KatasztrófafilmekTudomány a mozibanAtomerőmű-katasztrófákBarotányi Zoltán
Az atomenergia békés felhasználása sokáig 100%-os ígéretnek tűnt, a mozi azonban sohasem hitt benne. A maghasadásból nyerhető energia egykoron a
legígéretesebb és persze a legolcsóbb ötletnek tűnt – a moziban többszörösen is
rémálom vált belőle.
A nukleáris energiatermelés története maga is
olyan, mint egy kalandfilm: készült is belőle, nem is egy. Tudjuk jól, miért
kutatták a tisztelt hadviselő felek már a második világháborúban is a
radioaktív nehézfémek atommagjainak hasadásából származó energiát: végül az
amerikaiaknak sikerült kivitelezniük az atomfegyvert, s rögvest tartottak két
gyilkos bemutatót is véle. Kevésbé ismert tény, de a nyugati szövetségesek arra
is létrehoztak egy programot (ez volt ama bizonyos Alsos-misszió) hogy
felkutassák a náci atomprogram eredményeit, no meg az azokon dolgozó tudósokat
és biztos helyre juttassák mindkettőt – mielőtt még a szovjetek tennék rájuk a
kezüket (azért az oroszok is megkapták a maguk részét – sőt, a franciák is). A
háborúban győztes feleknek, miközben szorgalmasan, lépésről lépésre
fejlesztették saját nukleáris arzenáljukat, már csak presztízsokokból is
fejleszteniük kellett a polgári célú, látszólag pusztán energiatermelést
szolgáló atomprogramokat. A negyvenes években még minden olyan egyszerűnek
tűnt: az első atomerőművek tervezését egyszerre indokolta a katonai programok
irtózatosan magas költsége, amit a civilek számára is gyümölcsöző
beruházásokkal is illett ellentételezni – ráadásul a békés célú atomenergia
programok fejlesztése naivan összekapcsolódott a demokrácia világméretű
terjesztésével. Eisenhower elnök még 1953-ban, bemutatkozása alkalmából
tartotta meg híres Atoms For Peace (Atomot a békéért) beszédét az ENSZ-ben.
A hangulat töretlenül optimista: David Dietz tudományos író már a negyvenes
években arról fantáziált, hogy járműveinket üzemanyag helyett vitamintabletta
méretű hasadóanyaggal hajthatjuk, Glenn Seaborg, az Atomenergia Bizottság
elnöke szerint pedig nukleáris meghajtású Föld-Hold űrrakétákól, pacemakerekről
és plutónium fűtötte medencékről vizionált, s általános volt a vélekedés, hogy
az így termelt áramnak gyakorlatilag nem is lesz ára. Ezekből a tán Verne Gyula
ihlette remek elképzelésekből sajnos nem lett semmi, bár a majdnem ingyen
termelhető áram mítoszával még mindig sokan visszaélnek, de azért az ötvenes
években sorra-rendre épültek az első áramtermelő atomreaktorok. Mivel ezek
voltak a veszélyesnek tartott és gyűlöletesnek számító nukleáris (s akkor már
részben termonukleáris) fegyverek békés alternatívái, így a velük kapcsolatos
aggodalmak sem pörögtek csúcsra. Ehhez hozzájárult, hogy az új erőművekkel
kapcsolatos biztonsági aggodalmak és az első, még nem végzetes balesetek hírei
csak lassan szivárogtak ki a nyilvánosságba. Ha egymás mellé illesztjük az
atomerőművekben történt jelentősebb nukleáris balesetek listáját, akkor
(tekintve, hogy már jó hatvan évről beszélünk) cinikusan azt is mondhatjuk:
viszonylag olcsón megúsztuk. Hiszen még Csernobil hosszú távú hatásai kapcsán is „csak” tízezrekben
számolják a katasztrófa áldozatainak számát – miközben, hogy egy morbid példát
mondjunk, az utóbbi két évtizedben még konzervatív becslések szerint is egymillió
ember halhatott bele kígyómarásba (így persze rögtön érthető, a kígyós horrorok
erős (mondjuk nem feltétlenül minőségi jellegű) fölénye az atomreaktorosokkal
szemben.
