Film / RegényRoald Dahl: Szofi és a HABÓSzerzőóriásTüske Zsuzsanna
Dahl meséiben a
felnőttek jelentik a legnagyobb veszélyt.
Roald Dahl, halhatatlan
és meglepetésekkel teli írómágusként máig képes arra, hogy olvasóközönségét
akár egy életen át elkísérje, felejthetetlen mutatványokkal lenyűgözve – az
álmokra éhes gyermekkort varázslatos, tarka meseregények izgalmaival, a
józanságra ítélt felnőtt létet meghökkentő novellák fanyar fekete humorával
színezi át. Az 1990-ben elhunyt fantáziagyáros műveinek két csoportja látszólag
kétféle világba repít és különböző korosztályokhoz szól, a dahl-i spiritusznak
köszönhetően azonban a gyermekregények éppen olyan sokarcúvá válnak, mint
szerzőjük – mélyrétegeikben, értelmezési tartományaikban a felnőtt közönség
számára is jócskán rejtőznek titkok és válaszok. A nagykorúakhoz írt mesék
sötét tónusai sokszor a szemkápráztató képek, a színpompás kalandok világában
is felbukkannak és rendre ahhoz a kegyetlen megállapításhoz vezetnek, miszerint
a gyermeki lét maga a megtestesült szenvedés, a szüntelen kiszolgáltatottság,
amelyből kizárólag a fantáziavilágba való menekülés vagy – még pesszimistább
értelmezés szerint – a halál(álom) adhat kiutat.
Dahl kiskorú hősei
között akadnak árvák (Boszorkányok),
családi erőszak áldozatai (Matilda),
éhezők (Karcsi és a csokigyár) sőt
egyszerre mindhárom csoportba tartozók (James
és az óriásbarack), minden esetben a felnőttek jelentik számukra a legfőbb
veszélyt – a szeretetlenségtől és a magánytól válnak a különféle szörnyek
(szadista iskolaigazgatónők, gyerekgyűlölő gyártulajdonosok, rideg
kékharisnyák) prédájává a megelevenedett rémálmokban. Dahl 1982-es keletkezésű
műve, a Szofi és a HABÓ (az idei
magyar kiadásban immár A barátságos óriás
címen) takaros összefoglalót ad ezekből a motívumokból, sőt az egyik
legszemélyesebb regényeként (amelyet szerzője a kedvencének tartott) további
finomsággal gazdagítja az alkotói univerzumot is. Dahl többnyire kisfiúkra
osztja a főhős szerepét, ez esetben azonban egy fruska, az árvaházban sínylődő
Szofi áll a középpontban, akinek alakját – a bevezetőben olvasható ajánlás
alapján – imádott kislányáról, Oliviáról mintázta. A borzongató elemek már a
könyv első oldalait éjfeketére festik. A kis Szofi álmatlanul gubbaszt a
hálóteremben, amelyet éjjel senki, semmilyen indokkal nem hagyhat el fenyítés
nélkül. A halálos csend alapján Szofi úgy gondolja, a legendás boszorkányok
órája érkezett el, „amikor az összes sötét dolog előjön a rejtekhelyéről, hogy
egy időre hatalmába kerítse a világot”, ehelyett azonban egy nyolc méteres,
árnyfekete idegen tűnik fel az éjszakában, aktatáskával és trombitával a
kezében, majd az ablakon keresztül elragadja a kislányt. Így kezdődnek el Szofi
és a jámbor monstrum, HABÓ, azaz a Hatalmagos Azonáltal Barátságos Óriás
kalandjai, aki álmokat fúj be alvó gyerekek szobájába és kizárólag zöldséggel
(az Óriásföldön termő orrborkával) táplálkozik: valódi különc a vérszomjas,
emberevő óriások birodalmában, akárcsak újdonsült, kis szövetségese, a családi
közegben felcseperedő gyerekek között. A kívülálló párosnak hamarosan
világmentő küldetése akad: megfékezni a falánk óriáscsürhét, akik – a Boszorkányok szipirtyóhadához hasonlóan
– komolyan veszélyezetetik Anglia kiskorú-állományát, országos gyereklakomára
készülve.
A Szofi és a HABÓ-ban – a mágikus látványvilág mellett – a nyelvi
játék is kiemelt szerepet kap: az óriás sutaságából, tanulatlanságából
bravúros, ízes szófacsarások születnek (amelyek magyar nyelvre átültetésére a
fordító, Nagy Sándor mesteri megoldásokkal szolgált). Dahl művét többszörös
reflexió szövi át: a szerző/óriás egy helyen Charles Dickens-t méltatja,
amellyel egyszerre jelenik meg az árvaság és az írói tehetség tematikája, ehhez
társul a HABÓ által befőttesüvegbe zárt sok ezer álom egyike egy kisfiúról, aki
arról ábrándozik, hogy egy napon az egész világ az ő könyvét fogja izgalommal
olvasni. Dahl a történet végén egyértelművé teszi, hogy a komoly írói babérokra
érdemes, finom hallású szócsavaró ő maga, aki az emberek között megtelepedve
papírra vetette közös kalandjaikat Szofival. Miközben a mese lapjain hatalmas
ám barátságos személyében Szofi apukára és álomvilágra talál, a való élet ennél
szívszorítóbb és kegyetlenebb történetet írt: a kis Olivia nyolc évesen
agyvelőgyulladásban elhunyt, amit az író élete végéig képtelen volt
feldolgozni. A Szofi és a HABÓ
egyfajta művészi kísérletet jelentett erre (húsz évvel a tragédia után):
nemcsak renitens humora és zseniális nyelvezete teszi kiemelkedővé a Dahl-csodavilágban
és a világirodalomban, de az életmű legmegindítóbb gesztusával egyszerre két
személyt emel a halhatatlanságba – írót és gyermekét.
Móra Kiadó, 1990 / Kolibri Kiadó, 2016
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 656 átlag: 5.66 |
|
|