NeowesternAljas nyolcasVissza a gyökerekhezBaski Sándor
Nyolc és feledik
produkciójában a mozikat rendező 21. századi Tarantino egy időre visszaadta a
kormányrudat a régi, filmeket készítő énjének.
Ellendrukkerei a Jackie Brown bemutatója óta, közel húsz
éve folyamatosan temetik Tarantinót. Ugyanazok a vádak hangzanak el minden új
filmje kapcsán – az extékás már nem a régi, csak önmagát ismétli, és még mindig
a kezdeti sikereinek dicsfényében sütkérezik, kultstátuszát ráadásul eleve egy
ősbűnnel – szemérmetlen lopással – alapozta meg.
Ami az önismétlés
vádpontját illeti, egy szerzői ambíciókat dédelgető rendező esetében aligha
számít főbenjáró vétségnek a stiláris és dramaturgiai fogások reciklálása. A „mindig
ugyanazt a filmet forgatja” kritikát Tarantino talán még bóknak is venné, noha
éppen azért tudott mindmáig megmaradni a filmvilág élvonalában, mert újra és
újra rácáfolt az elvárásokra.
A pályanyitó
mesterhármas nyomán az urbánus bűnfilmek megújítójaként könyvelték el – mai
kritikusai közül sokan azt tartják igazi bűnének, hogy szakított ezzel a
vonulattal –, a látványorientált Kill
Bill akciófilmes fordulatára ilyen előzmények után kevesen lehettek
felkészülve, ahogy a Halálbiztos kitérőjét követően sem tűnt
valószínűnek, hogy a „való világ” problémái iránt addig kevés affinitást
mutató rendező kosztümös filmmel (Becstelen Brigantyk) írja újra a történelmet. A western
iránti köztudomású rajongása miatt a Django
elszabadul bejelentése ugyan papírforma volt, de az már kevésbé, hogy a
kész produkció a spagetti műfaj klasszikus elemeit szinte teljesen hanyagolta.
Karrierjében az új film
is precedenst teremt: most először tért vissza ugyannak a zsánernek a
forrásvidékére. Ezt a szokatlan döntést leszámítva az Aljas nyolcas – látszólag – mindenben követi a QT-formulát. Noha
eredeti célja a történet megírásakor állítólag még az volt, hogy bepótoljon
mindent, ami a Djangóból kimaradt, a
választott műfaj leple alatt ezúttal is egy másik zsánert emel be. A blaxploitation helyett az Agatha
Christie-féle murder mysteryk
dramaturgiáját veszi kölcsön – hogy aztán féltávnál zárójelbe is tegye –,
illetve most is megidéz egy mára letűnt képkorszakot: az 50-es, 60-as évek
televíziós westernsorozatainak világát.
A történet kulcselemei ráadásul
ugyanúgy visszakövethetőek konkrét ihlető forrásokig, mint a Kutyaszorítóban vagy a Kill Bill esetén: a The Rebel című széria (1959-61) egyik epizódjának alaphelyzete szó
szerint megegyezik az Aljas nyolcaséval
– mindkettő a polgárháború után pár évvel játszódik egy világtól elzárt helyen,
a fókuszban egy fejvadász és bilincsbe vert női foglya áll, az események egy
rejtélyes kávémérgezés után eszkalálódnak, az alkalmi útitársak pedig egyik
esetben sem tudják, kiben bízhatnak, és ki az, aki másnak mondja magát.
A tarantinóizmust szavatoló védjegyek sem hiányoznak: ismét
fejezetekre tagolódik a cselekmény, katalógusszerűen vonulnak fel a vadnyugat
karaktertípusai, akik egyben a külön bejáratú Tarantino-univerzumnak is
őslakosai, látunk egy kétes hitelességű flashbacket, a narrátor (maga a rendező)
egy ízben kiszól a nézőknek és visszapörgeti a sztorit, a végkifejlet
ismeretében pedig az is világossá válik, hogy az eseményeket a vakvéletlen
indította el a szokás szerint erőszakorgiába torkolló finálé felé.
