Kétarcú HollywoodCharlie KaufmanBábok színpadánParragh Ádám
Kaufman történeteiben a
fantázia, az emlékek, a fikció, a vágyak és fóbiák délibábjai átláthatatlanul
rétegződnek egymásra.
Az utóbbi években ugyan
csökkent a forgatókönyvíró és rendező Charlie Kaufman termékenysége, és így
talán népszerűsége, de a ma mindössze jól csengő márkanév hosszú idő múltán sem
fog feledésbe merülni. Legtöbb munkája ugyanis szemléletes töménységgel, a
forma és a tartalom elválaszthatatlanná font egységével reflektál korunk fontos
kulturális klímaváltozásaira, amelyek a legprecízebb meteorológusok (Marshall
McLuhan, Guy Debord, Jean Baudrillard) prognózisaiban szerepeltek, s amelyek
mögött Debord úttörő munkájának (A Spektákulum társadalma) előszavában
szereplő Ludwig Andreas Feuerbach idézet izzik: „…e kor számára, amely előnyben
részesíti a képet a dologgal, a másolatot az eredetivel, a képzetet a
valósággal, a látszatot a lényeggel szemben… csak az illúzió szent, az igazság
pedig profán.” A színház és a világ azonosságára figyelmeztető reneszánsz bölcsesség
atomjaira, kvarkjaira kopott, hogy belőle felépülhessen körülhatárolhatatlan
szimulációkba és virtualitásokba süppedő késő-modern világunk. Kaufman
történeteiben a fantázia, az emlékek, a fikció, a vágyak és fóbiák délibábjai
átláthatatlanul rétegződnek egymásra és arra, amit bizonyos időpillanatokban és
bizonyos helyeken valóságnak vélelmezhetünk.
Önmagának suttogó kiméra
A science-fiction, az
utópiák és a disztópiák műfaji díszletei helyett az egyén belső világa,
gondolatainak labirintusa válik Kaufman hőseinek fő színterévé. A
klausztrofóbiás szubjektum számára a környezet kitapinthatatlan kontúrjai
elvesznek, hogy organikusan folyjanak össze a hasonlóképpen kétséges és ingatag
belső építménnyel, a személyiséggel. A filmeket tárgyaló szakmai diskurzusok
éppen ezért megkerülhetetlenül használják az önmagába csavarodás képi
metaforáit, Escher festészetét, a tükörszobát, a homunkuluszt, a Matrjoska
babát, a Moebius-szalagot és természetesen a saját farkába harapó kígyót.
A megcsalható érzékelés,
a tétova tudat és a sunyi tudattalan bermuda-háromszögéből próbál kikászálódni
a főszereplő, aki félénk, frusztrált, introvertált, tehetetlen: a Philip K.
Dick paranoid világára emlékeztető térben kallódó kafkai alak gyenge és
szánalmas. Kérdéses, hogy ez mennyire terhelt öniróniával, mivel Kaufman majd
összes fő karakterében ott bujkál (ha épp nem integet két kézzel) a klisék és
az uniformizáltság tengerében eredetiség, egyediség után kutató szerző, aki
korlátai ellenére valami nagyot, valami igazit akar teremteni, miközben
eltökélten szuggerálja az írógépbe fűzött szűzfehér papirost. A filozofikus
törekvéseket ráadásul a hiábavalóság hol közvetlen, hol közvetett hangsúlyozása
teszi ellentmondásossá, ugyanúgy tetten érhető a posztmodern önsajnáltatás
felszínessége, mint a metafizikai mélység. Annak megítélése, hogy a
shakespeare-i mondatból („Színház az egész világ”) Kaufman katedrálist épít
vagy kazamatát ás, azon is múlhat, hogy mennyire hajlandó a néző elfogadni,
hogy a habarcs nem más, mint a forgatókönyvíró hiúsága.
