FesztiválKarlovy VaryHazai pályánBaski Sándor
A cseh fürdővárosban
szeretik és értik a magyar filmeket. Hajdu Szabolcs megérdemelten hozta el a
fesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt és a legjobb színészi alakítás díját.
Az elmúlt négy évben,
kis túlzással, Karlovy Vary lett a magyar film kihelyezett imázsközpontja. 2013-ban
A nagy füzet kapta meg a fődíjat, egy
évre rá a Szabadesést három kategóriában
is elismerték, 2015-ben A szerdai gyerek
nyerte meg az East of the West szekciót, idén pedig újra magyar alkotókhoz
került a Kristály Glóbusz. A sorozat legnagyobb tanulsága, hogy a sikernek
nincs pontosan lekottázható képlete, a rendszeren belül, tisztességes büdzséből
készülő alkotások éppúgy számíthatnak a nemzetközi közönség és a zsűri laudációjára,
mint az aprópénzből, villámgyorsan összedobott gerillamozik.
CSALÁDI ÖSSZEFOGÁS
Innen nézve, utólag, már
nem is tűnik különösebben meglepőnek az Ernelláék
Farkaséknál győzelme. Kétségtelen, hogy a legtöbb fesztiválhoz hasonlóan
Karlovy Varyban sem az egyetlen helyszínen játszódó, hétköznapi konfliktusokat
feldolgozó kamaradrámák indulnak legnagyobb eséllyel a fődíjért, Hajdu Szabolcs
filmje ugyanakkor épp a megfelelő arányban ötvözi a személyest a közérdekűvel.
Ahogy a jellegzetesen magyar Van valami
furcsa és megmagyarázhatatlan kapcsán is fel lehetett tenni a kérdést, hogy
mennyire érti majd a külföldi néző a romkocsmás poénokat – értették, többek
közt Karlovy Varyban is –, úgy az Ernelláék
kapcsán se volt egyértelmű, hogy az alaphelyzet egy külső szemszögből is fontos-e.
Ha a közéleti szál – a „menjek vagy maradjak” dilemmája, a deprimáló
magyarországi közhangulat – dominálná a filmet, akkor talán tényleg „csak” egy
kelet-európainak lenne érdekes a történet, de Hajdu perspektívája az első
kockától az utolsóig személyes és intim – vagyis a lehető legegyetemesebb.
Egy fesztiválgyőzelemre
esélyes produkciótól persze elvárt, hogy extra szexepillel is bírjon, legyen
szó a közönséget már előzetesen is felcsigázó high conceptről, a nyílt
szexualitás vagy erőszak ígéretéről, esetleg a rendezői székben ülő auteur
személyéről, akinek alanyi jogon jár a kiemelt figyelem. Az Ernelláék Farkaséknál abban a népszerű
kategóriában indul, amelyben a filmeknek nem csak szinopszisuk, de (keletkezés)történetük
is van. Hogy Hajdu a saját lakásában, a saját családjával forgatott
fillérekből, már önmagában kuriózum, ugyanakkor több is ennél: egy
autonómiáját, szabadságát őrző alkotó demonstratív művészi és politikai
gesztusa.
Hasonló kísérletet a
tavalyi fesztiválon is láthattunk Nemes Gyulától, aki a Zeróval és a hozzá kapcsolt álbotránnyal belülről próbálta
meghackelni a rendszert, de radikális eszközeit se a közönség, se a kritika nem
díjazta. Hajdu filmje azért működik, mert nem akarja elidegeníteni vagy
kizökkenteni a nézőt, épp ellenkezőleg: minden kényszerűségből választott
megoldása – a castingtól a helyszínen át a 13 operatőrhallgató alkalmazásáig –
művészileg indokolható. Nem véletlen,
hogy míg az alapanyagul szolgáló színdarabban a Farkas házaspár kisfiát egy
felnőtt alakította, addig a filmben a Hajdu család legfiatalabb tagja, Zsiga
játszhatta el őt. Amennyire lehet, Hajdúnak sikerült is színpadiatlanítania a történetet, nem csak a fluid kameramozgásnak,
a maníroktól mentes alakításoknak, de a kortárs hazai filmekhez képest
páratlanul életszagú dialógusoknak is köszönhetően. Ernelláék egészen más
kulturális és intellektuális közeget reprezentálnak, mint Farkasék – ez az
ellentét húzódik meg konfliktusuk mélyén, nem is a kivándorlással kapcsolatos
véleménykülönbségük –, és Hajdu filmje mindkét regiszterben hitelesen szólal
meg, anélkül hogy bármelyik fél felett ítéletet akarna mondani. A nem kevésbé
személyes és önéletrajzi Off Hollywoodot
még a düh feszítette szét – mára az indulat csendes rezignációvá és fanyar
humorrá oldódott.
