NeowesternNői westernekNem nőnek való vidékVarró Attila
Nőt helyezni
westernfőhős-szerepbe önmagában felforgató aktus. A férfias vadnyugati
alapelvek kritikusai egyre gyakrabban megteszik.
Nincs olyan klasszikus
műfaj Hollywood történetében, ami szorosabb kapcsolatban állna a férfivilággal
– legyen szó hősökről, szerzőkről vagy közönségről – mint a western. Civilizációtól
távoli, puszta túlélésről szóló kalandvilága egyfajta hímutópia, ahol egyedül a
sokezer éves férfierények számítanak: a fizikai erő, agresszió, racionalitás,
mobilitás dönt minden konfliktusban, míg a kommunikációkészség, empátia,
intuíció és adaptáció kifejezetten lenézettnek vagy akár kontraproduktívnak
számít a kőkemény, szűkszavú és vaslogikájú Vadnyugaton. A western arccal a
Nyugatnak, de háttal a Nőnek áll, Budd Boetticher szigorú ítélete sommásan
meghatározza a másik nem helyét a műfaji univerzumban („A nőből csak az számít,
amit kivált, nem amit képvisel… önmagában a legkisebb jelentősége sincs”),
utolsó erődje századunkban a férfidominanciának a civilizált Keletről terjedő női
transzformációkkal szemben. Miközben az ezredfordulós akciófilmekben
elszaporodnak a harcművésznők, a pornóipar egyre gyakrabban célozza A-kategóriás
alkotásaival a szebbik nemet, és a horrorfilm is mindinkább nőközpontúvá válik,
a western mai napig nem nőnek való vidék: hiába talál a kortárs vadnyugati
kalandfilm éltető rétegközönségeket magának a geronto-westernektől (Nincs bocsánat, Blackthorn) az art-westerneken
(Jesse James meggyilkolása, Slow West)
át a horror-westernekig (Burrowers, Bone
Tomahawk), kis számú női verziói markánsan szembefordulnak a műfaji
elvárásokkal, főként kritikai olvasatokat, mintsem eredményesen reprodukálódó westernváltozatokat
eredményezve.
Legyen szó bármely
zsánerről, a „női” jelző alapvetően saját motivációk mentén működő női
protagonistát igényel, akihez a történet alapkonfliktusa kötődik – márpedig a vadnyugati
filmben az ilyesmi ritka, mint a fehér bölény. Noha a főhős személyét nem
minden esetben lehet egyértelműen eldönteni, a hangsúly akár adott filmen belül
is áthelyeződhet (a Johnny Guitar
konfliktusába a magányos címszereplő oldalán lovagolunk be a konfliktusba, de
Vienna párbajával áll helyre a rend; a Molly
and Lawless Johnban a szökevény banditahős fokozatosan antagonistává válik
a magával csábított sheriff-feleséggel szemben), már az is elég árulkodó tény,
hogy a műfaj legismertebb női hőseivel kivétel nélkül pozitív férfitárs mellé
rendelve találkozunk (Negyven puskás,
Hannie Caulder, Cat Ballou, Gyorsabb a halálnál, Rosszlányok vagy akár a
friss Jane Got a Gun). Partnerrel
vagy anélkül, Nőt helyezni westernfőhős-szerepbe önmagában szubverzív aktusnak
számít: egyrészt a műfaj alapvető ideológiája a nő számára mindössze passzív
és/vagy kiegészítő szerepkört kínál, másrészt erőszakközpontú kalandjellege
ellentétes a klasszikus tömegfilmmel szembeni női elvárásokkal. Ennek az
összeférhetetlenségnek legszembetűnőbb bizonyítéka a „magányos hősnő” műfaji
oximoronja: míg a klasszikus vadnyugati férfihős egyik legjelentősebb vonása éppen
a magányosság (akár társadalommal szembenálló renegát figura, akár a
társadalmat segítő individualista), alapproblémája pedig a közösségbe történő
integráció, addig a nőalakok számára csak és kizárólag közösségi szerepek
léteznek. Egy westernfilmben a nő vagy kezdettől egy család szerves részeként
jelenik meg (lány, feleség, nővér) vagy ha netán független, akkor is a közösség
mindennapi életének szorgos résztvevője – többnyire tanítónőként vagy salon girlként próbálja megszerezni
magának a házassághoz szükséges férfipartnert. A western világa egyszerűen nem kínált
mintát egy egyedülálló nőnek az életben maradásra, márpedig ha egy nőalak
alapvető meghatározója és motivációja a közösségi státusz (családellátás vagy
családalapítás), akkor a peremlétbe vonzódó férfiközönséget nem csábítja
azonosulásra, miközben a női nézőket az általuk képviselt értékek és számukra
vonzó cselekvésmodellek elutasítására kényszeríti macsó kalandközegével. Míg a
nőhorror gazdagon táplálkozhat jellegzetes női félelmek sötét humuszából, a
nőkrimi gond nélkül közös nevezőre hozhatja a detektívtörténetek követelményeit
a női erősségekkel, addig a „nőwestern” kifejezés valamelyik tagja
szükségszerűen felszámolódik a másikkal szemben – és mindkét lehetőség egyaránt
a műfaj revíziójával jár.
