Film noirA film noir műfaji családfája – 1. részAz abszurd hős születésePápai Zsolt
A
film noir a modernitás emberének rossz közérzetét, szorongásait, idegenségét,
frusztrációját, kielégítetlenségét fogalmazza meg.
A
műfajok elméletének legizgalmasabb aspektusa körülhatárolásuk, valamint
keletkezésük problematikája, és egyik szempontból sincs izgalmasabb alakzat a
film noirnál. Míg az első kérdésről sokat, a másodikról kevesebbet írtak, pedig
a noirjelenség művészi, kultúrtörténeti előzményeinek felkutatása a műfajhoz is
közelebb visz.
Király
Jenő szerint a moziban a film noir alkotói fedezték fel a XX. századot, amikor
újragondolták és újraszínezték a megelőző korszakok flitteres boldogságfilmjeit
– romkomjait és melodrámáit –, vagy problémamegoldó bűnmoziját. Ám a rendezők
nem a semmiből építkeztek, az irodalmi (Hemingway novellisztikája, a harmincas
évek hard-boiled krimije) vagy európai művészfilmes minták (német
expresszionizmus, francia lírai realizmus) mellett természetesen hollywoodi
műfaji elemeket is felhasználtak. A háromrészes cikksorozat első két része az
úgynevezett noirszenzibilitás prizmáján keresztül a film noir előzményeiként
számba vehető két legfontosabb műfajt, a gengszterfilmet és a tragikus románcot
vizsgálja meg, a harmadik rész pedig arról szól, hogy ezek jellegzetességeit
miként egyénítette magához a klasszikus film noir, és mit tett hozzá a
kölcsönzött elemekhez.
Mi a noirszenzibilitás?
Csírájában
kezdetektől létezett a noirjelenségnek egy különleges értelmezése, amely
azonban sokáig kifejtetlen maradt, sőt valójában máig nem elemezték tudós
alapossággal. Ez a közelítésmód ha tetszik felülírja, ha tetszik, egyesíti és
kiegészíti a film noirról heves szócsatákat vívó műfaj- és stílushívők érveit,
és nem kizárólag tematikus elemek (határozottságát vesztő férfihős, végzet
asszonya, a bűnbesodródás folyamatának bemutatása, modern miliő stb.) vagy
formai jegyek (fény–árnyék-fogások, átlókkal destabilizált kompozíciók,
szubjektív kamera, flashback stb.) alapján értelmezi a noirként számba vehető
filmeket. Eszerint azon művek tekinthetőek film noirnak, melyek a modernitás
emberének általános rossz közérzetét, szorongásait, idegenségét,
frusztrációját, kielégítetlenségét fogalmazzák meg, mégpedig tömegfilmes
kulisszák között. A filmek speciális érzésvilágot, érzékenységet, jellegzetesen
XX. századi létélményt tolmácsolnak, de nem a „magasművészet” eszközeivel,
hanem a populáris esztétikum részeként. A film noir e megközelítését noirszenzibilitásnak lehet nevezni, és
célszerű megkülönböztetni a noirműfajtól és noirstílustól egyaránt, miközben
nyilvánvalóan mindkettőhöz hozzákapcsolható.
E
szemlélet forrásvidéke Raymond Borde és Etienne Chaumeton 1955-ös könyve (Panorama du Film Noir Américain, 1941–1953),
melynek kulcsmondata szerint a film noir célja a „speciális elidegenedés
megteremtése”. A hetvenes évektől, a műfajelméleti problémák népszerűbbé
válásától és a noirról szóló eszmecsere felélénkülésétől kezdve a francia
szerzőpáros munkájának hatása ott érezhető Paul Schradertől kezdve David
Bordwellen át James Naremore-ig számos szakírónál, nevezzék bár a noirt
műfajnak, tónusnak, stílusirányzatnak, kánonnak. Borde és Chaumeton
inspirációja nem csak abban észlelhető, hogy az „elidegenedés” a szakmunkák
kulcsfogalma lett, hanem abban is, hogy a noirt sok szerző a XX. századi
létélmény különleges artikulációjának tekinti.
