Kétarcú HollywoodStar Wars: Az ébredő ErőGalaktikus örökmozgóSepsi László
A
Star Wars-galaxis biztos alapra épül, a morális és politikai kategóriák
átláthatóak, a jók jók, a gonosz gonosz, ez népszerűségének záloga.
A
nosztalgia, ami a hetvenes évek óta kisebb-nagyobb hullámzásokkal uralja a
posztmodern Hollywoodot, az új évezred első évtizedeire jutott el odáig, hogy
saját magát tegye meg önnön tárgyává. A Cápával
1975-ben megkezdett új-hollywoodi blockbuster-korszak filmjei – előbb
megelőlegezve, majd Ronald Reagan hivatalba lépésétől kiegészítve a konzervatív
politikai fordulatot – a Vietnam és Watergate utáni általános kiábrándultság helyett
ajánlanak kényelmesen átlátható világképet, ahol a Gonosz újra egyszerűen csak Gonosz,
és a Halálcsillagok vagy a tengermélyi emberevők felrobbantása nem kell, hogy
lelkiismeret furdalást okozzon. Ha a klasszikus western értékrendjét a modern
kisvárosi Amerikába helyező Cápa
irányt mutatott, tíz évvel később a Vissza
a jövőbe-filmek pedig kiteljesítették a korabeli amerikai tömegkultúra
kutakodását saját történelmében egy vélt aranykor után, George Lucas első Csillagok háborúja-trilógiája mitológiát
és metafizikát kínált a régi-új világszemlélethez. Az elnyomó Birodalom és a
tiszta szívű lázadók szembenállásában nincs mit relativizálni, ahogy az eredeti
trilógiában (eltekintve Darth Vader végjátékától) az Erő sötét oldalának
használói is nélkülöznek bármiféle miltoni tragikumot, törekvésük a
totalitáriánus berendezkedés felé védhetetlen és igazolhatatlan, ahogy megmerítkezésük
a fekete mágia űrbéli megfelelőjében sem szolgál magasabb rendű pozitív célt –
a fausti kísértés és elcsábulás tragédiáját majd csak a prequel-trilógia
dolgozza fel két évtized múltán.
A
mindennapi életvilágtól kellőképpen eltávolított („Egy messzi-messzi
galaxisban…) lucasi űropera nem olyan fantáziavilágot ígért, ahol a hajdani
Aranykorok képzetéhez hasonlóan minden jobb és nemesebb, hanem egy olyat, ahol
(szemben a hetvenes évek Amerikájával) a morális és politikai kategóriák
átláthatóak – aki esetleg a szürke zónában billeg, mint Han Solo vagy Lando,
annak is előbb-utóbb színt kell vallania. Ezzel persze szükségképpen lemondott
arról a komplexitásról, amit az űropera műfaja filmben és irodalomban elért az
évtized elejére – Asimovtól Frank Herberten át Kubrickig –, és visszatért az
Edgar Rice Burroughs-regények és Flash Gordon-moziszériák ősforrásához. Ez a
retrográd jelleg és a rá épülő utalásháló tette eredendően nosztalgikussá az
első trilógiát, miközben a különböző felidézett ősmítoszok – élen a campbelli „hős
útjával” – kellőképpen általánosak ahhoz, hogy a Csillagok háborúja a lehető legszélesebb közönséget szólítsa meg
anélkül, hogy bármilyen módon utalna a korabeli jelenre.
Így
amikor az afféle huszonegyedik századi Robert Zemeckisként ténykedő J.J. Abrams
a nosztalgiának rendelte Star Wars: Az
ébredő Erőt, csak kiteljesítette azt a szervezőelvet, ami már az eredeti
trilógiában is ott működött. Az ébredő Erő
nosztalgiája ugyanakkor mégis jóval konkrétabb múltba révedés elődjénél, hiszen
szemben az eredeti Lucas-trilógiával, ami általában véve nyúlt vissza egy műfaj
fél évszázaddal korábbi formájához, Abrams azáltal, hogy kvázi remake-t
készített az Új reményből, a lehető
legpontosabban jelölte ki a nosztalgia tárgyát – magát a Star Wars-t, annak is első megjelenési formáját. Az ezredfordulós
előzménytrilógia azzal váltotta ki rajongók haragját világszerte, hogy markáns,
de művészi szempontból nem túl kiforrott vagy következetes revizionista szemléletmóddal
gondolta újra az alapmitológiát: előtérbe tolta a politikumot (amitől az első
széria eszképista szellemisége a leginkább tartotta a távolságot), áltudományos
sci-fi magyarázattal árnyalta az Erő és használóinak viszonyát (midikloriánok),
illetve a korai kétezres évek trendjeihez illeszkedve hőstörténet helyett egy
ikonikus gonosztevő eredetét vitte vászonra. Ennek eredményeként skizoid
trilógia jött létre, amiben élesen elkülönült a túlságosan is infantilizált,
korai űropera-hagyomány (ennek megtestesítője a Burroughs-regények
kolonializmusát is felidéző Jar Jar Binks, illetve a Naboo bolygó gunganjai) és
a kulisszák mögött zajló politikai dráma, aminek machinációi végül a jobb sorsa
érdemes Anakin Skywalkert is megrontják (ezzel a politikát, mint olyat, mégis
az átkos dolgok közé száműzve). Abrams így érthető módon igyekszik eltávolítani
a széria hetedik tételét az előzményfilmek változtatásaitól – egyedül a
labilis, az Új Remény Darth Vaderénél
messze esendőbb Kylo Ren viseli magán Anakin jellemábrázolásának örökségét –,
de a túlzott hagyománytisztelettel egyben saját játékterét is jelentősen
beszűkíti. Az ébredő Erő az univerzum
faji diverzitásának bemutatása mellett végre az emberi hősök gárdáját is
változatosabbá tette az őstrilógiához képest – nőnemű jedifőhős, színesbőrű
ex-rohamosztagos –, ami egy tágabb kulturális kontextusban jelentős gesztus, de
a sorozat egészéhez viszonyítva csupán a legkisebb kockázattal járó variációs
lehetőségek kihasználása. Az epizód különösen merésznek tetsző húzása – Han
Solo halála – minden sokkértékével együtt is a széria korábbi megoldásait
visszhangozza: annak fényében, hogy az aktuális mentorfigurák mind az Új Reményben (Obi Wan Kenobi), mind
pedig a Baljós árnyakban (Qui-Gon
Jinn) ugyanígy végezték, hogy átadhassák a helyet a fiatalabb generációnak, az
űrcsempész pusztulása nem meglepetés, hanem szükségszerűség.