A tévésorozatokat író
Kaufman nagyjátékfilmes debütálása 1999-ben történt meg A John Malkovich
menettel, amely rendezőjének, Spike Jones-nak szintén az első volt. Az
eredetileg bábjátékos Craig Schwartz (John Cusack) egy hét és feledik emeleten
üzemelő irodánál lesz aktakukac, amikor felfedez egy titkos kaput, ami egy
féregjáraton keresztül John Malkovich (John Malkovich) agyába vezet. Az utazás
röpke, de annál intenzívebb, egy negyedórára a híres hollywoodi színész szemén
keresztül látható a világ, pontosabban a világ azon része, amiben épp akkor
Malkovich tartózkodik. Kis gyakorlással és egy bábjátékos kézügyességével pedig
nem pusztán kukucskálhatunk Malkovich szemein keresztül, hanem irányíthatjuk is
őt.
A karteziánus emberképet
parodizáló test-tudat koncepció, és a több helyütt a Monty Pythont idéző
abszurd megoldások során a lét, az önazonosság és az önrendelkezés kérdései
merülnek fel. Hol van Craig, amikor Malkovichban van? Hol van akkor Malkovich?
Mi az Én? Mi a lélek? Mi a test? Ki irányítja Malkovichot, amikor az a Craig
irányítja, aki csak azért bújt bele, hogy lenyűgözze csábos kollegináját,
Maxine-t, aki az ujja köré csavarta, de akinél – lévén holmi bábjátékos –
esélye sincs? Egyáltalán, van-e értelme irányító és irányított tudatról,
önazonos énről beszélni, amikor egy bábjátékost alakító színész egy saját magát
alakító színész teste feletti uralmat arra használ, hogy az – a színész – sutba
dobva színészi karrierjét felvirágoztassa: a bábjátékot? A mások, sőt saját
magunk feletti kontroll illúzióját játékos fantáziával illusztrálja Kaufman,
miközben a bohém árnyalatokat komorra színezi az a lehetőség, hogy Craig
nemcsak, hogy tudja: a gyeplő nem az ő kezében van (hiszen a félénk bábos
mindent a szemérmetlenül despotikus Maxine kegyeiért tesz), hanem otthonosan
lakja be, egyenesen szereti ezt az alárendelt állapotot.
A második, Jones
rendezte Kaufman filmben, az Adaptációban Charlie Kaufman (Nicolas Cage)
sokáig plátói viszonyt ápol egy adaptálandó, misztikus orchideákról szóló
regény írónőjével, Susan Orleannel (Meryl Streep). A film elején Kaufman (azaz
Nicolas Cage) zavartan totyog be A John Malkovich menet forgatására,
ahol senki sem ismeri fel, míg középszerű írónak is csak nagy jóindulattal
mondható ikertestvére, Donald (szintén Nicolas Cage) már az egyik sminkessel
kavar. A film szinte megfullad az önreflexióban (a történet nélküli, inkább
lírai, merengő regényt Kaufman képtelen vászonra varázsolni), hogy aztán a
habokból újjászülessen, amikor is egy elcsépelt fordulattal igazi drámával
zárja az egzisztencialista írói szenvelgést. Nem pusztán a magaskultúra vagy a
szerzőiség eredetieskedő, görcsösen őszinte kifejezésmódja konfrontálódik a
klisék mocsarában dagonyázó műfaji történetmeséléssel, de a valóság és a személyes
érzet megkülönböztetése is körülményessé válik.