A
noirszenzibilitás terminus ugyan nem lett általános használatú, de egyeseknél –
például Mark T. Conardnál, Steven M. Sandersnél, Foster Hirsch-nél, James
Naremore-nál – rendre felbukkan. A kifejezés eredete Robert Porfirio 1976-os
írásáig nyúlik vissza (No Way Out:
Existential Motifs in the Film Noir). Ebben a film noir nem műfajként,
hanem olyan „pesszimista hangulatként”, illetve „szenzibilitásként”
definiálódik, „amely aláássa a happy endeket és meggátolja a tipikus hollywoodi
eszképizmus érvényesülését”. Ez a típusú „szenzibilitás” különböző műfajokban
is megjelenhet, és „nagyobb szerepe van abban, hogy a fekete filmet feketének
lássuk, mint a világításnak és a fényképezésnek”.
Porfirio
célja az egzisztencialista filozófia kulcsfogalmainak adaptálása a filmek
vizsgálatában, olyanoké, mint „elidegenedés” („alienation”), „magányosság” („loneliness”),
„jelentésnélküliség” (meaninglessness), „céltalanság” („purposelessness”), „abszurd”
(„absurd”), „káosz” („chaos”), „erőszak” („violence”), „paranoia”. Az
elsősorban Albert Camus Sziszüphosz
mítosza című nagyesszéjére támaszkodó
Porfirio szemében az egzisztencializmus „egy szemléletmód, amely a dezorientált
egyénnel kezdődik, aki szemben áll az összezavarodott világgal, amit képtelen
elfogadni.” A film noir egyén és a világ szembenállásáról tudósít, pontosabban
a világot megmagyarázni kívánó egyén és a minden értelemadó kísérlettel szemben
ellenálló világ viszonyát mutatja be, illetve ennek a viszonynak az „abszurditását”
illusztrálja. Azt az „abszurd életérzést” tolmácsolja, amely a negyvenes
években lett egyre expanzívabb, viszont – mint a Sziszüphoszt 1942-ben véglegesítő Camus írja – „szórványosan” már
korábban fellelhető volt a században.
A
szakirodalomban – például R. Barton Palmernél vagy Naremore-nál – van nyoma
annak a gondolatnak, miszerint a noirszenzibilitás nem csak a film noirként
értelmezhető (vagyis a noirműfajhoz tartozó)
művekben, hanem a negyvenes évek más, a melodrámával érintkező filmjeiben is
kitapintható, arról viszont már kevesebb szó esik, hogy miképpen jelenik meg ez
a szenzibilitás a negyvenes éveket megelőzően. Pedig a noirszenzibilitás egyes
elemei már a hagyományosan film noirként címkézett művek megszületése, azaz a
negyvenes évek előtt elszórtan jelen voltak az amerikai – és nemcsak az
amerikai – tömegfilmben. A film noir ezeket az elemeket magához vonzotta és
összeépítette. A hollywoodi konvenciókat megsértő műfajokra alapozott, és az
egyes konvenciótörő mozzanatok egybefogásából hozta létre a saját
normarendszerét, a normaszegést normává téve.
A
hollywoodi mozi történetének első szakaszában a noirszenzibilitás legfőbb
hordozói azok a valószerűbb és valószínűbb (tehát nem fantasztikus) műfajok
voltak, amik az uralkodó áramlatokkal szemben állva, és nem alkalmilag, hanem
állandó jelleggel – ha tetszik: a természetüknél fogva – a kudarcot, a
vereséget mutatták be. Azaz a bukott, illetve az elbukó hőst vagy az antihőst
állították középpontba. Kettő ilyen műfaj volt Óhollywoodban, a tragikus románc
és a gengszterfilm.
Esetleg
még a horror is szóba jöhetne mint noirszenzibilis műfaj, mivel monstruma két
világ közötti, átmeneti lény, így sorsa a XX. század emberének
határhelyzet-élményét jeleníti meg. A harmincas évek horrorjában a téma mellett
a stílus is a monstrumok határpozícióját vizualizálja, hiszen a rémalakok a
fény és az árnyék találkozási pontján egzisztálnak. A film noir a horrortól épp
azokat a stíluseszközöket vette át, amik a hősök határhelyzetbe vetettségét
szemléletesen fejezték ki, nevezetesen a fény–árnyék-technikát és a kontrasztos
képi fogalmazást. A film noir minden realista irányultsága mellett ezért
ragaszkodik ezekhez a nem-realista technikákhoz.
A
klasszikus horror mégsem noirszenzibilis, és nem feltétlenül azért, mert a
szorongásélmény egzotikus jellegű benne, továbbá egy kívülálló, egy idegen, egy
nem-ember – a monstrum, a status quót fenyegető, nagybetűs „Másik” – hordozza.
