KritikaSteve JobsPortré három ülésbenAndorka György
Aaron Sorkin és Danny Boyle Jobs-életrajza bravúrosan
kerüli ki az unalmas biopic-sémákat.
Ugyanaz pepitában, gondolhatnánk, és nem is
tévedünk nagyot. Ha a forgatókönyvíró-fenegyerek Aaron Sorkin A közösségi háló után újra egy technológiai
forradalmárhoz nyúl, aki épp csak az emberekkel nem képes szót érteni, már
látjuk is a filmet magunk előtt: hogy Sorkin mint szerzői brand mára A-listás rendezőkkel egyenrangú hívószóvá nőtte ki
magát, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy lassan ordas közhelynek számít
leírni, hogy Danny Boyle meglehetősen transzparens jelenléte mellett (aki
persze rutinos rókaként koreografálja a steadicames walk and talk jeleneteket és pörgeti a montázsszekvenciákat, de még
olyan jópofa ötletekre is futja, mint az, hogy az egyes idősíkokhoz más-más
filmnyersanyagot rendel) itt bizony a géppuska-párbeszédek közé ékelt,
szofisztikált körmondatokban előadott elmélkedéseké, a pontos időzítéseké és
lehetetlenül ötletes riposztoké lesz a főszerep, jutalomjátékot biztosítva
minden résztvevőnek. A kémia azonban így tökéletes, és senki nem bánhatja, ha a
Facebook-film párjaként és a csontszáraz Jobs
(2013) után végre a biztonsági játékot elkerülő, izgalmas darab született –
mondhatni a címszereplő szellemében.
A bensőségesebb ismeretekkel rendelkezők
számára a legfőbb támadási felületet az unalmas biopic-sémákat megkerülő
bravúros húzás nyújthatja, Sorkin ugyanis – néhány dramaturgiailag fontos
flashbacket leszámítva – három termékbemutatót megelőző, színfalak mögötti
hektikus epizódba sűríti bele a teljes cselekményt (1984, 1988 és 1998, a
Mackintosh, a NeXT és a két kvázi-kudarc után az áttörést hozó iMac éve).
Mindennek az áraként természetesen szabadon kezeli a tényeket és a kronológiát,
valós történések és motívumok is gyakran máshol, más kontextusban bukkannak
elő, mint kellene, a mozaikdarabokból azonban összeáll valami, ami mégis
művészi igazságnak, a személyiségek pontos leképezésének hat. Akár a színházban, úgy lépnek be a primadonna mellé minden alkalommal
csengettyűszóra a rezonőrök, az Apple-vezérigazgató John Scully-tól a
társalapító, briliáns Steve Wozniakon, a slampos programozó Andy Hertzfelden és
a marketinges jobbkéz Joanna Hoffmanon át Lisa és Chrisann Brennanig (Jobs
eleinte megtagadott lánya és annak anyja). Sorkin kiélezett, „megtörténhettek
volna”-helyzeteivel, a körkörösséggel
és egymással feleselő szituációkkal ismét arra világít rá, ha közel hajolunk, fraktálmintázatként
bukkannak elő azonos sémák az életben – a hétköznapi interakcióktól a szakmai
és magánéleti döntésekig ugyanazt a terhet cipeljük.
A film vulgárpszichológiai elmélkedéssel Jobs „kettős”
örökbeadásának traumájára, eltaszíttatás és kiválaszttatás élményére vezeti
vissza a zabolátlan függetlenség és
a kényszeres kontrolligény párosát (a filmben is felbukkanó Ridley Scott-féle 1984 reklámspot mintha csak „a
szabadság: szolgaság” mottóját eszünkbe idézve tartana szándékolatlan görbe
tükröt a felhasználó-központú technológia hirdetőjének, aki a zárt rendszer
filozófiáját zászlóra tűzve formába öntött egyéniséget árul), akárcsak a három
felvonásba szuszakolt jellemfejlődés katalizátorát jelentő lényegi szálat,
lányával való problémás kapcsolatát. A kis Lisa MacPainttel rajzolt, apja által
titokban megőrzött ákombákomja a lélekre nehezedő rózsabimbóként foglalja
keretbe a cselekményt. A Jobs két „gyermekét” összehozó motívum mintha csak
allegorizálná Sorkin tézisét, mely szerint a felhasználók szeretete, az
emberarcú gép iránti vallásos imádat felszítása valójában a művész lelkében
tölti be az űrt. „A termékeid jobbak nálad” – hangzik egy heves vita
csúcspontján, mire a címszereplő csak ennyit válaszol: „ez a cél”. Nem nehéz
kihallani ebből a külvilág felé cizellált dialógusaiban megnyilvánuló,
perfekcionista, de naiv idealizmusáról ismert író megértését a figura iránt.
Sorkin nem tagadja meg önmagát, végül javított verziót kanyarít az életből –
utóvégre mi is a készen kapott „valóságtorzító mezőért” járunk moziba –, de a
kellemesen szirupos, minden ízében fiktív befejezésbe azért fikarcnyi iróniát
is cseppent, amikor a pálfordulása után a színpadról életében először
felszabadult nyugalommal elkéső showmannek zenekedvelő lánya lenyűgözésére
hirtelenjében nem jut más eszébe, mint hogy felvázolja a leendő iPod ötletét.
STEVE
JOBS (Steve Jobs) – amerikai-brit, 2015. Rendezte: Danny Boyle. Írta: Aaron Sorkin. Kép: Alwin H.
Kuchler. Zene: Daniel Pemberton.
Szereplők: Michael Fassbender
(Jobs), Kate Winslet (Hoffman), Seth Rogen (Wozniak), Jeff Daniels (Sculley), Katherina Waterstone (Chrisann).
Gyártó: Legendary Pictures / Universal / Scott Rudin. Forgalmazó: UIP
– Duna Film. Szinkronizált. 123
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 6.23 |
|
|