NeowesternA visszatérőA halál torkábanRoboz Gábor
Nem Iñarritu az első,
aki a legendás vadnyugati prémvadász Hugh Glass, alias Lord Grizzly 1823-as
történetét megörökítette.
A 2013-as 12 év rabszolgaság Solomon Northupja
után mozifilmes emlékművet kapott az amerikai történelem egy másik 19. századi,
szimbolikus figurája, aki már szó szerint a halál torkából menekült meg. A
prémvadász Hugh Glass, alias Lord Grizzly 1823-as történetét több non-fiction
kötet is megörökítette: miután hajszál híján túlélt egy medvetámadást, és a
felügyeletével megbízott társai a puskáját elvéve magára hagyták meghalni, lassan
felépülve több mint 300 kilométert csúszott-mászott a vadonban, hogy bosszút
álljon. Nem csoda, hogy a Death Valley
Days című, a vadnyugat igaz történeteit összegyűjtő tévésorozat egy 1966-os
epizódja és a Man in the Wilderness című
1971-es mozifilm után ismét széles közönséget megcélzó feldolgozása született a
férfi emberfeletti teljesítményének.
Alejandro González
Iñárritu A visszatérőjének alapjául
Michael Punke magyarul frissen megjelent regénye szolgált, a stáblistán ugyanakkor
a „based in part on the novel” felirat szerepel, és a forrásmű szabad kezelése egy
cseppet sem meglepő egy olyan, közel kétszáz éves történet esetében, amelyben
már keverednek tények és legendák. A Világkereskedelmi Szervezet amerikai
nagyköveteként dolgozó, korábban történész Punke ugyan rengeteg forrásból
merített saját Glass-sztorijához, könyve karakterein és cselekményén bőven volt
mit fazonírozni egy 135 millió dollárból készült produkció számára (ennek legszembetűnőbb
példája az író zárlata a tárgyalásjelenettel). A 2002-ben megjelent regény sallangmentes
– leírásokban gazdag, párbeszédekben szegény – prózája érezhetően komoly
anyagismeretről tanúskodik, a szerző az olajozott dramaturgiájú túlélősztori
átadása mellett elsősorban a tárgyi és élővilág megragadásában remekel. Ugyan a
hónapokat sűrítő cselekmény egyes pontjain rövid összefoglalókat szúr be a
fontosabb szereplők előéletéről (megtudjuk például, hogy Glass még a nagy
kaland előtt elveszítette szüleit és feleségét, gyereke pedig nem volt), a
könyv egészét tekintve nem fektet túl nagy energiát abba, hogy érzelmileg
igazán közel hozza az olvasóhoz a főhőst, és tényleg ördögi figurát faragjon
valamelyik vadászból.
A Glass-sztorit több
mint negyven évvel ezelőtt feldolgozó Man
in the Wilderness, a grandiózus Warner-kalandfilm a westernspecialista Jack
DeWitt saját forgatókönyvéből, Richard Harrisszel a főszerepben nem engedhetett
volna meg magának ilyen megközelítést. Richard C. Sarafian rendező a szenvedéstörténet
fixnek tekinthető pontjai mellett (medvetámadás, fizikai felépülés, harc az
elemekkel és vadállatokkal, stb.) a néző szívét megcélzó flashbackekkel
árnyalta a főhős karakterét (látjuk beszélni terhes felesége hasához, és kiderül,
hogy nem volt jelen a nő halálakor, kisfiukat pedig az anyósa neveli), valamelyest
nagyobb nyomatékot adott Fitzgerald aljasságának, sőt még a Glass és a
vadászatot vezető kapitány közti apa-fiú viszonynak is szánt néhány mondatot.
Teljesen természetes,
hogy a melodrámaszerzőként nevet szerzett, szívfacsarásban vérprofi Iñárritu
sem hagyta, hogy a közönség egyszerű álmélkodással nézze végig Glass (Leonardo
DiCaprio) odüsszeiáját: pont úgy és olyan mértékben erősített rá a sztori érzelmi
vonatkozására, ahogy az egy nagy kaliberű stúdiófilmtől elvárható. A visszatérő flashback- és
víziójeleneteiből tudomást szerzünk a vadász néhai indián feleségéről, és a film
harmadáig vele van félvér fia is, akit a már eleve ellenségesnek beállított
Fitzgerald (Tom Hardy) a magatehetetlen Glass szeme láttára öl meg, így
klasszikus, elrajzolt antagonista-figurával is bővül a történet („a másik
tettes”, a fiatal Bridger karaktere mind a könyvben, mind a korábbi filmben
háttérbe szorul). A rendező emellett még jobban visszavett a regény főbb
szereplőinek minimális árnyaltságából, számos mellékalakot és jelenetet eleve át
sem emelt az írótól, jó érzékkel elhagyta Punke zárlatát és csillagszimbolikáját
(a jeleneteket, ahol a főhős felnéz az Északi Kereszt csillagképre), miközben
jellegzetes közönségfilmes logikával úgy felfokozta Glass hányattatásait, hogy
néhányan szuperhősnek titulálva leválhatnak majd róla. Semmi kétség, Iñárritu biztos
kézzel választott történetet ahhoz, hogy bemutatkozzon a százmillió dollár
fölötti büdzséből filmezők szűk körében, az „adaptáció” kapcsán az egyetlen
kérdés valójában az, hogy a rendezőnek mi szüksége volt a regényre, ha egyszer
éppen Punke saját olvasatát spórolta ki a filmből.