A klasszikus horror noirszenzibilis műfajként tárgyalását főképp az nehezíti
meg, hogy a horror nem a kudarcot tematizálja, ellenkezőleg: a társadalom vagy
kisközösség győzelmét mutatja be a rátörő destruktív erőkkel szemben – a
klasszikus érában ritka az olyan mű, mint a Frankenstein
menyasszonya vagy A láthatatlan ember,
melyek nagyon közel kerülnek a kudarc valódi
tematizálásához, hiszen a monstrum főszereplő bennük, a néző vele azonosul,
ezért a bukása értékveszteségnek hat. A klasszikus horror tehát csak nagyritkán,
a gengszterfilm és a tragikus románc viszont minden esetben a kudarcot állítja
a középpontba, mégpedig azzal, hogy olyan figurá(ka)t tesz főszereplővé,
következésképpen a nézői azonosulás – részleges – alanyává, aki(k)nek a sorsa
elkerülhetetlenül a szakadékba vezet. A gengszterfilmben – szemben a horrorral
– a „győztes” társadalom vagy kisközösség mellékszereplő, ráadásul a bukásával
a gengszter ezt a győzelmet is viszonylagossá teszi. Bukása ugyanis egyúttal a
társadalom kritikája, hiszen a gengsztert az az elvárásrend nyomorítja meg,
amit a társadalom üdvösnek állít be: a gengszter a sikerorientáltság áldozata.
A
film noir műfaji előzményeként gyakran megnevezett számos műfaj – a horror
mellett a thriller, a krimi vagy a melodráma – jobbára azért nem noirszenzibilis,
mert az akadályok legyűréséről szól, a sikert énekli. A gengszterfilm, a
tragikus románc és a noir viszont leépüléstörténet, és mint ilyen a hollywoodi
fejlődéselvű, eredendően optimista ideológiát kontrázza meg. Kétségtelen, hogy
a noirszenzibilitás megjelenésének termékeny terepe a bűn világa, de egyrészt
nem minden bűnügyi film noirszenzibilis (lásd a világot átláthatónak, a
problémákat pedig megoldhatónak mutató, és a klasszikus happy end révébe érő
thrillereket vagy krimiket), másrészt, mint a tragikus románc példája jelzi,
nem csak bűnügyi filmek lehetnek noirszenzibilisek. A három műfaj – tehát a gengszterfilm,
a tragikus románc és a film noir – között a legszorosabb kapcsolatot az teremti
meg, hogy a végzet által már kezdetektől kudarcra ítéltetett, frusztrált, a
világban idegenül mozgó hősöket állítanak a középpontba, és megvalósulatlan
vagy csonkán megvalósult vágyakat mutatnak be.
A tragédia modern érzetei
A
film noir két legfontosabb előzményműfaja közül a gengszterfilm az ifjabbik. A
műfaj bukásra ítélt központi figurát szerepeltet, azaz végeredményben a
kudarcról szól, amit gyakran a tragikus kifutású véletlenek (illetve véletlen
egybeesések) nyomatékosítanak. Ezeken kívül a gengszterfilm noirszenzibilitása
a modernitáskritikájában és a modernitás ellentmondásainak artikulálásában; a
kallódó és az ideológiák kereszttüzébe helyezett egyén mozgóképi
alakváltozatának a kidolgozásában; valamint a hős egzisztenciális lázadásának
rajzában ragadható meg.
A
gengszterfilmet a modernitás definiálja, amit mi sem bizonyít inkább, mint hogy
modern miliő híján a műfaj kalózfilmmé vagy „rablófilmmé” alakul. A hollywoodi
históriában (illetve a tömegfilmben általában) ugyan nem a gengszterműfaj tette
elsőként nyíltan kritika tárgyává tette a modernitást (a burleszk megelőzte),
de mint már Robert Warshow is megfigyelte 1948-as korszakos esszéjében (A gengszter mint tragikus hős), a
gengszterfilm az első tömegfilmes műfaj, amely úgy tudta megragadni a modern
kor tragédiáját, hogy közben nem kényszerült torzításokat végrehajtani a
bemutatott anyagon. Azaz a burleszkkel ellentétben nem mesealakot ábrázolt, nem
a modernitás által támasztott akadályokat legyűrő kisembert, hanem a modernitás
által eltiport egyént helyezte középpontba. „A tragédia modern érzetét” „következetesen
és bámulatos teljességgel” bemutató gengszterfilm törekvéseit aztán a noir
mélyítette el.