De a nukleáris üzemekben és reaktorokban
történt, a sajtó által is felkapott balesetek (Sellafield 1957, Idaho Falls
1961 majd a Three Mile Island-i részleges reaktormag leolvadás 1979-ben) rendre
megtermékenyítették a laikusok, köztük a filmkészítők fantáziáját. Meglehet, a
kérdés bonyolultsága, az atomerőművek mögötti tudományos háttér, meg úgy
általában a XX. századi fizika megemésztetlensége is magyarázhatja, de az
atomerőmű-balesetek évtizedeken át, s jórészt a jelenben is többnyire csupán
valami másnak az ürügyeként szolgáltak. Miközben nagyon is racionális
aggodalmakra adtak volna okot, inkább teljesen irracionális félelmek forrásául
szolgáltak. Mármint a boldog Nyugaton: hadd emlékeztessünk rá, hogy az érett
Kádár-kor mozijában egyszer bukkan fel az akkor épülő Paksi atomerőmű! Zsombolyai
János Kenguru című kultfilmjében
Gálffy László, mint izotópsofőr szállítja a radioaktív cuccot a ZIL platóján,
ám ez sem zavarja a gondtalan csajozásban.
*
Az általános optimizmus és bizakodás
elmúltáról mindenekelőtt néhány e tárgyban született, igazi, veretes B-movie
tudósított. Az egyik első ilyen filmritkaság az 1964-es Horror Of Party Beach, amelyben a tengerpart közelében eltemetett
nukleáris hulladék hatására óriásira nőtt tengeri lények, puhatestűek, rovarok
és egyéb csúszómászók kezdenek falatozni a gyanútlan és felelőtlen
strandolókból (az efféle logikát ismerjük: fenék- és mellmutogatásért halál
jár!). Az atomerőművi balesetek a filmek jelentős részében afféle gonosz
varázslatként, akaratlan alkimista praktikaként, majdnem homunculusgyárként
szolgálnak – elég csak a szinte kultfilmnek számító 1980-as Gyermekek (The Children) című zombis mozira utalni, ahol a közeli atomerőműből
kiszabaduló nukleáris gázfelhőbe került sárga iskolabusz utasai (ártatlan,
danolászó gyermekek) alakulnak át vérszomjas, emberevő élőhalottakká. Ugyanezt
vidámabban adja elő az 1986-os Class Of
Of Nuke ‘Em High című horrorkomédia, amelyben az egyik női szereplő
radioaktív talajon nőtt füvet szív, majd szüzességét elveszítve, már a
következő napon egy szintén radioaktív szalamandrának ad életet. A hosszabb
távon már fárasztó video nasty-kon
kívül persze mást is szült a téma: a hetvenes évektől sorra születnek azok a
zömmel amerikai, de néha brit filmek, amelyeket valós balesetek élményei
szültek és fikciós körülmények között próbálják lefolytatni az atomerőművek
biztonsági kockázataival, az ezzel kapcsolatos morális, politikai és
nyilvánossággal, az ellenőrzéssel kapcsolatos diskurzust. Ilyen esetben
általában a Kína szindrómát (The China Syndrome, 1979) szokták
előhozni – részben a sztárszereposztás (Jane Fonda mint tévés újságíró, Michael
Douglas, mint operatőr és Jack Lemmon, a lelkiismeretével viaskodó nukleáris
mérnök), részben pedig a szinte enciklopédikus témafelhozatal miatt. Itt is a
nyilvánosság szempontjai, a tájékoztatás szabadsága és persze az állampolgároknak
a biztonsághoz és a kockázatok megismeréséhez való joga ütközik anyagi
érdekekkel, üzleti titkokkal, a nálunk is sokat emlegetett energiabiztonsággal – s mindig akadnak, akik
megőriznék a fogyasztók önfeledt, optimista ártatlanságát. A nukleáris
zsargonból származó cím maga is figyelemreméltó, hiszen arra a horrorisztikus
lehetőségre utal, amikor a reaktormag annyira túlmelegszik, hogy leolvad és az
izzó, nehéz uránolvadék az erőmű alapzatát áttörve beleolvad a földkéregbe,
majd azon át egyenesen a föld túloldalára, Kínába. Nem kell megijedni, a vízió ez
utóbbi része természetesen marhaság: a film egyik erénye, hogy precízen kifejti
a valós katasztrófaveszélyt, amit a talajvízzel találkozó izzó reaktoranyag
jelentene. De nem a Kína szindróma
volt az első reflektív filmalkotás, még a hetvenes években sem (ott van például
az 1977-es szintén parádés szereposztású Vörös
riasztás), a nyolcvanas években pedig már sorozatban készülnek az akár
antinukleárisnak is tekinthető filmek. Közülük mindenképpen egy gyöngyszem a
zseniális zenész Neil Young és Dean Stockwell által rendezett rendkívül
zavaros, mégis szórakoztató Human Highway
(1982), amelyben többek között a legendás Devo együttes fertőződik meg és
alakul át némiképp egy nukleáris balesetből származó szennyezés hatására.