Enyém a bosszú
A férfiszerepben
aktivizálódó női hős alakja jelenti a domináns stratégiát a kétféle felülírás
közül, már a néma westernek hőskora óta: ez esetben a protagonista férfiruhával
együtt magára veszi a hagyományos férfimotivációkat és cselekvésmódokat is. Amennyiben
a klasszikus western ideológiájának központi eleme a 20. század első felében
uralkodó társadalomkép reprezentációja (és konzerválása, lásd A visszatérő
vagy a Diablo friss példáit), úgy egy
domináns női hős eredendően ideológia-kritikát jelent – még akkor is, ha a
történet végén megbűnhődik férfi-szerepéért vagy megtagadja azt. Akárcsak a noir
femme fatale-jainál, a puszta
állítás, hogy egy nő erősebbnek bizonyulhat a férfiaknál, sőt elpusztíthatja
őket saját zsánerlegelőjükön, megkérdőjelezi a hagyományos nemi szerepek
érvényességét. Ha egy westernfilmben a főhős nő, az épp olyan automatikus revíziót
jelent, mintha a férfihős gyenge gyilkos (I
Shot Jesse James), komikus törpe (Terror
of Tiny Town) vagy épp dogon lovagló makákó-sheriff (The Lonesome Cowboy): a „larger-than-life”
férfihős felülírását, cáfolatát, ezen keresztül a műfaj világképének kritikáját
jelenti, csak éppen a másik irányból – nem melodrámai vagy vígjátéki hőssé
degradálja, hanem fölé helyezi a műfajban hagyományosan alacsonyabb rendűnek
ábrázolt nőt (lásd az indiánwesternek példáját). Amint egy nő nadrágot húz és puskát
ragad, szembesíti nézőjét azzal, hogy többre képes a rá kiosztott zsánerszerepénél,
sőt azzal is, hogy ez a leosztás (egyben a rá épülő világkép) szimpla
előítéletek deszkáira épül: a vadnyugati nők mindössze azért szorulnak
katedrák, pultok, zongorák mögé, mert oda kényszerítik őket – ellenkező irányú mozgató
erő esetén mindarra képesek, amire a férfiak.
A nőwesternben
legelterjedtebb „férfi-nő” protagonista esetében ez az erő legtöbbször a férfi-hozzátartozó
halála (eltűnése vagy cselekvésképtelenné válása): amennyiben természetes úton
történt, a nő önálló gazdálkodásba kezd (The
Ballad of Josie, The Keeping Room) – amennyiben azonban erőszakos halál
szakítja el a szeretett férfitől, a helyébe lép, férfijelmezt ölt és jogos
bosszút áll gyilkosain. A női bosszúwesternek a filmcsoport egyik fő
szubzsánerét jelentik, és talán a legnagyobb múltút: akad köztük már 1920-ból (a
Woman’s Vengeance hősnője apja
gyilkosaival végez, majd rendhagyó párhuzamos-montázs finálé során menti meg
fuldokló szerelme életét) és szép számmal előfordulnak az aranykor szegénysori
westernjei között (a Renegade Girl
bosszút áll bátyja indián gyilkosán, majd szerelme karjai közt hal meg; a
céllövész Two-Gun Lady szülei
halálért áll bosszút a gyilkos fivérek húga(!) segítségével; a Gunslinger férje megöléséért ragad
puskát és sheriff-csillagot). De nagy klasszikusait a Hannie Caulder hamisítatlan rape-revenge
filmje és a Gyorsabb a halálnál
párbaj-westernje jelentik (utóbbi nőhősét egyenesen a Volt egyszer egy Vadnyugat Harmónikájáról mintázták). Noha mindkét
film rendületlenül megőrzi elődei férfipartner/mentor alakját (akárcsak a Cat Ballou legendája vagy a Belle Star Story spagetti-westernje)
ritka kivételt jelent a nőwesternek között, nemcsak a szokatlanul domináns
kalandjelenetek révén, de azért is, mert nélkülözi a szerelmi integrációt a
fináléban, ami kívül-belül visszaváltoztatná a hősöket hölggyé. Ugyanakkor felhőtlen
horizont helyett mindkettőjüket a halál árnyéka kíséri az utolsó jelenetekben: mind
a poncsós Hannie, mind a ballonkabátos Lady a bosszúját bevégezve ellovagol a
naplementébe, ám egyiküket rejtélyes fekete lovas követi útján, a másik pedig
már a döntő párbajt is „halottként” vívta meg.
