Magyar MűhelyBeszélgetés Gigor Attilával„Egyszer csak megérti, min is nevetett”Soós Tamás Dénes
Egy
anyuka, négy prosti, meg a kifürkészhetetlen . A Kút egyesíti A nyomozó abszurd
hangütését és a Terápia-sorozat
érzékeny lélekelemzését.
Évekig Az
ember, akit nem lőttek le filmterveden
dolgoztál, most mégis a Kúttal
készültél el. Miért váltottál?
Kétségeim
voltak a történettel kapcsolatban. A nyomás is nagy volt rajtam A nyomozó után, és nem tudtam könnyedén,
csak az írás öröméért írni. Az első draft még magyarul született, a többi
angolul, de évekbe telt, mire rájöttem, hogy nem tudok angolul írni. Meg tudom
fogalmazni, amit akarok, és meg is értik, de nem jött az a lebegő fázis, amikor
az ember csak ír és ír, a történet pedig árad belőle. Így inkább félreraktam.
Bűnügyi történet Az ember, akit nem lőttek le?
Szerintem
minden történet, ami emberekről szól, bűnügyi történet. Ebben egy kétpetéjű
ikerpár egyik tagja súlyos-halmozott fogyatékossággal születik, ezért az ép
iker állandó lelkifurdalásban él. A tervezett film első jelenete egy munkahelyi
lövöldözés: a kirúgott munkás visszajön, és kiterjesztett öngyilkosságot követ
el. A fiú az egyetlen, aki túléli a lövöldözést az emeletén, és emiatt kezd el
gondolkodni azon, hogy „miért nekem volt már megint szerencsém?” Ez a film
számomra szép leképezése lehetne a nyugati lelkifurdalásnak, amit a nálunk
szerencsétlenebb országok iránt érzünk, illetve inkább éreznünk kellene, de úgy
véltem, nincs szíve a történetnek. Nem kelt életre benne az elmélet. A Kút viszont sokkal szabadabban és
magamhoz képest rövid idő – másfél év – alatt született meg. Lengyel Balázzsal,
Nagypál Orsival és Zomborácz Virággal kéthetente tartottunk kötetlen
workshopokat, ahol megmutattuk egymásnak, hogy állunk a filmtervünkkel. Jó volt
a Kutat a visszajelzésükre várva
írni, mint egy sorozatot. Mindent, amit tanítanak a forgatókönyvírásról,
félredobtam, és csak az írás öröméért írtam. Ami talán azért is sikerült, mert
a Kút karaktereit végig tudtam
szeretni – Az ember, akit nem lőttek le
esetében viszont a főszereplő csak egy dramaturgiai funkció maradt. De
előveszem majd újra a Kút után. Talán
rájövök, mi hiányzik belőle.
A Kútban milyen kérdések érdekeltek?
Az,
ahogyan az ember narratívába foglalja a saját és mások életét. Egy szerelemben
például két részre osztjuk az életünket: mi történt a kapcsolat előtt, és mi
jött utána. Van az ő története és az enyém, mind a ketten háttérsztorival
rendelkezünk, és most egy közös történetbe fogunk, ami azonban mégis gyökeresen
különbözik, ha ő meséli, vagy ha én. De ez csak a film végén bukik ki, és ha
valakinek tetszeni fog a film, nem tudom, hogy ezért fog-e. A nyomozóban sem azt szerették általában
az emberek, amit szerettem volna, hogy szeressenek. Számomra evidencia volt,
hogy az a film a
kommunikációképtelenségről szól, és arról az útról, ahogy a halottak világában
dolgozó ember elkezd foglalkozni az élőkkel. Kevés helyről hallottam vissza ezt
a gondolatot, de rá kellett jönnöm, nem az az egyetlen érvényes értelmezési
lehetőség, amit a rendező nagyképűen mondanivalónak gondol a filmjében.
Az életnarratíva témája a Terápiában is felbukkant: a
páciensek meséltek magukról egy történetet, ami mögött a terapeuta számára
összeállt egy másik, és aztán ütköztek a narratívák.