Nem
véletlen, hogy a gengszterműfaj teoretikusai gyakran a modernitás
ellentmondásainak kimutatására koncentrálnak a filmek elemzésekor. A klasszikus
gengszterfilm cselekménye (leszámítva a szórványosan készült „rural”-mozikat,
mint A megkövült erdő vagy a Dillinger, illetve a menekülő
szerelmesek – ‘lovers on the run’ – filmjeit, mint a Csak egyszer élsz, az Éjjel
élnek, a Fegyverbolondok, A holnap egy másik nap) a modern
metropoliszokban bonyolódik. A hatalmas és személytelen város végül maga alá
gyűri a gengsztert, aki így egyszerre a modernitás teremtménye és áldozata, és
ebben nemcsak a noir, de a modern művészfilm hősére is hasonlít.
A
gengszterfilm noirszenzibilitása jól megragadható gengszter és a modernitás
kapcsolatában. Már Warshow is szánt néhány mondatot erre a problémára, amikor a
hős bukását a modern társadalom alapvető dilemmájára vezette vissza. Úgy vélte,
a város egyfelől provokálja az egyént, hogy kiemelkedjen a masszából, az
uniformizáltságból, másfelől visszahúzza azt, aki valóban ki akar emelkedni, és
a gengsztersors eme ellentmondásosságot tükrözi. Thomas Schatz a modern város
és a gengszter visszás viszonyát jellemző soktényezős rendszert felállítva
szőtte tovább Warshow gondolatait. Eszerint a város az érvényesülés lehetőségét
kínálja és a pusztulás veszélyét hordozza; újjászületés ígér, de a gengszter
temetője lesz; a város egyrészről a fizikai akció és erőszak sötét és szürreális
tere, amely a gengszter érzékeinek egyfajta expresszív kiterjesztése,
másrészről a város a fejlődés erőit jelképezi, melyet a gengszter nem hódíthat
meg. A schatz-i jellemzők frappánsan vizualizálódnak A sebhelyesarcú nevezetes záróképén, előtérben a szitává lyuggatott
gengszter holttestével, a háttérben a villódzó neonnal: „Tiéd a világ!” („The
World is Yours”).
A
modernitás képviselőjeként és elszenvedőjeként további ellentmondások
szegélyezik a gengszter pályáját. Fran Mason szerint a mozigengszter többek
között azért a noirhős felmenője, mert különböző ideológiák ütközőzónájában él,
így sorsa – a noir férfihőseihez hasonlóan – a modern ember talajvesztettségét
fejezi ki. A gengszter életmódja két irányból közelíthető meg. Ez az életmód
egyfelől – a privát szférában – végtelenül tradicionális (lásd a család
szerepét a korai hangosfilmektől kezdve, illetve az anyafigura fontosságát
olyan filmekben, mint A közellenség vagy
a Láthatatlan rabruha), másfelől – a
civil szférában – a gengszter az életmódjával lázad minden ellen, ami
tradicionális, ezért bízvást lehet anarchistának nevezni. A gengszter tehát konzervatív anarchista – az oximoron
egyúttal rávilágít bukása egyik okára. Mason a határhelyzetét-élményt látja
artikulálódni abban is, ahogy a gengszter a modern életritmushoz viszonyul. A
modernitásban minden folyamatosan átalakulóban van, azaz: semmi sem stabil, és
a gengszter ténykedése egyfelől éppen ezt, a modernitás labilitását fejezi ki,
másfelől viszont a gengszter a stabilitás megteremtésében és fenntartásában is
érdekelt (természetesen csak azután, hogy magához ragadta a hatalmat). A
gengszter sorsát meghatározza továbbá, hogy a modernitás néhány alapparadoxonát
kell megtapasztalnia. Az első: a modern élet erősen szisztematizált és
aprólékosan szervezett, ugyanakkor a szabadság ideológiájának alapján áll,
illetve a szabadság illúzióját kelti és erősíti. A második paradoxon: míg a
modern világ a szabadság növelésének lehetőségével kecsegtet, az egyén
tapasztalata inkább az elidegenedés és az elszigetelődés, fragmentálódás,
semmint a szabaddá válás. A gengszter a saját bőrén tapasztalja meg mindkét
paradoxon kínját, hiszen végletesen komolyan veszi azt az ideát/illúziót,
miszerint a modernitás növeli a szabadságát, de végzetesen – azaz a halálával
százszázalékosan – megtapasztalja a modernitás okozta magányt is.