A 2010-es években
felerősödött nőwestern-hullám bosszútörténetei már az új évezred keze nyomát
viselik magukon. A Rachel „Tank Girl” Talalay által rendezett Hannah’s Law (2012) Hallmark-westernje
hibátlan feminista átértelmezése a klasszikus modellnek, kislánykorában
lemészárolt családja miatt profi fejvadásszá vált hősnője a nyitánytól
egyenrangú ellenfélként jelenik meg Dodge City kemény férfiuniverzumában (az
ostromfinálé leszámolásában fegyverforgatói tudásával és precíz stratégiájával
végig „kontrolálja a harc”-ot), miközben nem tagadja meg női vonásait sem. Szöszi
fejvadászfruskája minden körülmények között élve adja törvénykézre prédáit, a
vérdíjat egy árvaház fenntartására fordítja és két akció között pasikról cseveg
postakocsis barátnőjével vagy ágyba bújik a neki tetsző bájgúnárral. Noha épp
úgy traumatizált nőhősként jelenik meg, mint Hannie vagy Lady, és több ponton
is férfi-harcostársaknak köszönheti életét, Hannah esetében már teljes érvényű
a műfaji ideológia-kritika: független hősként lép a képbe és diadalmasan távozik
új célok felé, udvarias nemet mondva a civilizáló férfiszerelemre (amit a My Darling Clementine-t kifordítva Wyatt
Earp kulturált jófiú-marshallja képvisel), ugyanakkor a főgonoszal való
leszámolás során sem kell feladnia elveit – végig megtartott férfiöltözéke rabruhából
manifesztóvá válik. A 2013-as Sweet
Vengeance rape-revenge filmjének férfivilágkép-kritikája még erőteljesebb:
miután exprosti-hősnőjét megözvegyíti és megerőszakolja a szomszédos nagygazda
(aki nem mellesleg többnejű szektavezér), Sarah egy maradéktalanul ellenséges közegben
száll szembe a hímsoviniszta városlakókkal és szektatagokkal – még az
elmaradhatatlan férfipartner (egy patologikus, lezüllött bounty hunter, aki csupán szerencsés véletlennek köszönhetően végez
a háromszög-fináléban a nőre vadászó prédikátorral) sem támogatóként, inkább
riválisként jelenik meg az antagonista elleni harcban – ezúttal a pap a rossz,
a kurtizán a jó és a magányos hősnek mindössze a csúf szerepe jut.
Kolt és korzett
A nőwestern legéletképesebb
alfaját érthető módon azok a filmek jelentik, ahol ez a revízió leginkább
összhangban van mind a női, mind pedig a férfiközönség igényeivel: ezt a csalóka
kompromisszumot jelenti a rosszlány-westernek csapata, amelyekben a hagyományos
bandita-westernekbe eleve kódolt ellentmondásosság jól megfér a női revízióval.