Ha csupán ezekből a
közvetett bizonyítékokból ítélnénk meg Tarantino 8. filmjét, kénytelenek
lennénk helyt adni a rutinból elkövetett önismétlés vádjának. Ráadásul
súlyosbító körülmények is felmerülhetnek, az Aljas nyolcas ugyanis a Kutyaszorítóbannal
is komoly hasonlóságokat mutat, így akár amellett is érvelhetnénk, hogy
Tarantino – az ihlethiánytól vagy az alkotói nárcizmustól vezérelve – immár
saját magát hommage-olja. Sőt, némi cinizmussal még azt is
megkérdőjelezhetnénk, hogy a 70 mm-es technika visszahozatalát valóban
praktikus szempontok indokolták-e, vagy csak így akar Tarantino az analóg film
felkent védőszentjének szerepében tetszelegni.
Meglehet, hogy a
szuperszélesvászon propagálása tényleg nem a formátum restaurálásáról, hanem a
restaurálás szimbolikus aktusáról szól – hasonlóan a Grindhouse projekthez –
maga a film viszont, a látszat ellenére, nem rejtett remake. A gyökerekhez
valóban visszatér, de egyben ki is lép a megszokott keretek közül, olyannyira,
hogy ez akár fordulatot is jelezhet a rendező pályáján. Az egy fedél alatt
összezárt kétes figurák Kutyaszorítóbant
idéző konfliktusszituációival és a Becstelen
Brigantyk asztaljeleneteinek továbbgondolásával Tarantino persze biztosra
ment, ügyesen játszik rá saját erősségeire, de mégis van egy alapvető különbség
az új és a korábbi rendezései közt.
Az Aljas nyolcas az első olyan filmje, amelyben nincsenek pozitív,
vagy legalábbis a szimpátiánkra maradéktalanul rászolgáló karakterek. A
pályanyitó bűntrilógiában Mr. Orange-nek, Butch-nak és Jackie Brownnak
drukkolhatunk, a Menyasszony, a Halálbiztos
kaszkadőrlányai, Shosanna és Django pedig valódi hősök, akik bár drasztikus
eszközökkel, de igazolható, átélhető célokért küzdenek. Tarantinónál még a
coolság aurájával bevont gazemberek is vonzóak, legyen szó rablóról (Mr.
White), bérgyilkosról (Jules) vagy vérszomjas katonáról (Aldo Raine). Az „Aljas
nyolcas” cím viszont, a „Becstelen brigantykkal” ellentétben, nem eufemizmus,
nincs olyan a főszereplők közt, akivel azonosulni lehetne – még a mérsékelten
pszichopata figurák is felvillantják sötétebb énjüket a történet egy-egy
pontján.
Tarantino
legleleményesebb írói húzása, hogy a karakterek megítéléséhez nem ad plusz
információkat; a szereplőkről annyit tudunk meg, amennyit saját magukról
elmesélnek, mindenki szabadon építheti a saját (ál)mítoszát, még a bemutatott
flashbackek is könnyen lehetnek a fikción belüli fikció részei. A nyolc (?)
címszereplő személyiségéről így elsősorban az interakcióik nyomán kaphatunk
képet, ezeket a bravúros helyzetgyakorlatokat pedig a Jackie Brown óta nem mutatott érettséggel vezényli le a rendező.