Király
Jenő ezért hangsúlyozza a Frivol múzsában,
hogy a gengszter a talajvesztett mozihősök legkorábbi realizációja. „A
gengszterfilm dolgozza ki a kallódó ember figuráját, a romantikus, nihilista és
századvégi fölösleges ember új proletár változatát, aki – Bogart, Garfield,
Alan Ladd, Dean, Brando és mások révén – más műfajokban is tért hódít.” A noir
tehát a maga „felesleges emberét” – aki nem sokkal később a modern
művészfilmben jut igazán főszerephez – a gengszterfilm közvetítésével kapja
meg.
Camus köpönyege
Még
közelebb juthatunk a gengszterműfaj noirszenzibilitásához, ha az
egzisztencializmus filozófiai irányzata felől közelítünk antihőséhez, és azt
vizsgáljuk meg, hogy mennyiben tekinthető a klasszikus mozigengszter az Albert
Camus által a Sziszüphosz mítoszában
leírt abszurd ember korai változatának. Annak az abszurd emberének, akinek
kiérlelt filmes realizációja majd a noirférfi lesz a negyvenes években.
Robert
Porfirio értekezett első ízben a Camus-féle abszurd ember és a noirhős
kapcsolatáról, mely utóbbit antihősnek („the anti-hero”), „Hemingway-hősnek” („the
Hemingway-hero”), „lázadó hősnek” („the rebel hero”), „nem-hősnek” („the
non-hero”) is nevezett. Ez a figura azért mutat hasonlóságot a Sziszüphoszban jellemzett abszurd
hőssel, mert – Camus-vel szólva – ő is „megtanult nem remélni”, hiszen
tisztában van vele: „nincs holnap”. Metafizikai lázadása mindazonáltal „nem tör
semmire”, nem hajlandó sem „ugrani” (azaz megtérni), sem pedig más módokon –
például öngyilkossággal – felszámolni abszurd életérzését, hiszen „az
öngyilkosság is, az ugrás is végsőkig vitt elfogadás”, továbbá nem választja a
rezignált beletörődést vagy a derűs elfogadást sem. „Az abszurd ember megsejti,
hogy semmi sem lehetséges, és minden adva van, hogy forró és jéghideg, átlátszó
és véges a világ, s hogy azon túl az összeomlás jön és a semmi – írja Camus. –
S akkor úgy dönt, hogy hajlandó élni a világban, hogy abból meríti erejét, hogy
a reménytelenséget s az élet vigasztalanságának makacs tanúsítását választja.”
Az abszurd ember ereje Camus szerint a gőgje, ez segít neki viselni élete
terhét.
Amit
Camus az abszurd emberről mond, könnyűszerrel adaptálható a noirhősökre. Már A máltai sólyommal egy időben
bemutatott, és sokak szerint a noir valódi nyitányát jelentő Sikoltva ébredekben (1941) direkt
párhuzamokat találni a camus-i filozófiával. Sőt a reménynélküliség szinte
tapintható abban a jelenetben, amelyben a kiégett detektív a femme fatale
testvérét faggatja. „Hisz a reményben, Miss Lynn?” – kérdezi. „Természetesen –
hangzik a válasz. – Miként is lehetne anélkül élni?” „Megoldható” – adja meg a
végszót a nyomozó. Ez a párbeszéd a camus-i filozófia vezérgondolatát idézi, a Sikoltva ébredek azonban még inkább
protonoir, hiszen a noirhős mellékszerepben látható benne (ő a korrumpálódott
detektív, számos későbbi noirnyomozó elődje), míg a központi figura inkább a
thrillerek ártatlanul megvádolt és az igaza bebizonyítása végett önálló nyomozásba
fogó protagonistáját idézi meg.
