KritikaNagy Dénes: SebHegek a lelkenPintér Judit Nóra
Az önsebzés tabutéma, a film is messzire elkerüli. Nagy Dénes
dokumentumfilmje ezúttal is a valóság ritkán megmutatott mélyrétegeibe kalauzol.
Ismertebb alkotásai, a Lágy eső és a Másik Magyarország – Töredékek egy falu
hétköznapjaiból után a mostani alkotás is méltán tarthat számot
érdeklődésre. A HBO dokumentumfilmjeitől már megszokhattuk, hogy gyakran adnak
hangot a normativitás peremén,
vagy az „épek társadalmánk” határvidékein élőknek. Ilyen például Tóth Péter Pál
vak aikidó mesterről szóló filmje, a Fehér
kard, vagy Kabarcz Zsófi és Boros Panna értelmi sérült színészeket, a
Baltazár színházat bemutató alkotása, a Varázslatos
Gladiátorok, de akár ide sorolható Sós Ágnes Szerelempatak című filmje is.
Nagy Dénes eddigi
alkotásaiban felépített képi világa, tempója, visszafogottsága mostani dokumentumfilmjére
is jellemző, operatőre ezúttal is Pavlovskaya Natasha, akivel számos korábbi
filmben is együtt dolgoztak. A Seb három
harminc körüli nőt mutat be, akik mind önsebzők. Az önsértés, önsebzés önálló
diagnosztikai kategória, és arra utal, amikor valaki kárt tesz a saját
testében, de nem öngyilkossági szándékkal. Több fajtát megkülönböztet a
szakirodalom: sztereotip, major, kompulzív, és impulzív, amelyek a hajtépkedéstől
a szemgolyó kivágásáig a legkülönfélébb
önkárosító magatartásformákat rejtenek. Sokszor szorongás, depresszió,
súlyosabb esetben borderline személyiségzavar áll az önsértés háttérében. Hiába
a diagnózis ismerete, a kérdés ugyanakkor marad, miért teszi ezt magával
valaki?
A Seb című dokumentumfilm ennek megértéshez viszi közelebb nézőit. A
szereplőket hallgatva, figyelve megérezzük az őket feszítő pszichés fájdalmat,
és bár nem sokat beszélnek, érthetővé válik, hogy a lelki fájdalmat hogyan
oldja fel számukra a saját maguknak okozott testi fájdalom. Az önsebzésről
tudjuk, hogy normális fiatalok is úgy használják mint a drogot vagy az alkoholt.
Arra szolgál ugyanis, hogy a nehezen uralható negatív érzéseket, szorongást,
szomorúságot, frusztrációt ezen a módon kontrollálják, ez az egyetlen: direkt
és kegyetlen eszköz számukra érzelmeik szabályozására. Az önsértés aktusa után
rendszerint megkönnyebbülnek, a fizikai fájdalom kontrollálható, elvonja a
figyelmet a lelki fájdalomról. Az önsebzés így addikcióvá válik, amiről
legalább olyan nehéz lejönni, mint bármilyen más drogról, ráadásul a felmérések
nyomán a fiatalok körében egyre több a „függő”.
A legtöbb önsebző a
kutatások szerint gyermekkori trauma-, vagy abúzus történetet cipel, amellyel
évtizedeken keresztül sem képes lelkileg megbirkózni. Ezt látjuk a Nagy Dénes
által megszólaltatott három nő esetében is. A film kamerája és riportere
tapintatos, nem tolakodó. Keveset kérdez, és rövid, tényszerű válaszokat kap.
Az önsebzőktől megtudjuk, hogy a sebek gyönyörűek, megkönnyebbülést hoznak, nem
kell gondolkozni rajtuk, megtudjuk azt is, hogy „a halál a barátunk”.
Nagy Dénes rendezése igen
szűkszavú, a nők történetei fragmentumok maradnak inkább, nincs egységes
struktúra az interjúvezetésben sem, az infomációtöredékek azonban elégséges
vezérfonalként szolgálnak ahhoz, hogy valamit megértsünk abból, hogy miért
sebzik magukat ezek a nők újra és újra. A szereplők helyett tehát inkább a
képsorok beszélnek. Látjuk őket utazni, tenni a napi dolgukat, munkába menni. Lassú
ritmusú, kimért tempójú képek peregnek a vásznon. A kamera megpihen az
összeszabdalt csuklón, a ping-pong labdák monoton adogatásán, a kutya
fürdetésén, a szereplők kitartott tekintetein. A nők helyett gyakran éppen ezek
a tekintetek beszélnek, amelyekben a nézők meglátják, hogyan van jelen a múlt a
szereplők sorsában, mit jelent egy életen át hurcolni valamilyen lelki traumát.
Ugyanilyen beszédesek a
rendező mindössze 5 perces dokumentumfilmjében, az Emergency Hospitalban az újraélesztő stáb arcai, akik egy
sikertelen újraélesztés után szó nélkül néznek bele a kamerába. Semmit nem kell
mondaniuk, mindent értünk.
Seb
– magyar dokumentumfilm, 2015. Rendezte: Nagy Dénes. Kép: Pavlovskaya Natasha. Vágó: Tuza-Ritter Bernadett.
Producer: László Sára és Gerő Marcell. Gyártó: Campfilm – HBO. Az HBO
bemutatója. 52 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 103 átlag: 5.83 |
|
|