Kétarcú HollywoodHollywoodi franchiseFolytatása mindig következikKárpáti György
Hollywood
csúcsra járatja a franchise-rendszert, ömlik a pénz a stúdiókhoz, de a
kreativitás megsínyli a tömegtermelést.
Valószínűtlen
rekordok sorát döntötte meg a Universal Stúdió 2015-ben amikor sorra vette be a
korábban elképzelhetetlen bevételi csúcsokat. Minden korábbinál hamarabb ért el
a bűvös 2 és 3 milliárd dolláros mérföldkövekhez, majd augusztus közepére az 5,53
milliárdos bevételével túlszárnyalta az addigi rekorder 20th Century Fox-ot,
amely egy év alatt jutott „mindössze” 5,52 milliárdig – de ez a rekord is a
2014-es évből származik. A Universal idén abban is rekorder, hogy az öt,
globálisan legnagyobb bevételt elért filmből három nála készült, és mindegyik
franchise: a Jurassic World a Jurassic Park negyedik epizódja, a Minyonok a Gru-franchise harmadik darabja, a Halálos iramban 7 címe pedig önmagáért beszél. Ha mindehhez hozzávesszük,
hogy a második a Star Wars – Az ébredő erő, a negyedik legsikeresebb
film pedig a Bosszúállók: Ultron kora,
a Marvel mozi univerzum franchise-a, jól látszódik, hogy a márkák kizsigerelése
igen magas fordulatszámon pörög napjainkban. Az öt alkotás mindegyike magasan egy
milliárd feletti globális bevételt ért el (1,6-1,6-1,5-1,4-1,1 milliárdot
meghaladó számokkal), és eredményeivel négy befért minden idők top10 bevételt
elért alkotásainak sorába, a Minyonok
pedig 11. a rangsorban. Az éves globális bevételi rangsorban tízből nyolc
produkció franchise, és csak kettő (Mentőexpedíció,
Agymanók – és az utóbbi végső soron Pixar brand alatt készült) eredeti
történet. A számok még akkor is imponálóak, ha az inflációt az adatok nem
veszik figyelembe (úgy csak az amerikai piacon 1,7 milliárd dolláros bevétellel
vezetne az 1939-ben még „csak” 198 milliót kaszáló Elfújta a szél, de A muzsika
hangja 1965-ös 158 milliója is cirka 1,2 milliárdot kóstálna mai
árfolyamon). Külön fejezetet érdemel a 2015-ös „számháborúban” a Csillagok háborúja-franchise
legújabbkori sikertörténete. A Star Wars
– Az ébredő erő már elővételben túlszárnyalt számos rekordot, végül szakmai
számítások szerint összesen 41 box office csúcsot hódított meg a film egymaga.
A Box Office Mojo internetes, mozi-statisztikákkal foglalkozó szakmai oldal
szerint pedig 2015-ben összesen 55 rekord lett a múlté, amelyek egy részét
2016-ban várhatóan újra megdöntik.
*
Ami a
Star Wars – Az ébredő erő vitathatatlan
erődemonstrációját illeti: jelenleg már az Avatar
előtt minden idők legnagyobb bevételt elért filmje az észak-amerikai piacon
(770 millió dollár) és a cikk megjelenésekor úgy a világ harmadik legsikeresebb
mozifilmje, hogy a prognózisok és a várható kínai mozibevételek alapján még legalább
a Titanicot (2,18 milliárd dollár) megelőzi
a rangsorban – de az Avatar sem lehet teljes biztonságban
(2,78 milliárd dollár). Hazánkban pedig három hét alatt nézték meg több mint 1
millióan, és mostanra egészen biztosan bekerült a rendszerváltozás utáni
legnézettebb filmek ötös elitklubjába (amihez 1 millió 34 ezer nézőre volt szükség).
Ezért semmi meglepő nincs az olyan bejelentésekben, miszerint 2019-ig minden
évben biztosan jön egy film a franchise égisze alatt. A most induló trilógia
folytatásaként a Star Wars: Episode VIII.
premierje 2017. május 26-án, az Episode
IX-é 2019-ben. Érkezik egy önálló Han Solo eredettörténet 2018-ban, míg
idén december 16-án mutatják be a Star
Wars: Rogue One-t. És ne feledjük: amikor 2012-ben a Walt Disney stúdió 4
milliárd dollárért megvásárolta a Lucasfilmtől a Csillagok háborúja franchise-t és az ahhoz kapcsolódó összes jogot,
felmérték az univerzumban rejlő üzleti potenciált, és 17000 karaktert, valamint
több ezer bolygót vettek számba. A 2012-es üzlet hatalmas összege talán akkor
még meglepőnek tűnhetett, de a mostani bevételi eredmények és a következő
bemutatók várható fogadtatása függvényében már semmiképp sem tekinthető
túlzónak a Csillagok háborúja-franchisért
kifizetett összeg.