A kora nyolcvanas évek már a nagy
antinukleáris demonstrációk kora – s ekkor már nem csupán az atomfegyverek, de
a békés célú, ám kockázatos nukleáris erőműveket is mind szélesebb körben
utasítják el. Ebben a közegben lesz posztumusz hős Karen Silkwood, akinek
életéről és 1974-es haláláról több film is készült. Talán a legismertebb az
1983-as Mike Nichols-féle Silkwood,
amelyben Meryl Streep játssza a plutóniumüzemi vegyésztechnikusként is a nukleáris
biztonságért küzdő (a bizonyítékok gyűjtése közben rejtélyes módon radioaktív
fertőzést elszenvedő, majd még rejtélyesebben életét vesztő) szakszervezeti aktivistát.
Joggal gondolná az ember, hogy ebbe a
forrongó közegbe újabb ihletforrásként érkezhetett az 1986-os csernobili
katasztrófa híre. Ezzel szemben a legnagyobb, legtragikusabb baleset jó ideig csupán
tévés dokudrámákat szült (az 1991-es Csernobil
– A végső figyelmeztetés-ben speciel Jon Voight és Jason Robards a két főszereplő). Talán
akadnak, akik emlékeznek, hogy az akkori Magyar Televízióban Mihályfi Imre már
1987-ben megcsinálhatta a Szarkofág
című, egyértelműen Csernobilról szóló tv-játékot, ami ha kivitelezésében nem is
volt tökéletes, de a témaválasztás mindenképpen bátor tett volt (próbálna
mostanság valaki a köztévében filmet forgatni a 2003-as paksi „üzemzavarról”!)
Ehhez képest három évvel ezelőtt elkészült az első csernobili témájú poszt-apokaliptikus
(a katasztrófa utóéletéről szóló) mozi, amely a maga necces stílusában
voltaképpen tökéletes visszatérés a B-filmes kezdetekhez. A 2012-es (részben
nálunk forgatott) Csernobil-naplók Pripjatyba
kiránduló fiataljai, más filmek szintén rossz helyre tévedt „hőseihez”
hasonlóan, sorra rendre áldozatul esnek holtzónában tanyázó mutáns szörnyeknek,
míg a fináléban fény nem derül a szörnyű igazságra. Érdekes módon az atomerőmű,
úgy is, mint poétikus szimbólum, és visszatérő motívum felbukkan a tavalyi
Godzilla-moziban is: ne felejtsük, ezt a szörnyet egykoron (az eredeti filmekben)
az atomrobbantások keltették életre és most egy fiktív japán erőmű katasztrófája
kell ahhoz, hogy harcra keljen még nála is veszélyesebb, a radioaktivitásból
táplálkozó monstrumokkal. Mit ne mondjunk: ez sem az a lelkiismeretre apelláló,
tényekkel szembenézős mozi, de metaforának tökéletesen megteszi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 154 átlag: 5.56 |
|
|