Az írónő a
beteljesületlenség elégikus hangulatával zárja könyvét, azt a szomorú szépséget
fogalmazza meg, mely az érintésre, közeledésre elillanó tartalmak, élmények keresésének,
megragadásának hiábavalóságát lengi körbe. Csakhogy Kaufman „kideríti”, hogy
Orlean hazudott, és nemhogy keveset, túl sokat talált a délvidéki mocsarakban,
amit jobb eltitkolni. Mivel a dramaturgiai fordulat (a Kaufman ikrek
magánnyomozása) egy sztáríró tanácsára következik be („A vége, az üssön!”),
fennáll annak a valószínűsége, hogy Kaufman füllent (nekünk vagy akár saját
magának is), a nézőt egyszerre manipuláló és kiszolgáló dramaturgiai konvenciók
nyomására. Hogy őszinte-e, valódi-e Orlean szomorú szépsége? Nem tudjuk, és
sosem tudhatjuk meg, mert megragadhatatlan. Csak az adaptálás folyamata igaz,
ami pedig értelmetlen és lehetetlen a feldolgozás tárgyával (személyével) való
kapcsolatfelvétel - a megragadás mozdulata nélkül.
A két Jones-film között
gyümölcsöző alkotói kapcsolatot alakított ki az író Michel Gondryval is, aki
szintén Kaufman szkriptjéből rendezett először, és szintén rendezett neki újra.
A 2001-es Libidó az ösztönök és az intellektus, a természet és a
civilizáció szembeállítása mentén szerkesztett szerelmi négyszög, a Franz Kafka-novella,
a Jelentés az Akadémiának továbbgondolása. Az 1917-es groteszkben egy
majom meséli el egy tudományos konferencián elfogásának, civilizálásának
történetét – ahogy a Libidó Mauglija, Puff (Rhys Ifans) is teszi.
Felszólalásában rajzolódik ki vadonba hurcolásának, majd az emberek közé
visszatoloncolásának, az illem és önfegyelem laboratóriumi üvegkalitkában való elsajátításának
története. Ő már szabad emberként beszél és dönt, míg a háziasítását
küldetésként megélő tudós, Dr. Nathan Bronfman (Tim Robbins), aki korábban
egereket nevelt a salátás és desszertvilla közötti különbségtétel készségszintű
alkalmazására, halottként, az önmagába nyíló, végtelenített túlvilágról, a
tudós meggyilkolásával vádolt élettársa, a természethívő Lila Jute (Patricia
Arquette) pedig a helyi büntetésvégrehajtó intézetből fejti ki álláspontját.
A Libidó a börtön
számos képi-dramaturgiai variánsával hangsúlyozza, mind foglyok vagyunk, legyen
a börtönünk akár hormonális túltengés, a csillapíthatatlan ösztönök vagy a
tudatunkba traumatikusan beivódó etikett, a szabályok szigorúan bálványozott
rendszere. A szabadság illúzió, aminek fenntartásához elengedhetetlen önmagunk
meghazudtolása, a színlelés. A keserédes zárlatban az elvadítás, majd a
domesztikálás során a szerepek közötti átjárhatóság mesterévé avanzsáló Puff a
kihívó, ál-francia laborasszisztenssel (Miranda Otto) lép le, elárulva a rácsok
mögött helyette sínylődő Lila-t, és az őt mindenáron civilizálni akaró Dr.
Bronfmant. Utóbbi azóta a fehérre mázolt moebiusmennyországban gubbasztva
töprenghet: vajon Puff érzi már az Ödipusz-komplexust, vagy erről is kellett
volna neki leckét adni?