Az
eredeti, izraeli Terápiát a
legtisztább és legtökéletesebb történetmesélési formának tartom. Két ember csak
ül és beszélget – mégis mély és életközeli a sorozat. Azért sem érzem
elvesztegetett időnek A nyomozó és a Kút közt eltelt időszakot, mert
szerintem – és ebben az elfogultságom is benne van – a Terápiánál fontosabb fikciós sorozat nem született az elmúlt húsz
évben Magyarországon. Természetes, hogy nagy hatással volt a Kútra is. Fontos része a filmnek, hogy
az emberek néha megállnak, kissé kilépnek a filmből, és elmesélnek egy
történetet, amit persze igyekeztünk úgy megcsinálni, hogy ne legyen didaktikus
vagy unalmas.
Az Origónak azt nyilatkoztad, hogy „a film
valódi témája az, hogy hol húzzuk meg a határt a férfi és női szerepek között”.
Öt
női karakter van a filmben, egy anyuka és négy prostituált, akik más-más
korúak, és máshogy viszonyulnak a prostitúcióhoz. Van, aki kiégett, de van, aki
még elhiszi, hogy ez is csak egy szakma, és nyugodtan lehet pénzért szexelni.
Azt próbáltam körbejárni a filmben, ahogy a nők a nőiségükben visszatükrözik
azt a képet, amit a patriarchális társadalom elvár tőlük. Ez egy kettős
szerepjáték: a nők úgy próbálnak nők lenni, ahogy szerintük azt a férfiak
elvárják, a férfiak pedig úgy, ahogy azt szerintük a nők. A férfiak a macsó,
maszkulin oldalukra erősítenek rá, mert azt hiszik, ezzel tudják megoldani a
problémákat, de a film végére kiderül, hogy mindenki olyan képnek akar
megfelelni, amely nem esik egybe a személyiségével.
Mennyire érzed úgy, hogy alkotóként
foglalkoznod kell a filmjeidben a közbeszédben megjelenő témákkal a nők
pályaválasztásától a „genderőrületig”?
Biztosan
befolyásol a közbeszéd, de azzal áltatom magam, hogy csak azzal foglalkozom,
ami tényleg érdekel. Azt látom, hogy sok helyzetben egy nő rosszabb esélyekkel
indul, mint egy férfi, ezért ez a téma foglalkoztat. Abban viszont sosem
hittem, hogy ha adódik egy olyan krízishelyzet, amilyen most Szíriában és
Európában, arról rögtön csinálni kell egy filmet. A Kútban is van egy visszafogott utalás a menekültválságra, mert
bizonyos dolgokat nem lehet megkerülni, de nekem eddig nem sikerült úgy
történetet írnom, hogy azzal direkt társadalmi üzenetet fogalmazzak meg.
Színházban, talán a jelenidejűség miatt, sokkal inkább megy.
Régen elvárás volt, hogy a magyar film
tükröt tartson a társadalmi problémák elé, de az elmúlt években készült magyar
filmek közül kevés foglalkozik aktuális társadalmi kérdésekkel. Mintha ez a
szerep inkább a színházra és az HBO-sorozatokra (Aranyélet, Terápia) hárult volna.
Szerintem
egy kortárs alkotás nem tud nem foglalkozni azzal a közeggel, amelyben
született. Lehet, hogy a VAN valami
furcsa és megmagyarázhatatlan sokaknak csak arról szól, hogy egy
értelmiségi fiú nem tud mit kezdeni magával, de attól az még egy látlelet a
Budapestről, ahol élünk. Ha egy film nyíltan felvállal egy témát, és azt
sugallja, hogy „na, én most a cigánygyűlöletről fogok beszélni, és a
cigánygyűlöletről azt gondolom, hogy rossz”, az egy propagandafilm. Még akkor
is, ha számomra pozitív értékeket képvisel. Szerintem nem az a (film)művészet
feladata, hogy konkrét témákban konkrét véleményt nyilvánítson.
„Én abban tudok különbséget tenni művész és
művész között, hogy milyennek látja az embereket” – mondta Köbli Norbert a
Filmvilágnak adott interjúban. Te mint művész milyennek látod az embereket?
