MoziCreed – Apollo fiaSoós Tamás
Creed
– amerikai, 2015. Rendezte: Ryan Coogler. Írta: Ryan Coogler és Aaron
Covington. Kép: Maryse Alberti. Zene: Ludwig Göransson. Szereplők: Michael B.
Jordan (Adonis Johnson), Sylvester Stallone (Rocky), Tessa Thompson (Bianca).
Gyártó: Chartoff-Winkler Productions / New Line Cinema. Forgalmazó: Fórum
Hungary. Szinkronizált. 133 perc.
A
vereség is lehet győzelem, és a puszta helytállás is katartikus – ezt az
egyszerű, az amerikai fősodorban mégis újdonságértékű tanulságot vonta le
Sylvester Stallone az első Rocky-filmben, és a győzelemkultúrát korrigáló
underdog meséjéhez tért vissza a nyugdíjas bokszolómunkás felmagasztalásában (Rocky Balboa), és most, a széria első
spin-offjában is. A trénerré öregedett Rocky a régi rivális és barát, Apollo
Creed törvénytelen fiát edzi, akit a nyakkendős irodai meló helyett a ring
világa vonz: mint apja, ő is bokszoló, „harcos” szeretne lenni. Ha Rockyé, aki
iparvárosi nobody helyett akart
Valakivé válni, amerikai álom volt, akkor Creedé, akinek az örökségét, atyai
múltját kell vállalnia, és szembenéznie a feléje irányuló ellenszenvvel, igazi
afro-amerikai álom. Ennek megfelelően Ryan Coogler (Fruitvale Station) „fekete filmként” gondolja újra a Rocky-franchise-t, hip-hopra,
elektronikus r&b-re cseréli Bill Conti fanfáros zenéjét, magyarázza a
philadelphiai szlenget („yawn”) és öntudatos fiatalok karrierépítéséről mesél.
Ám
hiába indul jó ritmusban a boksz, és hiába lehet a műfajban fordulópontként
tekinteni Creed egy snittben felvett meccsére, ha a film mögül hiányzik a jól
kitalált, gondosan felépített karakter. A karakter, aki a boksznak tétet, a
franchise-nak pedig identitást ad, mint a rossz vicceket mesélő, magában
kétkedő, de a padlóról mindig felkelő Rocky. Vele szemben Adonis Creed
hiteltelen a tehetséges és esélytelen kezdő szerepében, mert dühének és
motivációjának forrásába – intézetis éveibe – nem látunk bele kellő mélységben,
ráadásul kedvelni is nehéz az élethez való, „nekem ez jár” hozzáállása miatt.
Nem is az elvarratlan drámai konfliktusok vagy a Rocky-sémához való túl görcsös ragaszkodás, hanem épp Creed
kontúrtalan, szürke személyisége miatt bukhat el a film – hiszen Hollywoodban
már rég nem a rendezők, de még csak nem is a színészek, hanem a
franchise-kompatibilis karakterek a valódi sztárok.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 6.15 |
|
|