Magyar MűhelyMenla hagyatékaA Kékarcú Isten tanításaTeszár Dávid
Miklós Ádám a rák
példájával világít rá a nyugati orvostudomány és a tradicionális tibeti
medicina közötti szemléletbeli különbségre.
„A betegségek hosszú
távú oka a tudatlanság. A tudatlanságból ered a harag, a vágy és a mentális
tompaság – mindaz, amit a buddhista filozófia a tudat három mérgének nevez.” –
írja Rinpoche Rechung a tibeti gyógyászatról szóló klasszikus, 1976-ban
publikált munkájában (Tibetan Medicine).
Csupán ebből a mondatból is nyilvánvaló az a mélyreható, kibékíthetetlen
szemléletbeli különbség, amely elválasztja egymástól a mechanisztikus
szemléletű modern nyugati orvostudományt és a hagyományos, holisztikus
alapállású keleti (kínai, indiai és tibeti) medicinákat. Az 1987-es születésű,
Skóciában diplomázott Miklós Ádám az ázsiai gyógyítási rendszerek talán
legkevésbé ismert tagját, a tibeti orvoslást veszi szemügyre második
dokumentumfilmjében, a Menla hagyatékában.
Miklós nem vált radikálisan témát az előző dokujához képest, hiszen a Dolma lányai (2013) is a tibeti
buddhizmussal foglalkozott, csak ott a tradicionális gyógymódok helyett a
szerzetesi életformára, nevezetesen egy csoport kathmandui szerzetesnő (ún. bhikkuni) mindennapi tevékenységére fókuszált.
(2013 egyébként a reflektorfénybe ritkán kerülő buddhista remetenők éve volt,
ugyanis Lee Chang-jae ugyanebben az esztendőben mutatta be a koreai szerzetesnőkről
szóló dokumentumfilmjét On the Road
címmel.)
A tibeti kozmológia
szerint az alkotás elnevezésében szereplő Szangje Menla (a Kékarcú Istenségként
is ismeretes Gyógyító Buddha) hagyományozta az emberiségre a tibeti medicina
elméleti és metodológiai rendszerét. Miklós előbb a dél-indiai Bangalor
városába kalauzolja a nézőt, ahol a tibeti rákkutatás és rákkezelés egyik
vezető személyisége ismerteti a tibeti orvoslás alapjait. Dr. Dorjee Rhapten
Neshar szerint a tibeti gyógyítás esetében a gyökérprobléma felkutatása és
megoldása az elsődleges cél, nem pedig a tüneti kezelés. Az embert a maga energetikai
teljességében igyekeznek megérteni, ekként a beteget az életmódjáról,
szokásairól és táplálkozásáról kérdezik, miközben nagy hangsúlyt fektetnek
olyan diagnosztikai módszerekre, mint a pulzus kitapintása és a vizelet
vizsgálata. Egyúttal arról is képet kapunk, hogy Dr. Neshar a buddhista
princípiumok szerint éli a saját személyes életét is, tehát nincs lényegi
határvonal köz- és magánerkölcs között: a történelmi Buddha Nemes Nyolcrétű
Ösvényét minden esetben érvényesíti igyekszik.
A dokumentumfilm másik
helyszínén, Dharamszalában (Észak-India) a tibeti orvoslás leghíresebb oktatási
intézményén (Men-Tsee-Khang) keresztül nyerünk betekintést egy orosz diáklány
és egy tibeti tanár életébe, miközben interjúkat láthatunk indiai rákbetegekkel
és azok családtagjaival. Az intézmény egyik tanára gyorstalpalót nyújt a helyi
gyógynövény-kivonatokon alapuló tibeti gyógyszerekről és felvázolja a tibeti
gyógyászat három alapvető testnedvrendszerét, amelyek együttes egyensúlyi
állapota eredményezi az ember egészségét: a rLung
a levegő, a mKhris-pa a tűz, míg a Bad-kan a föld és a víz őseleméhez
köthető energia. Az egyetemes metafizikai alapelvek fényében kevéssé meglepő,
hogy ez a hármas felosztás pontosan egybevág az indiai ajurvédikus medicina ún.
tridosha-tanával (vata, pitta, kapha).
Formailag Miklós alkotása
kevés újdonságot nyújt (a narrátor elbeszélését a megszólaltatott szereplők
válaszai szegélyezik), a téma iránt érdeklődők azonban egy merőben más, a
nyugatinál sokkalta mélyebb és a lényegi elemeket nagyobb pontossággal
megragadó gyógyítási éthoszt
ismerhetnek meg. Ahol az orvoslás üzleti tevékenység, ott a profitorientált
hitelezők a betegségben tartásban érdekeltek. Ahol pedig az egészség mindent
megelőző érték, ott valamennyi fél az ember testi/mentális/spirituális
harmóniájának fenntartását (vagyis az egész-ség
megőrzését és a kibillent egyensúlyi állapot visszaállítását) tűzi ki feltétlen
és megmásíthatatlan célul. A Menla
hagyatéka tanúbizonysága szerint a szemléleti világháborúban a tibeti
gyógyításnak áll a zászló.
Menla hagyatéka (Legacy of Menla) – magyar-brit, 2015. Rendező, operatőr, vágó: Miklós Ádám. Írta: Mariam Elka Ansari és Miklós
Ádám. Zene: Robin Buitendijk.
Hang: Császár Gábor. Narrátor: Tom Bennett. Szereplők: Dorjee Rhapten Neshar. Gyártó: Arrabona Stúdió. Producer: Száki Adrián, Alex Co. Társproducer: Ferenczy
Gábor, Szekeres Dénes, Szekeres Péter, Tóth András. Forgalmazó: Vertigo
Média. Feliratos. 70 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 4.37 |
|
|