A második Kaufman-Gondry
koprodukció, az Egy makulátlan elme örök ragyogása a kreatív vizuális
trükkök cunamijával mossa el a címben megidézett Alexander Pope episztola, az Eloisa
to Abelard egyik alapgondolatát, miszerint a felejtés áldás. A szerelmi
bánat miatt emléktörlésre jelentkező Joel Barish (Jim Carrey) fejébe invitáló
utazás során a szisztematikus törlés sorrendjében tekinthetjük meg egy nagy
rössel induló, majd kifulladó románc fázisait. Önnön emlékei között párjával
kóvályogva, a műtét közben jön rá Joel, hogy talán elhamarkodta a dolgot, és
minden erejével próbál tudatának olyan mélyen eldugott pincehelységeibe rejteni
valamit Clementine-ról, ahova a fájdalmatlan gondtalanságot kínáló
kisvállalkozás, a Lacuna Rt. porszívója nem jut be. A film tekinthető a „menekülő
szerelmesek” gengszterfilm-zsáner pszichoanalitikus átiratának, ahol Joel és
Clementine nem konkrét üldözők elől menekülnek, hanem kapcsolatuk
visszamenőleges felszámolására irányuló merényletüket próbálják elkerülni. A
film ciklikus, sőt örvénylő szerkezetet sejtet, hiába töröljük ki többször
kapcsolatainkat emlékezetünkből, valahol legbelül megmarad belőlük egy mag,
amiből mindig újrasarjadhatnak. Mintha a személyiség nem tudna teljesen
lemondani a fontosabb viszonyulásokról, illetve azok belső lenyomatáról, az
emlékekről. Legyenek ezek az emlékek bármennyire is csalókák.
A 2002-es, George
Clooney rendezte Egy veszedelmes elme vallomásai kissé kilóg a sorból,
Kaufman hozott anyagból dolgozott, a tévés személyiség Chuck Barris önéletrajzi
könyvét adaptálta. (Csinált már hasonlót, de ezúttal nem a munkafolyamatot,
hanem annak eredményét láthatjuk.) A tévés producerként a stúdióban emberek
tucatjait, a képernyő másik oldalán millióit rángató, a színfalak mögött a CIA
marionett bábujaként gyilkoló self-made-man kettős életét nem súlyosbítja
vizuális hatásvadászat, sem a cselekmény önkényes deformációi, az irányítás és
az irányítottság egyidejűsége pont elég Chuck (Sam Rockwell) belső
feszültségének hiteles ábrázolásához.
Nem így a magnum opus,
ami a David Smith által szerényen „hiper meta-textuálisként” diagnosztizált
kaufmani formanyelv legmagasabb fokozata, és ami valószínűleg a filmes kánon
azon páholyában fog helyet foglalni, ahol többek között a Kamerales, a 8
és fél vagy éppen a Mullholland Drive tartózkodik. A Kaufman által
rendezett Kis-nagy világ a művész, a művészet, a médium grandiózus
önleleplezése, az acélzabláját elharapó szürreális ámokfutás, a tükörterembe
zárt önreflexió, amit a szőrösszívű kritikusok némelyike önismétlőnek, kiüresedőnek
tart. Szerintük mind terjedelmében, mind ötleteiben túl sok a film, túl nagyot
akar, és a vége felé már nagyon várták, hogy az élete utolsó, igazán nagy
művére készülő színirendező, Caden Cotard (Philip Seymour Hoffmann) a sok-sok
tépelődés, testi-lelki őrlődés és zavaros vízió után végre örök álomra hajtsa a
fejét. Talán meglepő, de az ember nem szeret meghalni. Az alkotó ember, akinek
valamirevaló kétségei vannak a munkásságára vonatkozóan, pláne nem. Túl nagyot
akar, túl sokat, túl igazit, túl sokáig, mire magától rájön, mire elfogadja,
hogy az egyszerű, profán dolgok is fontosak és igazak. A legigazibb,
legvalódibb pedig, a maga banalitásában, a vég, a halál.
