VilágűrfilmekStar Trek-szériaVégtelenre nyíló falakAndorka György
A Star Trek-sorozat legjobb epizódjaiban
swifti utazáshoz hasonlít: az emberi természetnek és történelemnek tart tükröt.
Amikor
az átlagos tech-bulvárhírek között szerepel, hogy James Cameron lemerült a
Mariana-árok mélyére, vagy hogy a Mount Everest alaptábora mellett már 3G-tornyok
szórják a biteket, nem tagadható többé, hogy a világ menthetetlenül
összeszűkült – de eközben mintha elvesztettük volna a célt a horizonton: bár előttünk
áll a „legvégső határ”, az emberes űrkutatás jó ideje tetszhalott állapotban
várja, hogy felébresszék csipkerózsika-álmából. Hogy a nemzetállamok rövid távú,
közvetlen haszon ígérete nélkül a kisujjukat se mozdítják, a legkevésbé sem
meglepő; de ha az olyan megszállott filantróp, mint Elon Musk grandiózus tervet
hirdet, mely szerint az emberiség jövőjét biztosítandó elveti a magot vörös
szomszédunkon is, kritikusai (némi joggal) nyomban arra hívják fel a figyelmet,
az exodus terve nem pusztán
képmutatás, de kudarcra ítélt vállalkozás, amíg anyabolygónkat sem tudjuk
rendbe tenni – üdvösebb lenne első körben az akkukra és a napelemekre
koncentrálni. Képesek lennénk-e igazságosabb, fenntarthatóbb társadalmat
építeni, ha elölről kezdhetjük, vagy az új hazában is csak azt találjuk, amit
magunkkal viszünk – a kérdést már Kim Stanley Robinson előtt is sokan
feltették.
A Star Trek születésekor a világ már túl
volt a hidegháború legsötétebb korszakán és a kubai rakétaválságon, Gagarin
után azonban az űrverseny lázában égett – Gene Roddenberry pedig olyan sci-fi
sorozattal csengetett, ahol az éjszakai égbolt nem agresszorok bolygóit rejtő
fekete függöny volt, hanem az új frontier,
akár a vizuális inspirációul szolgáló Tiltott
bolygó vagy a Robinson Crusoe a
Marson esetében, és a műfaj legszebb hagyományait ápolva utópikus jövőt
festett a nem csak technológiailag, de morálisan is felnőttkorba lépett
emberiségről. A neves zsánerírók (mint Richard Matheson, Harlan Ellison, vagy Az őslakót jegyző Jerome Bixby)
közreműködését is igénybe vevő sorozat legjobb formájában egyfajta swifti
utazáshoz hasonlított: a kompakt sci-fi novellák füzérei alternatív múlt- és
jövőképeikkel az emberi természet és történelem különböző oldalainak tartottak
tükröt, etikai, filozófiai, politikai kérdéseket csomagoltak – esetenként –
felszínes, de szórakoztatóan kalandos formába. Legyenek akár világháborús (lásd
a Balance of Terror két kapitányának
tengeralattjárós filmekre hajazó – az ‘57-es Alattunk az ellenség által ihletett – sakkjátszmáját) vagy
hidegháborús allegóriák (a Föderáció–Klingon ellentét közhelyszerű
interpretációja), elmélkedések a kapitalizmus árnyoldalairól és az „egy élet
cserébe sokakért” morális dilemmájáról (City
on the Edge of Forever), állítsák pellengérre a nácizmust (Patterns of Force), vagy csavarjanak egy
morbidat a „kölcsönösen garantált megsemmisítés” paradigmáján (az A Taste of Armageddon két bolygója
folyamatos, komputerekkel szimulált háborúban áll egymással, az „áldozatoknak”
azonban önként kivégzésre kell jelentkezniük), az epizódokban a főhősök
cselekvését mindvégig az a humanista világkép határozta meg, amelynek lényege
minden intelligens életforma egyenlő tisztelete, az erőszakmentesség, a
szkepitkus gondolkodás és dogmanélküliség, de egyúttal emberi oldalunk és
érzelmeink kultiválása is.
