KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban

Soós Tamás Dénes

Who Am I – Kein System ist sicher – német, 2014. Rendezte: Baran Bo Odar. Írta: Jantje Friese és Baran Bo Odar. Kép: Nikolaus Summerer. Zene: Michael Kamm. Szereplők: Tom Schilling (Benjamin), Trine Dyrholm (Lindberg), Elyas M’Barek (Max). Gyártó: Wiedemann & Berg Filmproduktion / Seven Pictures / Deutsche Columbia Pictures Film Produktion. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 105 perc.

„A hackelés több mint bűnözés: életforma” – vallják az Adatrablókban, ebben a campszerű, de máig programadó hackerfilmben, ami állításhoz híven a hackerek szubkultúráját is aprólékosan bemutatta, rivalizálással, csínytevéssel, videojátékozással. „A hackelés olyan, mint egy bűvésztrükk” – mondják a Who Am I-ban, ebben az aktuális, de kockázat- és politikakerülő thrillerben, ami állításához híven a mai hackeréletmód helyett inkább a hackerfilmek működéséről mesél. Egy műfajról, ami afféle illuzionistaként rendre más zsáner álcájába bújik, legyen az a gyakran elővett akciófilm és caper mellett tinifilm (Adatrablók), (hideg)háborús film (Háborús játékok), vagy thriller (A hálózat csapdájában).

A Who Am I például mindjárt A tökéletes trükk és a Szemfényvesztők mögé soroló bűvészfilmnek és a virtuális térben elveszett Z-generáció identitásdrámájának adja ki magát. A német James McAvoy-nak tekinthető Tom Schilling az Oh Boy csellengő főhőse után újfent a környezetétől elidegenedett sihedert alakít, aki egy hackertrió vagány vezetőjében, Maxben találja meg a maga Tyler Durdenjét, hogy előbb neonáci- és gyógyszergyárellenes svindliket kövessenek el, majd az őket üldöző ügynökséggel és az orosz kibermaffiával űzzenek álarcos macska-egér játékot. A Who Am I legnagyobb trükkje mégis az, hogy izgalmas műfajmutatvány marad, noha legtöbb fordulatát még a 90-es évekből kölcsönzi. Eközben a rendező, Baran Bo Odar Hollywoodba készülő zsánerfilmest játszik, a 2010-es Néma csönd fojtó atmoszférára, alulfogalmazott cselekményre és német sikerkönyvre épített bűnfilmjét eklektikus vizualitásra, felpörgetett sztorira és hollywoodias sablonokra cserélve. Korszellemet zsigerénél megmarkoló kultfilmnek ez kevés, hollywoodi belépőnek viszont megteszi: Odar legközelebb már a franciák hiperaktív akcióthrillere, a Fehér éjszaka amerikai remakejét rendezheti.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12319