A mexikói alkotó, aki valamiért
szinte képtelen két és fél órás játékidő alá menni, már rég elmozdult a pozícióját
bebetonozó többszálú, időbontásos melodrámáktól, amelyekhez képest A visszatérő a cselekménybonyolítást
tekintve – a sztori tényleg nem több a hivatalos szinopszisnál – lényegében ujjgyakorlat,
ugyanakkor Iñárritu most nyitott a lehető legszélesebb közönség felé. Mintha
végleg el akarna távolodni korai, Guillermo Arriaga forgatókönyvírótól aligha
függetleníthető munkásságától, a rendező érezhetően arra törekszik, hogy rendre
megújuljon. Friss filmje szinte semmilyen értelemben nem kötődik korábbi
munkáihoz, tartalmilag legfeljebb az újrakezdést, a (metaforikus) halálból való
visszatérést tematizáló 21 grammal
rokonítható valamelyest.
Emellett a közelmúlt nagyjából
évente érkező, többé-kevésbé kiemelt figyelemhez jutó szerzői westernjeivel (A félszemű, Meek’s Cutoff, Django
elszabadul, The Homesman, Slow West) sem ápol szoros viszonyt. Iñárritu nem
az első, markáns látásmódú rendező, aki radikálisan más előélettel fordult a vadnyugati
zsáner felé (a kisköltségvetésű, független drámáiról ismert Kelly Reichardt
vagy a Coen-testvérek mellett ilyen még a melodrámaíróként befutott Mateo Gil is
a Blackthornnal), az elmúlt évtized szóban
forgó filmjein azonban mindig valamilyen egyéni műfajolvasat megvalósításának
szándéka érződött. Bár több helyen annak harangozták be, A visszatérő kevéssé bosszúwesternként működik – a főhős
bosszúvágyán legalábbis az utolsó fél óráig szükségképpen eluralkodik a puszta
életben maradás motivációja –, Iñárritu munkája sokkal inkább túlélőfilm, amely
egy történelmi személy kálváriájának állít emléket, valamint az ember kivételes
állóképessége előtt tisztelegve egyetemes érvényű történetet mesél el.
Iñárritu ezúttal érezhetően
azért is dönthetett az egyszerű cselekményszövés és karakterépítés mellett,
mert még jobban át akarta vinni a hangsúlyt a vizualitásra, mint a Birdman esetében, amelynek komplexitása
nem csak a formára terjedt ki. Az egyetlen igazán kirívó jele a rendező sajátos
megközelítésmódjának nyilvánvalóan a képi világ, amelynek hosszúbeállításokat
használó, steadicammel rögzített, dinamikus stílusát az előző filmjében dolgozta
ki a vele egyenrangú alkotótársnak számító Emmanuel Lubezki operatőrrel, a broadwayi
színházépület tereit azonban az Egyesült Államok, Kanada és Argentína hegyei és
vadonjai váltották fel.
A film elsődleges
vonzerejét, ahogy annak a sajtó már egy éve megágyazott, a hitelesség élménye
jelenti: a sztárok fizikai teljesítményének látványa („Elviselhetetlenül hideg
volt a vadonban, mégis végigcsinálták a forgatást”) mellett az a technikai
teljesítmény, amelynek hála őrjítően bonyolult koreográfiájú, és – ritkaságszámba
menő módon – természetes fénnyel készített felvételeket láthatunk, mintha az
alkotók rá akartak volna licitálni Kubrick Barry
Lyndonjára. Persze nehéz ellenállni ennek a képi bravúrt bravúrra halmozó
erődemonstrációnak, és az is szokatlan, izgalmas moziélményt ad az erre
fogékonyaknak, hogy egy alapvetően akcióközpontú filmet a klipesztétika helyett
a művészfilmes hosszúbeállítás-forma határoz meg.
Iñárritu és Lubezki ezt
a látásmódot természetesen már érvényesítette a Birdmanben is (még közelebbi előzmény az operatőr és Malick Az új világ című együttműködése), a
tavalyelőtti filmben azonban nagyobbat vállalt a páros, és nem csak technikai
értelemben volt merész, az alkotói krízisről mesélő tudatfilmmel ráadásul kritikai
és közönségszinten is sikeres midcult-produkciót tett le az asztalra. A visszatérő művészileg szerényebb
ambíciójú munka, egy borítékolhatóan hatásos történet látványos és terjengős megfogalmazása,
amellyel az alkotók újabb, még nagyobb lépést tettek afelé, hogy egy
rendszeridegen képalkotási stratégiát meghonosítsanak a multiplexekbe szánt
szuperprodukciók világában.
A VISSZATÉRŐ (The Revenant) –
amerikai, 2015. Rendezte: Alejandro Gonzáles Iñarritu. Írta: Michel Punke könyve
alapján Alejandro González Iñarritu és Mark L. Smith. Kép: Emmanuel Lubezki.
Szereplők: Leonardo DiCaprio (Glass), Tom Hardy (Fitzgerald), Domhnall Gleeson
(Henry), Will Poulter (Jim). Gyártó: Anonymous Content / New Regency Pictures.
Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 156
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 18 átlag: 4.44 |
|
|