) házassági melodráma elemei a Tízben (Ten, 2002) és a Hiteles másolatban (2010) térnek vissza;
a minimalista megfigyelő stílus pedig a korai filmek óriástotáljaitól szinte
szükségszerűen jut el a narratíva nélküli mozgókép-fotográfiához (Öt – Ozunak dedikálva,
2003) és emberi arcok nagyközelijeinek puszta sorozatához (Shirin, 2008).
Ha a jellegzetes, visszatérő motívumok és stilisztikai
megoldások mennyisége egyenesen arányos lenne a rendezői nagyszerűséggel,
Kiarostami akkor is a legnagyobbak között lenne. Meg sem próbálom mindet
felidézni, csak a legszembetűnőbbek közül emelek ki néhányat.
Amennyiben a szerzői kézjegyet direkte grafikusan
akarnánk értelmezni, Kiarostamié egyértelműen a cikkcakk motívum lenne, mely
látványosan tér vissza több filmjében, legtöbbször a hegyvidéki tájképbe
rajzolt cikkcakk rajzolatú ösvény, hegyi szerpentin formájában. Számos
emlékezetes nagytotál rajzolata ez a motívum.
A jellegzetes sötét napszemüvegénél talán csak egy valami
tartozott hozzá szorosabban: a filmjeiben állandóan autózó szereplők, az
elképesztő mennyiségű és hosszúságú jelenet, mely vezetés közben, autókban
játszódik. Már legelső nagyjátékfilmnek, A
jelentésnek egy igen hosszú és kulcsfontosságú jelenetsora autóban,
autózáshoz kapcsolódva zajlik, de A cseresznye
íze, a Tíz és a Szelek szárnyán esetében is nyugodtan
kijelenthető, hogy maga az autó/autózás az egyik főszereplő.
A rejtett, nem látható szereplő vagy esemény szisztematikus
használata is jellemző jegy nála, ami nem csak az óriástotálok és a sötét
képernyő kapcsán merül fel. A Szelek
szárnyán szereplői közt például 11 személy van, aki sosem látható: mint az
ember, aki egy gödröt ás és a főszereplő beszél vele, de mi nem látjuk, vagy a
haldokló, aki miatt a filmesek egyáltalán a faluba jöttek, s aki ilyen módon
tulajdonképpen a film történetének centruma, de sosem látjuk. „Olyan típusú filmeket szeretnék csinálni,
amelyek úgy mutatnak meg valamit, hogy nem mutatnak meg” – nyilatkozta.
Ugyanakkor a hang kreatív használata
hol a nemláthatót cseréli fel a hangok csodálatos és összetett kavalkádjára,
hol pedig a nem hallható vagy rosszul hallható hang lesz a drámai hatás
hordozója. Mint a Közelkép
felejthetetlen zárószekvenciájában, amikor a dokumentarista rögzítést és fikciót
ötvöző műben, a film dramaturgiai csúcspontján a magát híres iráni
filmrendezőnek kiadó szélhámos és rajongásának tárgya, a nagy iráni
filmrendező, Mohsen Makhmalbaf először találkozik. A Makhmalbafra szerelt
mikrofon „váratlanul elromlik”, a nézők így éppen a legdrámaibb pillanatban
kényszerülnek a saját fantáziájukra hagyatkozni, miről is beszél egymással az
ál- és a valódi Makhmalbaf.
E jelenet különös, játékos izgalma és stílusbravúrja a
dokumentum és fikció szétválaszthatatlan összefonódásából adódik. „Én személy
szerint nem tudom definiálni a különbséget egy dokumentumfilm és egy
történetmesélő film között” – nyilatkozta Kiarostami. Életműve tanúsítja, hogy
számára e két formátum valóban elkülöníthetetlen volt, és a kettő
elválasztására teljesen felesleges is törekedni. Szerinte megtárgyalásra
érdemes emberi problémák vannak, amelyek feldolgozására épp olyan jó lehet a
kisiskolások problémáit oktatófilmként bemutatni (Kanun rövidfilmek), amatőr
szereplők természetes reakcióit rögzíteni (az életmű korai szakaszában döntően
amatőrökkel dolgozik, sok improvizációval), valós történések valódi szereplőit
megkérni, hogy játsszák el újra, ami velük történt (Közelkép), vagy egy valós tragédia következményeit úgy
megörökíteni, hogy a valós kontextusba fikciós filmet helyez bele (az És az élet megy tovább az 1990-es
Rudbar-Tarom-i földrengést követően játszódik a katasztrófa sújtotta vidéken).
Ugyanakkor Kiarostami vezető szerepe az iráni filmben
többek között éppen annak is köszönhető, hogy őt a dokumentált valódi történés kapcsán
sem a (politikai) aktualitás érdekli, hanem valamilyen elvont, örök érték
felmutatásának lehetősége. Ezért is tartozik azoknak a „nagy művészeknek” a
táborába, akik az új formák teremtésével a leguniverzálisabb emberi kérdésekre,
egész világot átfogó filmművészet művelésére törekszenek.