Míg Az új nemzedék sorozat játékfilmes
leágazásaival együtt a nyolvanas évek végétől szépen továbbvitte (mi több,
elmélyítette) a tudományos-fantasztikus örökséget és a pozitivista-humanista szellemiséget,
az eredeti gárda moziszériában reinkarnálódott kalandjainak fogadtatása
nagyjából egyenes arányosságot mutatott a konceptuális – vagy Rick Altman
kifejezésével „főnévi” – sci-fitől való eltávolodással (a konszenzus szerinti
mélypontot éppen a klasszikus mintához közelebb álló első és ötödik rész
jelenti). A műfaj iránt langyos lelkedést mutató J. J. Abrams és alkotótársai
így valahol a Khan haragja környékén
vették fel a fonalat, miközben a szemük előtt bevallottan a „mit koppinthatunk
a Star Wars-ból” mottója lebegett – a
reboot-filmből így a campbelli
monomítosz-struktúrát követő, grandiózus „hős útja” sztorit kerekítettek,
nagyformátumú(nak szánt) főgonosszal és a kor kívánalmainak megfelelő akció- és
látványorgiával. A végeredmény a maga nemében csúcsminőség, amely megérdemelten
zsebelte be a széles közönség elismerését, csak épp a fürdővízzel a gyereket is
kiöntötték. A helyzet a következő felvonásokban sem sokat változott: a kultúraközi
interakció és az idegen civilizációk autonóm fejlődésébe való direkt beavatkozást
megtiltó „elsődleges irányelv” problémája (amely a klasszikus sorozat egyik
vezérfonala volt) csupán főcím előtti kikacsintásra redukálódik a Sötétségben elején, inkább a
zsarufilmekből ismerős „felfüggesztjük, majd visszahívjuk”-séma működtetéséhez
szükséges, mintsem valódi téttel bíró narratív elemként; a Mindenen túl felütésében a már három éve mélyűri expedícióján járó
legénységgel indít, de csak hogy menetrend szerint visszakanyarodjon az
elődeinél is szimplább vonalvezetésű akciónarratívához, ismét egy a Föderációra
személyes/ideológiai okokból megorroló, militáns ellenféllel. A három film
közül e tekintetben még a terror elleni háború visszásságait allegorizálni
igyekvő Sötétségben vállalja a
legtöbbet, Khan figurája kapcsán azonban még annyira sem karcolgatja az
eugenika és a vezetést magának vindikáló szuperkaszt problémáját, mint a
karaktert bemutató tévésorozat-epizód – hogy az első film bolygója „meg nem
mentéséért” bosszút álló tébolyult romulánjáról, vagy az idei darab spártai
etikát képviselő, hasonlóan laposan megírt exkatonájáról ne is beszéljünk.
Ami
azonban az eredeti képletből átemelhető volt, az a főszereplők dinamikája és a
személyiségmodellek leosztása, középpontban az érzelmeit kordában tartó,
racionális Spock és a szenvedélyes Kirk id-egó párosával. A 2009-es Star Trek így egy vérbeli buddy-film vázra építi fel az
eredettörténetét – a forgatókönyvet jegyző Kurtzman–Orci párosnak állításuk
szerint félúton esett le, hogy saját magukat írták bele a két, eltérő közegből
jött, eltérő temperamentumú fickó történetébe, akik jin-jang párosként
inspirálják egymást a saját korlátaikon való túllépésre. A Mindenen túl ezt érleli tovább, amikor Justin „Halálos iramban” Lin
vezényletével csapatépítő tréningre viszik a hajótörött kompániát, és a „mindenki
válasszon magának párt, aki nem a barátja”-ukázt kiadva ezúttal a többieket (és
a bennük rejlő jellemkomikum újabb árnyalatait) is jobban előtérbe tolva hozzák
össze az aktuális mentőakciót, miközben Kirk apja, Spock pedig idősb Spock
árnyékán túllépve kell visszatérjen saját útjához, az igazi családtagok között
– a film egyetlen világos üzenete nagyjából ki is merül a szeparatista Krallal
szemben megfogalmazott „egységben az erő” jelmondatában, melyet a
Trek-univerzum mottójaként persze úgy kell fordítani, „a diverzitásban az erő”.