Nem Hajdúé volt az
egyetlen versenyfilm, amely a kivándorlás-hazatérés témáját érintette. Catalin
Mitulescu (Hogyan éltem túl a világvégét)
harmadik rendezésében, a Sínek mellettben
(Dincolo De Calea Ferata) az
Olaszországban pincérkedő Radu egy év elteltével hazalátogat feleségéhez és
kisfiához. A nő feltűnően hűvösen fogadja az állomáson, először szóra sem
méltatja, majd közli vele, hogy megcsalta, és máshol fogja tölteni az éjszakát.
Radu kideríti, hogy épp egy közös ismerősük lakodalma zajlik a faluban, követi oda
a nőt, és megpróbálja rendezni a kapcsolatukat.
A román új hullám
hagyományaihoz hűen Mitulescu meglehetős szenvtelenséggel monitorozza két
főszereplőjét. Ez a távolságtartó szemléletmód ezúttal nem csak a rendezői
objektivitásért – illetve annak látszatáért – szavatol, de vissza is tükrözi a
házastársak kihűlni látszó viszonyát. Radu és felesége az éjszaka folyamán alig
beszélnek egymással, csak kerülgetik a másikat, hol közelednek, hol távolodnak,
mintha újra meg kellene ismerniük egymást. Aki elmegy, megváltozik, más emberré
lesz, és talán az is, aki marad, a nagy kérdés pedig, hogy meg lehet-e újra
találni az összhangot a két ismerős idegen közt.
Mitulescu nem mondatja
ki ezeket a dilemmákat a szereplőivel, sőt, a lakodalomban játszódó közel egy
óra alatt többször el is kalandozik tőlük, bepillantást engedve a falu életébe,
mintha csak azt akarná megmutatni, milyen az a közeg, amelyben ez a szerelem
megfogant, és amelyből Radunak egy jobb élet reményében el kellett mennie. Hajdúval
ellentétben, aki nyitva hagyja filmje befejezését, Mitulescu úgy dönt, az
epilógusban megajándékozza egy happy enddel a szereplőit, ez a lezárás azonban
az addig látottakból egyáltalán nem következik.
A felesége leginkább
azért neheztel Radura, amiért az magára hagyta őt és a kisfiúkat, holott a
férfi a családjáért vállalta a külföldi munkát. Az áldozathozatal áll a török Az apám szárnyai (Babamin
Kanatlari) középpontjában is, de itt egy pillanatra sem kérdőjeleződik meg
a címszereplő tettének hősies mivolta. Az ötvenes éveiben járó Ibrahim egy
felhőkarcoló építkezésén dolgozik, minimális fizetése arra is alig elég, hogy
vidéken élő családját támogassa belőle, ráadásul még tüdőrákot is
diagnosztizálnak rajta. Miután fülébe jut, hogy munkabalesetben szörnyethalt
kollégája családjának az építtető cég jókora kárpótlást fizetett, Ibrahimban
felmerül, hogy akár így is biztosíthatná szerettei jövőjét.
Kivanc Sezer író-rendező
ügyesen oltja bele a szocreál drámába a klasszikus suspense-t – a néző
folyamatosan azt várja, hogy bekövetkezzen az elkerülhetetlen, ezért jelenetről
jelenetre nő a feszültség –, filmje ugyanakkor vádiratként is kíván szolgálni a
munkásokat kizsigerelő kapitalista viszonyok ellen. Utóbbi aspektus azonban
tompítja némileg a dráma erejét, pláne, hogy idővel áthelyezi a fókuszt Ibrahim
unokaöccsére és munkatársára, olyannyira, hogy a címszereplő az utolsó
félórában már csak másodpercekre tűnik fel.