Tekintve, hogy a szubzsáner az első Jesse James-történetek óta antihősre
(pontosabban negatív protagonistára) építi sikerét, mindkét nembeli közönség
számára járható középút születik a női baditawesternből – a férfiszerepben bújt
hősnők a férfiak szemében éppen úgy tiltott vágy tárgyaként jelennek meg, mint
a bankrabló vadnyugati gengszterek, bűnös izgalommal figyelhetik lázadásukat,
ami ezáltal nem annyira a leosztott genderszerepek, mint inkább az intézményes
rend, a törvények korlátai ellen irányul. Elég egy pillantást vetni a
legnépszerűbb kortárs darabokra (Rosszlányok,
Bandidas, Gang of Roses 1-2.), hogy lássuk hősnőik átmeneti jellegét – noha
banditakarrierjükhöz férfiruhadarabokat húznak, a kolt mellé korzett is jár:
félig átszexualizált férfifétisek, félig komoly tűzerejű akcióhősnők (lásd dús
idomokkal ellátott kolléganőiket Barb Wire-től Lara Crofton át a Marvell-filmek
Fekete Özvegyéig), míg a férfiak figyelmét elvonják a töltényövről a
dekoltázsok, a női közönség büntetlenül azonosulhat olyan saját nembeli
protagonistákkal, akik aktívan és eredményesen irányítják sorsukat akár a
(férfi)szabályok ellenében is. Ráadásul ezeket a banditalányokat többnyire épp
olyan pozitív motivációk sarkallják bűntettekre, mint a bosszú-westernek
hősnőit: jogos önvédelem miatt válnak törvényen kívülivé (Rosszlányok, Far Side of Jericho), kishúg meggyilkolását megtorolni
állnak össze egy végső akcióra (Gang of
Roses), vagy épp női Robin Hoodként harcolnak a mexikói parasztokért Viva Mariától a Bandidas-ig. Sikerük ezáltal kezdettől borítékolható, mindössze
következetesen ragaszkodniuk kell a vadnyugat férfimódszereihez: valahányszor
egy banditanő a saját neméhez kötődő módon próbál megoldani egy konfliktust,
súlyosan meglakol érte (lásd a Rosszlányok
félholtra korbácsolt hősnőjét, aki bízott személyes meggyőző erejében a hajdani
banditaszeretővel szemben, a Gang of Roses
szerelembe csábult prostituáltjának halálát vagy a megkínzott tanítónőt a Far Side of Jericho három bankrabló-özvegyéből.
Noha a rosszlány-western
első fénykorát az 50-es években élte, amikor a B-stúdiók sorra hozták ki a
vadnyugati férfivárosok törvényeivel harcosan szembeálló femme fatale-ok történeteit (hasonló restabilizáló társadalmi
szerepet vállalva a világháború után, mint a film noir), a klasszikus korszak
női revíziós kísérletei még rendre feminista kudarccal értek véget: a rebellis
hősnők hol visszabújnak a habos szoknyákba egy nemes szívű férfi kedvéért (Outlaw Women, Woman They Almost Lynched,
Calamity Jane), hol férfiruhában éri őket a végzetük (Renegade Girl) vagy a csapat egyenlő arányban osztozik a két sorson
(lásd a Dalton Girls négyfős nővér-bandájának
sorsát). A korabeli rosszlány-westernek lázadói egészségtelen dühöt táplálnak a
férfinemmel szemben, a megbízható puskát választják a megbízhatatlan fallosz
helyett, az erőszakot a szex helyett (a Dalton
Girls egyik tagja arról énekel a tábortűz mellett, hogy „a férfi csalárd és
kétszínű, de a puskám sosem hagy cserben”, a másik azzal vigasztalja a kishúgot
beavató rablása előtt, hogy „az első mindig a legrosszabb”), outlaw tevékenységük frusztrációktól,
elfojtott félelmektől vezérelt kényszerpálya a végső, gyógyító tűzharcig. Ezek
a korai nőfilmek csupán kacérkodnak a revízióval, vadnyugati közösségeik a
polgárháborús zűrzavarban női irányítás alá került káosz-városok (az Outlaw Women beszédes nevű Las Mujeresét
és a Woman They Almost Lynched Border
City-jét egyaránt női polgármester vezeti), vagy matriarchális renegát-ranchok
(a Negyven puskás gazdaságától a Rancho Notorius bandita-búvóhelyéig) – a
női disztópiák mind addig pusztítónak bizonyulnak, amíg a Férfi kemény kézzel
vissza nem szerzi hatalmát. Az ezredfordulós utódok épp ellentétes módon
ábrázolják a fizikai erőszakot választó nőcsoportok sorsát, explicitté téve a
műfajkritikát: a Rosszlányok csapata,
a Rózsák Bandája vagy a civakodó két bandidas
széthúzó női közössége a rablókalandok során összerázódik és leválik a
férfiakról (a Dalton Girlsben épp az
ellentétes folyamat zajlik le végzetes következményekkel); a Tizedes háremének lányiskolai társaságát
és a The Keeping Room farmerlányait
pedig konkrétan az álnok férfi-antagonisták megölése kovácsolja szorosabb
egységbe (míg a Siegel-opusz előképét jelentő One King Four Queens törvényen kívüli női kommunáját még sikeresen
bomlasztja fel a manipulatív szerencsevadász, mialatt párt választ belőle).
