Film / RegényPaul Thomas Anderson: Beépített hibaA hiányérzet krónikásaJankovics Márton
Pynchon és Anderson egyaránt a precízen szervezetlen dramaturgia mestere.
A Beépített
hiba újabb bizonyítéka annak, hogy Paul Thomas Anderson nem a célirányos
elbeszélés, inkább az atmoszférateremtés és a hiányos történetek mestere. És ezen
egy fikarcnyit sem változtat, hogy már fiatalon kikiáltotta saját főművének a Magnóliát, ezt a lenyűgözően
monumentális és precízen szerkesztett dramaturgiai óraművet, amelynek minden
apró rugója és fogaskereke egyetlen célt szolgál: az elsöprő katarzis
kifacsarását a nézőből. Az önjelölt opus magnumról azonban nem több egy
nagyszabású, ám feledhető elbeszélői bravúrnál. Főleg, ha a rendezőnek azokhoz
a szándékoltan kusza, széttartó és kihagyásokkal terhelt filmjeihez hasonlítjuk,
amelyek képei szép lassan az ember bőre alá kúsznak, hogy jó darabig elkísérjék.
Mert Anderson valójában a tétova sodródás
és a feloldhatatlan hiányérzet krónikása, ezeket a témákat pedig nem lehet
hibátlan, kerekre csiszolt történetekben megragadni. A hiány így több szinten
is beépül legerősebb filmjeinek szövetébe: egyfelől a szereplők általános
létállapotává, másfelől a cselekmény központi szervezőelemévé lépve elő.
Nem véletlen, hogy előző filmjéhez, A mesterhez hasonlóan a Beépített hibában is a kihagyások és az
epizódjelenetek dominálnak, örvényszerűen magukkal rántva minket a céltalanul sodródó
főhős fókuszát vesztett nézőpontjába. Persze az 50-es évek szépia árnyalatainak
helyébe a 70-es évek színkavalkádja lép, az agyzsibbasztó tömény szeszt a
joint, a hosszú hallgatásokat pedig a vadul burjánzó dialógusok váltják föl, de
valójában ugyanaz az elbeszélői stratégia valósul meg a két filmben, amely
másodlagossá teszi a cselekmény logikus felépítményét a hangulathoz képest.
Thomas Pynchon pszichedelikus noirja
tökéletes táptalajként szolgált ehhez a precízen szervezetlen dramaturgiához. A
noirtól persze eleve nem áll távol a tiszta és célirányos krimi-logika
összekuszálása. A híres anekdota szerint a szerint a műfaj egyik origójának
számító Hosszú álom bűnügye is
annyira szövevényesre sikerült, hogy még a forgatókönyvíró és az alapmű szerzője
számára is maradtak homályos foltok a történetben.
Anderson filmjében olyan észrevétlenül
illan el a valóság és a képzelet közti határvonal, ahogy spanglifüst a Los
Angeles-i kikötő ködében. Már a jellegzetesen noiros nyitójelenetben is van
valami gyanúsan látomásszerű: Doc, az állandóan betépett hippi-nyomozó épp a
kanapén heverve álmodozik, mikor váratlanul felbukkan volt szerelme a múltból,
és megbízza lepattant Sherlockunkat egy rejtélyes és kissé bizarr üggyel. A
kívánatos Shasta ezután éppolyan gyorsan libben ki a színről, ahogy megjelent,
a nosztalgiájával és paranoiájával magára hagyott Doc pedig megindítja a
filmtörténet egyik legtétovább és legőrültebb nyomozását.
Ennek során alapos társadalmi
keresztmetszetet kapunk a korahetvenes évek Kaliforniájának eklektikus
világából, amelyben jól megférnek a náci bűnbandák a fekete egyenjogúsági mozgalmakkal,
a rongyrázó milliomosok a tengerparti viskójukban merengő drogos nyomozókkal,
és a Manson-gyilkosságok által ripityára tört hippi-álmok romjain épülő Nixoni
Amerika rendkultuszával. Az elementáris visszavágyódás tehát egyszerre uralja a
filmet személyes és történelmi szinten: Shasta csábító emléke és a 60-as évek
ellenkultúrájának ártatlan naivitása ugyanúgy egy talán sosemvolt boldogság
délibábjaként lebeg a főhős szélesre tárt pupillái előtt. Ezen elmúlásélmény
gyönyörű és egyben bizarr szimbóluma az a szemfog alakú felhőkarcoló, amelyet a
szerelmespár legboldogabb pillanatainak helyszínét jelentő üres telekre húztak
föl. Természetes, hogy épp ez az épület löki tovább a vadul kacskaringózó
cselekményt.
Anderson rendkívül finom eszközökkel kényszeríti
bele a nézőt Doc zavaros, szomorkás és paranoid szemszögébe. Ezúttal ugyan
elmaradnak a hosszú és látványosan koreografált kameramozgások, de a párbeszédjelenetek
felfoghatatlanul lassú kocsizásai, a bizonytalan pozíciójú narrátorral, a
különös zenehasználattal és a váratlan hangulatváltásokkal kiegészülve
hipnotikus összhatást teremtenek. Az abszurd, burleszkes humor és az alatta
hömpölygő melankólia egyaránt végigkíséri a filmet, mintha csak egy véget nem
érő marihuána-tripen lennénk. Az egyidejű, ám ellentétes modalitások miatt egy
ponton elbizonytalanodunk, hogy valóban vicces-e, amit látunk, vagy csak mi
érezzük annak. Végső soron ebben a detektívtörténetben is csak az a műfajokon,
korszakokon és formanyelven felül álló egyszerű tényállás lepleződik le, mint
Anderson többi filmjében: hogy milyen veszettül tud hiányozni egy ember egy
másik embernek.
BEÉPÍTETT HIBA (Inherent Vice) – amerikai,
2014. Rendezte: Paul Thomas Anderson. Írta: Thomas Pynchon regényéből Paul
Thomas Anderson. Kép: Robert Elswit. Szereplők: Joaquin Phoenix (Doc Sportello), Reese Witherspoon (Penny), Sasha Pieterse (Japonica Fenway), Josh Brolin (Bjornsen), Owen Wilson (Coy Harlingen). Gyártó: Ghoulardi / Warner Bros.
Forgalmazó: ProVideo. Szinkronizált.
140 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 77 átlag: 5.66 |
 |
|