*
A
Disney a franchise-függő filmgyártásba rejlő lehetőségeket nem a Csillagok háborújával kezdte: a
Marvelért 2009-ben fizetett ki 3,96 milliárd dollárt, és ez azért jó
hivatkozási pont, mert érdemes visszatekinteni, hogy mi történt a Marvel mozis
univerzumban az elmúlt hat évben. A Marvel Studios elnöke, Kevin Fiege 2013
augusztusában még úgy nyilatkozott, hogy 2021-ig látja képregény-adaptációik
számát és azok mozibemutatási dátumait, egy 2015 áprilisban adott interjúban
viszont már 2028-ról beszélt, a köztes hét évet pedig nyugodtan kitölthetjük
újabb mintegy 14 képregény-filmmel. Eközben a Disney igazgatósága sokatmondóan
arról nyilatkozott, hogy a Marvel képregény-univerzumban összesen 8000
karaktert számoltak össze, amelyek moziban, vagy tévés projektekben bevethetők.
A számháborúból a DC Comics stábja sem akart kimaradni, ők már 2020-ig
teleszórták a bemutatási naptárat Batman, Superman és társaik újabb és újabb
történeteivel. Egy mérvadó amerikai szaklap pedig kiszámolta, hogy a két nagy
képregény-kiadó karaktereiből 2016-ban hét, 2017-ben nyolc, 2018-ban hét,
2019-ben négy, 2020-ban (eddig) három érkezik a mozikba, és már most pontosan
tudjuk, hogy például a Zöld Lámpás
egy új epizódjának világpremierje 2020. június 19-én lesz. Az előretervezés
természetesen nem meglepő a hollywoodi stúdiók működésében, és az sem, hogy
évekre előre meghatározzák blockbustereik bemutatóját, ám a képregény-filmek,
és más franchise-ok mindenhatósága és térnyerése legalábbis aggasztó folyamat. Mert
félreértés ne legyen, a tendencia nemcsak a képregény-filmekről szól. A stúdiók
egymás után dobálóznak egy-egy franchise újabb és újabb epizódjaival a Csillagok háborújától kezdve a Gru-n át A Karib-tenger kalózai-ig. Eközben a Mission: Impossible – Titkos nemzet jelen cikk megjelenésekor már
biztosan az eddig öt részből álló franchise legsikeresebb darabjává lépett, a
novemberben bemutatásra került új, 24. (hivatalos) James Bond-film, a 007 Spectre: A Fantom visszatér, és a
decemberben debütáló hetedik Csillagok
háborúja film, a Star Wars: Az ébredő
erő bevételi kilátásai is igazolódtak.
*
A
hatalmas bevételek csak látszólag vannak ellentmondásban Hollywood évek óta tartó
kreativitásának válságával. Az egész folyamat logikus következménye az amerikai
stúdiórendszer ultra-ortodox szemléletének: a kockázatokat a minimumra redukáló
hozzáállás nyílegyenesen mutat a sorozatgyártás, és a franchise-rendszer
csúcsra járatására felé. Az elmozdulás a vegytiszta és kizárólagos tömegszórakoztatás
irányába sem véletlen. A mind drágább jegyárakat a fiatal közönség csak akkor
fizeti meg, ha azért a korábbinál lélegzetelállítóbb látványt ígérnek cserébe. Logikusan
következik ebből a szuperhősök halmozása a képregény-filmekben, és Tom Cruise
is ezért kockáztatja egyre látványosabban (szó szerint) az életét egy új Mission: Impossible akciófilm kedvéért. És
ugyanezért nő az amerikai filmszakma mind látványosabb ellenszenve a
pénzcsináló franchise-ok ellen. Bár a képregény-filmekben mind gyakrabban esik
meg, hogy sztárok, elismert művészek asszisztálnak, Hollywood gyűlölete ettől
még fokozódik a klasszikus mozgóképre mind kevésbé emlékeztető produktumok
láttán. Jelen sorok írójának még 2009-ben nyilatkozott Francis Ford Coppola
rendező a torinói filmfesztiválon arról, hogy ezek az alkotások multimédiás
szórakoztató termékek, de filmnek aligha nevezhetők, és ezért meg is kell őket különböztetni
a hagyományos mozgóképkészítéstől. Bennfentesek szerint a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) sikere az Amerikai
Filmakadémia díjátadóján éppen abból fakad, hogy a képregény-filmek
szatírájának legjobb filmmé emelésével az Oscar-szavazók nyíltan állást
foglaltak a jelenlegi stúdiótrendekkel szemben. Coppola annak idején azt is
mondta, hogy a hetvenes években amikor például A keresztapa 2 elkészítésére presszionálták, több szerződésbeli
kitételt kért, például a Magánbeszélgetés
című szerzői filmjének finanszírozását, vagy hogy egy operát rendezhessen a San
Franciscó-i Operában. Nos, ma már ilyen rendezői követelések
elképzelhetetlenek, a folytatások mindenképp elkészülnek, és ha ez a rendezőnek
nem tetszik, akkor másnap már nem ő a leendő projekt direktora. A brand ugyanis
mindig erősebb, és ebben a rendező apró, kicserélhető láncszem.