A dokumentum és fikció viszonyához fűződő sajátos és
izgalmas kapcsolata lehet az egyik legfőbb érv azokkal szemben is, akik
Kiarostamit apolitikussággal, politikai eszképizmussal vádolták. Mert ugyan a
direkt politikai vonatkozások távol állnak tőle, azonban többek között éppen
azzal, hogy az iráni filmben az ő életműve kezdte legelőbb és
legszisztematikusabban felvetni a dokumentálhatóság, valamint a filmrendezőnek
a társadalomban és a kultúrában elfoglalt helyével és kijelentéseinek
érvényességével kapcsolatos kérdéseket, valójában nagyon is hozzájárult a társadalomkritikai
diskurzushoz. A médiaszereplők és köztük a filmrendező társadalomban betöltött
szerepének, morális felelősségének problémája az életmű gyakran visszatérő
eleme. Már az 1974-es Az utazó (Mossafer) című filmjében is „médiamanipulációval”,
egy fényképezőgép segítségével csalja ki társaiból a főszereplő kisfiú a pénzt,
hogy a fővárosba utazhasson egy futballmeccsre; és az újságíró-filmrendező morálisan
megkérdőjelezhető figurája a Közelkép
és a Szelek szárnyán című filmekben
is központi motívum.
Az életmű 2000-es években induló szakasza a
dukumentáláshoz való viszonyának újrafogalmazásaként is érthető. Egy viszonylag
hagyományosnak tekinthető dokumentumfilm után (A.B.C. Africa) filmjei (Öt – Ozunak dedikálva, Shirin)
eltávolodtak a fikció és dokumentum szétválaszthatatlanságának kreatív reflexióitól
egy teljesen új, a problémát eltérő módon felülíró irányba: az experimentális
film felé. Az Öt – Ozunak dedikálva öt, hagyományos értelemben vett narratívát
nélkülöző hosszúbeállítás, mozgó „tájkép”, amiben tárgyak, állatok és emberek
puszta látványa játssza a főszerepet. Videóinstallációnak is nevezhetnénk, de
jellemző módon a film műfajaként sok helyen a dokumentumfilm megjelölést
találjuk – ami Kiarostami alkotói szellemével nagyon is összhangban van. A mű formájával
lényegében a tőle megszokott kérdésen elmélkedik: mit jelent a valóságot
rögzíteni és mitől lesz a rögzítésből film; hol van a történet, a kamera
rögzíti vagy a befogadó teremti; a képkeret azért van, hogy jelentés telivé
tegyen történéseket, vagy az események vannak azért, hogy megtöltsék a keretet.
A végletesen minimális formával a legalapvetőbb filmesztétikai kérdéseket teszi
fel. De mit válaszolhatunk a fanyalgóknak, akik szerint az ilyesmi puszta
blöff, ami csak akkor és csak azért juthat a Cannes-i Filmfesztivál
programjába, mert a híres Kiarostami rendezte. Valóban van ebben igazság,
csakhogy ez nem arra alkalom, hogy a királyról kijelentsük, hogy meztelen,
hanem megvilágítja, mit is jelent átgondolt életművet építő, teremtő erejű
szerzőnek lenni. Az Öt megnézhető –
és véleményem szerint élvezhető is – anélkül, hogy valaki Kiarostami
életművének alapos ismerője lenne. Azonban valódi és komplex filmművészeti
élményt valóban akkor ad, ha belelátjuk-hozzákapcsoljuk Kiarostami állandó
játékát a dokumentum-fikció kérdéssel, művészetének a tájképhasználathoz fűződő
mély kapcsolatát, az ismétlés és a minimalizmus Kiarostami féle felfogását.
Vagyis tényleg több lesz attól az üres vászon, ha azt „egy” Kiarostami mutatja
nekünk.
Hasonló, experimentális jellegű mechanizmus teremti a
drámai hatást és a filozofikus mélységet a 110, nézőtéren, „filmnézés közben”,
közeli beállításban fotografált női arc sorozatából álló Shirinben is. A láthatatlan (és képzeletbeli) film egy perzsa
szerelmi legenda a női önfeláldozásról, a női nézők pedig iráni színésznők (az
egyetlen kivétel Juliette Binoche, aki szintén feltűnik) – ez is egy olyan film,
amihez több szempontból is Kiarostaminak kellett lenni.
Kiarostami a társadalmi-politikai problémákhoz mindig
sokszoros áttételeken keresztül, mondhatni filozofikus perspektívából
kapcsolódott, a nők helyzetéről például Jafar Panahi sokkal harcosabb hangú
filmeket készített, azonban a 2000-es évektől e tekintetben is változást látunk
Kiarostaminál. Míg korábban nagyon kevés emlékezetes nőfigurát találunk a
filmjeiben, az A.B.C. Africa-ban
kifejezetten erős női karakterek vannak, a Tíz
határozottan a nők filmje, a Shirin
pedig óda a nőkhöz és a női tekintethez, s két utolsó filmje (Hiteles másolat, 2010; Ez is szerelem?, 2012) is
hangsúlyozottan női figurát állít a középpontba.
Az életműnek ebben a záró szakaszában ugyanakkor visszatér
debütáló játékfilmje, A jelentés
(1977) párkapcsolati melodráma motívumához, valamint egy új tendencia is
elindul, s valószínűleg ez a nemzetközi vonulat lett volna az életmű következő
nagy etapja. A szó szoros értelmében is globális szerzővé vált: idegen
országban, idegen nyelven, külföldi színészekkel forgatott (a Hiteles másolat Olaszországban angol és
francia színészekkel, az Ez is szerelem?
Japánban, japán nyelven, japán szereplőkkel készült), legutóbb pedig olyan
híreket lehetett hallani, hogy Olaszországban, esetleg Kínában tervezi
következő filmjét, ami sajnos már nem készülhet el.
Godard szerint „a film Griffith-szel kezdődött és Abbas
Kiarostamival végződik”, Scorsese pedig úgy nyilatkozott, hogy „Kiarostami
képviseli a legmagasabb szintű művészetet a filmben”. Ezeket hallván Kiarostami
mosolyogva jegyezte meg, hogy az efféle hódolat talán inkább a halála után
volna helyénvaló.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 6.5 |
|
|