Nem
lehet anélkül írni, hogy szeretnéd a karaktereidet, de ahogy az egykori
rabbinövendék barátom mondta, igazi antiszemita csak egy zsidó lehet, a többiek
ugyanis nem tudják, miről beszélnek – így pedig az embergyűlölet is fontos
része lehet az írásnak. Engem az ember kifürkészhetetlensége érdekel, és az,
ahogy a saját jelentéktelenségünk tudatában mégis fontosnak tudjuk tartani
magunkat önmagunk és mások előtt. Nagy általánosságban a társadalmi kérdések
nem tudnak lekötni, de az emberi szenvedés szánalmas magasztossága olyan
izgalmas terep, ami számomra egy teljes életpályát kitölt. Erről pedig nem
lehet úgy írni, hogy a mérhetetlen szeretet és tisztelet mellett ne legyen
bennem undor és gyűlölet is az iránt, amit az ember elért.
Vagyis abszurdnak látod az életet. Pusztai
Ferenc producer szerint a Kútban van valami a Coen-filmek szemléletéből is.
Azért
sosem fogok megsértődni, ha a Coenekhez hasonlítanak. Ahogy a magasművészet
tragédiát gerjeszt, az számomra sokkal kevésbé szimpatikus, mint ahogy a Coenék
ugyanezt a tragédiát átélhetővé teszik humorral és könnyedséggel.
A
nyomozót azért dicsérték, mert az egyéni
látásmódot tükröző szerzői jegyeket egyensúlyban tartotta a humorral és a
közérthető fogalmazásmóddal. A Kútban
is fontos volt számodra ez a kettősség?
Igen.
Én sokkal inkább Örkénytől eredeztetem magam, mint Madáchtól. Örkény a
drámáiban feldolgozhatatlan borzalmakat tudott hihetetlenül viccesen átadni. Ez
a befogadó számára mélyebb megértést jelent, mint ha csak elborzad egy ember
szenvedésén. A történetfogyasztás kulcsa az empátia, és szerintem magasabb fokú
az a történetmesélés, amikor a néző jól szórakozik, majd egyszer csak megérti,
valójában min is nevetett. De én ettől még nagyon messze vagyok.
A Kút azon kevés új magyar film egyike, amelynek
időben elindult a marketingje, és nem két héttel a bemutató előtt szereztek
róla tudomást az emberek, hogy moziba kerül a film.
Minél
előbb elkezdik reklámozni a filmeket, annál jobb. De fontos lenne, hogy a
Filmalap a moziforgalmazásra is kiterjessze a magyar filmek támogatását. Akár
úgy is, hogy kedvezményesen lehessen rájuk jegyet vásárolni, legalább amíg az
emberek vissza nem szoknak rá, hogy magyar filmeket nézzenek. Mert ha
ezerötszáz forintba kerül az én filmem, és ezerötszázba a Bosszúállók, én is a Bosszúállókra
ülök be. Mindenki a kisebb ellenállás felé megy. A magyar filmgyártás
művészettámogatás, és nem lehet számon kérni rajta a profitot, mert se a Saul fia, de még a Valami Amerika sem tud itthon rentábilis lenni. Magyarországon egy
nem vicces film esetén az Oscar-díj is csak 250 ezer nézőt hoz, ezt pedig egy
Dwayne Johnson-film is simán lekörözi. Egy nem amerikai, nem akciódús film, ami
ráadásul nem is vígjáték, csak úgy tudja megmutatni, mekkora közönséget
érdekel, ha jó a híre, és az embereknek van elég idejük – fél-egy évük –
megnézni moziban. Ezt a VAN vagy A nyomozó példája is bizonyította, ami
azért lehetett sikeres, mert a Művész egy évig műsoron tartotta. Esélyt kell
adni az embereknek, hogy megnézhessék a magyar filmeket, ami azt is jelenti,
hogy a mozin kívül más forgalmazási platformokat is ki kell használni. Miért ne
lehetne például a DVD-kiadással párhuzamosan létrehozni egy VOD-hozzáférést a
film weboldalán? Kíváncsi lennék, mi történne, ha a magyar filmeket négy-ötszáz
forintért meg lehetne nézni az interneten.
Hogy kultfilm lett A nyomozó, ahhoz biztosan
hozzájárult, hogy az Indavideón a mai napig megnézhető.
Az
nCore-on is nagyon jól pörgött, amire büszke vagyok. Megértéssel viszonyulok a
letöltéshez, mert egyes emberek valóban nem engedhetik meg maguknak, hogy
moziba menjenek, de ezért is fontos lenne, hogy a Filmalap normalizálja a
filmforgalmazást, mert biztos vagyok benne, hogy négy-ötszáz forintot viszont
kifizetnének egy filmért.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5 |
|
|