FesztiválOberhausenSíkban terül elRuprech Dániel
61. Oberhauseni Rövidfilmnapok a térhatás jegyében.
Egy tornaterem
tetőzetéről készült fotók villannak fel, egyre tágabb plánok egyre sűrűbben,
végül a képek mozgássá állnak össze; forgunk körbe, miközben a tetőtől
megérkezünk a szemmagasság nézőpontjáig, majd elindul egy végtelennek és
megállíthatatlannak tűnő mozgásfolyamat; a teremben állványokon fotók láthatóak
a teremről, amelyeken fotók láthatóak a teremről, amelyeken fotók... A kamera
feléjük indul, a képek pedig elnyelik. Minden egyes találkozással átlépünk egy
újabb térbe, vagyis ugyanabba, újra és újra. Még csak nem is beszélhetünk
térről, hiszen síkban mozgunk, és még csak nem is mozgunk, hiszen állóképek
sorozata pereg előttünk a filmvásznon. Az ugyanabban a térben ismétlődő mozgás
során, az orientációs pontok alapján (az állványok elhelyezkedése, a
kosárpalánk) kialakítunk egy képet a teremről. A mozgás azonban megváltozik, és
nem csak a felvevőgép tér le eddigi pályáiról, hanem maguk az állványok is
elkezdenek mozogni, a kamera elébe futnak. A Spacy a mozgókép természetére kérdez rá, hogyan gondolkodunk a
térről, miként érzékeljük sík felületen, ahol az irányok, a képek az
állványokon, a mozgások, a színek egyfolytában változnak, egészen az utolsó
állvány képéig, melyen a film alkotója néz vissza ránk kamerájával.
Takashi Ito Spacy című filmje egy hosszantartó
kísérletezés kezdete, csírájában már benne vannak gondolatai térről és mozgásról,
perfekcionizmusa lehengerlő. Ito a 61. Oberhauseni Rövidfilmnapok vendége volt,
filmjeit a Profile elnevezésű
programban mutatták be, legújabb munkája bekerült a versenyprogramba (és díjat
is kapott). Oberhausen gondolkodik a filmről, látható ez versenyfilmjein, bár
nem feltétlenül ezekért az alkotásokért érdemes idelátogatni. Többségében
tisztességes munkák széles látókörű válogatása, egy-egy kivételtől eltekintve
azonban nem sok nyomot hagynak maguk után. A kísérőprogramok összeállítása
azonban nagyobb szabadságot élvez, merészebb, a közönséget kikezdőbb filmekkel,
melynek idén két pillére Takashi Ito és a Thema-szelekció
A harmadik kép – 3D-s mozi, mint kísérlet
voltak. A japán kísérleti filmes, aki térről beszél két dimenzióban, mozgásról,
miközben stop-motion technikája még a film mozgásillúziójánál is kevesebbet
nyújt, feszül neki a 3D egész apparátusával. Mégis, mondanivalója – lehet, csak
számomra – valahogy tartalmasabb, mint a sztereografikus képek csinnadrattája.
A Spacy a nyitány, alkotója gondolatainak letisztult összefoglalása,
mely teljes egészében az érzékelésről szól. Későbbi filmjeiben először az
önmagukért való mozgáskombinációkat viszi el maximumáig (vagyis olyan
mozgásokét, melyek helyben futnak, nem a térváltoztatás a céljuk), a sík-tér
ellentmondások egyre erőteljesebb kiélesítésével (Box című filmjében egy épületekkel körbevett udvarról készült
képeket egy semmiben forgó térbeli alakzat, egy kocka, síkbeli leképzésének
oldalaira montíroz), majd kompozíciójába beemeli az időt is. A Thunder-ben az idő grafikus formája a
hosszú rekeszidővel fényképezett mozgó fény, később az idősíkok, mint
szellemképek bukkannak fel egy személyes térben, feltételezhetően a rendező
lakásában (Grim). Ito életművében először
jelenik meg az intimitás, a December
Hide-and-Go-Sike (1993) és az 1995-ös Zone
még személyesebb (a Zone abban az
évben a fődíjat vitte haza Oberhausenből). A Hide a videótechnika új lehetőségeivel kísérletezik, homevideo egy
apáról és fiáról, melyben a gyerek-szülő kapcsolat intimitását valami
kizökkentő idegenség ellenpontozza. A Zone
ezzel szemben egy komplex, precíz, minden esetlegesség kizárásával, számos
korábbi effektussal elkészített rémálomfilm a rettegésről. Ito munkáit
végigkövetve jól láthatóvá válik gondolkodásának, kíváncsiságának alakulása. A
versenyprogramban szereplő utolsó filmje, a Last
Angel már elhagyja az érzékeléssel kapcsolatos kísérleteket, szürreális
ugyan, de mégis valamennyire követhető narratívával beszél a nagyvárosi
magányról. Akárhogy is, a 3D-s szekció érdekesebb munkáinak nagy része mintha
magán viselne valamit Ito munkásságából. Lehet, ez csak a véletlen műve.