A
camus-i abszurd ember erőteljes artikulációja Gordon Wiles Gengszterének (1947) Shubunkája, aki élete végórájában is konok
marad. Filmindító flashbackjében a következőképpen beszél: „Nem voltam
képmutató. Tudtam, hogy minden, amit teszek, aljas és romlott.” A zárlatban
pedig – közvetlenül a halála előtt – egyetlen bűnének azt nevezi, hogy „nem
volt elég romlott, gonosz, aljas és mocskos”. Shubunka arra a problémára utal
itt, ami már a műfajteremtő Kis Cézár
(1931) hősének, Rico Bandellónak is gondot okozott: bukását egyetlen emberi
megnyilvánulása idézte elő, hanyatlása akkor kezdődött, amikor megkímélte
árulóvá lett egykori társa életét.
A
noir abszurd embere (akárcsak Meursault, Camus Közönyének hőse, akit Foster Hirsch joggal értelmez a noirok
blazírt detektívjei, illetve „a véletlenek és koincidenciák hálójába” gabalyodó
gyilkosai közös rokonaként) nem hátrál a bűnbánatba, s nem tér meg, továbbá az
öngyilkosság gondolata is idegen tőle, hiszen mindez veresége beismerése lenne.
A Kettős kárigény, A postás mindig kétszer csenget vagy A gengszter férfihősének szemernyi
bűntudata sincs, sokkal inkább az elszalasztott lehetőségeiket sajnálják, mint
a bűneik miatt sajnálkoznának. Ha a camus-i gondolatok felől közelítünk a
noirférfiakhoz, egy csapásra világossá válik, hogy miért idegen tőlük az
öngyilkosság gondolata. Kerüljenek bármilyen szorult helyzetbe, a noirférfi
tartózkodik a szuicid cselekményektől.
A
klasszikus gengszterfilm hőse természetesen nem azonos a noirférfivel,
mindenekelőtt abban különbözik tőle, hogy csak a bukása előtt kevéssel
tapasztalja meg az abszurdot. A klasszikus gengszterfigura a bukás közeledtével
sem hajlandó megbánást tanúsítani, sem pedig végezni magával, hanem minden
erejével ragaszkodik perspektívátlan jelenéhez, és ez az abszurd hős
legközelebbi rokonává, pontosabban: első számú ősévé avatja őt a
tömegkultúrában.
A
harmincas évek gengsztere – akinek első realizációja Rico a Kis Cézárból – tehát a Camus-féle
abszurd hős noirférfi előtti legfontosabb felmenője. A noir váltása abban áll,
hogy az abszurdot csak nyomokban – jobbára a bukás előtti pillanatokban –
megélő klasszikus gengszter után olyan figurákat léptet fel, akik életük
egészében hordozzák azt. A klasszikus gengszterfilm antihőse egy bizonyos
pillanatban – a film végén – hirtelen és radikálisan dezorientálódik (többnyire
bele is pusztul), míg a noir antihőse – mint a flashback gyakran jelzi – már az
expozícióban dezorientált. A közelgő haláltól fenyegettetett és az életével
szembenéző noirférfi jellegzetes egzisztencialista szituációban – ha tetszik:
határhelyzetben – van (Kettős kárigény,
D.O.A. – Holtan érkezett, Alkony sugárút, Gyilkosok).
Hőse
határhelyzet-pozícióját a film noir az egyes szám első személyű narrációval,
illetve a flashbackkel (vagy még inkább a flashback-kerettel) a teljes
játékidőre kiterjeszti. Tanulságos a Kis
Cézár és a Gengszter hősének
pályáját összehasonlítani ebből a szempontból. A Kis Cézár a nagy reményekkel a jövőbe tekintő címszereplő
jeleneteivel nyit, míg A gengszter a
bukás tanulságait összegző hős flashbackjével indít, a két film zárlata azonban
nagyon hasonló: a végletesen magára maradt, de konokságát és gőgjét őrző hős
bukását regisztrálja. Sokatmondó, hogy a klasszikus gengszterfilm nem él flashbackkel,
ami a központi figura határhelyzetbe vetettségének érzetét meggyengíti. Ez is
azt bizonyítja, hogy a klasszikus mozigengszter az abszurd embernek inkább
csupán az elődje, és nem kiforrott, „érett” képviselője.
Az
igazság az, hogy fenti megállapítások a klasszikus gengszterhősök egy részével
kapcsolatban állják csak meg a helyüket (ilyen például a Kis Cézáré mellett A
sebhelyesarcú vagy A közellenség
hőse). Efféle abszurd hősök jobbára az 1934 előtti, úgynevezett
pre-code-filmekben (azaz a Hays-kódex cenzurális előírásait lazábban kezelő
filmekben) jutottak főszerephez, a ‘34 utáni post-code-gengszterfilm bővelkedik
jó útra térő, vagyis élete értelmét a lemondásban, az önfeláldozásban, a „helyettesítő
áldozatban” megtaláló gengszterfigurákban (Manhattan
Melodrama, A viharos húszas évek,
Mocskos arcú angyalok, San Quentin).