Nem
szabad ugyanakkor elfeledni, hogy bár Hollywood jelenleg sosem látott számban
gyártja a folytatásokat, és támaszkodik brandekre és a franchise-rendszerre, ez
a gondolkodásmód nem új keletű, és mindig is jellemezte a kereskedelmi alapokon
nyugvó, imígyen kizárólagosan profitorientált amerikai filmgyártást. Emiatt
alakultak ki a műfajok, és ezért zsáneralapú a hollywoodi filmgyártás a
kezdetektől, aminek helyességét legkésőbb a harmincas-negyvenes évek aranykora
igazolt vissza.
*
A
hollywoodi stúdiók sokáig szemérmesen kerülték filmjeik sorszámozását, és
inkább a fő karakter, vagy valami motívum címbe emelésével igyekeztek az egyes
filmek közötti kontinuitást megteremteni. Az sem véletlen ugyanakkor, hogy
éppen a hetvenes években és éppen egy művészi szempontból is kivételes alkotás
folytatását indexálták először kettes számmal: A keresztapa 1972-ben hatalmas kasszasikert aratott, és három
Oscar-díjjal jutalmazták (legjobb film, forgatókönyv, színész), amelyet
követően a stúdióvezetés folyamatosan nyomasztotta a rendező Francis Ford Coppolát
egy folytatás gondolatával. Két évvel később aztán elkészült a második rész A keresztapa 2 címmel. A hollywoodi
fenegyerekek ez idő tájt (Spielberg, Coppola, Scorsese, Lucas, De Palma,
Milius) a sarkaiból forgatták ki az elavult stúdiórendszert és A cápa, és a Csillagok háborúja révén olyan profitcentrumokra mutattak rá a
hetvenes években, amelyek korábban elképzelhetetlen voltak. Hivatalosan is
kezdetét vette a könnyed és tömeges műfaji film termelés, amelyben immár a
marketingeszközök része volt egy film újabb epizódjainak számjegyekkel történő,
és a nézők számára pontosabb és egyértelműbb beazonosíthatósága. És bár az
újabb James Bond-filmek, vagy a Piszkos Harry-történetek esetében még gondot
fordítottak önálló címek kitalálásra, kiváltképp a hetvenes évek horror-sikerei
esetében már minden fakszni nélkül számozott folytatások sorát ontották
magukból a filmgyártók. A keresztapa 2
után pedig az sem volt többé tabu, hogy egy neves rendező sorozatindító
darabját közvetlenül eredeztetett folytatások kövessék az elődhöz képest
méltatlan színvonalú fércmunkák, másodrangú rendezők interpretálásában (például
A cápa, Az ördögűző esetében).
*
Az
alapvetéseken túl a franchise könnyen formálható univerzum, ahogy azt például a
most bejelentett Csillagok háborúja-filmek
is mutatják, gond nélkül lehet elmozdulni az eredeti trilógiáktól, főbb karakterektől,
térben és időben is flexibilis a rendszer, és amelyben még közvetlen, vagy
közvetett kapcsolódások sem szükségesek. A címkézés során persze jól hangzik,
ha egy filmre annak előzményeként (prequel),
vagy folytatásaként (sequel)
hivatkozunk, de például a reboot-ok
esetében úgy indul újra a franchise története, hogy nem veszi figyelembe az
addigi történéseket. A spin-off-okban
pedig szemrebbenés nélkül egy már ismert karakter önálló történetét viszik
vászonra (ahogy most készül egy Han Solo-film, és sokszor szó esett már egy
önálló Boba Fett-eredettörténet lehetőségéről is). Szintén népszerű, és a
képregényekből származik a crossover
fogalma, vagyis különféle történetek főhőseinek összeboronálása egy alkotásban.
Így születtek meg az olyan, egyébként elképzelhetetlen találkozások, és
alapvetően nézői igényeket kiszolgáló crossoverek, mint az Alien vs. Predator, a Freddy
vs. Jason, vagy az idén moziba kerülő Batman
Superman ellen – Az igazság hajnala.
*
Az
előzményekből, folytatásokból és remake-ekből szép számmal készült az elmúlt
évtizedekben, és a remake-hullám is folyamatos a különféle műfajokban. Ennek
eredményeképp már gyakran a rajongók számára is nehezen követhető, hogy
Superman, vagy Pókember legújabb újraindulása éppen milyen stúdiószerződés
miatt következik be, és az aktuális epizód reboot, remake, esetleg valamelyik
korábban indult széria folytatása, netán előzménye. Mindazonáltal a következő
évtized várható franchise-hulláma miatt jobb, ha hozzászokunk a jelenséghez, még
ha szeretni valóbb ettől nyilvánvalóan nem is lesz az amerikai
tömegfilmgyártás. Hogy csak 2016-ra szűkítsük le a jelenséget: az év legvártabb
filmjei toplistáján rendre vagy folytatások, vagy képregény-adaptációk
szerepelnek. De min csodálkozunk, ha a blogok, és rajongói oldalak mellett még
a rangos Time Magazin is hamarabb és jobban várja például a Szellemirtók újráját, az új Bridget Jones-t, Star Treket, Tarzant, és A függetlenség napja folytatását, mint
Martin Scorsese Silence című moziját?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 32 átlag: 5.41 |
|
|