Benjamin Franklin sokat
idézett mondata szerint a halálon kívül ugyan még az adó is „biztos”,
Kaufmannak nyilván nem célja a nézőt makroökonómiai összefüggésekkel untatni,
mégis, a Kis-nagy világ minden jelenetében koncentrálódik a kétségnek ez
a több évszázados bizonyossága. A főművének MacArthur ösztöndíjból
nekiveselkedő Caden nem tudja a konkrét történetet, vívódik a címen, leendő „könyörtelenül
igaz” darabjának próbái belopóznak, és szép lassan bekebelezik a valóság eleve
bizonytalan térbeli, időbeli, kauzális rendszerét. Minden mindennek a másolata
lesz, és az eredeti címben (Synecdoche, New York) megelőlegezett
metonimikus önleképezés szerint kiterjesztett vagy összezsugorodott léptékben
hordozza korábbi pirinyó vagy hatalmas jelentését, a díszletek körbefolyják a
várost, a mikroszkopikus festmények felett nagyítóval meresztik szemüket a
kiállítás látogatói. Elvesznek a megbízható fogódzók, Caden nem tudja, a
felesége mikor hagyta el, mióta kasztingol, a szereplőválogató asszisztensébe,
vagy a nagy műben az asszisztensét játszó színésznőbe szerelmes. És azt se
tudja világosan elhatárolni, hogy ő, vagy az őt alakító színész szerelmes. A Kis-nagy
világ a baudrillard-i szimulakrum megrendítő és melankolikus megjelenítése,
azé az állapoté, ahol feltérképezhetetlen, mi minek a képe, visszatükröződése,
mi a referencia és mi a reprezentáció, csak a szimuláció ténye biztos. Meg
persze a halál.
Kaufman furmányos
cselekményeiben mindig központi funkciót kapnak a párkapcsolati drámák, legyen
szó fennkölt vagy szánalmas sóvárgásról, a cserbenhagyásról, a szenvedély
kihűléséről vagy az elfogadás küzdelméről, az egymással (és saját magunkkal
való) megbékélésről. Az is lehet, hogy a Kaufman-alteregó férfi főszereplők
alkothatnékja, énkeresése és többnyire elfuserált szerelmi élete épp úgy
szétválaszthatatlan, mint a Kis-nagy világban szemérmesen egy alteregó
szájába adott vallomás kreatúrája: „Meg akarlak baszni, hogy te meg én egy
kimérává egyesüljünk, olyan mitikus lénnyé, aminek pénisze és vaginája örökre
egybeforr. Két pár szeme csak egymást nézi. Az ajkai összeforrnak. És a hangja
önmagához suttog.”
Vigasztestek
Kaufman munkássága a
nyilvánvaló gondolatgazdagság miatt agyonelemzett, viszont ezek az elemzések
talán túlságosan is eltolódnak a filmek intellektuális aspektusa felé, nem
fordítva elég figyelmet a szerző testábrázolására. Saját bevallása szerint
szeret olyan embereket alkalmazni, akik taszítóak lehetnek a stúdiók számára
(még hozzá is teszi: „ez talán rossz ötlet”), ebből az irányból szemlélődve az
tűnhet ki, hogy többről van szó, minthogy kedvére van a hétköznapi külsejű
színészek foglalkoztatása.
Kiss Attila Vérszemiotika:
a test kora modern és posztmodern színháza című tanulmányában a két korszak
színházának testhez való viszonyát vizsgálva írja: „A test a jelentésalkotás
folyamatának megkerülhetetlen és kiindulópontot képező energiaforrása, a
beszélő szubjektum rendszerének materiális alapja. Ez az alap különösen akkor
válik a jelentésképző megismerő folyamatok tárgyává, amikor elbizonytalanodik,
megkérdőjeleződik a társadalomnak a jelhez, a jelölés lehetőségeihez és
garanciáihoz való viszonya.” Kifejti, hogy a korabeli anatómiai felfedezések és
filozófiák következtében a test és a lélek kapcsolata problematikussá vált, és
az így előálló ismeretelméleti válságra a reneszánsz színház morbiditásra való
hajlama, a nyilvános kivégzések és az anatómia-színház (!) reagáltak,
szemérmetlenül faggatva a testet. A virtualitás és szimuláció korában szintén
aktuálissá válik a test, a hús mélyére pillantás igénye, ráadásul ez nemcsak a
színházban jelenik meg. A torture porn
(kínpornó) alműfajának például vannak olyan értelmezései, mely szerint (Nemes
Z. Márió szavaival) „a hiperrealitás és a digitális képek korszakában (...)
manipulált, de vizuálisan a ‘valóstól’ megkülönböztethetetlen emberképek és a
poszthumán képzelet emberhibridjei mögül eltűnik a testi referencia (...) a
test deformálása válhat az elevenség iránti nosztalgia egyik kifejezési
formájává.”