Ha
továbbra is hiányérzet motoszkálna bennünk, érvelhetünk amellett, hogy a
nagyvászon amúgy sem adhat mást, csak mi lényege: a kép és az attrakció, az „ámulat”
felkeltése, a hatásműfaj felől közelített sci-fi sine qua non-ja. A digitális korszakba lépve a (re)prezentáció
számára végső határ nem is létezik többé, a Mindenen
túl pedig igazán nagyban játszik – igaz, egyelőre csak a nézők maroknyi
része számára elérhető formában: a harmadik rész a 3D-konverzió és az
IMAX-kamerákkal forgatott jelenetek után már az 50-es éveket idéző filmipari
létharc legújabb termékével, a „Barco Escape” formátummal próbálkozik –
Cinerama-szerű, három képmezőből összeállított vászon, 5.95:1-es képaránnyal és
270 fokos látószöggel. A valóban pofásan kinéző reboot-filmek persze kontemplatív látványosság helyett inkább a
kortárs filmstílus intenzív energialöketében bíznak, ennek ellenére a Mindenen túl is szolgál egy igazán
emlékezetes szekvenciával: a Yorktown űrbázisra való megérkezés nagyjából a
film csúcspontját jelentő másfél perce pusztán a képek és a zene narratív
erejére és zsigeri hatására hagyatkozva ünnepli az egész franchise étoszát, ahogyan a technológiai „fenséges” – saját
alkotásunk – bénító nagyságát fokozatosan megszelidíti az emberi tényező, és
közelebb lépve az intelligens civilizációk közösségébe belépett emberiség
harmonikus mindennapjainak részletei tárulnak fel – az ilyen pillanatok pazarul
szemléltetik, miben is áll a műfaj varázsa.
Az
esküdtszék meginog, ám ennyivel nem kenyerezhető le: a legendás bevezető
monológ – sokatmondó, hogy újabban a filmek végére száműzik – kötelez. Noha
illogikus lenne feltételezni, hogy a főnixként feltámadt és jelen formájában
(is) szerethető moziszéria a közeljövőben megszegné a filmipar elsődleges
irányelvét (ha egy formula bevált, addig nyúzd az érdeklődést fenntartó minimális módosításokkal, amíg csak
lehet), a reboot farvizén hamarosan induló
Discovery tévésorozat pedig jó
eséllyel ezt az űrt is betölti a maga módján, mégsem lenne üdvös, ha a
végtelenségig halogatnák, hogy az Enterprise űrhajó a szubtér óceánján át
egyszer valóban a végtelen felé vegye az irányt. Ha felfedezetlen tartományokra
nyíló ajtó helyett csupán az ismerős kis térmélységű tükre marad, az újabb és
újabb iterációk során előbb-utóbb a leghatalmasabb IMAX-vászon is
kényelmetlenül klausztrofób falfelületnek bizonyulhat.
STAR TREK: MINDENEN TÚL (Star Trek: Beyond) – amerikai, 2016. Rendezte: Justin Lin. Írta:
Doug Jung és Simon Pegg. Kép: Stephen F. Windon. Zene: Michael Giacchino.
Szereplők: Chris Pine (Kirk), Zachary Quinto (Spock), Karl Urban (McCoy), Zoe
Saldana (Uhura), Simon Pegg (Scotty), Idris Elba (Krall), Sofia Boutella
(Jaylah). Gyártó: Paramount Pictures / Bad Robot. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 122 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7 |
|
|