Embertelen világ
A nőwestern legfontosabb
fordulatát a 2010-es években mégsem a diadalmas igazságosztó-amazonok vagy a
pozitív renegátnő-utópiák jelentik, hanem egy olyan témavariáns kibontakozása,
ami már nem a kényszerűen felvállalt és átvett férfikarakterekben látja a női
siker egyetlen útját, hanem saját, beszédes karaktertípust talál közönségének,
és ennek a karaktertípusnak a sorsát mutatja be. A végkimenetel itt már
másodlagos fontosságú, nem egy transzgresszív aktus büntetése vagy jutalmazása
a tét, a művek egyszerűen azt mutatják be, konkrétan mit jelentett nőként helyt
állni a valódi vadnyugaton minden sikerével és kudarcával együtt. Ezeknek a
filmeknek a hőseit leginkább a „telepesnő” szóval lehetne összefoglalni, ami
máris rámutat revíziójuk jóval erőteljesebb mivoltára a zsánertársaikhoz
képest. Hagyományos westernben a telepes többnyire statiszta, legritkább
esetben főhős (és akkor is csak azért, mert kilép saját közegéből egy
kalandhős-szerep kedvéért, mint a Ben
Wade és a farmer esetében), a küzdelmes hétköznapok középpontba állítása
ugyanis éppen a western műfajalapját jelentő kalandcselekménytől fosztaná meg a
Nyugat világát – vadnyugati drámát teremtve belőle (lásd a Mennyei napok példáját). Nem véletlen, hogy a telepesnőt
középpontba állító korai példák semmilyen tekintetben nem számítanak
westernfilmnek, hiába felelnek meg a földrajzi és időbeli kritériumnak: míg a
Doris Day-t felvonultató Ballad of Josey
1967-ből harsány romantikus komédia a férfi lelövése után saját gazdálkodást
indító hősnő küszködéseiről, a Liv Ullamn-féle A farmer felesége 1974-ből lassú folyású, érzékeny párkapcsolati
dráma a nyakas hegyi telepes és a Keletről rendelt feleség összecsiszolódásáról
a vadonban. Hasonlóképp nem westernfilm a következő lépcsőfokot jelentő két filmdráma
a 90-es évek elejéről, amelyeket előszeretettel neveznek a feminista western
alapköveinek (főként mert elsőként köthetők női rendezőkhöz Hollywoodban):
nagyszámú pozitívumaik között azonban keresve sem találunk kalanderényeket. A Thousand Pieces of Gold (Nancy Kelly,
1991) és a Little Jo balladája
(Maggie Greenwald, 1993) arról mesél, hogyan boldogul függetlenül és
megtörhetetlenül a Kínából Nyugatra hurcolt parasztlány illetve a kitagadott
bostoni polgárlány saját családi környezetéből kiszakadva a kíméletlen
férfinormák világában – az epizodikus történetek fő konfliktusát mindkét
esetben egy interraciális kapcsolat jelenti, amit Little Jo esetében még az is
bonyolít, hogy a hősnő férfinek adja ki magát új világában, csupán a
felfogadott kínai bérmunkás előtt leplezi le valódi nemét (a film első felének
bizonyítási történetéből szerelmi drámát faragva).