Az amerikai filmtörténetben törést hozó 1934-es év után bő fél évtizedet
kellett várni arra, hogy az abszurd hős – immár teljes vértezetben – újra
megjelenjen a vásznon. Az újjászületés azonban nem A máltai sólyommal, hanem az előtte fél évvel bemutatott Magas Sierrával jön el, amelynek Roy
Earle-je (Bogart) az abszurd mozihősök legtipikusabbika. Roy minden
értelemkereső kísérletére a világ vak elutasítással, „süket csönddel” felel
(kutassa élete értelmét akár a lelki, akár az anyagi gazdagodás területén), de
a férfi kérlelhetetlenül cipeli élete terhét. Különös párhuzam, vagy ha
tetszik: összefüggésgyanús véletlen Camus Sziszüphoszával
a már címben is megjelenő, aztán a zárlatban kiváltképpen hangsúlyossá váló
hegyszimbolika.
A véletlenek átka
Modernitásképe
és hősábrázolása mellett a gengszterfilm egyik elbeszéléstechnikai eleme is a
noir felé mutat, illetve bizonyítja, hogy a műfaj a modern művészfilmnek is
előképe.
A
gengszterfiguránál aligha van vasakaratúbb és határozottabb a hollywoodi hősök
között. Célját mégsem tudja beteljesíteni, a már elmondottak mellett azért sem,
mert – akárcsak majdani a noirférfi – foglyul ejti a véletlenek hálója. A
hollywoodi dramaturgia mindig alkalmazott véletleneket, de ezek jobbára a hősök
életrevalóságának, szívósságának a kiemelését célozták, azt mutatták meg, hogy
a szereplők az előre nem kalkulálható események ellenére is képesek megfelelni
a kihívásoknak, és legyűrik az előttük tornyosuló akadályokat. A
gengszterfilmben ezzel szemben a véletlenek (de talán pontosabb véletlen egybeesésekről beszélni) végső
soron a hős esendőségét, sérülékenységét nyomatékosították, hiszen főszerepük
volt a bukásban.
Jóllehet
a véletlen egybeesés kezdetben a klasszikus gengszterfilmben is gyakran a hős
előrejutását és boldogulását segítette, illetve az állóképességét bizonyította
(ennyiben kapcsolódott a klasszikus értelmezéshez), másfelől viszont bele volt
kódolva a későbbi bukás is (és e tekintetben viszont radikálisan eltért a
klasszikus felfogástól). A műfajteremtő Kis
Cézárban már megvolt ez a kettős kódoltság: a főhős, Rico Bandello (Edgar
G. Robinson) felemelkedését egy olyan véletlen indítja el, amely vesztét is
megelőlegezi. Rico az első akciója alkalmával véletlenül éppen a szervezett
bűnözés elleni harc főnyomozóját lövi le, mire az ázsiója megnő ugyan a
bandatagok között, és elindul felfelé a ranglétrán, a rendőrök viszont
ugyanezért a gyilkosságért tapadnak rá konokul, és végül is harapófogóba zárják.
El kell hagynia birodalmát, koldussá züllik, és az életét ugyan egy időre meg
tudja menteni, de egy újabb véletlen egybeesés már végzetes lesz számára. A
film zárlatának véletlene már közvetlenül készíti elő a hős halálát: az
azilumban nyomorgó Rico véletlenül meghallja, hogy a szobatársai az ellene
folyó hajszát vezető Flaherty nyomozót idézik, aki gyávának nevezte őt. Rico
erre felhívja Flahertyt, hogy kikérje magának mindezt, de ezzel felfedi a
rejtekhelyét, és röviddel később a rendőrök lelövik.
A hős
bukását indukáló véletlen egybeesés ragyogó példája található A közellenségben. Tom Powers (James
Cagney) főnöke és mentora, az őt a nagypályás bűnözők közé bevezető, „érinthetetlen”
Nails Nathan halála a véletlenek extrém példája: leesik a lováról sportolás
közben. A vezérét vesztett banda kiszolgáltatottá válik a riválisoknak,
bandaháború indul, melynek során Tom kebelbarátját és gengsztertársát, Mike-ot
lelövik. Tom bosszút áll, amivel kihívja maga ellen a végzetet és ő is meghal.