A szimpatikus figurák
mellőzése ugyanakkor nem csak dramaturgiai következményekkel jár, az erőszak
szerepét is átértékeli. Az életmű második felében a vérontást a pozitív főhősök
motivációi szentesítették, a bűnfilmes mesterhármasban pedig az ábrázolt közeg indokolhatta
a fekete humorral enyhített korhatáros megoldásokat, Tarantino mégsem tudta
lemosni magáról az erőszak fetisizálásának vádját. Rendre azzal védekezett,
hogy a fikciós erőszaknak nincs köze a mozitermen kívüli valósághoz, filmjeiben
ezért nem is reflektált a témára, egészen a Becstelen
brigantyk fináléjáig. Az emlékezetes filmszínházas jelenetben a nézőknek is
tükröt tartott, de végül nem a lángoló mozi metaforájával zárta a bosszúfantáziát,
hanem a szadista Aldo Raine diadalittas vigyorával.
Az Aljas nyolcasban nincs hasonló feloldás, a gyűlölet mindenkit
elpusztít (ezért is találóbb az eredeti cím), még azokat is, akik nem gyilkolni
érkeznek a fő helyszínként szolgáló faházba. Tarantino már a Djangóban is kommentálta az észak-dél
ellentétet és Amerika szégyenletes rabszolgatartó múltját, de ott még
viszonylag egyszerű képletet használt: a címszereplő testesítette meg az
elnyomott feketéket, DiCaprio Candie-je pedig a rasszista fehéreket; a kliséken
egyedül a saját népét gyűlölő szervilis házirabszolga figurája lépett túl.
A karakter tökéletes
ellentétét az Aljas nyolcasban
szintúgy Samuel L. Jackson alakítja, az önérzetes, saját és a „testvérei”
jogaiért kiálló Marquis Warren fejvadász akár Django időskori verziója is
lehetne. A cselekmény előrehaladtával azonban nyilvánvaló lesz, hogy a
polgárháború egykori hősében nem csillapodtak a gyilkos indulatok; a Bruce Dern
által alakított déli tábornokot előbb kegyetlenül megalázza, majd hidegvérrel
agyonlövi. Férfiasságát a bosszú fegyvereként használó Warren végül, ironikus
módon, a férfiassága elvesztésével lakol meg.
Ugyanilyen
ellentmondásos figura Mannix sheriff is (Walton Goggins), aki a háborúban a
másik oldalon harcolt, és ma is ugyanúgy rühelli az északiakat és a feketéket.
A fejvadásszal vívott szócsatáit így aztán nem a Tarantinótól megszokott small talk dominálja, párbeszédeik a
lezáratlan múltat, a kollektív és az egyéni sérelmeket, illetve saját
identitásukat boncolgatják.
A mesterhármas
főszereplőihez hasonlóan a két kulcsfigura itt is egy-egy külső szerepnek
próbál megfelelni, Warren a feketék ügyeletes hősét játssza – ezért van
szüksége a Lincoln-levélre –, míg Mannixet egy híres katonatiszt fiaként a
családi hagyományok kötelezik. Amikor összefognak a közös ellenség ellen, egy
kicsit mindketten kilépnek a rájuk osztott szerepekből – ehhez „csak” annyi
kell, hogy az örökül kapott gyűlöletet, illetve a bosszúvágyat félretegyék egy
időre.
A sokkolóan brutális
fináléra persze a mozikat rendező 21.
századi Tarantino visszaveszi a kormányrudat a filmeket készítő régi énjétől, a két antifőhős közti megbékélés így
egy közösen végrehajtott akasztásban teljesedik ki. Az utolsó snitt, amelyben a
saját művüket elégedetten szemlélő vérmocskos férfiak a halált várják, nem csak
Tarantino legerősebb befejezése, de erőszakkommentárként és életműösszegző metaforaként
is hibátlan.
ALJAS NYOLCAS (The Hateful Eight) – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Quentin
Tarantino.
Kép: Robert Richardson. Zene: Ennio Morricone. Szereplők: Kurt
Russell
(Ruth), Samuel L. Jackson (Warren), Tim Roth (Mobray), Jennifer Jason Leigh (Domergue), Michael
Madsen
(Gage). Gyártó: Weinstein Company. Forgalmazó: Fórum
Hungary. Szinkronizált. 167 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 5.27 |
|
|