Kaufman természetesen
nem mocskolja be a kezét nyílt erőszakábrázolással, viszont aligha lehet
véletlen, hogy teljességgel bizonytalan és sokértelmű, „hiper meta-textuális”
történeteiben szisztematikusan boncolja, dekonstruálja, ha nem is a testet, de
a szépség és fiatalság, a sztárság kultuszát. Ezt az olvasatot egyszerre
kérdőjelezi és erősíti meg második rendezése, az Anomalisa című
animációs film, ami egy álomszekvenciát leszámítva tökéletesen lineáris és
stabil szüzsével rendelkezik, viszont alig egy napot átölelő cselekménye a
csúfság elfogadása, már-már fetisizáló imádata köré sűrűsödik. Semmi trükközés
a sztorival – figyeljük csak a testet?
Egy konferenciára
előadást tartani érkezik a családos Michael Stone, aki a szállodai magányában
először exével szervez le randit, de a meghízott nő az étteremben felháborodik
a szobára hívástól, majd egy kapós párból viszi fel magához – a vonzó szőke helyett
– az érezhető esztétikai hiányosságokkal küzdő Lisát. Noha az Anomalisa
kivitele (stop-motion) értelmezhető elidegenítő absztrakcióként, Stone és Lisa
orális kedveskedést is tartalmazó ágyjelenete (ellentétben a nyíltan
parodisztoikus Team Americával) meghitt, szemérmetlenül aprólékos,
zavarba ejtően valószerű. Nem így az emberek néhol még éppen racionalizálható,
másutt már teljesen értelmetlen rajongása Stone iránt. Az Anomalisa azt
a groteszk, rettegett vagy remélt momentumot festi meg, amikor az ember
megundorodik a felé irányuló imádattól, és akár egy esti kaland erejére,
odafordul azokhoz, akiket a szépség mindent egyneműsítő normái stigmatizálnak
és kiközösítenek.
Hogy Cadent a Kis-nagy
világban valaki más testesítse meg, mint Hoffman, elképzelhetetlen. A
boldogtalanság 2014-ben elhunyt apostola megannyi szerepében megannyi variánsát
testesítette meg a humán nyomorúságnak, ha valaki megragadta a szomorú
szépséget, akkor az ő volt. És az ő tohonya, szottyatag testét tuszakolja végig
Kaufman a visszafordíthatatlan fizikai leépülés megannyi szánalmas stádiumán. A
film a testnedvek és ürítmények lajstromba vételével indít, majd a puszta
helyváltoztatás képességétől az erekción keresztül (Hoffman és a molett
Samantha Morton félbeszakadó szeretkezése hasonlóan provokálhatta a nézők ez
irányú elvárásait, mint az Anomalisa) a nyáltermelésig bezáróan
kapcsolja ki Caden biológiai funkcióit, míg lánya, fiatal testét nem becsülve
teszi azt műalkotássá, hogy az elfertőződött tetoválások virágmintáival együtt
hervadjon el. Kaufman eddigi legnagyobb műve épp úgy az érzékelés és az elme
kiúttalanságának, elveszettségének elégiája, mint óda az öregedéshez. A
démonhoz, aminek a hallatán Hollywoodban szériában vetik a keresztet.
