Film / RegényLenny Abrahamson: A szobaAz emberrablás boldogságaVajda Judit
Az ötéves Jackkel
Abrahamson eddigi legérettebb hősét alkotta meg.
A filozófia szakon
végzett ír rendező, Lenny Abrahamson eddig minden nagyjátékfilmjében saját szűk
létükbe zárt, önnön sorsuk elől menekülő karakterekről mesélt. A legtöbbször kisszerű
hősöket jellemző bezártság és menekülésük is többféle volt.
A bemutatkozó
nagyjátékfilm, a 2004-es Adam és Paul
csellengő junkie-jai úgy vergődnek saját nyomorúságukban, hogy közben nem is
reflektálnak saját helyzetükre, így látszólag elégedettek azzal – számukra a
drog jelenti a menekülést. A Garázs (2007)
enyhe szellemi fogyatékos Josie-ja maga választotta a primitívségig egyszerű
életét, és boldognak is tűnik vele; ő az öngyilkossággal az őt ért szégyen elől
menekül.
A 2012-es Mit tettél, Richard?-ban a kamasz főhőst
végzetes tette zárja csapdába: a menekülés nála a bűntettével való szembe nem
nézés. Végül a tavalyelőtti Frank
extravagáns zenésze saját magát börtönzi be egy nehezen tartható szerepbe, szó
szerint pedig egy óriási papírmasé fejbe, és ő az, aki a krízissel való
szembenézés helyett a konkrét, fizikai menekülést választja.
Ezt a sort részben
folytatja, részben megszakítja Abrahamson második észak-amerikai munkája, A szoba. Az adaptáció hősei, egy fiatal
anya és ötéves gyermeke mindennapjaikat a címben jelzett egyetlen szobába
bezárva élik, ahonnan fogvatartójuk soha nem engedi ki őket, és a külvilággal
kizárólag egy tetőablak, egy rossz televízió, illetve a „börtönőrük” által
hetente juttatott könyöradományok kötik össze őket. Ennél fogva felesleges is
részletezni, hogy A szoba hősei
mennyiben viszik tovább az alkotói bezártság-motívumot, az viszont fontos
különbség köztük és a rendező korábbi figurái között, hogy Jack és édesanyja hangsúlyozottan
nem maguk választották alávetett, kiszolgáltatott helyzetüket, és a film egy
pontján próbálnak is tenni ellene.
További fontos eltérés,
hogy az eddigi karakterekkel ellentétben a mű szemszögváltása után főhőssé
előlépő kisfiú szembenéz azzal, amivel szembe kell néznie – és ezzel, ötéves
létére, az eddigi legérettebb, legfelnőttebb figura az egész abrahamsoni
világban. Jacknek ezt a szembenézést több lépcsőben kell megvalósítania (van is
a filmben egy szép metafora ezzel kapcsolatban: amikor a fiúnak le kell mennie
egy lépcsőn, de nem mer, mert még sosem látott ilyet).
A kisfiú számára addigi
életében a szoba jelentette az egész világot (sőt olyan tágasnak bizonyult,
hogy még azon belül is volt hova bújnia, hiszen a szekrényben aludt), és
először is azt kell elfogadnia, hogy a világ a szobán túl folytatódik, és hogy
az a boldog, zárt kis univerzum, amit az anyja alakított ki a számára, valójában
nem idilli állapot, hanem maga a húsba vágó borzalom. Jack addig a mesék
világában élt, mindenhez mesét költött – belső monológjaiban is ezt hallhatjuk,
ahogy a játékos zene is ezt támogatja meg. Kiszabadulásuk után viszont felemás
módon vége a meséknek. Ekkor szinte új film kezdődik, melyben a fiúnak le kell
számolnia azzal a honvággyal, ami a szobához köti (ezzel Jack egy másik fiatal
hős, a Kertész Imre Sorstalanságából
ismert Köves Gyuri rokona, aki szintén nosztalgiával gondol vissza a vele történt
iszonyatra, és „a koncentrációs táborok boldogságáról” beszél).
Jack számára a
felszabadulás sok apró mozzanat formájában érkezik meg: a rabság évei alatt
hosszúra nőtt hajának szimbolikus levágása, az anyafigura mindenhatóságának
megszűnése, a kapcsolatok sokrétűségére való rádöbbenés vezetik el a végső nagy
szembenézéshez, a visszatéréshez „a tett helyszínére”, azaz a szobába.
A tematikai hasonlóság,
a bezártság- és menekülés-motívumok mellett Abrahamson filmjeit bizonyos formai
jegyek is összekötik. Ezek közül az alkotó itt egyedül a környezet etűdszerű, a
tárgyakról készült közelik, sőt makrók által történő jellemzését tudta
megtartani – a másik fontos kézjegy, a pikareszk szerkezet értelemszerűen
hiányzik. Abrahamson legtöbb hősétől eltérően így Jack nem jár be apró
odüsszeiát, ebben az esetben szinte minden változás a karakter fejében történik.
„Hogy miért vagyok itt? Miért nem teszik fel saját maguknak ezt a kérdést?!” – vágja
Adam és Paul fejéhez a korábbi filmben egy mellékszereplő. A két junkie mindvégig
teljesen (ön)tudatlan marad saját helyzetét illetően, ahogy végeredményben az
összes többi figura is a rendező életművében. Jack ezzel szemben a végére
nemcsak pontosan tudja, miért van ott, ahol van, de saját maga tesz érte, hogy
a külső börtönfalak leomlása után a belső börtönből is kiszabaduljon – ezt
pedig nem sokan mondhatjuk el magunkról.
A szoba (Room) – ír-kanadai, 2015. Rendezte: Lenny Abrahamson. Írta: Emma Donoghue. Kép: Danny Cohen. Zene: Stephen Rennicks. Szereplők:
Brie Larson (Ma), Jacob Tremblay
(Jack), Sean Bridgers (Old Nick).
Gyártó: A24 / Element Pictures / No Trace
Camping. Forgalmazó: Vertigo Média.
Feliratos. 118 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 4.83 |
|
|