Mivel
a Skywalker-dinasztia hányattatásait megéneklő Star Wars-univerzum (pontosabban
annak nagyvászonra szánt hányada) eleve ciklikus szerkezetre épül, a
felületkezelést meghaladó újszerűség hiányán túl Abrams filmjének nehezen
róható fel az önismétlés. A Star Warsban
– szemben például a célirányosan, egy biztos végpont felé haladó A Gyűrűk Urával – az erő két oldalának nyílt
harca nem anomália, hanem maga az alapállapot: Anakin az előzménytrilógiában
épp az által hozott a próféciáknak megfelelően „egyensúlyt az erőbe”, hogy
átállt a sötét oldalra, egyenrangú felekké téve a jediket és a háttérbe
szorított sith rendet (hogy később a fia visszabillentse a mérleget). A
sivatagi nyomorból induló, levágott karokon, feneketlen aknákba zuhanó
bajtársakon és lerombolt-felrobbantott főhadiszállásokon keresztül vezető
beavatástörténetek hőseinek a konfliktus állandóságának köszönhetően újra és
újra ugyanazokkal a választásokkal kell szembenéznie, még ha döntéseik
különböznek is. Abrams azzal, hogy Az
ébredő Erőben nagyrészt lekövette az Új
Remény cselekményívét – leginkább csak az egyes oldalakhoz tartozó
szerepleosztásokat variálva –, egyúttal tovább erősítette az örök visszatérésen
alapuló világképet. Ezt értelemszerűen az teljesíti ki, hogy 1977 óta maga a
széria is tizenöt-húsz évenként tér vissza a mozikba (a Star Wars-univerzumot tovább tágító egyéb médiumokban persze a
brand jelenléte folyamatos), hogy boldoggá tegye a hívőket és a következő
generációt is beavassa az Erő misztériumába.
A
nagyjából két évtizedenként érkező, a trilógia-forma miatt akár hat-hét évig is
elhúzott mozgóképes beavatási rituálé a Star
Wars világba markánsan eltérő stratégiát képvisel, mint például a
folyamatosságra és állandó jelenlétre berendezkedett Marvel-moziuniverzum.
Utóbbi azzal a veszéllyel jár, hogy a gyorsuló iramban érkező, egymásra mind
többet utaló filmek egyre kevesebb belépési pontot hagynak az új nézőknek, míg
a Star Warst (ami az exponenciális
bővülést meghagyta a regényekből, játékokból, tévé- és képregénysorozatokból
álló merchandise-iparnak) leginkább az önismétlés réme fenyegeti. A széria nosztalgikus
attitűddel párosított ciklikus történelemszemlélete megerősíti és igazolja ezt
a stratégiát, a mitológiát erős apakomplexus képében meghatározó generációs
konfliktus (vagy éppen egymásra találás), vele együtt az újra és újra
visszatérő fétistárgyak (a fénykard, mint családi ereklye) pedig tovább mélyíti.
De mint minden világmagyarázattal kecsegtető misztérium, a Star Wars kezdettől fogva erős hitet követelt befogadójától: az
eredeti trilógia, és kiváltképp az első rész archetipikus karaktereinek és
komikus segítőiknek kalandjaiba az Erőbe vetett hit hozott kohéziót, és emelte
délutáni matinéból globális kultusszá. A prequel-trilógia stílus- és műfajbeli
kilengései nélkül és az Új Remény épp
csak felmutatott őstípusaihoz képest árnyaltabb karaktereivel Az ébredő Erő az eddigiek közül talán a
legkönnyebben hozzáférhető tétel azok számára is, akik szkepszissel tekintenek
a Star Wars-mitológiára. J.J. Abrams méltóképpen és mindenekelőtt hatékonyan
celebrálta az aktuális rituálét, de a folytatáshoz már nem árt, ha
szabadosabban interpretálja a szent ősszöveget.
STAR
WARS: AZ ÉBREDŐ ERŐ (Star Wars: The force awakens) – amerikai, 2015. Rendezte:
J.J. Abrams. Írta: J.J. Abrams és Michael Arndt. Kép: Daniel Mindel. Zene: John
Williams. Szereplők: Daisy Ridley (Rey), John Boyega (Finn), Harrison Ford (Han
Solo), Adam Driver (Kylo Ren), Oscar Isaac (Poe). Gyártó: Walt Disney Pictures.
Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált.
135 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 7.4 |
|
|