A produceri jogköreit
valószínűleg a színészválogatáson is gyakorolta Kaufman, de ennek híján is
érvényesítette elképzeléseit. Az Egy veszedelmes elme vallomásaiban a „Randijáték”
című ismerkedős műsorban a paraván takarásából vakon választó nő végül a Brad
Pitt és Matt Damon mellől frappáns válaszaival kitűnő, teljesen jellegtelen
figura mellett dönt. (Aztán persze megbánja.) Chuck a CIA berlini küldetésén
egy fogolycserén szembesül a ténnyel: a játék győztes Don Juanja KGB-kém. A
szerző a színfalak mögül, szinte észrevétlenül csempészi be filmjébe a
hétköznapi küllem ügynökét. A Libidóban Lila hormonzavar miatt naponta
kényszerül egésztestes epilációra, így a korábbi szerepeiben a nézőt szexuális
kisugárzásával zaklató Patricia Arquette ezúttal a saját prémbundájában siet a
közönség érzéseinek vélhetőleg ellentmondásos felkavarására. Az Adaptációban
a pályája zenitjén lévő Nicolas Cage-nek adatik a megtiszteltetés, hogy méretes
bendővel, kopaszodó fejtetővel és folyton izzadó homlokkal személyesítse meg
Kaufmant, és persze fiktív ikertestvérét is. Az akciósztár látványos
elcsúfulásával (és az azzal járó, realistább játékával) önmagát egy magasabb
szakmai szintre, míg Kaufmant egyenesen sztárstátuszba emelte. A kis testi
hibáknak a puszta provokáción túl természetesen karakterformáló vagy dramaturgiai
szerepük is van.
Az ideáltipikus, vékony
nő, mint valamiféle femme fatale, Kaufman legtöbb hősét gyötri. Ennek a
szenvedésnek legironikusabb előadása A John Malkovich menet, ami első
körben nem mások, hanem saját testünk, fizikai-biológiai korlátaink elfogadását
kérdőjelezi meg. Nem pusztán Craig nem tud saját magával megbékélni, vének
egész csoportja várja titokban Malkovich negyvennegyedik születésnapját, hogy
testébe költözve újjászülethessenek, kicselezve a halált, magára a
Malkovich-menetre pedig tömött sorokban ácsingóznak az emberek, a „senkik”,
akik elkeseredetten szeretnének „valakik” lenni, ha csak tizenöt percre is.
Most revansot vehetnek a sztáron, aki elrabolta az álmaikat! Hogy ez a sztár
egy olyan kopasz, hasas karakterszínész, akitől senki nem tud egy filmet se?
Nem ez Kaufman leggúnyosabb utalása arra, mennyire elvakítanak a vágyaink.
Fogja a kor egyik szexszimbólumát, Cameron Diazt, elmaszkírozza egy ferde orral
és barna kontaktlencsével, felöltözteti szürke egérnek, végül rátesz a fejére
egy gólyafészket – hogy a férje gondtalanul bolondulhasson bele a szexin
öltözködő, kvázi-anorexiás Maxine-be. A szép Diaz által megformált rút Lotte
Schwartz testképzavarát Maxine iránti szerelme teljesíti be, míg Craig „jutalma”,
hogy hátralevő életét bárminemű gondolati vagy fizikai kontroll nélkül
kénytelen eltölteni Maxine tőle fogant lányában, aki a Nirvana Nevermind
albumborítóját megidézve lubickol a fináléban. Itt még nem lehetett tudni, hogy
a szerző megfellebbezhetetlen, ugyanakkor diszkrét cinizmusa mellé mennyi
empátia társul, de már jóval az Anomalisa előtt kiderült, hogy sok.
Filmjeiben az anatómiai idealizmus hiábavalósága mellett az elfogadás szerény
diadalát sugallja.
Anomalisa – amerikai animáció,
2015. Rendezte: Charlie Kaufman – Duke Johnson. Írta: Charlie Kaufman. Kép: Joe
Passarelli. Zene: Carter Burwell. Szereplők: David Thewlis (Michael Stone),
Jennifer Jason Leigh (Lisa), Tom Noonan. Gyártó: Paramount Animation –
Starburns. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 25 átlag: 4.28 |
|
|