Nem egy, hanem két
család életét követhetjük a grúz Mások
házában (House of Others), a
versenyszekció vizuálisan talán leginkább kimunkált filmjében. A Russudan
Glurjidze rendező személyes élményein alapuló történet az 1990-es évek elején
játszódik, valamikor a grúz-abház belháború lezárulta után. A helyszín egy
vidéki település a hegyek lábánál, ahol az elmenekült, ellenségnek minősített
családok otthonaiba a saját házaikból elűzött, de végül a győztesek oldalára
került emberek költözhetnek be. A háború véres mementói és az idegen életek
kulisszái között kellene tiszta lapot nyitnia a két családnak, miközben saját traumáikat
sem tudták még maguk mögött hagyni. Az erdőben mintha a múlt kísértete – egy
életre kelt metafora – ólálkodna, a környék pedig tele van aknákkal és a káoszt
kihasználni próbáló, szabadon garázdálkodó katonákkal. A háború mégsem kívül,
hanem belül van, sugallja Glurjidze, és ezt a film legemlékezetesebb
figurájával, Irával demonstrálja. Hiába van papíron béke, a férfias külsejű,
katonaruhában járó nő a nap 24 órájában őrködik megözvegyült nővére és kamasz
unokahúga biztonsága felett – ujja állandóan a ravaszon, előbb lő, és csak
aztán kérdez. Ő már aligha lesz képes levetkőzni a harci reflexeket.
A háború lélekpusztító
utóhatásairól nehéz bármi újat állítani, ez a Mások házának sem megy, képi világát, kompozícióit és a megidézett
hangulatokat illetően azonban egyértelműen Tarkovszkij, Bergman és Zvjagincev
nyomdokain próbál haladni a rendező – inkább több, mint kevesebb sikerrel.
A MÁSIK ÉLETE
Nem csak hátrányok, néha
előnyök is fakadhatnak abból, hogy a nagyobb presztízsű fesztiválok vonzereje
miatt a cseh szervezők kisebb merítésből válogathatnak – jobb eséllyel
kerülhetnek be a versenyszekcióba a szerzői filmek dominanciáját megtörő,
különféle műfajokkal flörtölő midcult produkciók is. Idén ilyen volt a Till
Attila rendezte Tiszta szívvel is, amely
ugyan díj nélkül távozott, de a közönségszavazáson az élbolyban végzett.
Az észt Toomas Hussar (Gombászók) is egy izgalmas
zsánerhibriddel készült, A kém és a költőben
thrillert vegyít szatírával. Főhőse, a középkorú Gustav első pillantásra
unalmas bürokratának tűnik, és másodszorra is, pedig valójában az észt
titkosszolgálat ügynöke. A magányos férfi monoton hétköznapjait egy bárban
megismert csinos cigány nő kavarja fel. Nala kitüntető érdeklődése a sótlan
férfi iránt minimum gyanús, és a rejtély hamar meg is oldódik: a nőt az orosz
hírszerzés vette rá – zsarolással és megfélemlítéssel –, hogy csábítsa el
Gustavot. A férfit főnökei arra utasítják, hogy menjen bele a játékba, amíg ki
nem derül, mi az oroszok célja.
A kém és
a költő annyiban izgalmasabb annál, amit a szinopszis sejtet, amennyiben jobban
kidolgozottak a karakterei a műfaji átlagnál. A kiégett, ex-alkoholista Gustav,
a férfiak által minduntalan kihasznált, mégis megtörhetetlen Nala és a hozzájuk
csapódó hippi költő önmagukban is érdekes figurák, ők adnak súlyt az elrajzolt
mellékalakokkal benépesített szatírának, amely jobb pillanataiban a Coen-féle Égető bizonyítékot idézi. Hussar
filmjéből, nem mellesleg, arról is megsejthetünk valamit, mennyire érzik az
észtek magukat és az identitásukat biztonságban az orosz medve árnyékában.
Alekszej Krasovszkij
atipikus thrillerre pedig, akarva-akaratlanul, de az orosz társadalom megértéséhez
ad néhány fogódzót, ami különösen azért megsüvegelendő teljesítmény, mert
mindössze egyetlen szereplőt mozgat. Artur, a Behajtó (Collector)
cinikus antihőse igazi sztárnak számít a szakmáján belül, ördögi ügyességgel
tudja rávenni az adósokat a fizetésre, és ehhez még fizikai erőszak
alkalmazására sincs szüksége. A telefonon keresztül támad, lenyomozza
áldozatait, majd az információk birtokában zsarol, zaklat és megfélemlít.
