KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/szeptember
KIAROSTAMI
• Vincze Teréz: Az elrejtve megmutatás művészete Abbas Kiarostami (1940-2016)
• Barkóczi Janka: Sem kelet, sem nyugat Kiarostami és A cseresznye íze – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Témák és variációk Jancsó korszakai
• Szalkai Réka: „Lendületből akartuk megcsinálni” Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Soós Tamás Dénes: „Egyszer csak megérti, min is nevetett” Beszélgetés Gigor Attilával
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Az abszurd hős születése A film noir műfaji családfája – 1. rész
ÚJ-HOLLYWOOD
• Varga Zoltán: Egyetlen lövés Michael Cimino vadászai
• Benke Attila: Neonfény és sikermítosz Az újraálmodott amerikai álom
• Varró Attila: A rendszerváltás képei Videó-forradalom és fantasztikum
VILÁGŰRFILMEK
• Andorka György: Végtelenre nyíló falak Star Trek-széria
• Lichter Péter: Etűdök szupernovára Az avantgárd film és a sci-fi
• Sepsi László: Csoda a sztyeppén Pavel Parkhomenko: Gagarin
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Hazai pályán Karlovy Vary
• Nagy V. Gergő: Ezek a fújtató fiúk Sehenswert/Szemrevaló
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Szerzőóriás Roald Dahl: Szofi és a HABÓ
• Kránicz Bence: Az álmok mérnöke Steven Spielberg: A barátságos óriás
KRITIKA
• Jankovics Márton: Cirkuszt a népnek Ben-Hur
• Varró Attila: Ki az erdőméhből Elliott, a sárkány
• Teszár Dávid: Szent a palacsintázóban A remény receptje
MOZI
• Vincze Teréz: Florence – A tökéletlen hang
• Vajda Judit: Amikor kialszik a fény
• Huber Zoltán: Jason Bourne
• Soós Tamás: Ütközés
• Baski Sándor: Szexkemping
• Forgács Nóra Judit: Mondd ki, hogy uborka
• Kovács Kata: Rossz anyák
• Kránicz Bence: Suicide Squad – Öngyilkos osztag
• Varró Attila: Haverok fegyverben
• Simor Eszter: Idegpálya
DVD
• Soós Tamás Dénes: Varga Ágota dokumentumfilmjei
• Gelencsér Gábor: Te, rongyos élet!...
• Soós Tamás Dénes: Roger Waters: A fal
• Pápai Zsolt: A tinilány naplója
• Benke Attila: Az élet ára
• Pápai Zsolt: Sérülés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Te, rongyos élet!...

Gelencsér Gábor

Magyar, 1983. Rendezte: Bacsó Péter. Szereplők: Udvaros Dorottya, Bezerédi Zoltán, Szacsvay László. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 109 perc.

 

A tanú 1968-as betiltása még megálljt parancsol az ötvenes évekről szóló szatíráknak. Tíz évvel később, a film bemutatásakor indulhat csak el a korszak immár tematikus ciklussá szerveződő módszeres feldolgozása, ám ekkor is előnyt élveznek a súlyos drámák, mint Kovács András A ménesgazdája, s az elmélyült lélektani elemzések, mint Gábor Pál Angi Verája. Bacsó Péter is így veszi fel az ötvenes évek témájának fonalát a Tegnapelőttel, majd ezt követően tér vissza A tanú szatirikus hangjához, de ezzel továbbra is jó ideig egyedül marad: vígjátékok a korszakról csak jóval a rendszerváltozás után születnek (Tímár Péter: 6:3, Koltai Róbert: Csócsó, avagy éljen május elseje), addig a komor, sőt egyre tragikusabb színezetű történetek dominálnak (Kósa Ferenc: A mérkőzés, Kézdi-Kovács Zsolt: Kiáltás és kiáltás). A Te rongyos élet!… azonban nem csupán műfaja, hanem szűkebb témája miatt is egyedülálló vállalkozás a korszakban, mivel elsőként mesél a kitelepítésekről (Téglássy Ferenc önéletrajzi ihletésű vallomása, a Soha, sehol, senkinek 1988-ban készül el). Márpedig a műfaj és a (tabu)téma fontos szerepet játszik a korabeli közönség visszahódításában, ahogy erre az extrák közt található filmhíradó-részletben Almási Miklós felhívja a figyelmet.

Ennyi filmtörténeti érdem után lássuk, milyen értékeket rejt a film a mai néző számára!

Nos, igen szerényeket. A tanú abszurdba hajló szatírája fel tud mutatni valamit a diktatúra valódi természetrajzából, ehhez képest a Te, rongyos élet!… szintén abszurd alaphelyzete (a munkásszármazású színésznőt arisztokrata férje miatt telepítik ki, aki viszont már rég elhagyta az országot) bohózatba fullad, így súlytalan marad. A kitelepítettek csoportját közhelyes karakterek alkotják, beleértve a gazdáit felkereső inast, az elnyomók oldalán pedig szánalmas balekokat látunk, akiket a csinos és kacér fővárosi primadonna (Udvaros Dorottya kiváló alakításában) könnyen az ujja köré csavar. A poénok – A tanúval ellentétben – nem a korszakból, hanem a jellemekből és a helyzetekből következnek, s ezzel a film pont azt a célt véti el, amely miatt létrejött.

Extrák: Rendezői és operatőri audiokommentár; Magyar Filmhíradó 1982/6., részlet, filmszemletudósítás (2’).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/09 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12867