A Capitalism: Child Labor sztereografikus kép a 19. századból, a két
kép ugyanazt a pillanatot rögzíti, minimális nézőpontbeli eltéréssel. Ken
Jacobs amerikai kísérleti filmes munkájában ez a két kép villog stroboszkópszerűen
mintegy negyed órán keresztül. Fizikailag talán az egyik legnehezebben
elviselhető film, ennek ellenére az egyik legjobb. A színhely egy fonalgyár,
munkasorai a kép mélységébe tűnnek. Gyerekek dolgoznak, egy felnőtt csípőre
tett kézzel áll és figyel, egy másik, kissé hátrébb, az egyik gépre tett lábára
támaszkodik. A kizsákmányolás, a vadkapitalizmus egy jellemző pillanata.
Barthes fogalmával élve ez lenne a kép stúdiuma, a képinformáció, a
gyermekmunka ténye, melyet gondolkodás nélkül elítélően szemlélünk, empátia
viszont nem valószínű, hogy társul hozzá. A mozgóképesítés azonban valami újat
hoz létre. Belépünk a kép terébe, legalább is azt hisszük. Minden egyes
mozdulat annak az illúziója, hogy megláthatunk valami olyat, ami eddig rejtve
volt, hogy a síkban egymást kitakaró felületek egyszerűen lebonthatóak, és
mögéjük nézhetünk. Persze nem tehetjük meg, csupán minimálisat mozdulunk
előbbre, hogy aztán újra és újra visszaessünk kezdeti pozíciónkba, de mindez
olyan gyorsan történik, hogy végtelenített és rendkívül intenzív folyamatnak
tűnik. A végtelen kudarc azonban előidéz valamit, a szenvedés képeinek milliárdjai
által kialakult közömbösség lebomlani látszik. Ebben persze Jacobs is segít,
amikor az eredeti képfelületen újabb képeket, közeliket mutat: oszlopokról, egy
bajszos férfi érdektelen arckifejezéséről, az egyik kisfiú meztelen lábáról, a
másik tarkójáról. Jacobs összegyűjti nekünk Barthes „punctumait”, melyeken közönyös
tekintetünk tovasiklana, miközben egy újabb lépést tettünk a térhatás élménye
felé.
Mindezidáig szó sem
esett 3D-s filmekről. Pedig a vetítések nagy részét mégiscsak különböző
szemüvegekkel néztük végig. Úgy tűnik, bár a technika egyre hatásosabb illúziót
produkál, az alkotók nem sokban képesek továbbjutni a 1953-as Viaszbabák háza térhatású attrakciójánál,
amelyben is egy utcai szórakoztató paddleball-lal próbálja kiütni szemünket. Ugyanezen
a tartalmatlanságon élcelődik Albert Brooks 26 évvel később az Ilyen az élet!? című filmjéhez készült
trailerben, 3D-ben, melyhez azonban szemüveget nem adtak. Képes-e a 3D-s film a
világot olyan szemszögből nézni, értelmezni, melyre eddig még nem volt példa?
Könnyen felismerhető a kérdés a válogatást végigtekintve, a válasz azonban
közel sem meggyőző. Nem azért, mert kételkednénk a sztereokopikus filmek lehetőségeiben,
inkább, mert kevés a sikeres példa. Azt gondolnánk, hogy egy film, mint Ikuo
Nakamura Aurora Borealis 3D című
munkája, mely valami olyat képes megmutatni térben, melyet eddig – nézőpontunk
rögzítettsége miatt – csak síkban láthattunk, új élményt adhat. Pedig nem
feltétlenül változik egy látvány reprezentációjáról alkotott benyomásunk, csak
azért, mert a térbeli kiterjedés illúzióját kelti. Nehéz megállapítani, hogy ennek
a kudarcnak a rossz érzékkel összeállított, mindazonáltal önhitten fellépő film
az oka, vagy a látvány (az északi fény) iránti közömbösség. Ráadásul egy olyan jelenséget
látunk, amelynek nincs textúrája, érinthetetlen marad, hiszen fény. Anthony
McCall fénykiállításai azért lesznek érdekesek, mert a fény felületté,
térválasztó elemmé alakul, és mert mozoghatunk benne, átnyúlhatunk rajta. Az Aurora Borealis különösen egy osztrák
filmes munkáinak tükrében látszik kudarcnak, aki többé-kevésbé szokványos
tereket képes – nem pusztán formalista megközelítéssel – új tekintetből
szemlélni. Johann Lurf Embargó című
munkája, hasonlóan korábbi Reconaissance
című filmjéhez, térhatás nélkül is lenyűgöző képeket állít elénk. Ráadásul
mindkét esetben olyan helyszínekről, melyek – engedély híján – nem voltak
megközelíthetőek (az Embargóban
fegyvergyártó cégek épületei, a Reconaissance-ben
torpedók teszteléshez használt katonai terület az Egyesült Államokban). Totálok
épületekről, melyeken a kép minden síkja éles. A kamera lassan mozog, de mintha
a síkok csúsznának el egymástól, természetes érzékelésünktől eltérő módon. A 3D
pedig, mely valahogy még mindig nem teret jelenít meg, hanem síkokat, a térben
ezt még jobban kihangsúlyozza. Mozgó mozdulatlanság ez, melyben van valami
nyugtalanító. Az Embargó az oberhauseni
válogatás talán egyetlen valóban a térhatás kísérletének szándékával fellépő
filmje, mely után az ember nem csalódottan veszi le 3D-szemüvegét. (Kivételt
képeznek persze az 5 m 80 medencébe
ugráló, nézőihez pedig szemtelenül közelnyújtózó zsiráfjai.)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 60 átlag: 5.97 |
|
|