A határvidéket a
kalandtalan vadnyugati drámák és a kalandos westernrevíziók között a 2010-es
évek népesíti be (nem mellesleg jobbnál jobb filmekkel), amelyek közös
stratégiával mozgásba lendítik a korábban statikus telepesnőt, felhagyva a
megtelepedés-történetekkel olyan küldetésbe helyezik őket, amely során az
életben maradás felszíne alatt a nőnek maradás jelenti az igazi tétet. A filmcsoport
túlnyomó részét jelentő partner-westernek esetében ez a küzdelem negatív
kimenetelű, farmerhősnőik a kalandokat veszteséggel zárják a (jelképes)
Apa-figurának tekinthető férfitárs oldalán – a küldetés sikerének többé-kevésbé
a Lány (azaz a romlatlan, tiszta nőiség) az ára: a Missing humánus hősnője gyógyítóból gyilkossá válik a női Kutatók-történetben (míg John Wayne hőse
pozitív irányú transzformáción megy át), a Félszemű
elszánt, életerős fruskája szomorú aggszűzként végzi (miután karjával fizet
azért, hogy kézbe veszi a férfipuskát és maga számol le apja gyilkosával), a
friss The Homesman (a magyar
DVD-kiadásban A kelletlen útitárs
címen) farmernője pedig olyan módon lép ki az önként vállalt heroikus
küldetésből (három vadnyugatba beleőrült nőt kell visszavinnie Keletre!), ami
bátran nevezhető az egyik legtragikusabbnak a teljes műfaj történetében. Noha
ezek a filmek nem szűkölködnek kalandelemekben, kalandjaik már a pokol felé
vezető lépcsőfokok, női résztvevőik mind inkább azzal szembesülnek küldetésük
során, hogy ezt a világot képtelenség a saját értékeikhez, elvárásaikhoz,
álmaikhoz igazítani – nem rátermettségüket bizonyítják vagy saját közösséget
teremtenek a férfivilág ellenében, hanem ennek a férfivilágnak a totális
embertelenségét, élhetetlenségét szemléltetik, lerombolva a hagyományos
westernfilm idealizáló férfiálomvilágát.
Ezt a „nem embernek való
vidék”-ítéletet legtisztábban épp egy olyan női telepes-western szemlélteti,
amit nő is rendezett: Kelly Reichardt 2010-es Meek’s Cutoff-ja minden ízében feminista westernalkotás, ami immár
a műfaji dekonstrukcióban látja a női nézőpont érvényesítését. Pionírtörténete
a nyugati édenkert felé vánszorgó telepescsoport kálváriájáról megőrzi a kalandnarratívát,
tétje a puszta túlélés a sivár vidéken, de a főhősnek választott farmerfeleség
intenzív szubjektivitását felhasználva folyamatosan távol tartja nézőjét az
izgalmaktól, akciói a horizonton túl vagy verbális formában zajlanak (ezzel
szemben lomha perceken át szemlélhetjük a női munkák epizódjait vagy éppen egy
mítoszrombolóan hosszú ideig zajló puskatöltést). Reichardt ezekkel a formai
fogásokkal összhangban tematikusan is cáfolja a vadnyugat kalandmítoszát,
amikor a férfifigurákat (élen a pusztulásba vezető kerülőutat javasló
karavánvezetővel) inkompetens, gyenge, agresszív alakoknak mutatja és a végkifejletben
az aktív/pozitív hősnő kezébe adja a csoport vezetését, egy szívfájdító
szépségű nyitott befejezéssel új fejezetet nyitva a történetben. Üzenetét épp a
film hímsoviniszta vezetőjével, Meek-kel mondatja ki: „a nők káoszból születtek
és új dolgokat hoznak a világba, a férfiak pusztításból, és rendet teremtenek
benne” – és ez az ítélet mintha a műfaj eredendő női revizionizmusára is
vonatkozna. Míg a Sweet Vengeance-hősnő
vagy a harisnyakötős banditák fő eszköze még a tárgyiasító férfitekintet
kihasználása, pompázó nőiességüket vetik be csalétekként és fegyverként (Sarah
az egyik jelenetben egy elegáns esernyővel böki ki az öltözőfalon át leskelődő
rőfös szemét), a női öltözéküket megőrző telepesnők már teljesen függetlenítik
magukat a férfiértékrendtől, filmjeik pedig arról mesélnek, miért nem hozható közös nevezőre a műfaj és a
női nem. Nem véletlen, hogy a közelmúlt mainstream
szerzői westernjei előszeretettel mellőzik a női karaktereket (Seraphin Falls, Jesse James meggyilkolása, A
visszatérő) vagy a korábbi életművekkel szemben kifejezetten demonizálják
őket (Salvation, Aljas nyolcas),
mintha ezt a százéves férfiuniverzumot próbálnák megvédeni a női erózióktól és
megőrizni maguknak, jól tudván, hogy ebben a műfajban az egyik fél rendre
elhull a párbaj végén. Ha valami halálra ítélheti a régóta, többször is
elparentált westernt, az nem a lézerkard vagy a szuperhős-képességek – hanem a
végzetes női tekintet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 26 átlag: 5.58 |
|
|