KritikaFérfiak és csirkékA nagy családegyesítésJankovics Márton
Jensen újabb hősei is
perifériára szorult, bizarr figurák.
Legyen szó kisvárosi
kannibalizmusról vagy emberarcú náciról, Anders Thomas Jensen sosem riadt
vissza egy kis tabudöntögetéstől. Nyilvánvaló, hogy a veterán dán filmes előszeretettel
feszegeti műveiben a hétköznapi moralitás határait. A tíz éves rendezői hiátus
után készült Férfiak és csirkék is
megbízhatóan hozza a tőle elvárt kiszámíthatatlanságot, sőt, még az életmű
eddigi darabjainál is mélyebbre hatol az abszurd birodalmába.
Jensen sikerének egyik
titka, hogy képes a legsötétebb feketehumort közös nevezőre hozni a drámai
hangvétellel. Szereplői szinte mindig a társadalom perifériájára szorult, kissé
őrült és bizarr figurák, akik – ennek megfelelően – kissé őrült és bizarr
módszerekkel próbálnak meg rendet teremteni az életükben, és részévé válni
valamiféle közösségnek. Filmjei igazából kiforgatott, abszurd tanmesék, mégsem
fulladnak bele a didaktikus felhangokba. Jensen ugyanis még ezekben a
kegyetlenül szatirikus példázatokban is képes meghittséget teremteni. Mindig
együtt érzően fordul szánandó, elrajzolt, gyakran perverz karaktereihez, akik a
harsány karikatúra és a pszichológiai realizmus között kifeszített kötélen
táncolva kínálkoznak fel azonosulási pontként a nézők számára.
Nincs ez másként a Férfiak és csirkékben sem, ahol már
rögtön a felütés megteremti drámaiság és fekete humor kettősszólamát: a különc
testvérpár felelősebben viselkedő tagja épp a kórházi csapba öklendezik, mikor
apja meghal. Szociopata fivére viszont ott sincs a halálos ágynál, így épp egy
randi közepén rátörő maszturbálási rohama közben éri a hír. A gyász egy
pillanatra összehozza őket, egy hátrahagyott videóüzenetből viszont megtudják,
hogy valójában nem vérszerinti, csak örökbe fogadott gyerekek. Igazi apjuk egy
ambiciózus genetikus, aki egy apró szigeten lévő szanatóriumban tengeti
napjait, mióta kiközösítették a tudományos életből. Gabriel és Elias azonnal
útra kel, hogy felkutassák gyökereiket, és ettől kezdve őrültebbnél őrültebb
felismerések követik egymást.
Jensen filmjeiben mindig
saját törvényeik szerint működő kis mikroközösségek, mesterséges családok
épülnek a bizarr konfliktusok során, amelyeket a szereplők hasonló traumái vagy
egymásba simuló rögeszméi tartanak össze. Elég a Zöld hentesek naplementés fináléjára gondolni, ahol lelkileg
súlyosan sérült árvák merevednek észrevétlenül egy klasszikus polgári idill
csoportképébe, maguk mögött hagyva az emberevés és egyéb borzalmak emlékeit.
A Férfiak és csirkék is azt mutatja be, hogy akár az őrület
legszélsőségesebb formái is könnyedén a normalitás helyébe léphetnek egy elzárt
és befelé forduló közegben. Ám ezúttal a biológiai háttér is megvan ehhez a
közösséghez, így tényleg egy vér szerinti család keretei közt figyelhetjük az
épeszűség jenseni színeváltozását. Épp ez a vérségi kötelék válik a film
központi rejtélyének letéteményesévé, amely a régi kísértetház sötét pincéjében
várja türelmesen a szereplőket. A fokozatosan feltáruló, borzalmas titok innen
a mélyből szervezi az időnként kissé csapongó cselekményt, utólag is irányt
szabva és súlyt adva bizonyos jeleneteknek.
Az idő haladtával a
hivalkodóan beszédes nevek is sorra értelmet nyernek. Bizonyára nem véletlen,
hogy a közös apa épp a görög halálisten, Thanatos nevét viseli, ahogy az sem,
hogy az öt fivér között szépen megoszlanak a klasszikus bibliai (Gabriel,
Elias) és a Kafkától kölcsönzött nevek (Franz, Josef, Gregor).
A film fő motívuma úgyis
a keveredés. Jensen alkotói laboratóriumában nemcsak az Ószövetség erkölcsi paradoxonai
alkotnak abszurd hibridet a modern genetikai elméletekkel, hanem olyan műfajok
is gond nélkül egymásba olvadnak, mint a gótikus horror, a családi kamaradráma,
a sci-fi és a burleszk. A különböző hangulatok és zsánerek összeegyeztetésében
persze a színészeknek is hatalmas szerepe van, különösen a komfortzónájából
jócskán kimozduló Mads Mikkelsennek.
A Férfiak és csirkék egy szívszorító és vérfagyasztó családegyesítés
története. Bűnben fogant, agresszív és szánni valóan együgyű fenevadak találnak
egymásra, akik még akkor sem veszítik el ártatlanságukat, mikor kitömött
állatokkal püfölik félholtra egymást vagy a szigetlakókat. A tragikus
felismerés ezúttal is idillbe fordul, ám a Jensennél menetrendszerűen érkező
bizarr happy endnél nem lehetne fojtogatóbb lezárást elképzelni.
FÉRFIAK ÉS CSIRKÉK (Maend & høns) – dán-német, 2015.
Rendezte és írta: Anders Thomas Jensen. Kép: Sebastian Blenkov. Zene: Frans Bak és Jeppe Kaas. Szereplők: David
Dencik
(Gabriel), Mads Mikkelsen (Elias), Nikolaj Lie Kaas (Gregor), Søren
Malling
(Franz), Nicolas Bro (Josef). Gyártó: M&M / DCM. Forgalmazó: Vertigo
Média Kft. Feliratos. 104 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 4.82 |
|
|