DVDVarga Ágota dokumentumfilmjeiSoós Tamás Dénes
Cigány holokauszt / Cigány munkaszolgálat, 2000/2002.
Szereplők: Nagy Ferenc, Nagy Vilmos,
özv. Sándor Józsefné / özv. Lólé Ödönné, özv. Varga Ferencné, Lengyel János. 92
+ 85 perc. Leszármazottak, 2005.
Szereplő: Endre Zsigmond. 98 perc. A
tartótiszt / Operatív érték – A
besúgottak, 2013 / 2014. Szereplők: Balás Béla, Reisz Péter Pál, Vincze
József. 64 + 65 perc. Szülei szeme,
2015. Szereplők: Császár Győző, Császár Ferenc, Farkas Katalin. 90 perc.
Forgalmazó: Fantasy Film.
DVD-sorozatot indított
Varga Ágota dokumentumfilmjeiből a Fantasy Film. Hiánypótló vállalkozás, hiszen,
ha volna még súlya a műfajnak, Varga Ágota dokumentumfilmjei megkerülhetetlenek
lennének, lévén maguk is hiánypótló munkák: a cigány holokausztról, az
ügynökmúltról, a múlttal való szembenézésről szólnak. Varga Ágota nem a
történelmet kutatja, hanem azt, hogyan éli meg az ember a történelmet, és
hogyan viszonyul hozzá az emlékezetében. Törvényszerű hát, hogy filmjei
kibeszéletlen témákat boncolgatnak: a Cigány
holokauszt és a Cigány munkaszolgálat
elsőként foglalkozik a romák szisztematikus elhurcolásával és kiirtásával, A tartótiszt pedig végre nem az
ügynökök, hanem a beszervezést végző tartótiszt szemszögéből ismerteti a titkos
ügynöki munkát. A filmben nem is a fortélyok ismertetése az emlékezetes (ennek
Papp Gábor Zsigmond komplett filmet szentelt), hanem a tiszt szüntelen
önigazolása, aki csak szakmailag tudja értékelni a katolikus egyház körében
végzett, életeket kettéroppantó munkáját, erkölcsileg nem. A tartótiszt egyszerre beszél a múltfeltárás szükségességéről és
annak részleges kudarcáról: a következmények helyett a titkosszolgálati munka
szakmai kihívásairól és izgalmairól mesélő öregember se önmagának, se egykori
áldozatainak nem tud katartikus feloldozással szolgálni, a legmerészebb
konzekvencia, amire ragadtatja magát, hogy munkája „felesleges volt”. A Leszármazottak főszereplője még idáig
sem jut: Endre Zsigmond a mai napig büszkén vállalja édesapja, Endre László „zsidó
veszedelemről” vallott nézeteit, aki egykori belügyi államtitkárként a zsidó-
és romadeportálások technikai lebonyolításáért felelt, és már 1934-ben cigány
koncentrációs táborok felállítását szorgalmazta. A túl lazán szerkesztett, mégis
lebilincselő film kedélyesen nosztalgiázó, törékeny öregúrként állítja elénk a
bigott fajgyűlölőt, aki szelektív memóriájával azt példázza, milyen
kétségbeesett önbecsapás húzódhat a rasszizmus ideológiája mögött. A vérvonal
mégis megszakad: Endre gyerekei csak telefonon hajlandók nyilatkozni, mert
számukra terhes a családi múlt, de édesapjukról sem akarnak rosszat mondani –
az apa sztoikusan, rendíthetetlen téveszméi mögé bújva hallgatja fia és lánya
mondatait. Drámai csúcspontokkal a többi filmben is a szembesítés pillanata
szolgál: A tartótisztben azokkal a
papokkal találkozik a tartótiszt, akikről ügynökei jelentettek, amire az
egyházi személyek a tőlük elvárt módon megbocsájtással reagálnak. Mint a Regnum
Marianum katolikus szervezetről szóló Operatív
értékből kiderül, a feltétlen megbocsájtás ugyan keresztényi tett, de nem
feltétlenül szorgalmazza a múlt feltárását, átbeszélését. Az ugyanis rendre a
rendező kezdeményezésére történik csak meg – a Leszármazottakban, A
tartótisztben és a Cigány holokausztban
egyaránt, amiben Varga Ágota fogva tartásuk egykori helyszínére, a kolozsvári
Csillag erődbe kíséri vissza az emlékek felidézésétől láthatóan megroppant
romákat. A múlt újraélése azonban nemcsak traumatikus, de felszabadító hatású,
mert bár a takargatott sebek újra felszakadnak, kitisztításuk a gyógyulást
segíti. Varga Ágotának a dokumentumfilmezés terápia, oral historyre támaszkodó portréfestés, és a nemzet traumáira
rákérdező vizsgálódás, amiben a vállalás pozitív hozadéka kiküszöböli a kisebb
filmes hibákat.
Extrák: Ahol van, ott a
beszélgetések hosszabb, vágatlanabb verziója.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 304 átlag: 5.67 |
|
|