VilágűrfilmekAz avantgárd film és a sci-fiEtűdök szupernováraLichter Péter
Az
avantgárdból technikai képzettségük révén az absztrakt filmesek kerültek
legközelebb a hollywoodi filmstúdiókhoz.
Ha az
avantgárd (vagy kísérleti) filmekre gondolunk, akkor általában a hollywoodi
filmipartól a lehető legtávolabb eső, öntörvényű és nehezen megközelíthető
műalkotások jutnak az eszünkbe. Pedig a kísérleti film száz éves története
során gyakran került meglepően szoros kapcsolatba a fősodorbeli filmiparral –
habár erre a különös nászra több évtizedet kellett várni, egészen a
tudományos-fantasztikus filmek inváziójáig.
Az
avantgárd film változatos képet mutató csoportján belül az absztrakt filmesek
kerültek legközelebb a hollywoodi filmstúdiókhoz. Első látásra talán meglepőnek
tűnik, hogy a leginkább elvont, nonfiguratív képekkel dolgozó művészeket
szippantotta fel az Álomgyár, de ha a szigorúan szabványosított gyártási
mechanizmussal dolgozó filmipar nézőpontjából tekintünk a kísérleti film
tulajdonképpen teljesen amatőr körülmények között dolgozó magányos művészeire,
akkor ez a választás már nyilvánvaló. Az absztrakt filmesek ugyanis az
avantgárd film technikailag legmagasabban képzett művészei, akik alkotásaikkal
újabb és újabb mozgóképes technikákkal kísérleteznek. A „kísérleti film” minden
más esetben semmitmondó terminusa az ő esetükben bátran használható: az
absztrakt filmesek a szó valódi értelmében új formákkal és technikákkal
kísérleteztek, nemegyszer magas szintű mérnöki tudással hoztak létre korábban
nem létező apparátusokat. Ez pedig komoly értékkel bírt a második világháború
utáni amerikai filmiparban.
Az első
technikailag is magasan képzett absztrakt filmes a német Oskar Fischinger volt,
aki elsőként kísérletezett a színes filmben rejlő lehetőségekkel. Olyan
nonfiguratív animációs filmeket készített, amik az érzékek összekuszálására
épülő szinesztéziás hatást modellezték: ezek közül a Composition in Blue (1935) volt a legfontosabb. Fischinger
egyébként abból a szempontból is úttörő volt, hogy az avantgárd filmesek közül
elsőként ő tudott jövedelmező bérmunkákat vállalni a filmiparban: például
rakétaterveket készített Fritz Lang 1929-es sci-fijéhez, A Hold asszonyához. Később Fischinger sok más honfitársához hasonlóan
az Államokba emigrált, ahol komoly hatással volt a negyvenes években induló
absztrakt filmesekre, legfőképpen a Whitney testvérekre.
John és
James Whitney valósította meg azt a mérnök-művész ideált, amit Fischinger
korábban elkezdett: az idősebb testvér, John a háború előtt zeneelméletet
tanult Angliában, később pedig a Lockheed Aircraft Factory-ban dolgozott nagy
sebességű fototechnikai eszközök fejlesztésén és egyéb olyan képalkotási
kísérleteken, amik révén felbecsülhetetlen technikai tudást halmozott fel.
Később az ötvenes években az IBM ösztöndíján készítette el az első számítógép
által generált vizualizációkat, az ő nevéhez fűződik tehát a ma ismert grafikus
interfészek őseinek kifejlesztése is. Whitney módszeresen használta fel a
legújabb technológiákban fejlő lehetőségeket, filmjei, mint a Permutation, a Catalog vagy a Matrix
ezen eszközök tesztfilmjei is voltak egyben. Gene Youngblood, a nagy hatású Expanded Cinema című, 1971-ben megjelent
médiateoretikai könyv szerzője Whitney-ben a jövő művészét ünnepelte, aki egy
zenész vagy festő intuícióját képes egy mérnök tudásával és fegyelmével
kombinálni. Youngblood az expanded cinema
(„kiterjesztett film”) fogalma alá azokat a műalkotásokat sorolta, amelyek a
legkorszerűbb technológiákkal kitágították a médium esztétikai horizontját.