A véletlen – Nails Nathan balesete – tehát előbb a banda válságát eredményezi,
amely aztán maga után vonja a hős, Tom pusztulását is.
A
véletlen egybeesésnek a klasszikus felfogástól eltérő használata olyannyira a
gengszterfilm sajátja, hogy a post-code érában is jellemző maradt. A viharos huszas években például Eddie
(Cagney), az egykori nagymenő gengszter, aki a világválság miatt minden
vagyonát elveszette, és taxisként keresi a kenyerét, mintegy fél évtized múltán
találkozik egykori szerelmével, Jeannel, úgy, hogy a nő egyszerűen leinti
kocsiját az utcán. Ez a teljességgel véletlenszerű („véletlen egybeesés”-szerű)
jelenet Eddie halálát készíti elő, hiszen Jean a férfit olyan információkkal
látja el, amelyek aktivizálják a gengszterénjét, és végül a vesztét
eredményezik.
A noirműfajban
a véletlenek szerepe semmiben sem különbözik a gengszterfilmbelitől. A
véletlenek mindkét műfajban a hős lecsúszását előkészítő elemek, ugyanis
általuk a külvilág defektusos és kiszámíthatatlan lesz. A véletlenek tehát
legalább annyira az ellenségei a hősnek, mint saját maga: a civilszférát illető
ambíciói a gengszterfilmben, a magánszférát illető vágyai a noirban.
Ajtón át ölő golyó
A
gengszterfilm és a film noir közötti rokonság az előbbi noirszenzibilitását
bizonyító – tematikai, ideológiai és elbeszéléstechnikai – elemek mellett
néhány más momentumon is látszik. Ilyenek például a gengszterműfaj noirt
előlegező formanyelvi jellemzői (mindenekelőtt a fény–árnyék-technika, ami a Kis Cézártól kezdve hangsúlyos, A sebhelyesarcúban pedig már a nyitószekvenciától
kezdve a legmívesebb noirokat idézően mélyértelmű), továbbá bizonyos járulékos
motívumok, amelyeket a gengszterfilm vezet be, a noir pedig átvesz.
A
motívumelemzést Alain Silver akkurátusan elvégezte, többek között megállapítva,
hogy a noirokban markáns neonok hangulatfestő, sőt gyakran jelentéses
használata a gengszterfilmből ered – lásd az Underworld „The City is Yours”-feliratát, A titkos hatok (1931) mesteri hajszajelenetét, a Kis Cézárban a Club Palermo villódzó
fényeit vagy A sebhelyesarcú
emblematikus zárlatát –, míg a hős identitásproblémáit jelző tükörmotívum a Kis Cézártól fontos a hollywoodi
bűnfilmben. A nem induló kocsi motívumát – ami hamar a feszültségfokozás
klasszikus kelléke lett – a Kis Cézár
vezeti be és egyik legnagyobb hatású alkalmazását a Kettős kárigényben látni; míg az ajtón át ölő golyó motívumát
Howard Hawks használja először A
sebhelyesarcúban, és olyan filmekben találkozni vele újra, mint a szintén
Hawks által jegyzett Hosszú álom
(1946) vagy a Hajszál híján (1952).
A
hasonlóságok mellett természetesen különbségek is akadnak a két műfaj között. A
noir inkább a magánszféra, a gengszterfilm a civilszféra bűneit vizsgálja; a
noirban nem feltétel a hősök bűnözői életformája, a gengszterfilmben igen; a
noir a morális leépülés folyamatát mutatja be, míg a gengszterfilm az erkölcsi
eltévelyedést kezdettől adottnak veszi, vagy ha mégsem – mint A közellenségben –, akkor alig szán időt
annak elemzésre; a nőnek fontos szerep jut a noirban, a klasszikus gengszterfilmben
viszont nem.
Különbségeik
ellenére a két műfaj világképbeli – ha tetszik ideológiai – hasonlósága
vitathatatlan: a gengszterfilm a noirszenzibilitás hordozója volt a noirműfaj
megszületése előtt bő egy évtizeddel. A tragikus románc azonban a
gengszterfilmnél is korábban, már a mozi hajnalán megmutatkozott.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 23 átlag: 5.35 |
|
|