Ezúttal viszont, úgy tűnik, a hóhért is felakasztja valaki. Kompromittáló
videót töltenek fel róla a netre, a tettes pedig felhívja, hogy közölje: eljött
a bosszú ideje. Főnöke azonnal kirúgja, még az irodából is kidobatná, ha Artur
nem zárná magára az ajtót, ami előtt feldühödött tüntetők gyülekeznek.
A történet egyetlen éjszaka
alatt játszódik, és azon túl, hogy Artur egyre idegesebben telefonál az
irodájában, mást nem is látunk. Krasovszkij mégis képes a 74 perces játékidő
egésze alatt fent tartani a feszültséget, hála elsősorban a karizmatikus Konstantin
Khabenszkij játékának. A Behajtó
izgalmas morális kérdéseket tesz fel az autoriter figurák és a kiszolgáltatott
kisemberek viszonyáról, illetve a társadalom értékrendjéről – kár, hogy az
író-rendező a fináléra felpuhítja Artur karakterét, sőt még meg is sajnáltatja.
Krasovszkij a média
szerepét is érinti: a behajtótól nem azért fordulnak el felettesei és a
moszkvai elitbe tartozó barátai, mert elítélnék, amit tett, hanem mert a
nyilvánosság előtt lejáratódott a személye, ezért saját érdekükben el kell
határolódniuk tőle. Damjan Kozole (Zöld
határ, A szlovén lány) versenyfilmje is szinte teljes egészében erről, a
média által közvetített látszatkép hatalmáról szól.
Az egyetlen éjjel
leforgása alatt játszódó, megtörtént események által inspirált Éjszakai élet (Nocno zivljenje) hagyományos thrillerként indul. Megismerjük Milant,
a sztárügyvédet, akinek éppen most sikerült felmentetnie leghírhedtebb
ügyfelét. A következő jelenetben már Ljubljana egyik utcáján fekszik vérben
úszva, meztelenül és eszméletlenül. Kórházba szállítják, és miközben az orvosok
az életéért küzdenek, a felesége megpróbálja kideríteni, hogy mi történt. Lea első
gondolata az, ami a nézőé is: a férfit a munkája miatt akarhatták megölni.
Egyre több nyom utal azonban arra, hogy Milannak lehetett egy másik, a felesége
elől eltitkolt (szexuális) élete.
Leának egyszerre kell
szembesülnie férje elvesztésének gondolatával és azzal a megrázkódtató
felismeréssel, hogy talán nem is tudta, ki az az ember, akivel évtizedeken át
együtt élt. Bizarr módon mégsem ezek a kérdések foglalkoztatják legjobban,
inkább amiatt retteg, hogy a média tudomást szerez az incidensről. Amikor
könyörögve kéri a nyomozót, hogy ne árulja el a pikáns részleteket a sajtónak,
még talán saját maga is elhiszi azt, amivel a rendőrnek érvel, tudniillik, hogy
Milant felültették. Később viszont, ahogy benne is egyre több kétség merül fel,
már nem foglalkozik az igazsággal. Tudja, ha kiszivárog a sztori, Milant – és
vele együtt őt is – megsemmisíti a nyilvánosság, a reputáció elvesztése pedig
legalább olyan rémisztő perspektíva, mint a tényleges megsemmisülés, a halál.
Mindent megtesz tehát, hogy eltusolja az ügyet – ellopja a helyszínen talált
műfalloszt, elkergeti a kórház körül hiénaként gyülekező firkászokat, a
mentősöket lefizeti.
Meglehet, az átlagnéző
számára nem húsbavágó probléma a társadalmi státusz megrendülésének réme, ezt
az absztrakt koncepciót azonban Kozole olyan rögrealizmussal ellenpontozza,
amelyre csak a román új hullám legjobb darabjai képesek. A szlovén rendező majdnem
ugyanúgy és majdnem ugyanarról mesél, amiről Calin Peter Netzer az Anyai szívben; egyikük sem azért választ
az elitbe tartozó főszereplőt, hogy kigúnyolja és elítélje, hanem, hogy
megmutassa, a kiszolgáltatottság fent is olyan bénító élmény, mint odalent a
nyomorban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 7.8 |
|
|