A
Youngblood által ünnepelt művészek közé tartozott Jordan Belson is, aki
Whitney-hez hasonlóan korábban soha nem használt technológiákkal kísérletezett:
röntgengépekkel, számítógépekkel és a legújabb képalkotói eljárásokkal alkotta
meg az absztrakt filmjeit, amiket gyakran San Francisco legnagyobb
planetáriumában vetítettek elektronikus zenei kísérettel – ezzel Belson
tulajdonképpen a VJ-műfaj egyik pionírja is volt. Jordan Belson művészete állt
a legközelebb a tudományos fantasztikus zsánerhez, nem véletlen, hogy később ő lett
Hollywoodban a legtöbbet foglalkoztatott kísérleti filmes. Legszebb munkái
közül a Re-Entry (1964) John Glenn
1962-es űrutazásáról szól, egészen pontosan az űrhajó légkörbe való visszatéréséről:
ez volt a NASA Mercury-programjának egyik legfontosabb állomása, hiszen az
asztronauta az első amerikaiként több mint négy órát töltött űrhajójával Föld
körüli pályán. Az űrhajózás e korai, fapadossága ellenére heroikus korszakáról
forgatott sikeres játékfilmet Philip Kaufman 1983-ban Az Igazak címmel. A filmben felbukkannak Belson ködösen vibráló
absztrakt képei is: Kaufman a légköri jelenségek ábrázolására kérte fel a
kísérleti filmest. Az alapvetően realista hangvételű, a megtörtént eseményeket
hűen követő film inkább tekinthető „tudományos-történelmi” filmnek, mint
tudományos-fantasztikusnak; ám Belson absztrakt képeinek hála néhány pillanatra
a fantasztikum került előtérbe. A sci-fi zsánerében készült hollywoodi filmek
alapvetően ehhez hasonlóan használják az absztrakt filmek képsorait: olyan
jelenségek ábrázolására, amik előtt a mindent racionalizáló tudomány
tanácstalan marad.
Az
ötvenes-hatvanas évektől kezdve megszaporodtak az űrutazással, az ismeretlen
világokba tett kalandokkal foglalkozó történetek, amelyek értelemszerűen új, a
közönség által még soha nem látott látványvilágokat kívántak. A sci-fi
irodalomhoz képest a film éppen az attrakcióval tudott többet nyújtani: a
lélegzetelállító látványvilággal csábított. Az absztrakt filmesek speciális
tudása ekkor jött kapóra, hiszen olyan képsorokat tudtak alkotni, amilyeneket a
közönség még sohasem láthatott – Belson és Whitney különböző sci-fik vizuális
effektusaiért feleltek, illetve tanácsadóként vettek részt a munkálatokban. Ez
az átjárás a fősodor és az avantgárd között a hetvenes évek második felétől
vált szinte mindennapossá, amikor a tudományos-fantasztikus zsáner a legnagyobb
nyári sikereket tudta kitermelni.
Az
absztrakt film formavilágának legközismertebb fősodorbeli megjelenése Stanley
Kubrick klasszikusához, a 2001:Űrodüsszeiához
kötődik. Kubrick a fiatal trükkmesterrel, Douglas Trumbull-al hónapokig
tanulmányozta Belsonék absztrakt filmjeit, illetve fel is kérték John
Whitney-t, hogy adjon technikai tanácsokat a film utolsó negyedében megjelenő,
majdnem tíz perces absztrakt képsorhoz, a Csillagkapu-szekvenciához. Az
elhíresült jelenetben a film egyik szereplője, David Bowman asztronauta egy
ismeretlen tér-idő járaton száguld keresztül, hogy később saját halálának és
újjászületésének legyen tanúja. A Ligeti György zenéjével aláfestett szédítő
képsor Kubrick filmjének fő attrakciója lett, ezzel az avantgárd esztétikája
széles tömegek számára lett elérhető. A sci-fi szinte azonnal kultikussá vált a
fiatalok körében, a virágzó hippikultúra legelszálltabb éveiben voltak olyan
nézők, akik csak a Whitney által inspirált absztrakt jelenetre ültek be a
moziba.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 6.55 |
|
|